Paard en wagen en dit warme weer?

Discussie in 'De lounge' gestart door Miranti, 5 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Mijn zusje heeft 3 paarden welke ook last hebben van vliegen en dazen.

Zij maakt dus WEL een zebra van haar paarden met succes!
    Het is dus zeker aan te raden.

Zij heeft zelf een "prutje" gemaakt van bloem en water en daarna de zebra strepen getrokken.
    Het idee erachter is dat dazen duizelig worden van de strepen en daarom niet in de buurt komen.

Ik vind het ook altijd zo sneu voor die beesten al die vliegen, gelukkig zijn er dus oplossingen maar dan moeten die wel benut worden natuurlijk.

2. senta

senta Niet meer actief

Het paard kan wel tegen een stootje en dat paard in de wei was misschien wel een jong paard in de opfok. Daar doen wij ook niets mee in het land ook niet met de manen dus daar kunnen ze vaak nog wel wat mee doen bij schudden. Sprayenzou eerder mijn dood worden denk ;)

Hier van de week een meid vroeg in de ochtend op een jong onervaren schrikachtig paard over de dijk in een korte broek op slippers zonder cap. Dan vraag ik me wel af waar je verstand zit ze had totaal geen houvast. Paard reed .et haar levensgevaarlijk. VErstand was ze blijkbaar verloren met de hitte.

3. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dat was zeker weer zo'n reteirritant tienermeisje dat zegt 'paarden en ik zijn een eenheid, mijn paard begrijpt mij' om vervolgens 29343943 foto's te maken en op FB te posten over wat voor intense liefdesrelatie ze heeft met die wandelende rosbief? :p Ik haat die penny-meisjes, die net doen alsof hun paard 'geweldig' is en nooit een vlieg kwaad doen en perfect en kusjekusjeknuffelkroel, blegh :D

4. o0melis0o

o0melis0o Actief lid

29 jun 2012
    471
    6
    18
    Vrouw
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    Met die extreme temperaturen hebben wij gelukkig de mogelijkheid om de paarden overdag binnen te houden en dan 'savonds en 's nachts buiten te zetten. Daarnaast heeft mijn paard in de zomermaanden sowieso 24/7 een eczeemdeken om (is voor mugjes af te schermen waar hij van gaat jeuken en schuren, maar houdt dus ook prima de vliegen e.d. tegen) maar niet alle paarden verdragen dekens evengoed. Ik spuit mijn paard verder nog zoveel mogelijk met vliegenspray in, maar met deze temperaturen heeft dat nauwelijks uitwerking helaas. Bij mijn paard valt het in ieder geval gelukkig wel mee omdat hij dus die deken op heeft.

De nieuwe zebradekens hebben inderdaad echt wel bewezen succes tegen dazen, zo werkt het voor de zebra's in de natuur al altijd als afweer voor vliegen,dazen etc. En met succes.

Wat betreft werken met dat warme weer.. Tuurlijk moesten de paarden vroeger ook land bewerken enzo.. maar vroeger waren de mensen ook minder geleerd en wisten ze gewoon veel minder als wat we nu de dag weten. En vroeger was het gewoon dat je geen eten had als jij het land niet bijhield en bewerkte met je paard. Tegenwoordig is een paard toch voor de meesten mensen recreatief gebruik en niet voor levensonderhoud , dus waarom moet je je paard dan overbelasten met dit weer..Het kan zeker als het moet, maar waarom zou een ritje met de koets moeten met 30 graden? Ik zou dan ook of 's morgens vroeg voor de hitte of 's avonds een rondje gaan. Mijn paard heeft ook gelopen afgelopen week op de warme dagen, maar dan wel pas 's avonds en daarna uitgebreid afgespoeld met water. Niks aan 't handje.. Maar als ik overdag ga rijden, dat trekt hij echt niet hoor. Of ze dat nu vroeger wel of niet aan konden, dat ga ik mijn paard in ieder geval echt niet aandoen.. Totaal onnodig. Ieder paard heeft ook weer een andere grens. Paard van mijn vriendin kan gerust met warmer weer super lopen, maar mijn fries heeft toch heel snel de pijp leeg, dus daar moet je gewoon rekening mee houden. Ik ga niet voor mijn eigen plezier (en is daarnaast echt geen plezier om met 30 graden te rijden/koetsen) mijn paard zadelen ofzo met dit weer, terwijl het ook anders kan (in de avonden ofzo, of gewoon een dag lekker niks laten doen gaan ze ook niet dood van)

5. senta

senta Niet meer actief

Nou inderdaad, en ik heb genoeg paarden gezien en gereden in mijn leven (was werkzaam in de paardenhandel) om te zien dat deze nog erg jong en onervaren was en het meisje denk jaar of 19 zoiets ook. Man paard was bang van alles, lagen boten aangemeerd ging die bijna aan de andere kant de dijk af maar ook bang voor honden, ging ze schreeuwen tegen de wandelaars met de hond aan de lijn waaronder ik dat hij bang was voor honden, tsja misschien niet in een uitlaat/ losloopgebied voor honden gaan rijden dan en anders op zijn minst fatsoenlijke kleding en bescherming aantrekken.
    Al was het 35 graden je zou mij nooit zonder cap, laarzen/ chaps, en paardrijdbroek zien, sterker ik had altijd een blouse liggen op stal voor als ik ging buitenrijden, heb genoeg smakkerds gezien die geschaafde waren over de hele armen.

6. Joycey

Joycey Niet meer actief

Kom, we gaan rijden zonder zadel, want dat is cool :D
    (dat zag ik een maand geleden nog bij zo'n meiske op FB ;))

Deel Deze Pagina