Mijn zoontje heeft een vrij sterke afwijking +8.5 en een cillinder. Nu is mijn vraag hoe vaak jullie kinderen een oogarts zien? Hier loopt dat naar mijn idee niet helemaal lekker in het ziekenhuis. Hij is in augustus voor het laatst bij de orthoptist geweest, maar al 1,5 jaar niet meer bij de oogarts. Klopt dat? Hoe vaak moeten jullie kinderen op controle?
2x per jaar bij de orthoptist en de oogarts alleen in het begin en daarna pas weer als daar reden voor is. Ik zelf ga 1x per jaar op controle en kom dan ook bij de oogarts.
Mijn kind heeft geen grote afwijkingen, geen bril nodig zelfs, maar word 1x per jaar gecontroleerd op achteruitgang. Zeker met de sterkte die jou zoon heeft zou ik vragen om een controle.
Een keer per 1 tot 1.5 jaar bij de orthoptist is prima. Oogarts alleen op indicatie; orthoptisten zijn opgeleid om onderscheid te maken tussen pluis en niet pluis op oogheelkundig gebied.
Elk halfjaar bij de optometrist en 1 keer per jaar de oogarts. Soms na 3 maanden weer op controle als de sterkte veranderd is.
Ok. Dat stelt me weer gerust. Ze zeiden in het begin dat hij elke 3 maanden moest worden gezien namelijk.
Ligt er idd aan wat er verder nog is. Bij dochter moet alleen de sterkte gemonitord worden. En of die niet te snel achteruit gaat. Ik heb zelf 3 jaar geleden een beginnende netvliesloslating gehad en dan is vaker controle bij de oogarts zelf nodig. Het liefst kom ik hier alleen bij de orthoptist, die zijn nl keurig op tijd. Bij de oogarts is 1,5 uur uitlopen heel normaal.
Dochters gaan hier elk half jaar naar de orthoptist, 1 keer per jaar komt de oogarts erachteraan. Soms moet dochter 1 om de drie maanden. (Toen net haar behandeling met oogdruppels was gestart bijvoorbeeld).
Ja dat uitlopen is hier afschuwelijk., maar bij ons in het ziekenhuis roept de orthoptist de oogarts op en dan in de tussentijd doet zij de controle. Daarna komt de oogarts naar ons toe, en als dat klaar is, rond de orthoptiste weer af.
Dochter ziet 1x per haar echt de oogarts. De orthopedist zier ze 3 a 4x per jaar en dit gaat zo al 6 jaar lang.
Ja mijn vader heeft ook een netvliesloslating gehad. Heel vervelend! En met een hogere brilsterkte heb je daar wel meer kans op. Hij gaat elk half jaar naar de orthoptist nu.
Dat gaat hier ook zo. Het duurt wel altijd lang In totaal, maar de uitlooptijd valt mij altijd erg mee.
Zelfs dan hoef je als kind nog niet langs de oogarts, want op kinderleeftijd zie je eigenlijk geen problemen van (hoge) minsterktes. Die komen pas later. De orthoptist meet de sterkte en lengte van de ogen en gaat dit hard dan geef je leefstijladvies en evt druppels. Die druppels moeten wel voorgeschreven worden door de oogarts en dan is jaarlijkse controle door de oogarts wel de richtlijn. Maar wij monitoren verder de sterkte en de lengte.
Die hogere kans op netvliesloslating geldt voor de hoge minnen en niet voor de hoge plussen, maar is nog steeds erg klein.
Een min oog is een groot oog en een plus oog een te klein oog. Als het oog (te) lang is staat er meer spanning op het netvlies en heb je dus meer kans op een scheurtje of loslating.
2x per jaar naar ziekenhuis. 1 x met druppels meting. En als je iets merkt, ergens last van hebt dan gewoon bellen.