Mijn dochter is sinds een maand of 6 aan het paardrijden. Ik ga het ook weer oppakken, heb als kind jarenlang ook gereden. Mijn eerste gedachte was af en toe en met haar buitenritten samen rijden. Maar nu zegt mijn man, waarom niet gewoon elke week lessen als je daar plezier uit haalt. Nu begin ik dus te twijfelen. Ik heb een twintig jaar geleden een auto-ongeluk + whiplash gehad. Inmiddels heb ik daar nog maar heel weinig last van. Zijn er hier mensen die na een whiplash ook weer zijn gaan paardrijden? Ik ben beetje bang dat van veel galopperen ik bijvoorbeeld last ga krijgen. De springsport trekt mij niet, dus dat ga ik sowieso niet doen. Hoofddoel is vooral straks lekker met dochter leuke ritjes te kunnen doen. Met een beetje geluk heb ik binnenkort mijn 'eerste' les.
Als je er in het dagelijks leven weinig last van hebt, zou ik het zeker gewoon proberen. En door les te nemen leer je een goede houding aan en train je door het rijden ook weer je rug en nek. Rustig opbouwen weer, dan komt het vast goed.
Ik rij nu ongeveer een jaar paard met een whiplash na een aanrijding van achteren, ik ben wel meteen blijven rijden na de aanrijding. Ik rij elke les op verschillende paarden en er zit wel verschil tussen de paarden hoe lekker ze zitten en de belasting van de nek. Een van de paarden kan ik niet op rijden zonder last van mijn nek te krijgen, dus die rijd ik helemaal niet meer nu. Eigenlijk heb ik op dat ene paard na nooit extra veel last van mijn nek gehad na het paardrijden. Ik heb wel last van stijfheid in mijn zit in galop, maar ik zit het paard niet heel ernstig in de weg gelukkig.