Ik ben gestopt met 10 weken om medische redenen. Had mezelf voorgenomen om totdat ik 4 maanden zou zijn zou blijven rijden. Helaas mocht in van mijn gynaecoloog met 10 weken al niet meer. Mis het wel enorm!
Tijdens mijn zwangerschappen niet meer gereden. Hoe moeilijk ik het ook vind safety First. Mijn man rijd nu alle paarden en ik kijk... Samen voeren de enters aandacht geven borstelen en beslaan... heb elke dag contact met mijn grootste vriendin maar dan vanaf de grond.... Na de bevalling weer samen aan het werk. Is voor mijn paard iet zo erg. Is net beleerd en nog een seizoen in de wei geeft meer vlees op de botten.
Ik ben 19 weken zwanger en rij nog paard gewoon 1 keer per week (heb -"gelukkig"- geen eigen paard meer, dus ook nu tijdens mijn zwangerschap geen verplichting tot 7 keer per week te rijden, uitmesten, poetsen, etc). Bosritjes gaat nog, actief meerijden in een les gaat lastiger. Lichtrijden gaat echt niet meer, mijn buikspieren doen niks meer, dus zit dan echt te stuiteren en doet alles pijn. Ik heb gelukkig een super lieve instructeur die mij niet meer op de gestoorde paarden zet, maar op de brave hobbelpaardjes en heel erg rekening met mij houdt en ik dus ook gewoon af en toe mag blijven stappen. Ik heb een abonnement maar weet niet hoe lang ik nog netjes elke week blijf rijden voor ik het stopzet. Ik merk dat het per week zwaarder wordt. Is het niet om elke week dat dikke lijf nu van me op een paard te hijsen, haha! We gaan het morgen weer zien hoe het gaat, haha! Leuk om nog meer dames te zien die nog wel rijden ook! Voelen jullie de baby bewegen tijdens het rijden? Ik voel mini steeds meer, maar nog niet tijdens het rijden, dan houdt de kleine zich echt heel stil Bekijk bijlage 465300 Hier nog slank, lekker aan het rijden! <3
Ik rijd niet meer sinds de positieve test. Zou zelf wel willen, maar ml vindt het niet zo'n fijn idee.. En aangezien we behoorlijk wat moeite hebben moeten doen voor er een kleine frummel in m'n buik zat, luister ik maar braaf Nu dus alleen grondwerk met m'n paardje, ook leuk! Ga denk ik weer les nemen in het werken aan de hand op de academische manier, vroeger ook gedaan, nu mooie gelegenheid om dat weer op te pakken
Ik denk ook dat iedereen voor zichzelf moet kiezen. Ik had nog wel iets langer doorgereden als ik geen bekkenprobemen had gekregen vroeg in de zwangerschap. Maar zodra je buikje begint te groeien (16-24 weken) dan houd het toch wel op vind ik. Moet zeggen dat ik het ook niet heel verstandig vind zowel voor je eigen fysieke gestel (je bekken / rug) als risico voor je kindje om (hoog) zwanger nog te rijden Ik heb 6 januari (11 weken zwanger ofzo) voor het laatst gereden en hoop er in december weer op te kunnen mits ik geen gecompliceerde bevalling krijg deze maand. Dus geloof me er is niets liever dan wat ik zou doen dan erop klimmen zelfs nu. Ik heb de pech dat het fysiek onmogelijk is (mijn vriend grapt heel soms dat het wel goed voor me is omdat ik anders echt nog wel stiekem had gereden en ik wil eiglk geen enkel risico nemen maar dan denk je toch 'even stappen' maar dat kan dus in mijn geval niet)
Ach het is idd ieder voor zich om te beslissen om nog te rijden. Juist voor je rug en bekkenbodem is het goed om nog te rijden! Je traint dan juist die spieren. Mijn man vind het niet fijn dat ik nog rij, maar ik weet zelf wel goed wat ik nog wel en niet kan en vertrouw zeker om mijn ervaring van zo'n 17 jaar. Ongelukken kunnen altijd gebeuren en vind persoonlijk dat ik het niet perse opzoek als ik blijf rijden. Maar dat is echt per persoon verschillend. Ik ben erg benieuwd hoe het vanavond gaat met rijden en hoe lang ik het nog red
Over of het echt goed is voor je bekken ...in het begin wel maar na de 20 weken verandert ook je zwaartepunt. Dus of je rug en bekken (en paard!) het dan nog zo prettig vinden. Maar vind idd dat ieder dat zelf moet bepalen. Hoewel 17 jaar ervaring niks zegt vind ik persoonlijk. Ongelukken gebeuren en als je buik uitsteekt neem je wel degelijk bewust een risico
Ik heb ook een eigen paard en heb tot ongeveer 24 weken gereden. Wel wat minder dan voorheen omdat ik ook andere werktijden kreeg en het op die dagen qua vermoeidheid niet meer op kon brengen om nog te gaan rijden. Verder niets gemerkt van verstoord evenwicht ofzo maar dat zal bij iedereen anders zijn. Na 24 weken vond mijn vriend het genoeg geweest omdat ze stout was geweest bij mijn bijrijder 😄
Ik reed een uurtje in de week op de paarden van de manege. Ben met 18 weken gestopt, merkte dat het toen niet meer fijn was.
Ik denk dat ervaring wel degelijk wat zegt. Als jij net rijdt kan je minder goed gekke bokkensprongen uitzitten, zit je minder stabiel en kan je ook je paard minder goed aanvoelen. En zeker weten dat je bewust een risico neemt als je gaat rijden ja, maar dat blijft ieder voor zich Na gisterenavond wel besloten om deze maand nog af te maken en daarna nog afhankelijk van hoe het gaat. Merk wel dat mijn buik sneller in de weg zit en mijn banden niet altijd even blij zijn met hele stukken lichtrijden Valt ineens wel heel erg op die buik, haha! Hier op het braafste paard van stal! Die overigens zaaaalig zit!
Ik ben bij 15 weken gestopt omdat er toen zomerstop was. Dat vond ik een mooi moment. Daarbij reed ik op een manege en zat ik niet iedere keer op dezelfde pony (ik reed liever de eigenwijze pony's. Wel Haflinger of Fjord, dus stevige pony's die dat extra gewicht konden dragen). Het risico is groter als je minder rijervaring hebt en niet steeds op hetzelfde paard rijdt vind ik. Als je een vast paard rijdt, weet je heel goed op wat voor dingen hij gek reageert.
Paardrijden is helemaal niet goed voor je bekken. Zeker niet als je dit al vanaf jongs af aan doet. Dit geld ook voor turnen en zwemmen. Ik heb dit nooit geweten maar kwam er achter bij de jongste toen ik al mega vroeg bij de bekken fysio kwam te lopen. Eerste vragen die ze stelde was heb je vroeger paardgereden, gezwommen en aan turnen gedaan? Op alle 3 de vragen kon ik ja zeggen en heb toen n hele uitleg gehad. Maar goed, buiten dat heb ik geen enkel risico meer genomen toen ik zwanger bleek. Met de jongste twee al erg vroeg last van ernstige bi. En vervolgens zijn ze beiden te vroeg geboren. Maar, als jij t nog kan en er heerlijk van kunt genieten, gewoon lekker doen. Ik mag nu inmiddels helemaal niet meer rijden i.v.m operaties aan mijn schouder(s). Wel erg jammer!
Mijn bekken is zeer sterk, mede door het paardrijden. Tevens werd na mijn bevalling gemeld dat mijn buikspieren erg sterk zijn. Zou mij niks verbazen als dat ook door het paardrijden komt. Wat betreft de bevalling: ik vond het lastig om mijn dochter langs het bekken te krijgen, maar door goed te ontspannen (heel belangrijk!) is het toch gelukt en is ze binnen een uur persen ter wereld gekomen. Eigenlijk heb ik een hele soepele bevalling gehad! De volgende dag had ik zo'n zere kont, eerst dacht ik van het ziekenhuisbed (poliklinische bevalling). Pas later besefte ik mij dat dit mijn bekken was! Had daar nog nooit eerder last van gehad. Mijn bekken herstelde zich ook zeer snel, juist doordat die zo goed getraind was. Dat was wel heel prettig. Binnen 3 dagen liep ik alweer in het dorp omdat ik zo snel herstelde
Helemaal eens hoor want ik heb vanaf week 14 ernstige bekkeninstabiliteit dankzij wss paardrijden vanaf mijn 6e... Maar opzich is de beweeglijkheid in je bekken houden (als je géén bekkenklachten hebt) niet heel slecht voor je bekken...ik reageerde op iemand die het allemaal fantastisch goed vond voor je rug en bekken. Mijn mening is, tijdens zwangerschap verandert er al zoveel en je mag je echt in je handjes knijpen als je geen of weinig last hebt van je bekken. Want zoals ik, en jij dus ook, bekkeninstabiliteit of bekkenproblemen zijn écht niet fijn en kunnen lang doorwerken.
Ter info: ik lig al sinds week 20 op bed en heb een rolstoel, dus weet waar ik over praat. @Twinkle: Mijn bekken is ook juist super sterk, alleen daardoor heeft mn lichaam als een soort overreactie vervroegd een sterke verweking doorgezet. Daardoor heb ik nu ernstige bekkeninstabiliteit. Dus ben blij dat het bij jou anders uitgepakt heeft. Maar bekkenproblemen komen juist voor bij vrouwen met een sterk bekken (sterk bekken en spieren van oa turnen en paardrijden)
Ik heb tot ongeveer 23 weken paardgereden op mijn jonge paard van 5. Maar het zat niet lekker meer en kreeg last van mijn buik tijdens het draven. en ze is afgelopen week ook verkocht. Nu ga ik zo af en toe rijden op mijn 21 jarige maar dan is het meer stappen en af en toe een drafje, maar dat is niet echt meer werken haha. Iemand anders rijdt er nu ook op. Je moet doen waar je je goed bij voelt, iedere zwangerschap is anders. De een rijdt tot de bevalling en de ander stopt eerder. Het ligt ook aan je paard hoe braaf hij of zij is want het blijft toch een risico als je er vanaf valt.
Je bekkenbodemspieren; die worden ontzettend sterk van paardrijden. En daarom is het voor fanatiek paardrijdende vrouwen vaak moeilijker om deze te ontspannen tijdens de bevalling. Verwarren een aantal van jullie die niet met het bekken?
Ik in elk geval niet want mijn bekkenbodem spieren zijn nog steeds ontzettend sterk maar mijn bekken is zo verweekt dat ik in een rolstoel zit. Dus ik weet wel degelijk het verschil. Mijn bekkentherapeuten zeggen dat je een sterke bekkenbodemspier maar ook sterk bekken krijgt van paardrijden. Alleen door het extreem breed zitten op jonge leeftijd kun je daar dus last van krijgen als hij verweekt. In mijn geval in extreme vorm
Ik kan uit jullie berichtjes lezen dat iedereen er toch allemaal heel anders op reageert. Ik hoop dat ik nog eventjes kan blijven doorrijden, maar zoals velen al zeggen moet je zelf aanvoelen als het niet meer gaat. Ben al blij als ik gewoon lekker kan stappen en wat wijk oefeningen kan doen in stap Allemaal heel veel succes nog met jullie zwangerschap