paardrijden tijdens zwangerschap.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door carretje25, 21 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. carretje25

carretje25 Actief lid

16 apr 2006
    161
    0
    0
    Hoi Meiden...

Ik weet sinds woensdag dat ik zwanger ben, heel kort nog dus.
    Maar nu rij ik dus paard en mijn vraag is dus wet iemand of je dat kan blijven doen en tot hoelang dat mag??? Bedankt voor de antwoorden! Groetjes Caro

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ten eerste proficiat met je zwangerschap!!

Ik heb zelf ook een paard.
    De verloskundige zei tegen mij dat ik gerust kan blijven paardrijden tot ongeveer 4 maanden zwangerschap. Voor die tijd ligt de baby namelijk nog grotendeels achter je schaambeen. Als je buik echt uit begint te steken is het risico voor de baby ook groter als je valt.
    Helaas ben ik zelf al met 12 weken ongeveer moeten stoppen vanwege een te lage bloeddruk, maar anders was ik zeker doorgegaan!!

Overleg het anders even met je VK!

3. carretje25

carretje25 Actief lid

16 apr 2006
    161
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord, ga morgen naar de ha en dan ga ik het ook vragen, maar ik vroeg me gewoon af of er nog mensen waren die er ervaring mee hebben. Groetjes Caro

4. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Er is hier pas een topic over geweest. Volgens mij heette het " moeders met het paardenvirus"

5. niek

niek Fanatiek lid

31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    ik heb tot 4.5 maand doorgereden.

6. Jenny

Jenny Fanatiek lid

14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Hai, ik heb ook een paard. Tegen mij is verteld dat je gewoon mag rijden zolang je er goed bij voelt. Omdat ik een pony heb die nogal fel kan reageren ben ik gestopt met rijden. Ik mis het enorm, maar ja...mn mannetje zou boos worden als ik nog zou gaan rijden. Wat ga jij doen?
    Liefs Jenny

7. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    De dokter zei tegen mij dat dat nog wel mocht als je je er zelf goed bij voelde alleen geen springsport etc.
    ik heb zelf ook twee paarden en maar ben meteen gestopt toen ik erachter kwam wou het risico niet nemen val er anders nooit af en kan ook wel behoorlijk rijden maar dan zul je zien dat ik er nu juist op mijn kop afzeil

8. mamaantje

mamaantje Fanatiek lid

5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Ik heb ook een paard en mijn vk zei dat het mijn eigen verantwoording was en dat ze het me niet kon verbieden. Maar gaf aan dat als ze zelf voor de keuze stond dat ze het dan niet meer zou paardrijden.

Ik heb er uiteindelijk zelf voor gekozen om tot ongeveer 18 weken door te gaan, en toen begon mijn buikje al aardig op te zetten.
    Toen ben ik maar gestopt... omdat ik het mezelf niet zou vergeven als ik toch zou vallen. Normaal gesproken gebeurd dat nooit, maar ja... het blijft een dier en het kan altijd schrikken...

9. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Hoihoi,
    Heb zelf ook een paardje en heb afgelopen zaterdag nog gereden.
    Wel was dit voorlopig de laatste keer.
    Ik heb nog een vrij jong paard en moet langs de weg naar de manege; er kan dus van alles gebeuren.
    Had met mijn wederhelft afgesproken dat ik met (uiterlijk) 20 weken zou stoppen (als ik dat zou halen ;) ).
    We gaan deze week nog een paar daagjes op vakantie anders had ik waarschijnlijk komend weekend ook nog gereden :oops: .
    Ging nog best goed maar had na het rijden toch wel last van m'n
    onderrug.
    Vind het wel heel erg om te stoppen maar ik ben blij dat ik het toch nog zolang heb volgehouden.

Zolang je je goed voelt op je paardje en geen last hebt kun je best nog even doorrijden hoor.
    Succes.

Silly

10. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    je kunt mits je gewoon gezond zwanger bent gewoon blijven paardrijden...

dat doktors die wel of niet aanraden is meer gevoelselmatig, maar er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek die uitwijst dat je als je zwanger bent beter niet meer kunt paardrijden.

wel is het zo dat als je eenmaal de 4-5 maanden gepasseerd bent de risico's bij een val van het paard natuurlijk vele malen groter is dan wanneer dit gebeurt als je nog maar een paar maandjes zwanger bent, en de kleine nog veilig achter de bekken ligt.

als ik jou was zou ik nog lekker genieten van het paardrijden en zo tegen een maand of 4-5 (ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe je buik groeit) toch stoppen om risico's (vallen) te vermijden..

veel plezier.. :D

11. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Springen mag dus echt niet meer.. en persoonlijk vindt ik een risico is een risico of je nu 7 weken zwanger bent of 5 maanden.. En je hebt toch met een dier te maken.. Maar goed iedereen natuurlijk zijn eigen mening!
    Mis het paardrijden trouwens ook heel erg.. maar goed die tijd komt wel weer.

12. mamaantje

mamaantje Fanatiek lid

5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Ja iedereen moet het zelf weten.....
    Maar paardrijden brengt toch altijd risico's met zich mee... er is altijd een
    kans dat je eraf valt. Al ben je nog zo'n ervaren ruiter, het paard kan schrikken. En ik zou het mezelf niet kunnen vergeven dat ik het leven van mijn kindje daarvoor op het spel zou gaan zetten.

Ook ik hoop dalijk na de bevalling weer heerlijk te genieten van mijn paardje, maar nu even niet...

13. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    het ging er eigenlijk over of het voor het kindje schadelijk is, en dat is het niet, vandaar dat ik ook zeg dat de artsen gevoelsmatig advies geven...en dat het risico het grootste is als je al wat verder in de zwangerschap bent, juist voor het vallen wat kan gebeuren (tijdens springen of gewoon als ie om wat voor reden ook bokt of what so ever)

er zijn nou eenmaal dingen die je soms beter wel kan laten tijdens de zwangerschap, sommige zijn echt noodzakelijk sommige niet, dit is een van die dingen waarbij het risico juist schuilt in het vallen ervan en niet van het rijden op zich....

ik vond het ook altijd heerlijk om paard te rijden, maar toen ik 4 mnd was ben ik ermee gestopt, en eigenlijk waarom weet ik niet daarna niet meer (0p 1 keer na) gereden, maar als ik er nu aan denk krijg ik wel weer de kriebels dat ik denk zal ik of zal ik niet ;)

maar ach wat je zegt ieder zijn eigen mening, net als over zovele andere dingen is de mens gelukkig niet hetzelfde qua meningen anders zou het een saaie bedoening zijn.. ;)

14. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi, ik heb ook een paard.
    Ik heb altijd gezegd dat ik zou blijven rijden, en mijn man was daar altijd op tegen. Nu is het zo dat mijn paard ( en ik zelf ) allebei even in de lappemand zaten.
    Mijn paard heeft 2 weken geleden groen licht gehad ( ik al eerder, maar zoals mijn rug nu weer voelt, ondanks de operatie, laat ik het wel even uit mijn hoofd ). Ik heb dus besloten om mijn paard wel te longeren en langzaam aan te trainen aan de longe en weer sterk te maken aan de longe en pas na de bevalling hem weer op te bouwen.
    Bij ons komt dus alles goed uit, man tevreden, paard een jaar de tijd om bij te komen en mijn rug die ik weer niet overbelast en een heel belangrijk de kleine die geen risico loopt! ( en ik kan me heel goed voorstellen dat iemand doorrijd, want als bij ons de situatie anders was had mijn man me ook moeten vastbinden denk ik :D ).

Als de kleine oud genoeg is en mijn paard ook gezond en blij dan mogen ze samen gaan rijden :D

Succes met je keuze.

Groetjes MB2005.

15. Silly

Silly Fanatiek lid

24 okt 2005
    1.537
    0
    0
    Haha dat zou ik ook helemaal tegek vinden.
    M'n zoontje geeft er niks om maar misschien dat de 2e wel haar/zijn mama achterna gaat.
    Mijn paardje is nu net 5 jaar dus kan mijn kleine er straks nog zeker een aantal jaartjes van genieten.

Silly

16. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Das een heel jong paardje dan silly!
    De mijne is 9 en de andere is bijna 13.

En indd gelukkig dat iedereen een andere mening heeft, anders werdt het indd een saaie bedoening! ;)

17. Petra

Petra Actief lid

29 okt 2005
    121
    0
    0
    student
    Noord-Brabant
    Hallo, ik heb doorgereden tot ik niet meer op het paard kon komen vanwege de dikke buik. Wel heb ik er bewust voor gekozen om een rustig paard te rijden, niet op voorhand de drukste uitkiezen, al kan een rustig paard ook schrikken, maar goed. Ik heb het als oké ervaren, maar als je je er niet meer goed bij voelt zou ik stoppen. Ik mis het ook erg, maar om nu erop getakeld te worden :) daar zit ik ook niet op te wachten. Mijn mobiliteit is afgenomen en dus ook het paardrijden helaas.
    Suc6 met je beslissing...

18. miss anita

miss anita Bekend lid

22 jan 2006
    796
    0
    0
    hier ook een paardrijdster

ik rij tot nu toe ook gewoon door zolang het kan natuurlijk
    alleen ga ik hem nu niet meer `korter` rijden waar ik dus mee bezig was
    want dan komt ie nog wel eens in opstand, maakt me anders niet uit maar nu is het anders vind ik
    hij gaat dan steigeren en echt niet laag hoor ik kan wel blijven zitten maar toch nu is het anders , verder is het een heel braaf paard. hij is door de vorige eigenaar verwent en dan bedoel ik ook goed verwent ( ze was heel bang voor hem en ja dat hebben ze door he zij was maar klein en dun en hij is 1.70en lekker grof een echte springer ;) ;) )als ie geen zin had dan hoefte het niet tja zo werkt dat bij mij niet natuurlijk ik heb hem nu een jaar en hij doet het verder echt super hoor alleen hij komt met vlagen wel eens in opstand en dan doet ie het meteen goed ;) haha

kuzz anita

19. Raomi

Raomi Actief lid

4 mei 2006
    130
    0
    0
    Hier nog een paardrijdster. Ik ben nu 3 maand zwanger, met weinig buik nog. Ik rijdt ook nog gewoon, vervang het rijden door longeren als ik moe ben, en rijdt een half uurtje in plaats van een uur.

Ik merk wel dat ik veel, veel voorzichtiger geworden ben. Mijn merrie is nog vrij jong in doen en laten, heeft nog niet veel gezien maar is wel erg koel. Ik blijf rijden zolang het goed voelt, maar ik ga niet met een dikke buik te paard. Mijn paard staat in pension, komt er elke dag uit met een vriendinnetje, dus kan wel lekker paard zijn. Mijn vriendin gaat haar straks rijden, en misschien gaat ze in de winter wel even een maandje op rust.

Ik denk dat ik nog een week of zes rijd. Dan hang ik het zadel aan de wilgen, ga lekker wat longeren en trutten met haar. Volgend jaar zien we weer dan!

20. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    ik heb ook een paard. en ik ben van plan zo lang mogelijk door te rijden.
    pas als mn buik in de weg gaat zitten wordt het wat anders natuurlijk.
    mijn paard is 99% betrouwbaar dus ik maak me geen zorgen.
    het rijden vindt ik juist heerlijk, vooral toen ik in de eerste 3 maand zo misselijk was, heerlijk buiten rijden door de bossen hielp toen echt.
    bij ons op de manege zijn vrouwen hebben nog tot de 6de maand spring wedstrijden gereden.
    maar je voelt het zelf het beste aan, zolang je je er goed bij voelt gewoon lekker rijden!!!

oja, mn verloskundige rijd ook bij ons op de manege! dus met HEM kan ik er makkelijk over praten zonder vooroordelen, want er zijn veel mensen die denken dat paardrijden absoluut niet goed is...

Deel Deze Pagina