Hallo allemaal, Ik wil even wat onzekerheden kwijt. Ik woon tijdelijk bij mijn zus wegens omstandigheden, en ik ben zwanger. Komende weken kan ik een uitnodiging verwachten van de kraamzorg voor een intake. Nou is het zo dat mijn zus ook zwanger is en bijna is uitgerekend. Zij heeft de babykamer helemaal op orde, maar mijn spullen liggen allemaal in een kamertje opgeborgen. Ik kan nog niet aan de babykamer beginnen omdat ik begin juli met mijn vriend ga verhuizen (naar een particuliere woning) . Hij woont nu nog bij zijn ouders. Dus jullie begrijpen wel dat ik nu nog niets kan doen, omdat ik niet bij mijn zus kan blijven wonen. Mijn vraag is dus hoe de kraamzorg hierover kan denken en of het heel erg is dat ik nog niets klaar heb voor de baby. Ik doe zoveel als ik kan, zoals de babykleertjes en knuffeltjes en hydrofiele doeken etc wassen en strijken. Maar meer kan ik helaas nog niet doen. En moet de kraamzorg perse langskomen, of kan ik zelf daar naar toe gaan voor de intake? Wie heeft hier ervaringen mee. Mijn kraamzorg is de ZuidZorg organisatie. Graag jullie reacties hierop. Gr Monica
Ik had de intake al in week 27, en toen was mijn vriend nog druk bezig met schilderen en behangen van de babykamer. De meubeltjes en kinderwagen waren ook nog noet geleverd. Bij mij hoefden ze het kamertje ook niet te zien. De intake was vooral vragenlijsten doornemen (roken, huisdieren etc) en uitleg over het indicatieprotocol (hoeveel uren je krijgt). Verder konden we vragen stellen over de uitzet. Kraamzorg is er om jou en je kind te verzorgen, en is geen kamertjes-politie. Dat kunnen ze soms wel denken, maar het is en blijft jouw huis en jouw kind.
Ik heb ook een intake gehad midden in een verhuizing. Heb dit aangegeven en ze zei dat een stoel voldoende was.
hier gaf ze aan dat ze graag een stoel en een kop koffie wou hebben had ook aangegeven dat de kans groot was dat we in een verbouwing zaten (blijkt achteraf sneller klaar te zijn)
Ben morgen 32 weken en we zijn nog lang niet klaar en heb nog zoveel te shoppen. Lig ook int ziekenhuis nu dus nog lastiger. Voor de hoeveel weken krijg je intake eigenlijk?
Hey hallo. Niet te druk maken hoor, heb hier wel de boel op orde, maar daar vroeg ze helemaal niet naar! Ze nam gewoon een vragen lijst door en ik kon zelf vragen stellen en toen ging ze weer. Het zal wel mee vallen allemaal, je doet je best toch en soms is het niet anders! Succes met de verhuizing! Groetjes Pasjuh.
De intake is geen keuring of je mag bevallen, maar een gesprek met wederzijdse verwachtingen. Zoals roken of huisdieren, hoeveel uur je wilt, of je borstvoeding of fles wilt geven, dat soort dingen. Verder kan je wel vragen kwijt, en zullen ze bv vragen of je baby bij je op de kamer wilt slapen of niet, maar ze zullen dus niet in de kast gaan kijken of je je hydrofiel luiers wel gestreken hebt. En daarbij een geruststelling; als je kleertjes en beddengoed enzo in huis hebt, heb je niet veel meer nodig als een hoekje in de slaapkamer waar je een wiegje of kinderwagen neer kan zetten, zo heel veel heb je nog niet nodig. Zo is 't leuk om je box klaar te hebben staan met al het speelgoed erin, mooi behang op de muren van de babykamer en alles, maar nodig is het allemaal nog niet!
Gewoon de situatie uitleggen en de reden dat er nog niets klaar staat. En dan nog, ook al besluit je om pas na 35 weken alles klaar te zetten, dan is dat jouw keuze. Als het kindje voor de 37 weken komt, ligt het (meestal) toch eerst nog in het ziekenhuis. Zorg dat je vriend (of zus, of (schoon)moeder etc) weet waar alles is te vinden voor het geval jij in het ziekenhuis beland dan is er geen enkel probleem.