Paardrijfeestje?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Plopperdeplopperdeplop, 4 jun 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Megara

Megara Fanatiek lid

5 feb 2023
    1.498
    1.709
    113
    Vrouw
    Mijn kind zou zonder twijfel mee mogen.

zoon zou alleen niet mee gaan. Die houd niet van paarden.

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Oudste heeft een paardrijfeestje gehad.
    Is niet in me opgekomen om daar een gevaar in te zien.

3. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Ohh.. onze dochters hebben beiden ooit een paardrijfeestje gegeven. Nooit bij stilgestaan dat ouders dat eventueel spannend zouden vinden. Binnenkort gaan we weer met de jongste. Zij zit al een aantal jaren op paardrijles.
    Bij ons op de manege gaan ze dan de Shetlanders poetsen, krijgen ze wat uitleg, en mogen ze rijden op een pony. Misschien aan de ouders vertellen dat ze een cap krijgen, en ze zullen echt niet de grootste paarden kiezen voor onervaren kinderen. Verder zullen ze niet sneller gaan dan stap (neem ik aan:)).

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    @Beukenhaag: Hier draven ze meestal wel met feestjes, zeker als de kinderen geen kleuters meer zijn (maar ook als ze dat wel zijn). Er rent dan een begeleider (meestal een wat ouder kind van de manege) naast. En er wordt echt wel goed opgelet of het goed gaat. Kinderen die het spannend vinden hoeven dat vanzelfsprekend niet te doen, maar de meeste kinderen vinden het juist leuk.

5. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Echt? Serieus benieuwd: wat zou je dan tegen je kind zeggen, dat is gevaarlijk? Of …?
    En hoe vindt je andere feestje, bv zwemfeestjes dan?
    Ik ben gewoon verbaasd over je reactie, dus geen oordeel maar wel beetje verbaasd dat je je eigen angsten zo overbrengt

6. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

eerlijk dat ik bang ben. Dat paarden stinken :oops: dat het inderdaad gevaarlijk is (bijten, trappen) en dat ik het niet wil hebben. Verdrietig kind, maar denk altijd maar beter liever de kinderen vooraf verdrietig dan ik achteraf.
    En zwemfeestjes mogen ze ook niet mee. Zwemmen alleen met mensen die ik echt met mijn leven vertrouw. Ik zou zelf trouwens nooit een zwemfeestje doen omdat ik de verantwoording niet wil met water en andermans kinderen.

7. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.181
    1.983
    113
    Best verdrietig toch, dat je eigen angst zo hevig is dat je het niet kan loslaten.
    Voor een zwemfeestje zou ik het bijv wel noodzakelijk vinden dat mijn kind een diploma zou hebben. En voor paardrij feestje vooral of mijn kind er zin in zou hebben.
    Tuurlijk kleven er aan een paardrij feestje of zwemfeestjes risico's. Maar ja, er kan ook een ongeluk gebeuren als ze naar een speeltuin gaan, gaan jumpen oid.
    En denk dat een kind toch ook gebaat is bij zich veilig kunnen voelen onder begeleiding van andere ouders. En dat een kind ook onbezorgd pret mag maken, zonder zich heel de tijd bewust te hoeven zijn van gevaren zoals bijtende paarden, gevaar van zwemmen enz.

Athina en NiekeKris vinden dit leuk.
  8. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Dit inderdaad. En ze moeten ook zelf leren gevaren in te schatten. En hun eigen grenzen leren kennen.

NiekeKris vindt dit leuk.
  9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wauw…. Heel bijzonder
    Ik weet niet wat jij denkt over paarden hoor… maar ze vreten je echt niet op
    En ze laten zeker geen ‘moeilijkere’ paarden bij kleine kinderen hoor…
    En ze zou niet mee mogen omdat paarden stinken…?! Kom op:roflmao:

vind het best ‘zielig’ (kan ff niet het goede woord vinden) dat je je angst zo projecteert op haar

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dat mag hoor, is je goed recht, maar in dat opzicht verander ik echt niet van mening. Ze wil al zeker een jaar op paardrijden, gaat niet gebeuren. Nichtje van 17 heeft een eigen paard daar mag ze ook niet mee naar toe.

11. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsja… ik verander ook niet van mening :p

Ik vind het zielig…. En vooral omdat ze het blijkbaar zelf zo graag wil

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

26 mei 2013
    735
    522
    93
    Maar waarom ga niet aan de slag met je eigen angst ipv die op je kind te projecteren?

13. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Waarom zielig dan?
    Een kind kan wel zo veel willen, niks mis mee als er dan iets eens niet kan/mag toch?

En of dat dan door angsten van moeders is of om een andere reden, dat maakt niet uit.

HvL en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik vind wel dat er een verschil zit tussen niet op paardrijden mogen en helemaal niets met paarden mogen doen en er ook niet bij in de buurt mogen komen.

De reden zou voor mij wel uitmaken. Vooral vanwege het risico angst over te brengen op je kind. Dat vind ik zonde. (En ja, ik vind ook dingen eng. ;) Tot fobie aan toe. Ik weet dus hoe diep dat kan zitten.)

15. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen mogen ook niet op paardrijden.
    Ik heb jaren paard gereden, ik kan ook best zeggen dat ik er goed in was.
    Ik ben echt STAPELGEK van paarden, maar ik ben ook bijna tegen een stalen pijp en door het glas gevlogen. Het scheelde een haartje, niet dat ik daardoor bang ben geworden hoor want ik ben daarna gewoon door blijven rijden.
    Maar nu ik moeder ben, besef ik mij wel wat een gevaarlijke sport het kan wezen.

Ik weet zeker dat als mijn zoontje 1x op een paard gaat zitten, hij vast de liefde voelt die ik voor paarden en paardrijden heb, maar dat zou ik juist zo erg vinden... Dat hij het zo graag zou willen, maar ik het hem zou moeten verbieden. (Terwijl ik weet hoe geweldig paarden zijn, dus qua gevaar zou ik het niet eens erg vinden een paardrijfeestje, want er lopen gewoon mensen naast en worden erg brave paardjes gebruikt etc. Maar dat hij er daarna niet op zou mogen zou ik erger vinden haha)

En over de geur? De geur is zalig. :o: maar ik ben dan ook echt echt echt heel gek van paarden. :roflmao:

(Ps. Ik droeg altijd een cap en bodyprotector)

Featherr vindt dit leuk.
  16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.159
    23.239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Maar ja, er kunnen altijd ongelukken gebeuren. Ze kunnen van hun fiets afvallen, mn dochter heeft dr sleutelbeen gebroken toen ze viel met dr step. Moeten we dat dan ook niet meer doen? Dochter zit al bijna 2 jaar op paardrijden, is er 4x vanaf gevallen, zonder enig letsel. Als ik zie hoe ze ervan geniet, no way dat ik dat ooit zou verbieden, wegens mijn gevoel van "wat als". Want die wat alsen zijn er in zoveel meer situaties.

Athina vindt dit leuk.
  17. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

29 jan 2018
    703
    387
    63
    Vrouw
    Ik heb niks met paarden, maar ik zou er geen enkel probleem mee hebben aangezien ik er dan ook vanuit zou gaan dat het onder begeleiding is.

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou je echt adviseren wat te gaan doen aan je angsten. Je zadelt je kind nu ook met angst voor paarden op. Echt nergens voor nodig. Zou zeggen, ga eens paarden coaching doen. Dan ben je binnen no time van je paardenangst af + het is een super methode wanneer je met innerlijke problemen kampt. Een paard en vooral een coaching paard kan je gedrag spiegelen en helpen met bepaalde dingen. Mensen met bijv ptts en andere psygische problemen hebben er vaak heel erg baat bij.

En wat je zegt klopt echt niet. Dat paarden gevaarlijk zijn, bijten en trappen. Je doet nu net overkomen dat paarden dit altijd doen. Als je dit zo op je kind over brengt dan ben je echt verkeerd bezig.
    Het KAN gevaarlijk zijn. Net als alles in het leven. Fietsen, steppen, op straat lopen, speeltuin enz.
    Ik rij al ruim 30 jaar paard en ben werkelijk nog nooit getrapt. Ben er 2x vanaf gevallen. Niks gebeurd. Van de val van de trap en over de kop vliegen met m'n fiets heb ik meer problemen aan over gehouden. De kans dat je in het verkeer wat overkomt of met je fiets is vele malen groter dan met een paard.
    Ik heb zelf 2 paarden. Heb ze 20 en 25 jaar. 1 heeft een keer gehapt. Blauw plekje aan over gehouden. Nooit getrapt of wat gevaarlijks gebeurd. De mijne en veel andere paarden zijn met kinderen juist heel voorzichtig. En in een manege zeker. Die paarden zijn erop uitgezocht dat ze betrouwbaar moeten zijn. Tja, er kan altijd wat gebeuren maar geloof me maar,.de risico's in het echte leven zijn groter. Een kind kan je leren bij een paard op te letten. Doen ze op een manege ook. Niet bij ze rennen, niet te dicht bij de achterbenen komen. Dat scheelt al een hele hoop.

Featherr, Sado, Liekje81 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    #59 NiekeKris, 17 jun 2023
    Laatst bewerkt: 17 jun 2023
    Precies. Mijn dochter rijdt inmiddels ruim zes jaar en is er 3x vanaf gevallen (in een les, dus drie keer van dezelfde pony in denk ik een kwartier tijd :roflmao:), zonder letsel. De oudste is een keer heel hard van een paard gevallen, met de ambulance opgehaald, viel uiteindelijk gelukkig ook erg mee (lees: kneuzingen en blauwe plekken, niets ernstigs). De oudste en in hebben in huis echter allebei wat gebroken ‘door toedoen’ van onze trap. We kunnen natuurlijk gelijkvloers gaan wonen, maar dat is ook zo iets… ;) Wat ik bedoel is dat een ongeluk inderdaad overal kan gebeuren.

Liekje81 vindt dit leuk.
  20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    @Damay77: Het is inderdaad vaak (bijna altijd) actie-reactie. Als je verkeerd met paarden omgaat, tja, dan kunnen ze gekke dingen doen. Maar dat geldt ook voor andere dieren en ook voor mensen (die doen trouwens regelmatig veel gekkere dingen, ook zonder actie, dus alleen de reactie…dat vind ik veel enger…).

Deel Deze Pagina