Hier zou zoon zo mee mogen hoor. Maar vraag mij af of mn nichtje het zou doen zij is ook doodsbang voor honden, geen idee voor paarden. Opvoeden is ook kids loslaten en zelf de wereld te laten ontdekken. En wat andere ook zeggen in een krijspaleis kunnen ze ook hun nek breken.
Mijn fiets heeft geen eigen wil dan is het je eigen onhandigheid/materiaal pech/een ander. Bij een paard komt daar wel factor eh paard zelf bij. Dus ik vind de vergelijking met niet levende objecten niet echt heel geschikt. Mijn fiets heeft mij nog nooit tegen mijn hoofd aan geschopt omdat ik net bukte en hij een steekvlieg voelde. Hallo hersenschudding. Het is gewoon geen sport zoals schaken wat dat betreft. Maar.... met een kinderfeestje vind ik een krijspaleis blessure gevoeliger dan een rondje op een paar sullige pony's die eerder lui zijn dan moe. Ik mis de tijd van zelf jong zijn haha, paardenfeestje van een vriendinnetje van mij kan ik mij nog herinneren
Als een paard je tegen je hoofd trapt o.dat je bukt, sta je te dichtbij natuurlijk. Er zijn echt wel regels die je volgt bij paarden. Maar je hebt wel een punt hoor, echter is mijn ervaring al bijna 2 jaar op de manege dat er amper zulke dingen gebeuren. Dochter heeft in het dagelijkse leven meer verwondingen enzo dan tijdens het paardrijden, daar is nog nooit letsel uit voortgekomen.
Hier precies zo (al is het hier dan bijna 6,5 jaar op de manege). Tuurlijk gebeurt er wel eens wat, maar in het dagelijks leven gebeurt er veel meer (al maakt de manege eigenlijk deel uit van ons semi-dagelijks leven ). Ik denk wel dat een manege heel anders is dan zelf een paard hebben, maar dan nog. Als je echt dagelijks een andere sport beoefend gaat er ook vaker wat fout (niet verhoudingsgewijs, maar absoluut natuurlijk). Mijn vader is met fietsen (wielrennen) bv. ook meerdere keren in het ziekenhuis beland. En mijn oudste dochter met judo. En toen ik nog in een indoorspeeltuin werkte, heb ik ook wel eens meegemaakt dat mensen werden afgevoerd met een ambulance. Ik zie een paard maar als ‘de ander’, net als eventuele andere ruiters en paarden in de bak. Dan gebeurt er wel eens wat, net als in andere situaties. Verschil is wel dat er vaak meer toezicht is dan in het verkeer ed. En dat mensen zich vaak beter aan de regels houden, zeker op maneges, en dat er vrij strak gehandhaafd wordt. Dat zorgt toch voor enige veiligheid. Maar wil je geen risico met paarden lopen, dan kun je beter gaan schaken (hoewel zo’n schaakstuk vast ook hard is tegen je hoofd…).
Om paarden te verzorgen moet je wel dichtbij komen dit ging om mijn eigen paard. (Ik heb nu al meer dan 20 jaar ook). Ik zag een gek bultje namelijk. Kopstoot is ook leuk. Of blauwe nagel als ze op je voet staan en met de hoef eraf glijden. Het is wel een sport waarbij je erom heen al geblesseerd kan raken. Kijk de manege paarden zijn wel zo gekozen dat ze geschikt zijn voor hun beroep. Je gaat harry de hengt er niet neerzetten Maar ik snap echt wel dat niet iedereeen hun kind op een paard laat.
Precies, en dan heb je nog factoren van buitenaf. Een paard die schrikt van kinderen die stenen gooien (niet tegen het paard, maar tegen de houten schuifdeur van de bak bijvoorbeeld) waardoor ik bijna tegen een ijzerenpijp lag, die voor het raam stond. Een paard hoeft zelfs niet eens iets kwaads te willen doen, maar een ongelukje zit in een klein hoekje. Dat kan met steppen, maar een step kan je bijvoorbeeld niet tegen je hoofd trappen of door het raam gooien. (Je kunt zelf we de veroorzaker zijn natuurlijk)
Er kunnen zeker altijd ongelukken gebeuren. Van de fiets vallen zoals je als voorbeeld noemt inderdaad, maar die fiets kan niet besluiten om haar daarna tegen haar hoofd te trappen of haar te verdrukken, of bijvoorbeeld op haar te gaan staan. Een paard kan dit natuurlijk wel, en dan soms niet eens met kwade opzet maar om het schrikt. Ik heb 12 jaar paard gereden, en heb deze keuze echt niet gemaakt omdat ik niet van paarden houd bijvoorbeeld. Ik ben enorm gek op paarden, maar zolang mijn zoontje nog niet helemaal besmet is met de liefde voor paardrijden verbied Ik hem dat liever.
Met steppen/een step kunnen ook genoeg dingen gebeuren... En nee, de step zelf heeft geen leven ed, maar ik zie bij de skatebaan misschien wel vaker een ambulance staan dan bij onze manege. Genoeg andere factoren die daar een rol kunnen spelen.
Dan besluit het paard het niet, het gebeurt. Niet dat het het resultaat anders maakt. Maar ook bij andere sporten kunnen genoeg dingen gebeuren die minder prettig zijn. Of gewoon op straat; bv. een auto is ook hard en zwaar.
Mijn dochter heeft/had een grote passie: paarden. Dus is ze op paardrijles gegaan. Ik vond het soms best spannend, ze is niet zo'n held, ik vooral in het begin erg onwetend. En bij maneges hebben ze vaak fijne paarden, maar elk paard heeft een eigen karakter (de een iets meer dan de ander ) en het blijven hoe dan ook vluchtdieren. Zelfs het meeste koudbloedige paard kan in paniek schieten en daar doe je dan helemaal niets tegen. Maar risico's horen bij het leven, de een kiest voor paarden, de ander voor wielrennen met soms wel 70 kilometer per uur, de ander gaat bergbeklimmen. Ik vind dat ieder kind de kans moet krijgen om hun passie te volgen. Maar een kinderfeestje met paarden, moet wel heel gek lopen wil daar iets vervelends gebeuren.
Ja hoor, mijn dochter geeft in september ook een paardrijfeestje, heeft zelf op paardrijden gezeten en is in het verleden ook op andermans paardrijfeestje geweest. Ze is wel iets ouder, 10 jaar wordt ze.
Bedankt iedereen voor de reacties, ik zal nog even een update geven. Uiteindelijk mochten alle kindjes komen en was het een superleuk feestje. Omdat het maar een klein groepje was mochten ze een stukje in het vlakbijgelegen bos paardrijden. Het was super leuk en mijn zoontje en zijn vriendjes hebben er echt van genoten.