Ik moet hier wel een beetje om lachen, sommige sporten zijn duurder dan andere. Ik hoop niet voor je dat ze een echt paardenmeisje wordt, want om ga je wel of dat ze een instrument wilt spelen, dan ben ik ook dit bedrag per maand kwijt.
Bij ons kostte het 120e per 10 lessen voor volwassene/12+ en 100e voor kinderen. Maar die kaart was wel maar 3mnd geldig dus je kon eigenlijk maar 2 lessen missen. Tip: kijk ook even naar wat je krijgt aangeboden in de lessen. En waar de manege ligt. De eerste manege waar ik zat ging afwisselend een groot bos/heidegebied in dat pal achter de manege lag, geen weg oversteken ofzo, deden springles enz. En de tweede had geen bos of heide in de buurt en daar reed je als kind en als volw 52wk per jaar een uur rondjes in de binnenmanege in stap en draf met 5 minuutjes om de beurt galop. Ieder 3 rondjes. Nooit buiten, nooit springles. Altijd diezelfde rondjes. Ook niet verbazend dat die paarden niks, maar dan ook niks gewend waren. 1 dichtslaande deur en alle paarden vlogen op hol. De eigenaar was te bang dat er iets met zijn paarden zou gebeuren met springen of buiten. Tja, als je ze nooit laat kennismaken met "spannende" dingen dan zijn ze niks gewend...ik was het daar al vrij snel beu voor dat geld.
Bij ons op de manege betaal je 150,00 voor een 10 rittenkaart, 160,00 als je om de week wilt komen. Kinderen hebben dan een uur les met max 12 kindjes. Uur is wel relatief, als alle ouders zelf hund kind helpen opstijgen en aansingelen rijden ze binnen 10 minuutjes, moeten de juffen daarmee helpen duurt het langer en de les dus korter. Hier zit je elke week op een andere pony. De lessen zijn verdeeld in beginners, licht gevorderden en gevorderden. Toevallig mag mijn zoontje nu over naar de licht gevorderden lessen en dus gaan galopperen. Bij ons op de manege wordt er regelmatig buiten gereden in de bossen. Er is een binnenmanege en een buitenmanege, en er worden veel leuke dingen georganiseerd zoals ponykamp (265,00 voor een week), proefjes (10,00) en carrousselrijden (5,00). Hou er wel rekening mee dat je nog veel moet aanschaffen. Broek, cap, laarzen, zweep, poetsspullen, wedstrijdkleding...
Voor het uitproberen kan je kind eerst prima op "gewone" rubberlaarzen rijden icm een legging of een stretchjeans. Bij veel manage's kan je de spullen lenen (cap, laarzen meestal) voor de eerste periode. Kleding, cap, laarzen enzo kan je eerst uiteraard ook tweedehands aanschaffen. Decathlon is overigens ook echt niet duur qua aanschaf van nieuwe kleding! Zo hebben wij het eerst ook gedaan. Wij hebben een behoorlijk goedkope rijschool, maar daar delen de kleinere kinderen eerst ook het paard tijdens de les. Betalen 8 euro voor rijles en 6 euro voor voltige. De oudste is direct begonnen met rijles, de jongste gezien haar leeftijd eerst op voltige (ook heel goed voor juiste houding) De jongste schuift nu ook langzaamaan door richting rijden. De stal waar wij heen gaan, heeft als hoofdactiviteit "therapeutisch met paarden bezig zijn" (jongeren met psychische problemen) 's middags zijn er dan de lessen voor de kids uit de omgeving. Sinds een jaar of drie sluiten ze het jaar af met een logeernacht icm buitenrit, eten, creatieve bezigheden etc.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom sommige hun kinderen laten paardrijden met een cap van de manege. Jullie weten toch wel dat je na 1 keer vallen een nieuwe cap moeten kopen omdat de cap van binnen dan - als het goed is- gebroken is en dus bij de volgende val geen klap meer op kan vangen?
Hier staan ze ook met 2 of 3 in een stal. Een enkeling alleen, bijv. als ze wat mankeren of niet zo dol zijn op andere pony’s in de stal. Mijn dochter heeft ook een eigen verzorgingsset. Bij paarden die wat mankeren hangt een briefje ofzo op de stal, dus daar blijven ze wel van af. Hier lessen ze ongeveer 2 maanden op dezelfde pony en dan krijg je weer een ander.
Ik ga er van uit dat de manege ook van dit soort zaken op de hoogte is en geen kapotte zaken uitleent.
Nou, als ik zie hoe sommige kinderen hier met die leencaps omgaat, gewoon op de stenen laten vallen i.p.v. neerleggen etc. En daar staat niet altijd iemand bij van de manege zelf. Daarnaast zie je dat niet altijd aan de buitenkant.
De cap hoeft alleen maar een paar keer uit je handen te vallen en de cap kan al van binnen kapot zijn. Dus ik zou toch echt zelf een cap kopen en niet vertrouwen op een manege. Op de manege waar ik reed kreeg je alleen een leen cap als je een proefles kwam rijden, daarna moest je toch echt wegens veiligheid je eigen cap aanschaffen en terecht. Je wilt niet dat jij of je kind een schedelbasisfractuur of andere hoofd verwondingen krijgt omdat je een cap “te duur” vind.
Om die reden hebben ze hier inderdaad enkel de proefles met manegecap gereden. Daarna bij de Decathlon een cap gekocht. En daarna bij een ruitersportzaak. Duurder, maar ook zo veel beter! (Hoe hij zit ed, maar ook het verstelmechanisme ed.)
Dat inderdaad ook. Om die reden had ik ook minder moeite met de prijs van de bodyprotectors (die zijn ook verstelbaar).