Zelf taart maken!

Discussion in 'De lounge' started by Lovely83, Jul 24, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Voor mijn dochter haar verjaardag wil ik voor het eerst zelf een taart maken. Het moet een niet al te moeilijke taart worden. Maar wil hem wel bekleden. Met wat kan ik dit het beste doen marsepein of fondant?

Verder nog tips voor een beginneling?

2. 2009lisanne

2009lisanne Fanatiek lid

Feb 19, 2010
    1,437
    1,465
    113
    Female
    twente
    ik werk zelf het liefst met fondant.

maar kijk anders eens op deleukstetaarten.nl, daar staan heel veel tips en je kunt ook dingen bestellen in de webshop
    veel succes en pas op het is verslavend!!!!

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Bedankt zou daar eens gaan kijken :)

Welke webshop is trouwens het goedkoopste en snelste om te bestellen? En kun je ook een bloemuitsteker op fondant en marsepein gebruiken?

4. 2009lisanne

2009lisanne Fanatiek lid

Feb 19, 2010
    1,437
    1,465
    113
    Female
    twente
    welke het goedkoopste is weet ik niet, bestel meestal daar.
    en je kunt alle uitstekers gebruiken op fondant of marsepein.

anders moet je even bij de taartdozen deel 2 kijken onder algemene clubs

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hoi :)

ik werk zelf het liefst met een combinatie van marsepein en fondant: De soepelheid van fondant, met de stevigheid van de marsepein. Ik meng dus gewoon.

Als je het makkelijk wil houden, is het misschien ook een leuk idee om zélf een leuke fototaart te maken, (ondergrond marsepein/fondant) . Via www.deleukstetaartenprints.nl kun je dan eetbare foto's bestellen.

Voor de traktatie van de oudste heb ik zelf eetbare fotootjes besteld op cupcake formaat en die op eierkoekjes geplakt (dat waren frosty sheets) . Maar dat kun je dus ook wat groter doen.

Verder kun je ook uitstekers gebruiken die je misschien hebt voor koekjes. Die zijn dan wel wat grover, maar dat geeft niet altijd. En soms kun je bv een groter rondje gebruiken om daar een kleiner of meerdere kleine bloempjes op te doen of rondjes gebruiken om de naam van je kindje weer op te leggen..

nouja succes in elk geval!

6. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

Mar 5, 2011
    1,791
    0
    36
    hey hey ik begon ook met taarten maken voor mijn dochtertje haar 1e verjaardag
    dat is via het leukste taarten forum prima gelukt ! alles is daar te vinden en te leren
    onze 1e taart was deze van fondant en was wel ff een werk voor het eerst maar is prima gelukt!

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Wow wat een prachtige taart! Helemaal voor de eerste keer!
    Ik ben nu al op het forum aan het kijken, en zie veel tips helemaal super!
    Ik lees dat de Jamin ook marsepein te koop heeft?

8. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

Mar 5, 2011
    1,791
    0
    36
    En deze heb ik vd week gemaakt voor haar 2e verjaardag! die is gemaakt van marsepein

moet zeggen fondant is vaak wat flexibeler dan marsepein van het merk funcakes .
    het merk zeelandia? heb ik nu en dat is echt topspul!

verder heb je sommige jamin winkels en pippo's hobby winkels ook deze funcake spullen in de assortiment

ik gebruik funcake mix voor de bodem vul hem met 2 lagen vulling

de elmo taart was gevuld met champangebotercreme en jam en de belle zonder beest was gevuld met harde chocolade en sinasappelsnippers! viel supper in de smaak!
    voor je de taart gaat bekleden smeer hem wel in met botercreme dit zorgt er voor dat alles blijft plakken en je vullingen niet uitlopen suc6 !

9. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Ik maak ook zelf de taarten, meer uit noodzaak, dan dat ik zoiets had, leuk! taarten maken ;) Maar toen ik eenmaal de smaak te pakken had ;). (mijn dochters hebben kma)

Mijn eerste taart werd echt megagroot... een ernie van sesamstraat... was iets overdreven, hahaha

Voor mijn dochters derde verjaardag heb ik een ark van noach gemaakt.

Verschil tussen marsepein en fondant is dat marsepein van amandelen is gemaakt en fondant van suiker.

10. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Dit is de ark, was wel een beetje haastwerk dus hij is niet zo netjes geworden als ik wilde. De boot is van chocoladefondant en de diertjes en het dakje van marsepein.
    Binnenin heb ik gewone cake, met botercreme en aardbeienvulling.

View attachment 169421

11. mendie

mendie Fanatiek lid

Jan 14, 2009
    1,645
    0
    0
    den haag
    ik ga meelezen hier. heb vorige week zelf een taart gemaakt voor t eerst. ook met fondant EN marsepein. oke die van mij is bij lange na nog niet zo mooi als de foto's die ik hier voorbij zie komen, maar voor een eerste keer( en maar een 3 kwartier de tijd) was ik best trots. wilde er nog veel meer op maken maar ik had niet zoveel spullen in huis en dus ook geen tijd meer.
    de spullen ga ik deze week allemaal bestellen en het nog eens ( maar dan beter) doen, want het is echt super leuk!

misschien nog tips voor dingen die je echt in huis MOET hebben?

TS succes en vooral veel plezier!

nou hieronder dan mijn taart ( vind t eng haha)

12. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Mendie mooie taart hoor!

Ik ga morgen de inkopen doen! Errug spannend, haal maar extra in huis, dan kan ik in ieder geval iets overnieuw doen als het nodig is.
    Ga de taart trouwens vullen met aarbeienmousse!

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Er is hier ook een clubje he, bij algemene clubs, de taartdozen. Kun je ook een hoop tips krijgen.... ;)

Verder qua webshops: www.creacake.com of www.tisa-taarten.nl

Ga je met marsepein werken, (als beginner wel zo handig, is wat steviger dan fondant!), dan zou ik voor zeelandia kiezen.
    Verder vooral wat filmpjes kijken op deleukstetaarten of op youtube, dan kun je zien hoe het moet :)

Wat je echt in huis MOET hebben:
    een roller, een mes om de taart mee in lagen te snijden, en wat uitstekertjes. Voor de rest kun je heel goed toe met sateprikkers als boetseergereedschap en met aardappelschilmesjes voor het afsnijden van de marsepein.

Voor nog wat leuke voorbeelden: zie mijn foto-album, (wel iets verouderd, maar OK ;)).

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Dank je wel Rozemarijke voor de tips!

15. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind zelf fondant veel fijner werken. Voor de bodem gebruik ik de bisquitdeeg van funcakes en dan een vulling die je lekker vindt.

16. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

Feb 14, 2008
    2,047
    46
    48
    friesland
    Ik lees mee, wil ook graag beginnen. Het lijkt me erg leuk!
    Aarbeienmousse klinkt er lekker, hoe ga je dat doen?

17. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    ik heb net een workshop gehad taart maken, was erg leuk!!! daarna zelf 1 taart gemaakt om te oefenen.... tis best nog wel even priegelen in het begin....

marsepein schijnt lekkerder te zijn omdat fondant miere zoet is, en als je dan ook nog zoete vulling hebt kan het TE worden is mij verteld (heb zelf geen fondant gebruikt nog)

Maar een roller.. die heb ik bij de praxis gehaald, gewoon een stuk PVC buis en dan klein zagen met een ijzer zaagjes. Die rollers in de winkel zijn echt gigantisch duur en een stukje pvc buis van 2 euro werkt net zo goed!!

Verder had ik een klein zakje met allemaal soorten mesjes, en staafjes met bolletjes erop. voor het maken van roosjes dat soort dingen.... ook erg handig!!

Een grote stevige place mat of snijplank is heeel handig!

En wat belangrijk is
    1. Zorg dat de cake goed is afgekoeld voor je hem gaat snijden anders gaat ie stuk!!

2. Een taart zaagje is echt ideaal!!! kost niet veel en werkt super. Dan maak je eerst met een mesje een kleine inkeping in het midden van de taart (waar je hem wilt door snijden) Daar ga je zagen, en met je andere hand druk je goed op de taart van boven af. Als je bij het einde komt hou je je hand op het randje, anders heb je kans dat je het laatste stuk af breekt!

3. Steek 2 sate prikkers aan de zijkant van je taart, boven elkaar. 1 op het boven stuk en 1 op het onderstuk. Als je de deksel er dan af haalt dan kan je hem weer precies op de goeie plek terug leggen (anders kan hij scheef worden) En leg de cake altijd met de bovenkant naar boven (anders droogt hij uit!)

4.. Dan vullen. Als je iets met veel kleur gebruikt (jam ofzo) altijd 1 cm vanaf de rand vrij houden, anders gaat het doorschijnen in je marsepein! Slagroom maakt niet uit! Leg de boven kant er weer op en smeer nog slagroom op de bovenkant en ''voeg'' de rand aan de zijkant goed dicht, en smeer nog een laagje aan de zijkanten. (niet te dik) hier plakt straks de marsepein tegen aan.

5. Dan de bekleding. maak je marsepein eerst goed warm. en maak er een bol van. Die ga je helemaal uit rollen. Elke keer een kwart slag draaien en je plak dan even omkeren. (dus onderkant boven dan weer boven kant onder etc) zo wordt het mooi egaal rond. En zorg dat ie groot genoeg wordt!

6. zorg voor dat je je lap marsepein aandrukt op je taart dat ie aan alle kanten genoeg ruimte heeft om tot de onderkant te komen! als je hem eenmaal hebt vastgedrukt kan ie moeilijk los!

7. dan wrijf je eerst met platte hand de boven kant mooi glad. Daarna ga je randje voor randje de zijkanten plat wrijven. Dit is erg lastig en lukt mij ook nog niet helemaal goed hihi...... je doet zeg maar elke keer een klein stukje, (steeds iets verder naar beneden)

8. tot slot snij je het teveel aan marsepein weg aan de onderkant..... schuin afsnijden naar binnen toe geeft het mooiste resultaat..

Dit zijn de dingen die ik het belangrijkst vond!!!

en je hebt in de winkel zo'n setje met 4 roze uitstekertjes en een boekje erbij, daar kan je prachtige bloempies en roosjes mee maken!!

18. Mamak

Mamak Fanatiek lid

Jun 8, 2008
    3,424
    48
    48
    thuis
    Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt maar ik wil graag een aanvulling geven op bovenstaande tips..

4. afgeraden wordt om met slagroom af te smeren.. als eerste omdat het koelkastgevoelig is maar ten tweede omdat er in slagroom water zit.. nu zijn water en fondant danwel marsepein geen vriendjes.. Je kan het beste 1:1 botercreme gebruiken om mee af te smeren.

5. Je kan de plak beter juist niet opkeren.. dus alleen draaien zoals je een pizza draait.. Je plak nooit onderste boven keren zoals een pannekoek.. heeft te maken met de manier van uitrollen (suikerbakkerspoeder, crisco of een andere manier) en daarnaast heb je kans dat er meer oneffenheden/vuiltjes inkomen..

7. juist niet plakwrijven maar naar boven duwen.. dus aan de fondant naar boven wrijven zodat er speling ontstaat.. nooit trekken..

8. waarom naar binnen afsnijden.. je moet juist zorgen dat je je mes met de zijkant tegen je biscuit aanzet zodat je er precies omheen snijdt.. in verband met de decoratie zoals het sierrandje kan je het beste een kleine 0,5 cm van de taart afsnijden..

Dit zouden, nav, hierboven mijn tips zijn.. Dit zijn vooral de dingen die ik heb geleerd tijdens mijn Master opleiding in taartdecoratie..
    Ik ben één van de gelukkigen die van taartdecoratie mijn werk heeft mogen maken..
    Mocht je nog vragen hebben dan kun je ze altijd stellen..

19. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,183
    113
    Brabant
    @mamak, kun jij 7 nog even toelichten? want sinds het me lukt om de marsepein dun(ner) uit te rollen, krijg ik geen taart meer strak:( altijd knikken/vouwen...

20. muis26

muis26 Fanatiek lid

Jan 4, 2008
    4,077
    7
    38
    ergens in t gooi :)
    Dank je voor de verbetering ! Heb ik zelf ook iets aan. . Ik heb het zo geleerd namelijk ! Maar die botercreme hoe maak je dat ? En doe je daar alleen de buitenkant mee of is dat ook lekker als vulling ??? En die stap 7 snap ik ook niet helemaal :)

Share This Page