Hoi, Ik ben 10 dagen geleden bevallen van een prachtig zoontje, ik had zwangerschapsvergiftiging en Sem is de eerste 24 uur niet bij mij geweest, maar op neonathalogie. heb hem ook niet aan kunnen leggen gelijk na de geboorte. Hij is met 37 weken en 5 dagen geboren. hij woog 2660 gram. Nu is het vanaf het begin al gedoe met borstvoeding. Het doet pijn met voeden, en las in een ander topic over de tepel, die is afgeplat als hij loslaat. Dus hij ligt niet goed. Dus daar zal ik goed op gaan letten. hij heeft wel een heel klein mondje. En ik heb vrij vlakke tepels. Maar hij valt ook steeds in slaap, ik gebruik nu een tepelhoedje, want hij zuigt twee keer, laat weer los, en pakt de tepel opnieuw, zodat ze zeer gevoelig worden en blijven. Met een tepelhoedje pakt hij goed, en drinkt ook, maar ik twijfel of hij genoeg binnen krijgt, want hij blijft de laatste twee dagen veel huilen. Ik doe nu wel anderhalf uur over een voeding. Wat ik vannmiddag heb gedaan is heb gewogen voor een voeding, waar hij weer in slaap viel, en er was dus niks bij gekomen. Daarna heb ik hem 70 cc afgekolfte melk met een flesje laten drinken, dit ging er wel in en hij is nu tevreden aan het slapen. Afgelopen nacht kwam hij twee keer, toen heb ik hem eerst de borst gegeven en daarna 50 cc afgekolfte melk, hier was hij tevreden mee en sliep daarna lief in. Kan ik blijven kolven en dit in een flesje doen, en hem dat geven, totdat hij wel goed genoeg aan de borst drinkt? Want ik ga wel door, overdag met tepelhoed, maar 's nachts met een fles, want na twee nachten niet te hebben geslapen was dat een uitkomst, hij dronk, en hij sliep. Maar hoeveel cc kan ik hem dan geven? Want BV mag toch onbeperkt? Ik heb het idee dat het voor hem gewoon best moeilijk is om een borst leeg te drinken. Of om in ieder geval melk uit een borst te drinken. Toch doe ik wel iets goed, want gister woog hij al 2700 gram. oja, hoe voelt precies de toeschietreflex? Heel erg bedankt alvast voor je antwoord!
Hallo mama van Sem, (heb je ven want dit complexe verhaal is niet in 3 zinnen af te ronden, ben trouwens toch al geen ster ik het kort houden) Allereerst gefeliciteerd met jullie zoon! En jeetje joh, wat een start! In je bericht noem je veel dingen, ik ga proberen ze punt voor punt door te nemen in de hoop dat je straks een idee hebt waar je mee aan de slag kan. Je hebt voor jezelf al goed geobserveerd dat hij waarschijnlijk niet goed aan de borst ligt. De tepel deed pijn en was afgeplat. Je schrijft dat je zelf een vlakke tepel hebt, een oplossing voor dit moment in wat jij ook al doet, namelijk het gebruik van een tepelhoedje. Let daarbij wel op de maat. Je tepel moet precies in het hoedje passen. Het tepelhoedje heeft tot doel dat Sem achter in zijn mond wordt geprikkeld, op de overgang van hard naar zacht verhemelte. Wanneer hij daar een prikkel krijgt wekt dat het zuigen op, als er melk komt wordt het gevolgd door slikken (en ademen) Je schrijft dat hij snel in slaap valt, dat geeft aan dat hij niet direct genoeg melk krijgt. Een kindje wat melk krijgt drinkt door en valt niet in slaap tenzij voldaan. Ook bij een tepelhoedje is het belangrijk dat hij een grote hap neemt, tepel en een heel stuk tepelhof. Je schrijft dat hij met een hoedje wel blijft drinken. Dat klinkt al goed al blijkt na wegen dat hij niet of nauwelijks wat heeft gedronken. Ook geef je aan dat een voeding wel 1,5 uur duurt. Dat is te lang. Dat is een teken dat de voeding niet goed verloopt. Waarschijnlijk hapt Sem, zuigt steeds aan, er komt geen of weinig melk, pauze, aanzuigen, pauze, aanzuigen, pauze, etc. Mogelijk heeft hij moeite om bij jou een toeschiet reflex op te wekken. Een TSR ontstaat (onderandere) doordat de zenuwen in de tepelhof worden geprikkeld. Er gaat een seintje naar de hersenen waardoor er oxytocine wordt vrijgegeven. Dat hormoon zorgt dat de melkkliertjes samentrekken. De aangemaakte melk loopt nu naar buiten. Wanneer dat gebeurt wordt er direct nieuwe melk aangemaakt. Het TSR is niet door alle vrouwen voelbaar. Sommige mensen voelen niets, andere voelen een soort tinteling. Je ziet het aan een verandering in drinkgedrag (van snel en oppervlakkig aanzuigen overgaan naar grote teugen) of dat je andere borst begint te druppen of wanneer je kolft dat je straaltjes ziet of een stroom druppeltjes. Je kan een voeding een goede voeding noemen als je minstens de overgang in drinkgedrag bij Sem hebt gezien. Blijft hij steeds op een zelfde soort manier zuigen, dan is er blijkbaar iets nog niet optimaal met aanleggen. Je geeft hem nu afgekolfde melk, dat is super! De manier waarop je het doet is prima. Eerst proberen aan te leggen, probeer dit max 5 minuutjes, lukt het niet kolf dan je borsten leeg en geef hem de voeding. Hij zal deze dagen gebruiken om bij te trekken, te groeien, en te groeien. Ik zou voorlopig het volgende doen. Ga kolven waardoor je je productie op peil houdt of verhoogd (ik weet niet hoe vaak je nu kolft) Het is goed nu even goed in te zetten. Kolf elk voedingsmoment, je productie zal aanzienlijk toenemen en meestal gaat de melk dan ook veel makkelijker stromen. Het kolven helpt ook een vlakke tepel meer naar voren te laten komen. Als Sem dan aanhapt (al dan niet met hoedje) zal er eerder een stroom op gang komen wat maakt dat hij beter kan doordrinken. Als Sem groeit, dan wordt hij krachtiger en zijn mondje groter. Zeker bij kindje die net iets vroeger zijn geboren en klein waren zie je dit gedrag vaker. Het heeft tijd nodig. Neem die tijd. Werk enerzijds aan je melkproductie, de gekolfde melk maakt dat Sem groeit. Zorg voor veel bloot op bloot (huid op huid contact) Vaak lukt na verloop van tijd het happen wel. Probeer voor jezelf nu even tot rust te komen. Hoe gaat het kolven? Ervaar je daar een soort TSR? Probeer eens Sem half slapend aan te leggen (evt na het kolven, of met tepelhoed) Vaak zijn de reflexen beter zodat ze soms beter happen. Hoevell cc's, een grove richtlijn is 150 ml per kg lichaamsgewicht per 24 uur, deel dat door het aantal voedingen en je weet hoeveel hij ongeveer kan drinken. het is een richtlijn, jouw mannetje is licht geboren en zal misschien nu meer willen, geen probleem. Alles wat hij niet gebruikt gaat overteerd weer naar buiten. Je schrijft dat hij nu 2700 gram is! Dat heb je geweldig gedaan! Grote pluim, wat het isn iet niets, zelf niet echt optimaal en een ventje wat erg klein is en een hele dag niet bij je kon zijn. Met zo'n start mag je trots zijn op wat je nu al hebt bereikt! Dit is best een complexe situatie om evne in demail te beschrijven. Ik hoop dat je al wat aanknopingspunten leest. Als jen og vragen hebt stel ze gerust maar het kan ook handig zijn (zeker om het aanleggen te bekijken) om een LK bij jou in de buurt te zoeken. Hoeft niet direct, werk an je productie dan ben ik overtuigd dat Sem daarna ook aan de borst komt. Anders mail je me prive even dan kan ik kijken of ik een LK bij jou in de buurt kan vinden. Succes Ilse
Hoi, onwijs bedankt voor je snelle antwoord! Goed om te horen dat ik het nu toch goed doe. Ik heb vandaag drie keer gekolft. Eerste keer 90cc, tweede keer zo'n 60 cc en nu net bijna 40 cc. Ik kolf twee borsten tegelijk zo'n kwartier a twintig minuten. Is dat genoeg? In het begin zie je straaltjes, en daarna druppeltjes. Ik heb echt geen idee van een TSR. Op zich gaat het kolven wel goed, maar ik wist niet of ik wel zoveel mocht kolven, maar dat kan ik dus gewoon doen. Ik zie bij Sem geen overgang in drinkgedrag, meestal slaapt hij daarvoor alweer Ik ga gewoon door met kolven, ieder voedingsmoment. Hoe lang moet ik kolven? Ik huur nu een elekstrische kolf, maar die wilde ik maandag weer terug brengen, en zou graag een handkolf willen, moet het daarmee ook lukken? Of kan ik beter deze nog langer huren? Ik ga eerst met jou tips aan de slag, en hoop dat Sem straks goed uit de borst zal gaan drinken. Mocht het niet lukken, dan ga ik zeker een LK raadplegen, want het moet en zal me lukken! Ik woon in Koedijk, gemeente alkmaar,, daar zal toch wel een LK in de buurt zitten? Nogmaals heel erg bedankt, ik voel me een stuk zekerder! Groeten Patricia en Sem!
Hallo Patricia, Als ik lees hoe je kolft heb je tijdens het kolven inderdaad een toeschietreflex (de straaltjes) Dat kan ook niet anders want zonder TSR kolf je namelijk nooit meer dan 30-40 ml. Als je aangeeft 90 te kolven moet er eenn TSR zijn. Als je bij Sem geen verandering in drinkgedrag ziet (en het feit dat hij snel in slaap valt) geeft aan dat dat blijkbaar aan de borst nog niet het geval is. (Bij straaltjes moet hij wel grote teugen nemen anders zou het zich verslikken) Het is super dat je een kolf hebt gehuurd! Dat je dubbelzijdig kolft en dat je zelfs al bij elkaar al bijna 200 ml kolft. In mijn eerste reactie schreef ik over de vuistregel voor hoeveel voeding per keer, dan moet je mannetje per 24 uur toch al zo'n 400 ml hebben. Hopelijk wordt hij snel zwaarder, en dan drinkt hij ook meer. Sem is 10 dagen dus heeft nog minstens 8 voedingen op een dag nodig. Hoe gaan we dat doen? Blijf vooral de dubbele kolf nog een tijdje huren. (dubbel kolven geeft een hogere productie en geeft enorme tijdwinst) Stort je de komende dagen even helemaal op het oppeppen van je melkproductie. Probeer elke 3 uur te kolven, kolf dan maximaal 10-15 minuutjes. Als je 6 keer per dag haalt zou super zijn. Als je 's nachts wakker bent kolf dan ook even. 's nachts is de productie het hoogst, bovendien val je door de oxytocine snel weer in slaap (wel zo prettig) Je kunt zelfs de borsten extra stimuleren door een soort schema te hanteren. Borsten masseren, 7 minuten kolven, stop Borsten masseren, 5 minuten kolven, stop Borsten masseren, 3 minuten kolven, klaar Ik weet bijna zeker dat je merkt dat de productie oploopt. Probeer dit een paar dagen. Als je wilt mag je Sem proberen aan te leggen maar probeer niet langer dan 5 minuten. Lukt het niet dan is het klaar. Probeer ook niet elke voeding maar misschien om en om. Ik hoop dat je het niet vervelend vind als ik zeg dat de productie nog flink omhoog moet om hem volledig te kunnen voeden. Straks is je productie hoger, Sem wat groter (en ook zijn mondje). dan komt het opnieuw aanleggen. Het is wel goed om af en toe te proberen. Probeer ook de fles borstvoedingsvriendelijk aan te bieden. Wek het zoekreflex op door de lip te prikkelen. Laat hem echt zoeken en echt happen als ware het de borst. Duw niet passief de speen naar binnen (om het oeven lekker krom te zeggen) Laat af en toe pauzeren zoals aan de borst ook gebeurt. Welke kolf huur je? Er is namelijk veel winst te behalen in het effectief afstellen van je kolf. Succes en we hebben nog wel contact, Ilse
Hoi, vanmorgen heb ik Sem zonder tepelhoedje geprobeerd aan te leggen, en hij pakte meteen, en dronk eerst kleine teugen en toen grote lange teugen. Maar niet zo lang, max tien minuten. daarna heeft hij met de fles gehad, hij was nog aan het zoeken en smakken, maar hij spuugde zonet een flinke straal terug. Heeft ie dan teveel gekregen? Het was zo'n 50 cc. Ik ga flink kolven, maar heb wel het idee dat het juist wat terug loopt, vanmorgen had ik 40 cc... maar dat komt misschien omdat ik nu vaker kolf ipv 3 keer per dag. Ik dacht al dat ik nog flink wat bij moest produceren om hem helemaal te kunnen voeden, al lukt het nu wel redelijk. Ik maak soms 30 cc extra flesvoeding die ik door de MM heen meng om het toch een beetje aan te vullen voor hem. Ik heb nu nog maar 10 cc in de koelkast staan bijvoorbeeld, maar ga zo douchen, masseren en weer kolven. Ik zorg dat hij inderdaad zoekt, dat hij met zijn hoofdje heen en weer gaat en hapt, dan pas krijgt hij de speen. Heb je nog tips voor een goede speen? Ik heb nu nog het flesje uit het ziekenhuis, de kraamhulp adviseerde een 123 speen van avent, maar daar verslikt hij zich steeds in, op welke stand dan ook. Ik dacht zelf een fles te kopen met een speen waar hij wel wat moeite voor moet doen. Ik huur een medela symphony 2.0. Ik ga met het kolfschema aan de slag! Bedankt weer! Patricia en Sem
Wouw he! Gewledig, een grote pluim voor mama! Je hebt verschil in drink ritme gezien, en dan zelfs zonder hoedje, dat is super. Je kolft met de beste kolf die er is. jammer dat je nu branderige tepels hebt, als je het hebt kan je wat lanolinecreme op smeren. Het kan ook zijn dat Sem nog net niet optimaal pakt en dat je daardoor het branderige gevoel hebt. Maar wat een goed begin joh! Dit is de optimale instelling van je kolf. Er is geen stand aan te geven jij moet voor jezelf het optimale zuigvacuum bepalen. dat verschilt per moeder en kan zelf per dag op periode verschillen. Het optimale zuigvacuum zorgt voor de hoogste opbrengst in de kortste tijd. Draai het vacuum op tot het net niet meer prettig aanvoelt. Dat is ver voor de pijngrens. Dan draai je de grote knop twee klikjes terug. De Symphony bootste nu zo goed mogelijk het drinkgedrag van je kindje na. Ga hier mee aan de slag, hopelijk verlicht het je tepel en verhoogt het je productie. Wederom succes, Ilse
Hoi! heb het hele weekend enzo aan mijn productie gewerkt! En vannacht heb ik 120 cc gekolft! dat vond ik heel wat! Ook heb ik een grotere maat tepelhoed gekocht, omdat jij zei dat met tepelhoed ook een gedeelte van het tepelhof in zjn mondje moest, maar met zo'n smal hoedje had hij alleen de tepel. Deze hoed is breder, en hij werkt ook een stuk beter, ik hoor Sem nu echt slikken en soms klokken, zoveel komt eruit. Een heel verschil met die andere. Alleen duren de voedingen nog steeds lang, ondanks dat hij niet meteen in slaap valt. Hij drinkt oko niet de hele voeding effectief, dan sabbelt hij wat, ik ben nu nog een uur bezig, en vaak daarna moet ik wel nog een fles geven. Meestal afgekolfte melk, maar soms heb ik dat niet meer, ik probeer een voeding voor te zijn steeds, en dan krijgt hij nutrilon erbij. Volgens mij is de vraag en aanbod nog steeds niet op elkaar afgesteld, hoe lang duurt dat ongeveer? Vanmorgen na een uur voeden, heb ik afgekolft, en kolfte 40 cc, hij drinkt dus zeker wel wat, maar nog niet genoeg, want daarna bijft hij smakken en likken, en op zijn knuisjes sabbelen. Ik heb hem nog een fles van 50 cc BV gegeven, en hij ligt nu in zijn bedje te keuvelen. Ik heb wel de medela kolf teruggebracht en doe nu kolven met een avent handkolf, deze werkt super, ik heb het idee zelfs krachtiger dan de medela kolf. Ik kan er in ieder geval goed mee kolven.
ff nog een update enzo. Gisteren wilde Sem steeds bij me liggen en was niet tevreden te krijgen, hij heeft wel zonder tepelhoed twee voedingen (waar ik dan weer een uur per voeding mee bezig was maar goed) goed gedronken, ik hoorde hem slikken. Al was hij niet tevreden te krijgen, alleen met nog meer voeden, maar dat lukt gewoon niet met de borst, het lijkt alsof hij het er gewoon niet uitkrijgt. Zal wel een regeldag zijn, want nu ligt hij wel gewoon tevreden te slapen in zijn bed. Vanmorgen lukte het hem niet om de borst te pakken, met tepelhoed lukte het wel, en dronk hij aardig, maar voor max 10 minuten. Dan stopt hij gewoon, en als ik hem wegleg, begint hij te huilen. Nou moest ik vanmorgen naar de huisarts voor mijn bloeddruk, dus mijn ouders hebben hem de fles gegeven, afgekolfte BV. Prima, meneer dronk hem leeg en was tevreden. Vanmiddag weer een fles, ik had visite, dus een fles BV gegeven, 90 cc en hij is tevreden gaan slapen. Zou het nou echt, als hij wat sterker wordt, en groter dat het dan beter gaat met het drinken uit de borst? groeten patricia
Hallo Fleerpje, (even een antwoord op de valreep, moet zo weer naar school) Als ik je berichtjes zo volg en dat vergelijk met je eerste verhaal dan denk ik zeker dat er verbetering in zit. Nu drinkt hij hoorbaar, vaak zonder en soms met hoedje. Als hij sterker/groter wordt kan dat alleen maar beter worden. Daar ben ik van overtuigd. Ik ben toch benieuwd naar hoe het aanleggen nu echt gaat. Een uur klinkt me best lang. Misschien toch handig om een deskundige te zoeken bij jou in de buurt om even het aanleggen te kunnen zien. Je kan ook met kolven de productie hoog houden en hem lekker laten groeien. Vaak doet dat ook wonderen. Maar goed, voor mij blijft het lastig om nog iets zinnigs te zeggen omdat ik niet echt een beeld heb hoe het aanleggen nu gaat. (Snap ie) Succes verder, ik lees graag je ontwikkelingen! Ilse
Hoi! Ik vind het wel super hoor, hoe jij ons zo helpt via deze site! Sem is gister gewogen en weegt nu 3300 gram! Dus wat dat betreft gaat het super, in 10 dagen is hij van 2700 naar 3300 gegaan! Ik ga ook inderdaad een deskundige raadplegen over het aanleggen, maar zoals gister deed het helemaal geen pijn ofzo, hij hapte een grote hap en dronk goed, dat deed geen zeer, de tepel was ook gewoon nog rond toen hij losliet, dus lijkt me dat dat dan wel goed gaat, maar vandaag lukte het gewoon niet, deed het met tepelhoed ook pijn, hij pakte gewoon niet goed maar straks ga ik nog eens proberen.
Wooouuuww hEEE! 600 gram in 10 dagen! Dat is echt geweldig! Dan is er echt wel iets gebeurd. Dan gaat het aanleggen echt wel lukken. Heel goed ook dat je goed het verschil voelt. Wanneer hij goed hapt en wanneer het prut is zeg maar. Ga dan vooral lekker door met samen oefenen. In 1 week zijn jullie al zoveel verder gekomen. Dan kan je altijd nog laten kijken naar het aanleggen. Ga lekker aan elkaar wennen, oefenen en genieten. Als hij zo blijft groeien dan zal Sem echt snel beter uti de borst gaan drinken. Zet hem op beide! Grote pluim voor dit super werk! Ilse
Hoi daar ben ik weer, ik heb nog een vraag: Sem drinkt uit de fles per voeding nu ruim 100cc vanavond zelfs 150! Hij komt gemiddeld om de drie uur. Krijgt hij dan niet veel te veel melk? Af en toe komt dr ook wat terug maar niet veel of iedere keer. Mijn productie is nog niet zo hoog dat ik dat bij kan benen. Gemiddeld kolf ik nu 80cc s nachts wel meer nu zo'n 140. Drinken aan de borst gaat wel redelijk al haalt hij nog geen hele voeding eruit binnen een normale tijd. Maar ik merk zeker wel vooruitgang! Groetjes patricia
Hallo Patricia, Sem was natuurlijk een heel klein mannetje. Als je ziet hoeveel hij onlangs was gegroeid dan zag je dat hij aan een inhaalslag bezig was. Op zich, zeker wanneer hij zelf voor de voeding komt, zal hij behoefte hebben aan de voedingen en naar zijn eigen behoefte nog even doorgroeien/inhalen/sterker worden. Bij een flesje is het wel zo dat wanneer je zuigt er voeding komt, komt er voeding dan ga je door.... Bij de borst wordt na verloop van tijd de stroom minder en is er ook tijd om naast voeden de zuigbehoefte te bevredigen. Het kan dus zijn dat Sem nu zijn zuigbehoefte met veel drinken stilt. wellicht een speentje met een iets kleinere opening of een gaatje minder zodat hij meer moet werken zeg maar. Hoe gaat het aanleggen? Merk je dat hij krachtiger wordt? Lukt het aanleggen nu al wat beter? Ik ben erg benieuwd naar zijn gewicht als hij zo super blijft drinken. Merk je verschil met wanneer hij borst heeft gedronken of flesje? In zijn gedrag, slapen, etc. Misschien is het een optie om de bijvoeding aan de borst te geven. vraag aan een LK in debuurt of ze je wil begeleiden hierin. Zelf gebruik ik bij clienten een sondeslangetje/uitzuigslangetje wat ik langs de tepel plak (1 cm laten uitsteken omdat de tepel bij aanzuigen uitrekt) Het slangetje hang ik in een flesje met melk en zorg dat het slangetje gevuld is met melk (kan door met een spuitje de melk even op te zuigen) Als Sem dan aanhapt (inclusief slangetje) dan drinkt hij aan de borst maar zuigt (door het vacuum) tevens an het langetje. Er komt dus nast drinken aan de borst ook de bijvoeding mee. Dit werkt dubbel. enerzijds stimuleert hij de borst, adnerzijds drinkt hij in dezelfde tijd de bijvoeding. Dit systeem kan ook met een borstvoedingshulp set. daarbij hang je de melk in een flejse om de nek. Afijn, als je daar meer info over wilt dan kan ik je wel mailen maar dat wordt lastig om dat via demail te begeleiden. Succes Ilse
Hoi ik vraag me af, ik ben sinds gister snip verkouden, rauwe keel ( na een nacht vol krampjes van sem) en ontstoken oog, wat al een tijdje af en aan kwakkelt. Is dit niet gevaarlijk voor sem? Dat hij ook ziek wordt door mij en dan niet via de melk? Ik neem aan dau daar juist antistoffen inzitten? Hij is ook al twee weken verkouden maar dit gaat juist nu een stuk beter. Ik denk dat het ook komt omdat ik een beetje aan het eind van mijn latijn raak, ik maak me erg druk om de borstvoeding, ik wil graag dat hij BVkrijgt, omdat ik dat gewoon het beste vind, aan de andere kant, ik krijg hem met alleen de borst niet tevreden, en kolf ook nog niet genoeg. en ik weet dat het druk maken averechts werkt, maar ik ken mezelf, ik kan dat niet van me afzetten. Mijn man heeft vanmorgen Sem mee naar beneden genomen, dan kon ik lekker even bijslapen. En vonmorgen vroeg had ik hem al een fles gegeven met Kunstvoeding, nutrilon1. , hij sliep hier heerlijk op door, toen heeft mijn man 80 cc BV gegeven om een uur of 12, en nu net heeft hij weer 100 cc BV op via de fles. Sem is super tevreden, vrolijk en blij, dus ik denk dat ik zo lang mogelijk door ga met kolven, en een combinatie van BV en Fv blijf geven, dit is voor ons beiden een stuk rustiger, want sem voelt mijn stemming ook haarfijn aan heb ik het idee. Hij is vandaag hartstikke relaxed. Ik ga dan proberen om en om, KV en BV te geven via de fles. Op dit moment denk ik dat dit de beste oplossing is, en dan probeer ik na twee weken misschien wel weer of hij aan de borst zelf wil, want het is nu zo frustrerend (dat is mijn eigen schuld, ik maak me er echt te druk om, ik wil het zo graag goed doen) en daar worden Sem in ik niet beter van. Dan moet ik alleen nog uitzoeken hoeveel hij dan precies kan en mag hebben van de nutrilon naast de BV. Raad jij eventueel nog een bepaalde kunstvoeding aan? Groetjes Patricia en Sem
Hallo Fleerpje, Wat balen dat je nu zelf ook nog snip verkouden bent geworden. Voor Sem is het niet erg. Hij krijgt via jouw melk de antistoffen wel weer. Je schrijft zelf dat je erg gefocusd bent op het voeden. Als het dan niet lekker loopt dan kan je daar behoorlijk gefrustreerd van worden. Wat de voedingen niet ten goede komen. Je merkt terecht op dat Sem dat ook aanvoelt en ook anders gaat reageren. Ik denk dat het voor jullie beide goed is even wat rust in te bouwen. Als die rust bij jullie terugkomt door de BV te combineren met FV, dan is dat prima. Ik heb geen voorkeur voor een merk. Voor de hoeveelheden kan je het best het CB raadplegen. Voor BV maakt het niet veel uit als je teveel geeft. FV is wel belangrijk dat je niet boven een bepaald volume uitkomt. Afhankelijk van aantal voedingen / gewicht. Als je na wat rust de draad weer wilt oppakken is het wel noodzakelijk dat je met kolven je productie op gang houdt. Als je nu alleen om en om de voedingen gaat kolven/of live geven dan zullen de andere afbouwen. Ik zou het zeker proberen om een LK te consulteren zodat zij samen met jou een goedpassend beleid kan opstellen wat voor jullie situatie goed en haalbaar is. Op de site van www.nvlborstvoeding.nl vind je alle erkende LK die een vrijgevestigde praktijk hebben en die aangesloten zijn bij de NVL. Succes Ilse
Je gelooft het niet, maar Sem drinkt harstikke goed opeens! Hij wil zelfs geen fles meer drinken.... HIHI, nou hopen dat het doorzet! Want vanmorgen supergoed gedronken, maar ik zie nou niet echt wanneer hij nou genoeg heeft gehad. Heb hem net in zijn bedje gelegd, maar daar ligt hij nu zo hard te huilen... hij heeft wel gewoon een schone broek en volgens mij geen krampjes, ik laat hem nou maar ff, ga zo maar even kijken. Dat slapen overdag is een ramp...
Nou, raad eens wie er de hele dag al geen fles heeft gehad, alles uit de borst gedronken? En al anderhalf uur heeeerlijk op zijn buikje (dat was het dus) ligt te slapen? Super! tot zover HEEL ERG BEDANKT voor je hulp! ik heb echt veel aan je tips en steun gehad! En ik vind het echt super dat je dit zo doet! een grote PLUIM