paasoptocht

Discussion in 'De lounge' started by noura, Mar 30, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    zo leuk, er komen allemaal kindjes met een paasstok vorbij lopen bij ons voor. schattig om te zien, vooral die kindjes die hun paasbroodje al half opgegeten hebben :)
    gek om te bedenken dat mijn zoontje over een paar jaar ook mee zal lopen.

2. Meliske

Meliske VIP lid

May 29, 2006
    7,731
    0
    36
    NL
    leuk! :)

nog nooit gezien hier.

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Wij deden dat altijd in de kerk. Met een paasstok en zo'n broodje eraan. Broodje moest je eerst inleveren, en daarna kreeg je eentje weer terug die je op de stok kan zetten.

Natuurlijk nooit het broodje dat je moeder had gemaakt, maar die van een ander. Die was altijd veel lekkerder, :)

Ja heel leuk altijd om te zien.

4. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

Jan 21, 2006
    3,478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Leuk is dat he!
    In mn oude woonplaats deden ze dat ook altijd.
    Ook die kindjes hadden hun broodje al half opgemikkeld haha!
    Zo schattig!
    Ik weet niet of ze dat hier ook hebben aangezien ik hier net 3 maanden woon haha

5. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Palmpasenstok
    Een palmpasenstok of palmpaasje is een met groene takjes en lekkernijen versierde stok, in de vorm van een kruisje, die kinderen ter gelegenheid van Palmzondag maken en in optocht meedragen.

Palmzondag
    Op Palmzondag herdenkt de Kerk de blijde intocht van Jezus Christus in Jeruzalem. De mensen bedekten de weg voor hem onder meer met de takken van palmbomen. In de viering van Palmzondag neemt de processie nog altijd een centrale plaats in. De liturgie bevat een processie naar de kerk, met een kruisdrager en eventueel een wierookdrager voorop, gevolgd door de priester en de gelovigen die (buxus)takken meedragen.

Kinderen
    Tijdens de processie op Palmzondag dragen de kinderen in de regel geen palmtakken, maar zogenoemde 'palmpaasjes' of palmpasenstokken. De stokken hebben de vorm van een kruisje en zijn versierd met groene takjes (meestal van een buxus) en met snoepjes, eitjes en andere lekkernijen. Bovenop wordt een broodje in de vorm van een vogel gestoken, doorgaans een haantje.

Delen

Dikwijls delen de kinderen deze palmpaasjes na afloop van de viering uit in de buurt, met name aan mensen die vanwege hun leeftijd of een ziekte niet aanwezig konden zijn. In Oost-Nederland komt de kinderoptocht met palmpaasjes ook wel buiten de context van een kerkelijke viering voor.

Paassymboliek
    De palmpasenstok is met veel symboliek omgeven. De groene takjes verwijzen naar Christus' intocht in Jeruzalem, het brood naar de instelling van de Eucharistie op Witte Donderdag, en het kruis naar het lijden en sterven van Christus op Goede Vrijdag. Het snoep en de overige versierselen zijn tekens van vreugde over het nieuwe leven dat Pasen heeft gebracht.

Vruchtbaarheid

De palmpasenstok is nauw gelieerd aan heidense vruchtbaarheidsfeesten, waarmee vroeger, bij het aanbreken van de lente, het nieuwe leven in de natuur werd gevierd. Jong groen kondigde het voorjaar aan, deeg vertegenwoordigde kiemkracht en eieren stonden voor nieuw leven. Ook ronde vormen, zoals kransen, kwamen veel voor. De cirkel symboliseert immers de kringloop van het jaar en van het leven. Vandaar dat vroeger een hoepel om de palmpasenstok zat.

Haan
    Het haantje bovenop de palmpasenstok is voor velerlei uitleg vatbaar. Volgens sommigen is het een verwijzing naar de ontrouwe Petrus. Voordat de haan op Goede Vrijdag kraaide had Petrus, zoals Jezus had voorspeld, drie keer gezegd dat hij Jezus niet kende (o.a. Mat. 26, 30-35 en 69-75). De haan kan ook gezien worden als symbool voor Jezus: Christus schudt je wakker en vertelt je dat het licht eraan komt.

6. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hier lopen ze ook met zo'n palmpasenstok ja... altijd schitterend om die kindjes te zien... Inderdaad... meestal zijn de haantje snel op hahahaha!

7. toerist18

toerist18 VIP lid

Oct 23, 2005
    8,317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Het is geloof ik katholiek, maar m'n broertje en ik liepen vroeger ook mee,
    het versieren en opeten was idd het leukste.

8. noura

noura VIP lid

Apr 27, 2006
    8,819
    0
    0
    het is een gewone openbare school, maar ik vind die kleintjes altijd zo vertederend. de een loopt te langzaam, de ander loopt bijna tegen degeen ervoor op. en dan zijn ze zo trots op wat ze gemaakt hebbenhe. heel leuk.

9. erannick

erannick Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    1,356
    0
    0
    Melissant
    Hier kunnen ze dat niet

10. Adine

Adine Fanatiek lid

Sep 12, 2006
    2,355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik heb vroeger ook met zo'n stok gelopen. Wij liepen met de scouting. De stokken hadden ze al voor ons gemaakt en wij moesten er dan fruit aan hangen en idd een haantje bovenop. Die stokken brachten we dan naar een bejaardentehuis.

Share This Page