Pabo deeltijd combineren met werk en gezin?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door 1612, 12 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1612

1612 Bekend lid

19 jan 2013
    511
    37
    28
    NULL
    NULL
    Hoi hoi!
    Ik zit eraan te denken om de deeltijd opleiding van de pabo te gaan doen. Op dit moment ben ik werkzaam in een totaal andere branche, maar dit voldoet niet meer. Is deze opleiding te combineren met een gezin en eventueel ander werk? Zo ja hoe hebben jullie dit gedaan? En op wat voor kosten moet ik ongeveer rekenen? Hoeveel jaar zou ik ongeveer nodig zijn? Echt de 4 jaar of zou ik eventueel ook kunnen versnellen? Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden! :)

2. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Ik kan je niet met al je vragen helpen. Ik heb zelf de pabo gedaan (vanaf mn 18e). Het is pittig. Veel opdrachten, stage en voor stage veel voorbereiden! Ik weet niet hoe gedisciplineerd je bent en hoe oud je kinderen zijn, maar ik dat zeeeer pittig vinden/ hebben gevonden met jonge kinderen ernaast.

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Heb je al een bachelor of master diploma? Dan kan je Zij-instroom pabo overwegen.

4. 1612

1612 Bekend lid

19 jan 2013
    511
    37
    28
    NULL
    NULL
    Nee helaas niet. Ik heb een mbo 4 diploma en ik zal dus denk ik ook nog de toelatingstoetsen moeten doen.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    'Technisch gezien' kan versnellen soms, maar ik combinatie met een baan en een gezin zou ik daar zelf niet snel voor kiezen. Wat LaLaS al schrijft: het is pittig. Inderdaad: "veel opdrachten, stage en voor stage veel voorbereiden!"

Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op mogelijkheden voor zij-instroom (ik heb opleidingen en werk mbt onderwijs), maar op dit moment zie ik daar naast mijn huidige baan (waar ik niet mee wil stoppen ;)) en mijn gezin niet echt mogelijkheden toe om dit goed te combineren. Als ik ergens voor ga, dan wil ik er voor 100% voor gaan en ik vrees dat dat op dit moment niet zal gaan. (Ook omdat ik op mijn werk zie hoe pittig de combinatie opleiding, werk en gezin is.)

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Mijn man heeft 4 jaar een HBO opleiding gevolgd (geen pabo) en dat was echt wel pittig, maar achteraf is het wel waard geweest. Hij werkte er 32 uur naast en we hadden toen 1 zoontje. Hij begon toen zoontje 1 jaar was, ik was net bevallen van onze jongste toen hij afstudeerde. Het zal veel flexibiliteit van je partner vragen.
    Qua kosten weet ik het netto niet precies. Wij betaalden ongeveer 1700 euro collegegeld per jaar en dan kregen we aardig wat terug van de belastingdienst, maar dat hangt ook af van de keuzes die de overheid maakt het is geen garantie.

7. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik zou verwachten dat je met een mbo 4 opleiding wel, zo goed als, de 4 jaar nodig hebt om de opleiding te doen. Dat er weinig mogelijkheden zijn tot versnellen, tenzij je een opleiding hebt die gelinkt is aan de pabo. Zeker naast een gezin en een huishouden.
    Ik heb (lang geleden) de verkorte opleiding gedaan, maar toen had ik nog geen gezin. De meeste stof is niet extreem moeilijk, maar je bent veel tijd kwijt aan voorbereiden, verslagen maken, veel lezen etc. Wij hadden vanaf het begin 2 tot 3 dagen in de week stage, 1 dag zelf naar school en dan blijft er in principe nog 1 dag over voor je eigen ‘huiswerk’ en voorbereiding voor stage. Dit past niet in die ene dag over het algemeen, dus de urenbelasting vond ik groot.

Ik zou voor jezelf starten met contact opnemen met een Hogeschool, informatie verzamelen, ook over de kosten, hebben ze mogelijkheden om dit in de avonduren/ weekenden te doen? Is dit iets wat je zelf zou kunnen en willen? probeer eens te plannen hoe een dag er dan uit zou zien, hoe komt het met de kinderen/ schoolwerk/bso/ kinderen ophalen/ eten koken. Welke taken kan je partner (extra) op zich nemen om het te realiseren etc.

Ik neem aan dat er op dit moment geen open dagen ofzo zijn, maar wellicht kun je wel met een huidige student ofzo bellen om vragen te stellen. Vragen die je normaalgesproken stelt tijdens een open dag, hoe ervaren ze de opleiding, de belasting, hoe doen zij het met een gezin?

succes met het maken van je beslissing!

8. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Als je het echt leuk vindt en je de discipline hebt, is mijn ervaring dat het zeker wel te doen is. Ik zit nu in het laatste jaar van de (deeltijd) lerarenopleiding en ben nu begonnen met mijn scriptie. Ik werk sinds het tweede studiejaar al als docente Nederlands, en mijn studiekosten worden door mijn werkgever betaald sindsdien, dus dat is wel fijn.

Tot Corona liep het eigenlijk allemaal heel voorspoedig (nog nooit een herkansing gehad en sta gemiddeld een 8) Het niveau ligt niet extreem hoog, maar het is vooral veel maakwerk, waar veel tijd in gaat zitten. Wat dus heel belangrijk is, is dat je partner erachter staat. Ook je partner zal moeten investeren, al is het alleen al in tijd, zodat jij kunt studeren.
    Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het nu het alleen afstandsonderwijs is wel een stuk minder leuk vind en zeker wel zwaarder. Ik mis echt mijn studiegenoten en ook fysiek op de Hogeschool zijn 1 a 2 avonden per week mis ik enorm. Ik weet niet of ik er in deze tijd van afstandsonderwijs voor zou kiezen :)

9. Claprose

Claprose Actief lid

9 jun 2020
    289
    490
    63
    Vrouw
    Het is zo persoonlijk, de ene thuissituatie laat makkelijk toe dat je aan de studie gaat en de andere niet. Ook een stukje mindset komt kijken; ga je voor zesjes of voor tienen?
    Ik vond zelf bachelor goed te doen, maar versnellen zou ik niet op voorhand ambiëren. Als je ergens een sprintje kan trekken, is dat leuk meegenomen. Dat gaf mij wel lucht. Kunnen versnellen maar niet hoeven.

10. andreams

andreams Bekend lid

19 feb 2010
    895
    127
    43
    Zaandijk
    Ik heb de afgelopen jaren de verkorte digipabo gedaan van InHolland. Dit is een tweejarige variant (waarvoor je minimaal vooropleiding op hbo of wo-niveau nodig hebt), maar hij is er ook in een 4-jarige variant. De opleiding is dan bijna volledig op afstand, en daarnaast loop je 1, en later 2, dagen stage. Voor toetsen moest ik dan wel naar de opleiding uiteraard. Ik had al na het eerste jaar een baan voor 4 dagen per week. Ik vond het pittig, zeker de combinatie werk-opleiding-gezin, maar absoluut de moeite waard.

marais vindt dit leuk.
  11. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Een vriendinnetje volgt op dit moment de deeltijdopleiding. Heeft een vriend, woont alleen en werkt fulltime. Weet dat zij het vrij pittig vindt. Maar dit zal per persoon verschillen.

Heb zelf ook een HBO deeltijd opleiding gedaan. Samenwonend, geen kids, werkte fulltime.
    Het ging me met momenten vrij makkelijk af maar je doet het er niet "even" bij.
    De normale lesweken gingen wel, maar zodra de toetsweek in zicht kwam was het stressen.

12. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.419
    2.207
    113
    Ik heb de PABO gedaan en vond het heel pittig. Echt heel veel verslagen, stages, lessen voorbereiden...
    Met een gezin lijkt het me best een kluif!
    Mijn man doet nu ook een HBO studie naast zijn werk en je moet er dan wel echt als team staan thuis.
    Maar als je de juiste mindset hebt en je wil het echt heel graag zou ik er voor gaan.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    vriendin van mij deed de pabo, ik heb aardig wat goede cijfers gekregen voor projecten :roflmao:.

Iets met handen te kort en ik ben wel een creatieve knutselaar. Die woonde nog thuis, werkte nog niet, alleen dr stage. Ze wilde alleen alles tot in de puntjes en detail nauwkeurig maar dat redde ze dan weer niet qua tijd. Als a, b en c bij elkaar voldoende waren, wilde zij nog d en e erbij voor de volledigheid zeg maar.

Maar die had bijv. ook weer knetter veel moeite met rekenen. Ik heb wat bijles gegeven aan dr. :| Vond het wel grappig hoor, 5 kantjes laten doorrekenen terwijl het antwoord letterlijk in de vraag stond. :D

In mijn situatie zou ik even overslaan, ik zou werkelijk niet weten waar de energie vandaan te halen om het op te pakken en door te zetten. Mn certificeringen zijn al de max en met die hut lockdown heb ik er eentje al afgeschreven, het is al vechten om mn werkuren rond te krijgen en om 20:00 kieper ik om van de slaap.

14. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Ik heb de deeltijd pabo gedaan.
    Ben in de jaren aardig wat studiegenoten 'verloren', veelal diegene die 3 dingen combineerden, namelijk opleiding (Incl. Stages), werk en gezin..
    Van degene die het gehaald hebben, waren de meesten slechts belast met 2 van deze factoren.
    Het is niet onmogelijk, maar het zal zwaar zijn en een hoop doorzettingsvermogen en steun van hulptroepen nodig hebben.

15. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik vond het zelf best pittig 20 jaar geleden. Deed ook deeltijd.

Een vriend van mij doet nu pabo en is echt niks meer wat het geweest is. (Is misschien ook per school verschillend) hij mag allerlei vakken overslaan, versnellen enz.
    Ik vind het bizar dat hij straks klaar is en voor de klas mag met zo weinig kennis.

Maar goed, in dit geval dus wel makkelijk te doen en combineren met gezin.

16. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Ik hoorde van een stagiair bij mijn kinderen op school dat een deeltijd pabo echt heel zwaar is. Zij heeft 2 kinderen, leeftijd 6 en 8. Ze heeft meerdere malen op het punt gestaan te stoppen omdat het zo zwaar is in combinatie met gezin en werk. Dus wie weet zijn die factoren voor jou anders of makkelijker te combineren. Ze vond het niet zozeer moeilijk, maar meer enorm veel.
    Zelf ook enorm getwijfeld om de paar op te pakken. Maar met 3 jongen kinderen durf ik het niet aan, zeker niet in deze coronatijd met thuisonderwijs.

17. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Ik heb geen deeltijd maar voltijd gedaan, maar het is inderdaad een pittige opleiding, qua werkdruk m.n.
    Maar de werkdruk is in het 'vak' ook altijd wel aanwezig dus wat dat betreft wordt je wel daarop voorbereid. Wanneer je goed kunt plannen en organiseren moet/kan het lukken. Er gaat heel veel tijd in zitten, maar het is ook een geweldig leuke opleiding en mooi vak!

18. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Combineren met het gezin is altijd een spannende. Ik doe zelf op dit moment een studie (master pedagogiek)naast mijn baan en gezin en dat is pittig. Je moet niet denken dat je het er even bij kunt doen. Ik heb echt studietijd ingepland en een eigen werkplek in huis. Daar laat ik niks tussen komen. goed afstemmen met je partner is dus van levensbelang.
    Collegegeld zal zo'n 2200 euro per jaar zijn. Daar komen nog boeken, reiskosten etc. bij.
    Een flinke investering dus. Je kunt nog wel wat van de belasting aftrekken.
    Gezien jouw vooropleiding verwacht ik dat je het 'gewoon' in 4 jaar moet doen.
    Dit zijn alle afschrikwekkende dingen.
    Maar.......... het is zo tof om te doen!
    Ik ben blij dat ik de knoop om weer te gaan studeren heb doorgehakt. Ik leer veel, ken weer nieuwe mensen en verruim mijn blik. Je wordt er een rijker mens van. Mijn gezin in supertrots op mij. En wat is nou een paar jaar op een mensenleven? Dus doen! :)

Deel Deze Pagina