Pabo deeltijd: stoppen of doorgaan? Help!

Discussie in 'De lounge' gestart door Eefje061, 2 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eefje061

Eefje061 Lid

2 mrt 2024
    12
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal!

Misschien niet een vraag die hier direct thuishoort, maar anders weet ik niet waar wel...

Momenteel ben ik bezig met de pabo deeltijd. Ik heb al eerder een andere hbo opleiding afgerond (zomer 2023) en ben meteen na de zomer doorgegaan met mijn huidige studie. Ik vind de studie reuze leuk! Maar het valt me steeds zwaarder: dat blokken, studeren, schrijven van verslagen en weeeeeer dezelfde dingen doen (essays schrijven, Engels etc.)... ik weet niet of ik het nog wil voor nu om dit 2.5 á 3 jaar te doen na al een studie van 4 jaar die me energie kostte. Ook merk ik dat ik redelijk wat stress ervaar. Waarom? Geen idee.

Is het slim om eerst in mijn vorige "vakgebied" gewoon rustig op te starten om te gaan werken voor nu? Die studie beviel wel opzich, maar sta niet te springen. Toch geeft het me misschien voor nu wat rust. Wellicht denk ik over enkele jaren toch: 'Hé de pabo? Doe toch maar wel!'. Aan de andere kant: ik kan ook rustiger doen met studeren nu, maar dan vrees ik het niet te halen. Deeltijd is toch best intensief...

Ik ben zo bang dat ik de verkeerde keuze maak, dus ik wil graag horen wat anderen zouden doen/denken

2. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.870
    5.107
    113
    Heel lastig! Ik hoor inderdaad om mij heen dat de pabo deeltijd heel pittig is. Vooral qua hoeveelheid in maar een klein aantal jaar. En herken het ook nog wel van de voltijd pabo van mij vroeger: het niveau is heel goed te doen maar het was altijd zoveel. Elke toets/verslag hooguit 2 studiepunten. Vriendinnen met een andere opleiding kregen er met een toets gelijk 12.

Welke andere hbo opleiding heb je gedaan? Kan me voorstellen dat twee opleidingen na elkaar sowieso zwaar valt. Je schrijft dat je er niet om staat te springen om in dat vakgebied te werken. Zou voor jezelf nagaan of je er echt gelukkig van wordt. En of je de pabo op deze manier gaat halen of het toch te pittig is.

3. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik doe ook een HBO studie naast mn gezin en werken. Van te voren heb ik best onderschat hoeveel tijd en energie hierin is gegaan. Wat heb ik moeten ploeteren aan m’n verslagen. En elke keer natuurlijk weer last minute… Stress!!! :|:|

Maar ik streef het motto na ‘dat waar je aan begint ook zult moeten afmaken’ dusssssss over twee maanden hoop ik af te studeren. Ik ga hierna wel ff wachten met weer een studie te doen. Ja, ik heb al eentje uitgekozen hihi maar ik moet van mezelf eerst twee jaar genieten van niet te hoeven studeren. :D:D:D

Waarom ben jij aan deze studie nu begonnen? Wat maakte dat jij aan de pabo bent gaan starten? Vind je het nog steeds eigenlijk erg leuk? Of… Overzie je het nu heel ff niet door dat je een slechte planning hebt gemaakt en nu weer een toetsweek hebt? Of zit je er al langere tijd door heen? Kun je de lat iets minder hoog leggen (een voldoende is een voldoende, je hoeft niet voor elk product dat je inlevert een uitstekend te behalen)?

Ik vind het naar mijn kinderen toe belangrijk dat ik aan hen laat zien dat waar ik aan begin, ik ook af maak. Ik weet eigenlijk altijd uiteindelijk wel alle ballen in de lucht te houden… Maar als jij er aan onderdoor gaat is het misschien juist goed om aan je kinderen te laten zien dat je ook goed voor jezelf en voor je gezondheid mag kiezen om juist wél te stoppen als dat jou juist geluk brengt.

Veel succes met je keuze!

4. Eefje061

Eefje061 Lid

2 mrt 2024
    12
    0
    1
    Vrouw
    Heb hiervoor Commerciële economie gedaan. Merkte door de stages dat ik het niet heel leuk vond, maar aan de andere kant: het werkveld is zo breed en heb nog lang niet alles gezien daarbinnen.

Merk gewoon dat ik van mijn huidige studiewijze niet blij word, maar van de praktijk (het werken met Kids etc.) wel! Dat maakt de keuze nog 10x zo lastig. Maar ik merk aan alles dat ik even "op" ben en gewoon wat rust wil in m'n hoofd. Ook omdat ik nog niet heb kunnen genieten van m'n andere diploma en de focus meteen weer op studeren ging. Mijn omgeving zegt ook dat ze me steeds minder blij zien, en tja... dat kan ik beamen

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.959
    15.002
    113
    Ervaring hier is dat als je nog in de leermodus zit het makkelijker is om door te pakken dan een leerstop als ware te houden en dan het weer op te pakken. Naarmate je ouder wordt is het ook niet makkelijker.

Vriendin van mij en de destijds vriendin van mn broer deden de pabo. Heeeeeel veel knutselwerken en maak opdrachtjes. Ik heb aardig wat afgeknutseld en best hoge cijfers gekregen, mn vader deed ook vrolijk mee. :roflmao:

Zij deed t leerwerk en ik de knutsel- /creaopdrachten anders was er geen doorkomen aan.

Smokkelen ja dat wel, maar zij gaf de opdracht aan en wat ze wilde maken en de kaders en ik voerde uit. Dus we maakten er maar een delegeeropdracht van en vonden dat moreel ethisch legitiem.

Nellie4, zwaaistaart en Athina vinden dit leuk.
  6. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Kun je ook niet een jaartje stoppen?
    Ik heb dat (lang geleden) wel gedaan op de pabo. Het werd me even teveel, werken en studie. Ik wilde in de vakantie gewoon even niks. Na dat tussenjaar ben ik weer met nieuwe energie verder gegaan.

7. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Is het eerste jaar niet het pittigst bij de pabo qua theorie? En daarna steeds meer praktijk? Ik zou dat goed uitzoeken, de studie is nog 3 jaar, je werk voor lange termijn en als je daar juist zo blij van wordt, zou ik het niet zomaar stoppen.
    Mijn man heeft ook een deeltijd HBO studie gedaan en we werden er allebei niet vrolijker van, maar voor de lange termijn had hij geen betere keuze kunnen maken.

8. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.604
    4.019
    113
    Vrouw
    Is het een mogelijkheid om nu minder te werken? Een halve dag of een hele dag zodat je wat meer tijd hebt voor studeren?

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.824
    113
    Ik zou hier op de opleiding met een decaan of iemand anders die daar speciaal voor is over praten. De keuze voor de pabo heb je weloverwogen gemaakt. Het werk an sich vind je super. En daar doe je dit voor. Ik denk zelf dat dit een tijdelijke dip is. Veel studenten hebben dat rond deze tijd. Of je blij wordt van werken met je huidige diploma is de vraag.

10. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.876
    2.876
    113
    Noord-Holland
    Ik herken het wel. Ik heb twee jaar geleden een hbo studie afgerond. Vooral het laatste jaar, dat eigenlijk het leukst was, was ploeteren.. moe van alles, gezin, huishouden. Ik wilde er meteen een vervolgopleiding van 2 jaar achteraan doen maar heb besloten rust te nemen en andere nascholingen te doen zonder eindeloze opdrachten, stages en toetsen. Dat bevalt zoooo goed en ik kan focussen op wat ik écht leuk vind: het werk en zelfgekozen onderwerpen. Ik studeer nu harder dan tijdens mn opleiding ;)

In jouw geval zou ik denk ik proberen door te zetten als je het werk zo leuk vind en proberen het huiswerk/toetsen op een lager pitje te zetten. Als in, het hoeft geen 10 te zijn, een 6 of 7 is ook prima. Zonder druk :)

Syane vindt dit leuk.
  11. Eefje061

Eefje061 Lid

2 mrt 2024
    12
    0
    1
    Vrouw

Ik heb commerciële economie gedaan. Wel leuk, maar miste toch iets. Ik denk gewoon dat bezig zijn in de praktijk ofzo... kan het niet beschrijven. Weet wel dat ik doodongelukkig word van 40u per week achter de computer werken.

Het niveau van de pabo is idd heel goed te doen, maar de hoeveelheden voor deeltijd vind ik vies tegenvallen. Ik ben gewoon een beetje klaar met het verplichte, het moeten inleveren van alles, jezelf filmen voor opdrachten et cetera. Ik snap dat dit verplicht is, maar ik wil even van die druk af

12. Eefje061

Eefje061 Lid

2 mrt 2024
    12
    0
    1
    Vrouw
    Haha veel succes alvast met afstuderen! Ik probeerde de lat al lager te leggen voor mezelf, maar merk dat ik dat niet goed kan. Alles wat ik doe, wil ik wel goed doen. Met een 6 zou ik al tevreden zijn, maar ik zit zo zelf niet in elkaar heb ik gemerkt...

Ben aan deze studie nu begonnen omdat ik dacht: Hé, dat lijkt me leuk en zit nog in het studieritme! Maar dat ritme is me nu aan het tegenwerken. Ik ben klaar met het "moeten" en heb voor mijn vorige 4-jarige opleiding ook al dag na dag geploeterd. Soms hen ik het moment dat ik tussen mijn twee studies niet heb kunnen ademhalen.

13. Eefje061

Eefje061 Lid

2 mrt 2024
    12
    0
    1
    Vrouw
    Het probleem is dat ze het curriculum om gaan gooien en dat ik, wanneer ik mijn jaar nu niet afmaak, ik weer helemaal opnieuw moet beginnen. Niet heel erg opzich!

14. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.604
    4.019
    113
    Vrouw
    Kan je trouwens ook geen certificaten krijgen van de vakken/onderdelen die je nu wél hebt afgerond? Als je dan besluit te stoppen en later weer te starten, dan geven die certificaten misschien recht op vrijstelling. Wellicht nog interessant om naar te informeren.

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.331
    8.334
    113
    Amsterdam
    Ik zou zeggen juist nu doorgaan als je het later oppakt wordt het alleen maar weer pittiger. En tijdens het studeren heb je eigenlijk altijd wel last van een dipje. Wat mij heel erg heeft geleerd je hoeft niet alles perfect te doen of het is ook niet erg als iets niet helemaal af is. Het perfectionisme wat los gaan laten etc.

Dubbelgeluk, Suzy85 en Syane vinden dit leuk.
  16. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.166
    3.807
    113
    Zou je niet versneld deeltijd kunnen doen? Dan ben je in elk geval sneller van het studeren af ;)

Veel succes!

Deel Deze Pagina