Bas is nu bijna 2,5 maand oud. Hij is 4 weken te vroeg geboren en woog bij zijn geboorte 2565 gram (26-12-08). Hij is afgevallen naar 2390 gram. Nu weegt hij 4500 gram. Ondanks zijn hevige spugen komt hiij redelijk aan vind ik. Hij is dus 2 kilo aangekomen in 2,5 maand. Ik moet er wel bijzeggen dat hij de eerste maand maar heel weinig is aangekomen. 2565 gram op 26-12-08 3050 gram op 29-01-09 4215 gram op 26-02-09 4490 gram op 10-03-09 Is dit een beetje een redelijk gewicht voor een baby van 2,5 maand met zo'n geboortegewicht? Ik hoor namelijk om mij heen allemaal moeders die zeggen dat hun baby van 2,5 maand al 6 kilo is. Natuurlijk ook wel met een hoger geboortegewicht. Overigens vind het CB het wel goed. Groetjes, Linda
Aan de stijgende lijn te zien lijkt me dit volkomen normaal! Hij is mooi bijgekomen; zeker in februari een inhaalslag zeg! Met 2,5 maand 6 kilo vind ik vrij zwaar! Mijn dochter is nu 10 mnd en 8,5 kilo; die was vlgs mij met 5 of 6 maanden zo'n 5 kilo en die is vrij gemiddeld.
Hoi Linda, dan is ie gemiddeld genomen elke week gegroeid met 200 gram en dat si, zeker voor een te vroeg geboren kindje, hardstikke netjes! Hij is z'n achterstand dus goed aan het inhalen, en logisch idd dat ie lichter is dan andere kindjes van zijn leeftijd. Feitelijk moet je hem helemaal niet vergelijken met kindjes van 2,5 maand, maar met kindjes van 1,5 maand. Tja, en je hebt altijd reuzen, Thirza was met 8 weken 5,5 kilo, maar ook 62 cm. Nu is ze 6,3 kilo en 66 cm....
Houd je het gewicht niet bij in de groeicurve van het Groeiboekje? Kun je doen (de ongecorrigeerde leeftijd!), dan zie je hoe hij groeit in verhouding tot andere kinderen. Maar volgens mij gaat het hardstikke goed hoor!
Ik houd het wel bij in een groeicurve. Hij begon onder de lijn en begint nu langzaam aan in de curve te komen. Misschien ben ik ook wel wat onzeker, maar vooral ook omdat hij zoveel spuugt wil ik eigenlijk een bevestiging hebben dat het goed gaat Alvast bedankt voor jullie reacties
Het is logisch dat hij onder de curve begon, omdat hij 4 weken te vroeg geboren is. Maar dat halen ze gewoon in, dat zie je dus zelf al. Zelfs onze jongens (14 weken te vroeg geboren) zitten nu, na 6 maanden ongecorrigeerd, al op de onderste lijn van de groeicurve. Maak je dus maar geen zorgen, het komt vast goed. Zeker als ze er op het CB ook geen probleem van maken! Kan me je bezorgdheid wel voorstellen hoor, zeker als hij zoveel spuugt. Heb je het daar niet met de CB-arts over gehad? Wij gebruiken Nutriton (Johannesbroodpitmeel) in de voeding. Helpt heel goed tegen het spugen.
Onze zoon is ook 4 weken te vroeg geboren, maar hij woog bij zijn geboorte 3640 gram (flink dus). Ik denk dat hij nu (hij is zaterdag 10 weken oud) op de 5 a 5,5 kilo zit. Bij mijn consulatie bureau hebben we speciale weeguurtjes, kun je zonder afspraak naar toe gaan om te wegen. Misschien ook iets voor jou?
Hoi, Thirza spuugt/spuugde ook veel en groeit harder dan gemiddeld, In het gronings hebben ze het spreekwoord: spijers bin dijers, oftewel: spugers groeien het hardst, Dat maken die van jou en die van mij dan maar weer eens waar, LOL
hier was het 5470 kilo en 57cm met 2,5 maand. ik gaf slagroom ipv melk uit de borst haha bij der geboorte 3160gr en 46cm dus zowel kwa lengte als gewicht ging het hier super hard zolang gewicht en lengte een beetje overeen komen is er niks aan de hand en dat was hier eigenlijk altijd zo.
In de 1e maand: 600 gram 2e naar 3e maand: 650 3e naar 4e maand: 700 Als ik dat vergelijk met wat jou kindje aankomt nu, is dat eigenlijk vrij gelijk, met dat verschil, dat hij de laatste 2 weken in eens net zo hard gaat, als afgelopen periode in 4 weken! Ik ben benieuwd hoeveel het eind van deze maand is! of deze gewichtstoename zo door gaat zetten! Gaat prima hoor! Overigens woog fae met 2 maanden 5190 gram, MAAR fae was bij geboorte al 3870
Ik heb een eigen babyweegschaal van Luvion. Op 10 gram nauwkeurig. Ik zag het niet zo zitten om iedere week naar het CB te gaan. Ik heb deze weegschaal ook gekocht omdat Bas zoveel spuugt. Ik weeg denk ik 2 x per week.
Mijn zoontje is sinds zijn geboorte (3 maanden geleden dus) 3,4 kg aangekomen, dat is gemeten vanaf zijn geboortegewicht, ik kan me even niet herinneren wat zijn laagste gewicht was, ik dacht 200 gram lager dan zijn geboortegewicht, dus dan lijkt me 2 kg in 2,5 maand niet gek.
Sorry, maar wat verwacht je dan? Je kleintje was ontzettend licht met zijn geboorte! Gemiddeld is een baby al snel 1 kilo zwaarder met de geboorte dus dan is het ook niet zo verwonderlijk dan je om je heen zwaardere baby's tegenkomt. Natuurlijk kun je dan niet vergelijken...
Nou, zeg, hoeft toch niet zo kattig gelijk. Als 'onervaren' moeder van eerste kindje mag je toch wel wat gerustelling vragen @TO Ik denk dat je kindje het prima doet, gemiddeld 'moet' een kindje per week ongeveer 100 gram aankomen, nou, dat gaat dus goed bij hem. Mijn dochter woog bij de geboorte 3230gr en met 2 maanden 4640gr. Ze is nu 5,5 maand en weegt net 6 kilo. Ze zit wel iets onder het gemiddelde. Groet Snoozie
@merleq: misschien bedoelde je het niet zo, maar het staat er idd wel wat kattig.. Meid, ik zeg ook dat je je niet druk moet maken. Je kindje is lekker gegroeid en dat hij niet zo zwaar is als andere kindjes is alleen maar normaal omdat hij ook lichter was bij zijn geboorte. Voorbeeldje: mijn zoontje was 7 kilo geloof ik bij 2 maand. Heel wat meer, maar.. mijn zoontje woog ook al 5 kilo bij de geboorte en dat kun je dus niet vergelijken met jouw kindje, want die was veel lichter.
Hey, mijn dochter woog met geboorte 2075 gram en de laatste keer met 10,5 week woog ze 4530 gram. Als mensen haar zien zeggen ze altijd; o, wat een kleintje! (terwijl ze een reus is vergeleken met de geboorte) Snap wel dat je je druk maakt. Dat doe je altijd, maar met zo'n kleintje focus je nog meer op gewicht en lengte. Vooral de eerste paar weken was het ook heel erg bij mij.(ook veel gespuugd) Bang dat ze niet genoeg binnenkreeg (hield). Maar ik kan het nu wel wat meer los laten, ze is een tevreden meisje en daaraan kun je al zien of het goed gaat of niet! Probeer je niet te druk maken!
Dank jullie wel voor alle reacties. Het stelt met al wat meer gerust. Vandaag heeft Bas echt veel gespuugd dus heb ik hem net maar even gewogen. Hij woog nu 4580 (na het poepen ) Dat was in vergelijking met vorige week bijna 200 gram erbij. Toch wel goed aangekomen dus.