hallo dames, Wij hebben een hoekwoning met een kleine tuin. Helaas 3 kliko's die ook nog een plekje moeten hebben. Nou zit ik te denken om mijn kliko's achter onze schutting te zetten, maar in overleg met de buren. Als iemand het er niet mee eens is dan gaat het niet door! Iedereen zou dit dan kunnen dien. Achter ons huis hebben andere mensen ook niks te zoeken, er is geen doorgang naar een andere straat (afgesloten bij de andere hoekwoning). Weer iemand of dit mag? Ik lees dat je geen kliko's of iets anders op het pad mag zetten als er recht van overpad is. Maar wat als iedereen het er mee eens is?
Als het niet een doorgang is, een pad dat ergens naartoe leidt, snap ik in jullie geval de term " recht van overpad niet". Wij hebben ook recht van overpad, gebied is ons terrein maar met een oad waar andere mensen gebruik van mogen maken om naar hun vakantiehuisje te lopen. Als er bij jullie verder nooit iemand komt ( lopen ergens naartoe gaat niet) zou ik de klikos daarachter neerzetten bij de schutting. Die dingen zijn lelijk genoeg en als het even kan niet in je tuin, zonde van de ruimte en het zicht.
Inderdaad wel even melden aan de buren, vragen zou ik niet doen. Moet de brandweer daar ook via die kant komen?
Hier staan de kliko`s van alle buren in het rijtje ook op het pad achter de tuinen. 2 jaar geleden kregen we allemaal een kaartje door de bus van de buurtpreventie-team dat dit niet mocht i.v.m. het feit dat je mogelijkheden creeert voor inbrekers die via de kliko`s op de schuurdakjes kunnen komen en dan in de tuin. We moesten er een beetje om lachen want vrijwel niemand heeft een echt afgesloten poort, onze 2 naaste buren hebben helemaal geen schutting, en die van ons is laag en maak je langs de buitenkant open (veiliger voor de kids die hem dan niet kunnen openen). De kliko`s staan er inmiddels dus allemaal weer Het feit of je er nog makkelijk langs kunt als er brand is en of de brandweer dan nog over het pad komt is wel iets om te overwegen.
Het kan zijn dat het niet mag als het een smal pad is ivm veiligheid als er brand is. Dus ik zou wel ff kijken of iedereen er nog goed langs kan.
Een is dan nog een meter ruimte voor doorgang. Ik had inderdaad nog niet aan brandweer ed gedacht. De enige mensen die een langs moeten zijn de buren als zij via de achterkant hun tuin/huis in willen. Dit gebeurd zelden.
Officieel mag het niet, dus mag het nog steeds niet als de buren geen bezwaar maken. Wij hadden dit probleem ook in ons een vorige huis. Hele kleine tuin, stinkende kliko's. Toch hebben wij het nooit gedaan. Onzd buren (met een grotere tuin ) deden het wel. Ik heb het altijd vervelend gevonden. Hierdoor konden kwaadwillenden wel erg makkelijk over onze poort klimmen en in de achtertuin komen.
heb je geen ruimte aan de zijkant van je huis (aangezien je een hoekwoning hebt) of een garage. Wij hebben ook een hoekwoning met kleine tuin. Onze kliko's staan op de oprit.
Helaas, wij hebben een hoekwoning met 40 cm naast ons huis (maar dat is verhoogd en kan je dus niks mee). Daarnaast is weet recht van overpad en daarnaast ligt het volgende blok rijtjeswonjngen. In de voortuin vind ik geen optie (eventueel wel in zo'n houten ombouw, maar vind die absurd duur). Heb 3 opties dus: - in de tuin laten staan (tuin is echt klein) - achter het huis zetten (recht van overpad) - in het schuurtje (gaat dat niet stinken?)
Zo'n huis hebben wij ook, ook met recht van overpad. Bij ons staan ze in de voortuin maar mij zijn ze ook een doorn in het oog. Op het pad zal wel niet mogen.. en als inbrekers erop kunnen klimmen en dan de tuin in kunnen komen zit je misschien met de verzekering die niet uitkeert na inbraak. (MirW!)
Hier hebben we achter onze tuinen een grote ruimte, daar staan ook de kliko's. Poortjes zijn krap 2m hoog, voet op de klink en je bent er over, via de kliko gaat dat echt niet sneller dus dat is hier geen argument. De ruimte achter de tuinen is gemeenschappelijk bezit, hier hebben we dus met alle buren samen besloten wat wel achterom mag (kliko) en wat niet (bv stapels bakstenen). Deze ruimte is overigens ook weer afgesloten met diezelfde poortjes van 2m.
Is het een brandgang? Komen er meer schuttingdeuren op uit, zodat men achterom bij hun huis kan komen? Men moet er uiteraard geen hinder van ondervinden zoals mensen die op de fiets bij hun achterhuis weg willen of de brandweer als er mogelijk brand uitbreekt.
Ben je verplicht tot recht van overpad? in geval van een koopwoning moet dit in de papieren vastgelegd zijn. Wij wonen 1 naast de hoek, en daar eindigt de brandgang (geen uitgang aan die kant), en moeten officieel recht van overpad verlenen aan iedereen die het moet kunnen gebruiken (ik dacht wel dat er huisnummers genoemd werden). Maar de hoekburen gaan dus echt NOOIT via de brandgang naar buiten, aangezien ze langs het huis naar voren kunnen. We hebben tegels van 60*60 opgestapeld liggen in het stukje waar zij officieel gebruik van mogen maken. ik zou ze gewoon neerzetten en dan kijken of er iemand komt klagen. ik weet niet hoeveel cm je officieel recht van overpad moet geven. Maar onze brandgang is 1,50m en dat heb ik wel nodig op de fiets met mijn zoontje.
Ja er komen meer schuttingen van de buren op uit. Van 4 mensen! Zij gaan bijna nooit achterom. Af en toe met de fiets en de containers gaan via daar richting de straat.
Ja helaas verplicht tot recht van overpad. Moet ook wel anders kunnen de buren niet via de achterkant in hun huis....
Ik heb 2 kliko's op de oprit en 2 in de garage en geen last van stank eigenlijk dus je zou kunnen proberen ze binnen te zetten. Of als je iemand kent die een beetje handig is zo'n hok voor de kliko's laten timmeren.
Optie 4: zelf een ombouw timmeren? Als je tuin echt klein is, snap ik dat je een oplossing voor die lelijke dingen wilt. Succes met het vinden van een oplossing.
En wat als iedereen zijn containers daar neer zou zetten? Want ik neem aan dat je niet de enige bent met een kleine tuin. Als jij ze daar neer zou zetten, zouden je andere buren dat dus ook gewoon kunnen doen....Vooral als ze jouw containers daar zien staan. Zou dat problemen opleveren en passen in die brandgang? Het probleem kleine tuin en veel containers is wel herkenbaar trouwens. Hier 3 containers, maar zouden er 4 moeten hebben. Dat past echt niet in ons tuintje. Zou er 1 container op ons terras moeten staan. Lekker dus bij mooi weer in de containerstank zitten! Die 3 containers staan nu mooi naast elkaar in een hoekje bij onze schuttingdeur.
Gaat het om het pad wat tussen de woningen ligt? Is het jullie eigendom en staat het als recht van overpad in de akte vermeld? Ik heb het idee dat het een gemeenschappelijke gang achter de woningen is. In dit geval mag je hier geen obstakels plaatsen. Dit stukje grond is eigendom van de gemeente en dus eigenlijk openbare weg. Daarnaast is deze gang ook een brandgang waardoor iedereen via de achterzijde van de woning weg zou moeten kunnen komen en waar hulpdiensten met met hun spullen, denk hierbij ook aan een brancard doorheen moeten kunnen. In dit geval wordt het geen recht van overpad genoemd.