Goedkoop maar wel lekker/gezond eten.

Discussie in 'De lounge' gestart door upc, 12 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. upc

upc Niet meer actief

Iemand tips?
    Ik kom niet verden bruine bonen met spek en appelmoes

2. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Surinaamse gebakken rijst..

Rijst
    uien
    knoflook
    pak mexicaanse mix
    Soja saus
    Ketjap

Neem 3 mokken rijst en kook deze..
    Bak uien en knoflook in een pan aan tot ze gefruit zijn..
    Doe er een pak mexicaanse mix bij (doperwten-mais-paprika mix)
    Even aanbakken zodat het goed gaar is..
    Ketjap en soja saus erbij.. Niet teveel, niet te weinig
    Dan rijst erbij en alles door elkaar roeren/scheppen..
    Even opbakken en eet smakelijk :D

3. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Zalm ( bij de lidl ) met wokgroenten ( van Iglo ) en Mie

4. aardappeltjes over van de vorige dag opbakken, sla er bij
    met een gekookt eitje

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    In de nieuwe allerhande staan veel gezonde budget recepten!

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Zuurkool is goedkoop. Diepvriesgroente zoals spinazie, boerenkool, sperziebonen e.d. kost bijv. van Euro Shopper maar rond de 50 cent.
    Qua vlees is gehakt, saucijzen (Aldi of Lidl) niet duur. Wij bakken ook geregeld even een hamburgertje, dan heb je ook goedkoop vlees.

7. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik vind eigenlijk alle verse groente (behalve bloemkool vaak) wel goedkoop. Bij de Lidl regelmatig: een pond spruiten voor € 0,50 en ik had een zak hutspotgroente gekocht voor € 0,99. Zuurkool is per pond maar € 0,39 :$. Aardappels erbij, vlees en klaar ben je. Van zuurkool kan je ook een schotel maken met gehakt. Van spruiten maak ik vaak stamppot, lekker met een rookworst.

8. grace20

grace20 Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.322
    0
    0
    huisvrouw
    bredene
    puree met gehakt en spinazie in laagjes in de oven, lekker en goedkoop

9. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

een blik soep hahahaha

10. grace20

grace20 Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.322
    0
    0
    huisvrouw
    bredene
    macaronie met ham en kaas. zeer goedkoop en lekker

11. valhalla

valhalla Niet meer actief

Maar gezond toch niet echt? :D

Broccolisoep:

Bak uitje + teentje knoflook, daarna broccoli erbij. Even bakken, 2 liter water + 4 bouillonblokjes erbij. Daarna pakje (soja)room erbij. Nog even doorkoken. Evt. garneren met tuinkers. Kan trouwens ook met courgette, dan is de smaak wat milder.

Spinazie:

Spinazie wassen. Uitje en knoflook fruiten. Spinazie erbij. Snel feta en een lepel sambal erbij gooien. Even aanbakken en klaar.

Pasta:

Uien en knoflook bakken. Wel langzaam doen, en niet te vaak omscheppen. Na een uurtje tomaten uit blik erbij. Laten pruttelen. Oregano en basilicum naar smaak erbij. Pasta koken, (parmezaanse) kaas erbij.

Zelf erwtensoep maken (veel goedkoper nog dan uit blik)
    Erwtensoep maken | Genoeg.nl

Boerenkool kost ook geen reedt. Zeker niet als je de hele zak opmaakt en meteen ook spekjes en jus maakt het het per portie invriest. Niet super gezond maar toch...

Witlof is nu ook erg goedkoop. Appeltje en rozijntjes erbij, dressing maken met wat mayo, yoghurt en evt. iets van sinaasappelsap. Als je wil kan je bijv. walnoten toevoegen.

Ovenschotel met prei:

Aardappels kort koken, in plakjes in vette ovenschaal. Prei eventueel even bakken en een laagje prei erop. Weer aardappels. Weer prei (enzovoort) Kaas erover raspen. Evt. kan je er gehakt of tomaatjes tussen stoppen.

12. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wilde de tip van de allerhande van deze maand geven..maar zag dat iemand me voor was!

Ik zou bijv. ook groente op de markt halen..dat scheelt ook vaak! (hier iig) en alles zelf snijden en schoonmaken!
    Ik ben vaak erg lui en haal gesneden...maar toen ik zonder werk zat tijdens mijn zwangerschap heb ik alles zelf gedaan! Het scheelt soms 1 euro per groente!

13. grace20

grace20 Fanatiek lid

25 jun 2007
    1.322
    0
    0
    huisvrouw
    bredene
    ik vind dat macaronie met kaas ook eens moet kunnen je vind er ook heel wat vitamines in die je nodig hebt. maar ik begrijp wat je bedoeld.:d

14. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Rijst met kabeljauw en saus, voor de goedkope variant kip ipv vlees.

rijst koken.
    uitje bakken, djahe, laos, gember, basterdsuiker, citroensap en een hele flinke scheut ketchup toevoegen.
    vlees, klein laagje bloem eroverheen en dan in een beetje olie bakken.
    heerlijk, je bent zo klaar en het is nog lekker ook.
    of het heel gezond is weet ik niet, maar ik denk meer een 'normale maaltijd'.

nog eentje.
    rijst koken, gehakt bakken, uitje bakken, witte kool of chinese kool mee wokken, nasikruiden erbij.
    evt een beetje satesaus klaar maken en door de rijst wat ketjap maar dat ligt eraan of je dat lekker vindt en nodig vindt.
    maar je kan de rijst gewoon opdienen met het gehakt en het mengsel van de ui, kool en nasikruiden.

spruiten uit de overn.
    spruiten koken, gehakt bakken met nasikruiden.
    dan het gehaktmengsel in een overschaal doen, spruiten erover, dan een laagje geraspte kaas en hoppa even in de oven. kan met een lekkere gekookte aardappel of puree.

ik ga nog ff verder denken.

joyce

15. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

@ whoopie, wat is je budget? Want er zit nogal verschil in geld tussen maaltijden.

Je noemt appelmoes, bruine bonen en spek. Maar als je eerlijk antwoord wil: zo gezond is het toch niet? Lekker misschien wel.

Als je gewoon aardappels kookt (een paar aardappels uit een grote zak kost niet veel) en daarbij een stukje vlees bakt (desnoods vlees wat je uit de diepvries koopt bij de Aldi, want aldiesgoedkoper) en daarbij nog een goedkope groente soort of een potje hak, of goedkoper merk. Kan nooit veel kosten toch?

Suc6.

16. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

#16 steenbokje, 12 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2010
    Kijk eens wat een net uien en een flinke winterpeen kosten. Dat met aardappeltjes en je hebt hutspot. Heerlijk, gezond en voedzaam! (vitamientjes... en 1 ui per dag schijnt erg goed te zijn voor de gezondheid - behalve voor de darmen dan :p)

===

Overigens, goedkoop vlees bij de AH: voordeelverpakkingen (kilo) en per portie in de diepvries doen!

De kipfilets bij de Aldi (diepvries) zijn allemaal ingespoten met water en dus minder voedzaam, en smaken ook nog eens nergens naar.
    Die van de AH zijn wat duurder (5,99 voor kilo betaalde ik vandaag) maar dan heb je 5 mooie grote verse stukken kipfilet.

Rundergehakt (gezonder - minder vet) kost 3,99 in voordeelpak van een kilo. Bij mij gaat dat in pakjes van 250gr in de diepvries voor door de pasta of om soepballetjes van te maken.
    Gehakt (diepvries) van de aldi vind ik ook minder smaakvol dan vers, maar vers is weer duurder.

Heb vanmiddag ook veel 2 voor 1 producten gehaald, maar alleen wat al op mijn boodschappenlijstje stond: rookworst (unox) was goedkoper dan het huismerk, en de kaas was ook 2 halen 1 betalen. Dat soort dingen neem ik dan 2 stuks van mee zodat ik het volgende week niet hoef te halen.

Handig: websites bekijken van supermarkten voordat je boodschappen gaat doen!

17. Rnate

Rnate Fanatiek lid

10 jan 2010
    1.985
    0
    0
    khb er genoeg roept u maar, hier alvast 2.

Benodigsheden:
    Rijst
    ui
    Potje bonduel mexicaanse mix (doperwtjse mais paprika) en laatst zag ik ze ook bij de aldi staan van goedkoop merk en wat meer inhoud.
    Inproba zakje nasikruiden.
    Z'on zakje sate die j moet koken van ong 35 cent.
    Komkommer
    Azijn
    Mayo

Kook de rijst en die iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid water in de pan, de hoeveel water wat op het pakje staat zorgt er vaak voor dat je zachte bijna papperige rijst hebt en dat is voor de nasi niet zo lekker.

Snijd een uitje, doe wat boter in een grote wok en gooi het blikje (eerst later uitlekken) met de groenten in de pan, laat dat even aanfruiten en gooi daarna pas de uit erbij, dat omdat mais enzo iets langer nodig hebben om zacht te worden, laat dit alles even aanfruiten. Ondertussen de inhoud van het zakje kruiden laten wellen in heet water, daarna de mix toevoegen aan de groente. Ik persoonlijk gooi er altijd nog wat kruiden bij in maar dat komt ook omdat ik een antiliaanse vriend heb en we dus wel behoorlijk gekruid eten maar dat is naar ieders smaak, ik adviseer wel om er wat maggi bij te doen en een kippenboullionblokje verkruimelen boven de groenten in de pan dat zorgt ervoor dat de nasi niet te droog blijft. ondertussen zou de rijst wel ongeveer klaar moeten zijn, schep de rijst in de wok en meng de ingredienten doorelkaar nog even laten doorbakken en de nasi is klaar.

wanneer je de kruidenmix erbij goit zet ik ook altjid de pan met kokendwater aan voor het zakje met sate erin zodat dat ongeveer gelijk klaar is.

Dan nog een lekker komkommersaladetje erbij.
    Een bodempje azijn, dan ongeveer 2 eetlepels mayo erbij en wat zout dat even goed klutsen tot een moie gladde massa, snij de komkommer (zonder schil) in partjes en dan in de dressing even roeren zodat de dressing goed verdeelt is en eet smakelijk.

Ik bak er soms ook nog een roereitje bij.

Benodigdheden gerecht 2.

Rijst
    tomatepuree of ketchup
    ui eventueel paprika
    een stukje karbonade of speklap/

Kook de rijst.
    Kruid het vlees naar eigen smaak.
    Snijd de ui en eventueel de paprika in kleine stukjes.
    Bak het vlees.
    Pak een aparte koekepan en fruit daar de ui en eventueel de parika in, voeg dan de tomatenpuree toe en wat water dat je een jusachtige mass krijgt, wat kruiden naar smaak toevoegen (knoflook,kerrie maggi paprikapoeder en wat witte peper) even laten doorkoken en klaar. In plaats van puree kan je ook ketchup gebruiken maar dan moet je iets meer zout toevoegen omdat ketchup wat zoetig van smaak is.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    goedkoop 4 gangen menu ;)

Nodig:
    Soepgroenten
    bouillonblokje
    zalm (aldi)
    ham (als zijnde broodbeleg)
    spinazie
    aardappeltjes van 1 dag oud ;)
    vanille ijs
    siroop
    galiameloen

Kook de zalm in water + bouillionblokje + soepgroenten

Verwarm de spinazie (eventueel beetje peper en zout toevoegen)

Snijd de aardappeltjes in blokjes of plakjes en bak ze op, strooi er eventueel wat knoflookpoeder of paprika poeder overheen

Gang 1.
    Groentesoep/bouillion

Gang 2.
    Meloen met ham

Gang 3.
    Spinazie met de zalm + gebakken aardappeltjes

Gang 4.
    IJs met een beetje siroop, of juist wat fruit
    Eventueel afgemaakt met eigen geklopte slagroom

Om het gezonder te maken kan je natuurlijk ook een schaaltje fruit aanbieden ;)

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Zie hier een hoop zaken die misschien wel goedkoop zijn maar in mijn ogen niet gezond. Bruine bonen met spek, zuurkool met rookworst. Is toch allemaal wel redelijk vet. Evenals gehakt(tenzij het mager is maar dat is redelijk duur) of macroni met kaas

20. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.804
    4.190
    113
    Beetje gember hierdoorheen maakt het nog lekkerder!

Deel Deze Pagina