pakjes drinken zonder suiker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door tuc, 4 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Diksap bevat ook meer suikers dan roosvicee. Tegenwoordig dan. Ik heb pas de verpakkingen zitten te vergelijken.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Zijn andere suikers...roosvicee heeft toegevoegde suikers

3. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die had ik dus ook gekocht: '100% natuurlijk' staat erop!

Maar bij de ingrediëngen staat dus: 'suiker' en nee, daar bedoelen ze geen fruitsuiker mee!

Wij consumeren geen geraffineerde suiker, klaar.

4. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier maakt me de hoeveelheid suikers me niet het meeste uit maar wel welke suikers. De natuurlijke suikers zijn niet ontdaan van de bestanddelen (vitamines, mineralen, vezels o.a.) die ervoor zorgen dat het lichaam de suiker kan verwerken zondag dat het de benodigde vitaminen en mineralen onttrekt uit het lichaam zelf om er iets mee te kunnen.
    De vezels zorgen ervoor dat de bloedsuikerspiegel niet een enorm sterke piek en vervolgens een daling krijgt.
    Ik geef dus liever meer suikers en dat ze natuurlijk zijn dan dat ik minder suikers geef en dat ze geraffineerd zijn.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat moet dan toch gewoon ergens gemeld kunnen worden? Daar mag je toch gewoon geen 100% natuurlijk opzetten dan? :(
    Met z'n allen even een klacht indienen bij appelsientje? ;) :D

6. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Tsja suiker is een natuurproduct...

7. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ga toch weg, helemaal niet! En mag ook niet als zodanig aangeduid worden!

8. tuc

tuc Niet meer actief

Hmm maar hoe zie/weet je dan wanneer iets natuurlijke suikers zijn en wanneer gerafineerde

9. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is een probleem. Met 'suiker' wordt bedoeld geraffineerde suiker, witte suiker, tafelsuiker.

Natuurlijke suikers worden nooit als zodanig vermeld op de ingrediëntenlijst. Bij een pakje puur appelsap of sinaasappelsap staan die er ook niet op.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ja precies..zo dacht ik ook..maar lekker verwarrend dat er dan op de appelsientje 100% natuurlijk staat

net als op de diksap staat suiker idd niet als ingrediënt.

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als het bij ingredienten niet staat, maar wel in de lijst van voedingswaarden (dat er zoveel gram suikers inzitten per zoveel gram product), dan gaat het om vruchtensuikers. Geraffineerde suiker moet namelijk vermeld worden. En moet door een fabrikant ook toegevoegd worden aan een product, omdat het er van nature niet in zit.
    Maar vruchtensuikers zitten van nature in een product en hoeven dan dus niet vermeld te worden bij ingredienten, omdat er dan ook gewoon enkel sap in zit bijvoorbeeld. Maar bij de voedingswaarden kun je ze dan wel altijd weer terugvinden.
    Vruchtensuikers kunnen overigens ook extra toegevoegd worden aan producten en dan moeten ze wel vermeld worden.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Tnx ja zo dacht ik ook maar vind idd soms de teksten op pakken zo misleidend...ik lees altijd wel het hele etiket, maar je moet goed opletten

13. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Natuurlijk zie ik suiker zelf niet als natuurproduct maar zo wordt het wel eens gebruikt (mijn opmerking was dus cynisch bedoeld maar ik had er geen smiley bij gezet dus niet duidelijk blijkbaar). En als het bewerkt is (geraffineerd) dan voegt het m.i. helemaal niets toe (integendeel!). Dat is dus juist de reden waarom ik me nooit laat leiden door voedingsclaims, ik lees de ingredientenlijst.

14. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    En ga toch weg? Dat vind ik niet heel beleefd, mijn excuses als het net duidelijk was dat ik uiteraard niet serieus was maar alleen maar wilde aangeven dat bepaalde claims dus soms erg verwarrend en onterecht zijn.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik snap wel wat je bedoeld, je geeft bij wijze van spreken (dus even overdreven gezien) liever sap met 50% natuurlijke suikers uit het sap d sinaasappels bv dus ipv een pak sap met maar 10% toegevoegde (geraffineerde) suikers.
    Het suikergehalte is lager maar wel andere suikers. Ik volg je wel daarin.

Net in de ah even heel veel sappen en etiketten gelezen. En de sinaasappel en appelsap van appelsientje, ah eigen merk en ah basic hadden geen suiker bij de ingrediënten staan, wel bij de voedingswaarden. En die appelsientje kidiezzz (of zoiets) had als tweede ingrediënt al suiker, net zoals die zooi van taksi en wicky. En daarbij viel mij wel op (tja als je dan toch bezig bent haha) bevat de roze wicky (framboos) weer een stuk minder suiker dan de oranje, groene, blauwe enz. Vraag mij af waarom dat dan is.

16. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja Tuc, dat bedoel ik inderdaad :).

Het is inderdaad even puzzelen met etiketten en ingrediënten als je niet goed weet waar je op kan letten maar op suiker ala ingrediënt letten vind ik wel de handigste manier. Verder let ik op glucose-fructoseatroop (goedkope manier om een product te zoeten).

17. tuc

tuc Niet meer actief

ja dat is denk ik ook idd de makkelijkste manier. En de verschillende benamingen voor zoetstoffen weten;)

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#58 Cygnet2, 6 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2014
    Dit is echt heeel vreemd.. suikers zijn suikers... en dat je liever geen geraffineerde suikers geeft, dat snap ik wel maar 10% geraffineerde suikers is wel een heel veel gezondere keus dan 50% natuurlijke suikers.. ook 10-12% is raar.. want suikers zijn suikers en ze doen echt hetzelfde.

Geven jullie ook geen snoep (nooit niet, nu niet, later ook niet). Gebruik je geen pakjes (nooit niet, nu niet, later niet).. geef je geen koek, cake of wat dan ook? Eet je geen witbrood of niet volkoren pasta?

Kijk dat je er voor kiest geen geraffineerde suikers te gebruiken dat zou dan moeten betekenen dat je ook beduidend minder suikers gebruikt maar als je alles wat je aan geraffineerde suikers zou gebruiken omzet in fruitsuikers (goodies gezoet met druivensap bijvoorbeeld) dan word je echt net zo dik en het is net zo slecht voor je tanden!:D Laat je niet misleiden... zoet is zoet want suiker is suiker.. uitzonderingen Stevia (wat ik persoonlijk erg bitter vind) en natuurlijk de chemische zoetstoffen. En nee, je moet geen grote hoeveelheden geraffineerde suikers naar binnen werken dus ik kies ook voor diksap... maar voor de suikers kan ik veeeeeeeeeeeel beter water of thee kiezen :p

glucose fructose stroop komt van mais en dat is vooral heel belastend voor het milieu maar zo zijn er nog heeeeel veel andere producten waar je op moet letten.

19. tuc

tuc Niet meer actief

sowieso gebruik ik zo min mogelijk suikers, maar ik kies dan toch liever voor suiker uit het fruit dan uit de suikerbiet. Want de suiker uit de suikerbiet is bewerkt, anders krijg je van een biet niet ineens suiker. Het is niet precies hetzelfde. Als ze hier een appel op druiven of wat dan ook eten, dan krijgen ze ook al suikers binnen. Voor mij toch anders dan een lepel suiker die men uit een suikerbiet haalt.

Ik ben wel met je eens dat het goed is om sowieso kritisch naar suikers te kijken en de inname ervan. Daarom wordt hier ook nog voornamelijk water gedronken bv. Maar als ik dan voor een pakje sap kies bij een uitje ofzo, dan verkies ik liever sinaasappelsap boven de wicky bv. Omdat sommige dingen ook wel eens gewoon voor de lekker mogen.

20. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik let sowieso op suikers, zoals ik op de eerste blz schreef wordt hier water of thee gedronken thuis en sap oid alleen op de verjaardag. Als ik suikers geef in bijv drinken of koekjes dan geef ik wel de voorkeur aan natuurlijke suikers. Niet omdat het minder zou aanzetten of minder slecht is voor de tanden want dt maakt inderdaad niet uit maar ik denk wel dat het lichaam anders omgaat met geraffineerde suikers (het verwerken ervan, daarnaast zorgt het voor een minder stabiele suikerspiegel).

Deel Deze Pagina