Sollicitatiegesprek help.

Discussie in 'De lounge' gestart door Ganesh, 18 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Hallo lieve meiden :)

Dinsdag heb ik een sollicitatiegesprek voor een opleidingsplaats verzorgende IG.
    Ik ben me aan dagen aan het voorbereiden op het gesprek en kom op internet veel vragen tegen. Deze heb ik allemaal opgeschreven en wil ik graag naar eerlijkheid gaan beantwoorden.
    Ik heb me al in het bedrijf verdiept dus daar maak ik me geen zorgen om.

Ik woon samen en heb een heerlijke dochter van 2,5. Echter weet ik niet of ik moet vermelden in het gesprek of ik een kindje heb. Waarschijnlijk kunnen ze daar een conclusie uit trekken dat ik niet flexibel genoeg ben en dat is alles behalve waar.

Bij de vraag vertel eens iets over jezelf, weet ik niet wat ik moet antwoorden. Is het een heel gesprek over studie en verleden? Sterke eigenschappen kan ik benoemen. Met zwakkere (leerdoelen) heb ik wat meer moeite om ze goed te onderbouwen.

Ook de vraag waarom ik en niet de 20 anderen vind ik erg moeilijk omdat ik totaal niet iemand ben wat 'opschept'. Ik ben van mening dat de anderen misschien wel evenveel kans hebben als ik, omdat we allemaal gelijk zijn.

Is er iemand die me een beetje wilt helpen? Iemand wat me tips en adviezen wilt meegeven? Of dat er nog meer vragen zijn die gesteld kunnen worden?

Alvast heel erg bedankt

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik heb je net pb gestuurd meis!

En je kan gewoon vertellen dat je een dochtertje hebt hoor, je bent de eerste vrouw niet met een kind in de zorg!
    Je kunt juist in je positieve punten aangeven dat je juist wel flexibel bent..

En mbt je minder sterke punten, probeer ze te benoemen en aan te geven dat je hier graag gedurende je opleiding aan wilt werken/wilt mee leren omgaan. Je solliciteert voor een opleidingsplaats dus je hoeft niet alles al te kunnen en beheersen.

Waarom jij en niet die 20 anderen.. Tsja je zult je eigen een beetje moeten verkopen meis, opscheppen hoeft niet maar toon je motivatie,ben enthousiast en geef aan dat je er voor 110% voor gaat.

Mijn ervaring is dat de sollicitatie's hier in gespreks vorm gaan, je bent dan meer op je gemak en verteld gewoon al kletsend wat de werkgever van je wilt weten.
    Goed dat je je voorbereid, maar maak er geen studie van! Zorgen doe je met je hart!

3. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Wendy: Bedankt voor je reactie. Heb je pb ontvangen. Ik moet het ook op me af laten komen, alleen is het erg moeilijk omdat dit een ander gesprek is dan bij mcdonalds bijvoorbeeld. Op internet vind je zoveel en allemaal uit een lopend.

Zo zie je de vraag wat zijn je sterkste en zwakste punten, maar ok de vraag vertel iets over jezelf. Er staat dan dat het niet hetzelfde is als je sterkste punten.

Moet je vertellen over ik ben opgegroeid in een eenoudergezin waarbij ik al vroeg verantwoording moest dragen of is dit toch iets te prive?
    Misschien wil ik wel te graag en maak ik mezelf gek.

Bedankt voor je tips! Ze zullen me gaan helpen.

4. Brennepen

Brennepen Lid

6 apr 2014
    54
    0
    0
    NULL
    Spijkenisse
    Hoi Ganesh,

Ik had laatst een gesprek voor verpleegkunde aan de Hogeschool Rotterdam. Ik heb hen moeten vertellen dat ik zwanger en alleenstaand ben en zou bevallen in het collegejaar.

Zij vatten het op als vrij normaal. Het is wel zwaarder.

Het is belangrijk dat jij dit zelf niet als terughoudend punt ziet. Laat zien hoe jij het wil aanpakken en dat jij de touwtjes in handen hebt! Jij moet hen laten zien dat alles goed zit en dat je juist heel zelfstandig bent door jouw situaties. Wees vooral enthousiast!

Ik hoop dat het goedkomt voor je!

5. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Dank je wel Brennepen. Ben je aangenomen? Ging het om bol of bbl?

6. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Ik heb deze opleiding 7 maanden gedaan als BBL. toen ik op sollicitatiegesprek ging was mijn dochtertje net 4 maanden. Ik heb dit gewoon eerlijk verteld en ook aangegeven dat ik een goede oppas had dus gewoon flexibel kan zijn. Ze vragen ook of je nog een zwangerschapswens heb, en wat de reden is waarom je voor VIG wilt gaan leren. Ik vond het werken en de opleiding super leuk, ik ben begonnen in de thuiszorg wat wel erg zwaar was met steeds gebroken diensten. Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik zwanger werd van de tweede en ik dit niet zag zitten om te combineren. Succes!

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik zou over je eigen gezins samenstelling niets vertellen hoor.
    Dat heeft geen meerwaarde en is inderdaad privé.

Iedereen heeft een rugzakje en je hoeft dat echt niet bij hun op tafel leeg te gooien.

Iets over jezelf vertellen is meer in de geest van of je een sportief iemand bent, of juist creatief. Of je er graag op uit gaat of juist lekker knus thuis. Wat je leuk vind en je interesse heeft.

Je sterkte/minder sterkte punten is inderdaad iets anders.

Bijv; ik kan goed tegen stress situatie's.
    Ik heb moeite met kritische feedback.

Toi toi!

8. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Ukkie: Wat jammer dat je gestopt bent. Wel begrijpelijk, als je het gevoel hebt het niet te kunnen combineren gaat je gezin voor.

Wendy: dankjewel voor de verdere uitleg. Hier heb ik wel wat aan.

9. ukkie89

ukkie89 Fanatiek lid

26 okt 2011
    1.541
    0
    36
    Vrouw
    Ergens in het midden
    Ja vind het zelf ook erg jammer:) Zit nu te kijken om het als thuisstudie te gaan volgen.

10. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Ukkie: kreeg je geen boete omdat je stopte met de opleiding? Ik vraag me namelijk af of dat zo is met een bbl opleiding omdat een werkgever in je investeert

Deel Deze Pagina