Hoe werkt dat in Belgie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Wondertje4, 11 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wondertje4

Wondertje4 Niet meer actief

Beste dames,

Wij zitten er heel sterk over te denken om te emigreren naar Belgie echter duidelijke informatie met betrekking tot sociale voorzieningen, huisvesting, belasting, verzekering, zorg, school en kinderopvang valt neit te vinden.

Kan iemand mij uit leggen hoe dat werkt en wat het kost? En wat er veel verschilt met Nederland bijvoorbeeld?

BvD!

2. Yelice

Yelice Niet meer actief

Hey , wij zijn ook naar Belgie verhuisd 5,5 jaar geleden.
    En huizen vind je via immo ( makelaars) of websites ( hebbes, kapaza, immozoeker etc ) op google krijg je vanzelf links als je immo te huur in tikt.
    KInderbijslag gaat per maand als je man of jij hier werkzaam is kan je via Belgie kinderbijslag krijgen.
    Zorg verzekering is hier een stuk goedkoper MAAR je betaald bijv bij de dokter wel contant en krijgt achteraf een gedeelte terug.
    Geldt ook voor de tandarts en soms bezoeken in het ziekenhuis maar vaak sturen ze de factuur op.
    School is hier vanaf 2,5 jaar en vanaf 6 zijn ze leerplichtig.
    Kinderopvang ja in Antwerpen en omgeving zijn wel wachtlijsten en je heb verschil met stedelijke opvang en prive opvang.
    Wel krijg je 11 euro per dag terug van de belasting ( of dit gaat via inkomen weet ik niet heb nooit geen opvang gehad)
    Belasting is 1x per jaar laten invullen , doen ze evt gratis voor je bij de zorgverzekering of het belastingkantoor.
    WIj krijgen ieder jaar standaard geld terug omdat wij kinderen ten laste hebben maar dit is ook afhankelijk van inkomen natuurlijk.

Boodschappen en verzekeringen voor brand en uitvaart zijn duurder is mijn ervaring.
    maar verder vind ik het goedkoper dan Nederland.
    Ik woon hier heel fijn.
    Waar wil je ongeveer wonen in Belgie?

Als je nog vragen heb stel ze maar ;)

3. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor sociale huisvesting kom je op een lijst te staan. Er gelden ook bepaalde voorrangsregels. (vb: mensen die al in die gemeente of stad gewoond hebben voor een aantal jaar) Ze kijken ook naar hoeveel je een paar jaar geleden verdiende om te kijken of je in aanmerking komt. Wij komen in aanmerking, maar ze hebben ons gezegd dat we 6 jaar zouden moeten wachten. op dit moment zijn we 3,5 jaar verder. Als we geluk hebben zullen we binnen 2,5 jaar een sociale woning hebben.

Waar ergens willen jullie gaan wonen?

4. Wondertje4

Wondertje4 Niet meer actief

Thanks meiden voor de uitleg. We willen richting Antwerpen, Turnhout, Poppel, baarle hertog. Beetje dicht bij de grens van Tilburg/Breda het liefste.

Doch moeten wij eerst ook werk daar zien te vinden. Het is zo dat wij zojuist beiden in de ww terecht gekomen zijn. Niets houdt ons dan ook tegen te emigreren (normaal gezien neem je geen ontslag om te kunnen emigreren). Ik zit nu dan ook vacatures te zoeken en heb al aardig wat gevonden.

Maar voor mij is het van belang te weten of de leefkosten daar net zo hoog zijn als hier. Hier betalen wij voor een basis verzekering totaal 202,50 met uiteraard het eigen risico. Hoeveel betaal je in Belgie en wat zijn de eigen risico kosten.

Hoe is het vangnet geregeld bij zwangerschap en bevalling? Hier in NL krijg je 100% echter maar 16 weken verlof. Hoe zit dat in Belgie.

Verzekeringen zoals inboedel, auto, brand e.d. wat betaal je daar gemiddeld voor?

En energie en water? Gezien wij 3 kids hebben, hebben wij een flink voorschot bedrag ala 200 euro (en moeten nog 465 euro bij betalen).

Wat kost een onthaalmoeder ongeveer per maand voor 4 dagen?

Dank je wel, en weten jullie nog huizen en banen in die buurt.... Heeel graag! Maakt niet uit wat, als het maar beter is als mijn vorige werkgever en gezelliger!

5. Yelice

Yelice Niet meer actief

Zorgverzekering betalen wij per jaar rond de 600 euro met het hele gezin en daar zitten ook extra verzekeringen in zoals ziekenhuis verzekering.
    Je betaald wel altijd een klein gedeelte van de kosten zelf bijv de huiarts is 22 euro daarvan betalen wij 3 euro zelf de rest krijgen we achteraf terug.
    Qwa zorg kosten is het voor ons goedkoper maar hoe dat is als je ziek bent weet ik eigenlijk niet.
    Hier krijg je niet 100 procent van je loon als je bevallingsverlof heb ik geloof maar 75 procent en 15 weken verlof maar je kunt wel 3 maanden ouderschaps verlof nemen maar dit is ook niet je volledige loon.
    Water betalen wij veel 50 euro per maand ! :$ electra en gas zit samen is 155 euro maar afgelopen jar 250 euro bij moeten betalen.
    We hebben wel een slecht geisoleerd huis dus let daar wel op als je huizen zoekt ( dubbele ramen bijv)

Onthaal moeder is vaak rond de 20 euro per dag maar soms minder soms paar euro meer verschilt per onthaalmoeder en als ze via kind en gezin werkt dan vraagt ze nog minder.
    Je krijgt een vergoeding van de belasting per dag terug hiervoor.

6. Yelice

Yelice Niet meer actief

o ja brand, inbraak, familie, en auto verzekering zit bij ons in 1 pakket en kost ons 82 euro per maand.
    Maar ik ben beginnend chauffeur want de auto verzekering alleen kost mij 62 euro dus brand is iets van 20 euro.

7. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze brandverzekering zit in ons huurgeld. (sociale woning) We betalen voor een appartement met 1 slaapkamer 300 euro (alles inbegrepen: water, gas, verzekering ... behalve electriciteit)

Autoverzekering: 600€ per jaar. (maar dat is ook hoog omdat mijn man minder dan 2 jaar zijn rijbewijs heeft) Als je al veel langer een rijbewijs hebt en nog geen ongelukken hebt veroorzaakt kan dat ook veel minder zijn. (een vriend die 13 jaar z'n rijbewijs heeft betaalt 360 € per jaar)

Onthaalmoeder of creche is vaak (niet altijd!!) berekend aan de hand van inkomen. Dat kan variëren van 1,5€ per dag tot 25 € per dag. Een vriendin van mij die netto 1200 € verdient en alleenstaand is betaalde 1,5€ per dag. Een andere vriendin van mij waarbij ze met 2 werkenden zijn betaalde 22 euro per dag. Maar pas op want niet alle creches en onthaalmoeder houden hier rekening mee. Sommige hebben een vast bedrag van 15 euro per dag ofzo.

voor een huurwoning (geen sociale woning) kan je ook eens kijken op www.zimmo.be

8. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    Hier vind je een link met wat meer info over zwangerschap en werk Zwangerschap en werk | BabyBoom

Je stopt ten vroegste 4 en ten laatste 1 week voor de uitgerekende datum.

Verder zijn er ook geboortepremies en kinderbijslag:

Moederschapsuitkering

In je verlof voor en na de bevalling heb je wel recht op een moederschapsuitkering. Die uitkering ontvang je van je ziekenfonds. Om deze te krijgen, moet je aangifte van je zwangerschap doen via een medisch attest.
    De eerste 30 kalenderdagen van je zwangerschapsverlof krijg je een uitkering die 82% van je loon bedraagt. Eigenlijk komt het erop neer dat je in die periode je nettoloon bewaart. Je moet namelijk geen socialezekerheidsbijdragen betalen en bovendien vallen je inkomsten fiscaal onder het regime van de vervangingsinkomens.
    Vanaf de 31ste dag tot en met het einde van de moederschapsrust krijg je nog 75% van je loon, eventueel begrensd tot 3.077,53 euro.
    Overschrijdt je zwangerschapsverlof de 15 weken, dan krijg je nog slechts 75% uitbetaald, eventueel begrensd tot 3.077,53 euro.

Kraamgeld

Kraamgeld kan je aanvragen na 5 maanden zwangerschap. Daarvoor moet je een aanvraagformulier invullen en terugsturen naar je kinderbijslagfonds.
    Het bedrag wordt ten vroegste uitbetaald 2 maanden voor de vermoedelijke geboortedatum. Het bedrag dat je krijgt is afhankelijk van de geboorterang van je kind.
    Dit wil zeggen, is het je eerste kindje, dan krijg je 1.064,79 euro. Voor alle volgende geboortes krijg je 801,13 euro.
    Voor meerlingen wordt steeds het hoogste bedrag aan kraamgeld toegekend, ongeacht of het een eerste of tweede geboorte betreft.

Geboortepremie

De geboortepremie hangt af van het ziekenfonds waar je bij aangesloten bent, maar schommelt meestal zo rond de 200 euro. Hiervoor moet je het geboorteattest - dat je op de gemeente ontvangen hebt - binnen de 30 dagen bezorgen aan het plaatselijk ziekenfonds.
    De baby moet ook ingeschreven worden in het ziekenfonds. Daarvoor moet je het lidboekje van beide ouders meenemen.

Kinderbijslag

De kinderbijslag wordt uitbetaald door het kinderbijslagfonds. Daarvoor moet je het geboorteattest overmaken aan de uitbetalingsdienst

voor het eerste kind : 86,77 EUR
    voor het tweede kind : 160,55 EUR
    voor elk kind vanaf het derde : 239,72 EUR

Uit wat ik hier meermaals begrepen heb, is er ook een verschil wb belastingteruggave bij aankoop van een huis. Je koopt een woning en kan bij de jaarlijkse belastingaangifte de kost inbrengen die je het jaar daarna (na verrekening met alle andere aangiftes) eventueel terugkrijgt.

Je kan zelf ook jaarlijks aan pensioensparen doen, ong 880€ per jaar (max) hetgeen ook fiscaal aftrekbaar is.

Ivm gas & elektriciteit: wij betalen ong 150€ per maand, zonder al te veel te moeten bijpassen.

In principe is onderwijs gratis (lagere scholen moeten de nodige materialen voorzien). Het is idd de gewoonte dat kinderen vanaf 2,5 jaar naar school gaan.

9. Yelice

Yelice Niet meer actief

Ik mocht 6 weken van te voren stoppen met werken. Weet niet of die 4 weken van te voren voor een bepaalde groep werknemers is?

10. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    Je hebt gelijk, is idd 6 ;)

Deel Deze Pagina