Dochter erkennen/gezag

Discussie in 'De lounge' gestart door Samba25, 16 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vraag me even wat af, mijn vriend en ik zijn niet getrouwd en hebben ook geen samenlevingscontract.
    Toen ik zwanger was heeft mijn vriend onze dochter erkend en hebben we vastgelegd dat ze zijn achternaam kreeg. Dit is allemaal gebeurd en nu is ze inmiddels anderhalf. Echter, we hebben toen ook formulieren meegekregen om het gezag aan te vragen voor de papa. Ik heb nu al zo'n duizend keer gezegd dat hij die formulieren eens in moet vullen en opsturen, hij moet nog steeds een uitreksel van het geboorte register halen hiervoor etc. Het lijkt wel of het hem niet interesseert ofzo, ik lig er niet wakker van want het is mijn dochter sowiezo dus ik wordt er niet minder om maar het gaat mij er eigenlijk om, wat houdt het nou precies in, stel wij gaan morgen uit elkaar, wat heeft het voor hem voor gevolgen dat hij geen gezag heeft aangevraagd?

2. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    dan heeft hij eigenlijk geen rechten..
    Hoewel hij dat wel kan aanvechten middels een dnatest..

3. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ow en dit is niet een onbelangrijke..
    De man van de gemeente zei het destijds tegen ons..
    Stel jij komt te overlijden, dan is het wettelijk gezag bij jou naaste bloedverwant (moeder, zus oid) en niet je vriend.
    Mochten die dus kwaad willen dan kan het een enorm touwtrekken worden ten koste van jullie dochter..

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Jullie hebben nu alleen vastgelegd dat hij de biologische vader is van jullie dochter. Juridisch gezien heeft hij geen enkel recht op jullie dochter. Door middel van die papieren regel je bij de rechter dat je vriend ook ouderlijk/juridisch gezag heeft.

eigenlijk komt het er op neer, dat als jou wat overkomt, je kind automatisch naar de moeder haar ouders gaat. De vader kan dan via de rechter dit aanvechten.

Als jullie uit elkaar gaan, heeft hij nergens recht op. Hij is enkel de biologische vader, maar kan nergens aanspraak op maken. Jij kan als moeder alle beslissingen in je eentje maken, zonder toestemming van de vader.

Als de papieren ingevuld zijn e.d. hebben jullie allebei even veel rechten en plichten.

het is inderdaad niet meer werk dan invullen en zijn uitreksel opsturen. Na een week of 2 krijg je dan schriftelijk bevestigd dat door de rechter is bepaald dat jullie allebei juridisch gezag hebben over jullie dochter.

Dus papa maar even achter zijn broek aanzitten dat ie het echt even moet regelen! Erkennen is echt niet genoeg!

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Hij heeft wel rechten als vader, maar geen gezag. Hij mag dus geen beslissingen maken voor z'n kinderen.
    Alleen jij bent bij machte om het gezag over hen uit te oefenen.

6. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Moest je dat ouderlijk gezag niet binnen 2 of 3 maanden na de geboorte van jullie dochter aanvragen? Ik weet nog dat wij dat toen wel moesten, omdat je anders aan een langere gerechtsgang vast zit.

Het houdt volgens mij in, dat je vriend nu geen rechten heeft, alleen plichten. Als jullie uit elkaar gaan, is hij wel verplicht te betalen maar heeft hij nog geen specifieke rechten. Belangrijker nog, als er wat met jou gebeurd: stel je komt te overlijden (waar je natuurlijk niet vanuit gaat), dan heeft hij dus geen recht op jullie dochter! Dat is hoe het mij toen verteld is. Dus ik zou hoe dan ook echt heel rap achter die papieren aan gaan! ;)

7. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Volgens mij is dit niet per definitie waar hoor. Hij is de wettelijke vader en in beeld van het kind, dan gaat het kind niet automatisch naar de ouders van de moeder.

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Zover ik weet, heeft hij alleen rechten als hij dit aanvecht bij de rechter. Juridisch gezien heeft hij geen enkel gezag, dit moet apart geregeld worden dmv die papieren.

Er is nu alleen vastgelegd dat hij de biologische vader is, meer niet!

9. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    interessant topic. ik volg dit even.

10. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    volgens mij kllopt dit inderdaad!
    Wij hebben dat ook zo gehoord!

11. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Oke dank voor jullie reacties!
    het is dus eigenlijk zoals ik wel dacht, hij is haar vader, maar thats it.
    Wat inderdaad ook niet geheel onbelangrijk is, als er wat met mij gebeurd. Daar had ik dus nog niet aan gedacht!
    Het had eigenlijk al binnen 2/3 maanden na de geboorte geregeld moeten worden, dat staat op de papieren. Die moeten nu ook weer opnieuw aangevraagd worden want ze zijn niet meer geldig.
    Ik ga er morgen maar achteraan, hoewel het me toch dwars zit dat hij dat dit niet zelf doet. Ik bedoel, het lijkt me toch iets belangrijks of niet?
    Kijk ik hoef me niet druk te maken, want ze is en blijft mijn dochter en ik mag de beslissingen toch wel nemen.

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Volgens de wet wel, omdat hij geen gezag heeft. Dit moet hij dus nog regelen. Dit is heel krom geregeld, want stel je gaat uit elkaar, dan kan hij wel betalen voor zijn kindje, maar andersom heeft hij nergens recht op.

Als je getrouwd bent, is dit allemaal automatisch geregeld, maar bij niet-getrouwden moet je dit echt zelf regelen.

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ja bij uit elkaar gaan klopt dat idd. Maar bij overlijden van de moeder halen ze een kind echt niet zomaar bij de vader weg hoor.
    Alleen wanneer er signalen zijn dat de vader niet competent is (wat dus wel weer gevaarlijk is als je met ruzieënde schoonouders te maken hebt oid) gaan ze een onderzoek instellen.
    Maar het is echt niet zo dat een kind automatisch bij de vader weg wordt gehaald wanneer hij geen ouderlijk gezag heeft.

14. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Best wel raar eigenlijk, hij is gewoon in beeld en is haar vader, en stel ik loop morgen nog net even onder de spoorbomen door en ik red het niet op tijd, dan gaat ze dus naar mijn moeder, best weird eigenlijk..

15. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Daarom geloof ik ook niet dat het zo is. Niet in de praktijk iig.

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Nog even een toevoeging hier op:
    Dit is puur theoretisch! De praktijk zal misschien anders zijn, maar daar zal dan wel een uitspraak van de rechter voor nodig zijn. De rechter zal waarschijnlijk dan wel beslissen dat het kindje bij papa hoort, maar als de schoonouders kwaad willen, hebben zij meer rechten.
    De papa zal dan alsnog naar de rechter moeten, ook als de schoonouders niet moeilijk doen, want hij heeft immers nog steeds geen juridisch gezag, dus mag hij geen beslissingen maken, denk daarbij aan:
    - Onderwijs
    - Medische beslissingen
    - Bankzaken, dus papieren ondertekenen

Misschien dat je vriend er niet echt bij stilstaat wat het betekend?

17. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Nee ik geloof dat ook niet zo, het zou wel heel oneerlijk zijn, maar dat zijn wetten ook soms wel natuurlijk.
    Maar het is me wel duidelijk dat het goed geregeld moet worden want stel dat, de relatie ooit over gaat, heeft hij dus niks te vertellen

18. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    @Samba: die papieren kun jij ook aanvragen, net als het iuitreksel uit het geboorteregister van je dochter. Verder moeten er ook uitreksels uit het basisregister van jou en je vriend bij en ik dacht ook kopietjes van je ID-bewijs. Dit kun jij ook ophalen als moeder zijnde. Jij moet namelijk ook je handtekening onder het aanvraagformulier zetten, net als je vriend. Dus als hij het niet doet, zou ik er zelf even achteraan gaan! ;)

19. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland

Ehm ik ken iemand waar dit dus wel het geval is geweest. Paps en mams konden niet goed overweg, maar er zat nog net een regeling in. Mams had paps behoorlijk zwartgemaakt bij haar ouders. Mams komt te overlijden. Paps heeft geen gezag en heeft het via de rechter moeten aanvechten uiteindelijk. Erg vervelend voor zowel paps als het kindje.

Zorg gewoon dat het goed is geregeld .

20. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Nee dat idee heb ik ook, hij heeft niet helemaal door wat het allemaal inhoud geloof ik, terwijl, en dat vind ik ook wat vreemd. Hij nog 2 kinderen heeft, bij zijn ex, met wie hij ook niet getrouwd was en dit gezag wel gelijk geregeld heeft. Dus hij weet wel degelijk wat het voor consequenties kan hebben. Hij denkt vast dat het allemaal wel los zal lopen. Ik ga het er morgen nog eens met hem over hebben want ik blijf het een naar gevoel vinden dat het niet vast staat.

Deel Deze Pagina