Helaas lig ik momenteel in scheiding, niet mijn keus maar je kunt iemand niet dwingen van je te houden. In grote lijnen lijken we er uit te komen maar het huis is een struikelblok betreffende de verdeling van de overwaarde. Is er iemand die zou willen beoordelen of dit een rechtvaardige verdeling is of dat er nog andere mogelijkheden zijn? Mijn dank is groot!
Ik ben geen jurist, maar zou je adviseren het Juridisch Loket eens te bellen. Snel en concreet advies en eventueel een verwijzing naar de jurist of advocaat waarbij je ook nog korting op de kosten hebt. Sterkte!
Ik neem aan dat je al een advocaat of mediator hebt? Die kan het toch beoordelen. Anders zou ik idd het juridisch loket bellen.
Ik zou zeker niet het zelf gaan regelen zonder een advocaat of mediator erbij! Er zijn zoveel zaken om rekening mee te houden. Advocaten volgen zelf ook meerdaagse cursussen om met de programma's rondom het financiële gedeelte te kunnen werken. Ik ben zelf ook gescheiden, ik heb er op gestaan om alles via een mediator (die tevens advocaat was) te regelen. Juist om het zo eerlijk mogelijk te doen! Mochten de financiën om een mediator /advocaat lastig zijn, vraag hem/haar dan om gefinancierde rechtsbijstand! Dan wordt heel veel vergoed en blijft er maar een kleine eigen bijdrage over.
We lopen idd bij een mediator. Deze man is een goede vriend van zijn familie. Ik ga er vanuit dat het eerlijk gaat maar bij de laatste meeting kwam er opeens iets nieuws boven tafel waar eerder niks over gezegd is. Ik had mijn huis al toen ik mijn man leerde kennen,we zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd en vanaf een bepaald bedrag heeft hij recht op de helft van de overwaarde. Helaas is deze nu torenhoog omdat de buurt nu in trek is. Uit coulantie mag ik met de kinderen hier blijven wonen echter nu blijkt dat daar een termijn aan zit. Hij eist echt het maximale evt koopbedrag en aangezien ik net minder ben gaan werken voordat hij erachter kwam niet meer van me te houden kan ik ook gen hypotheek voor dit bedrag krijgen. Het voelt erg zuur dat ik in de nabije toekomst mijn huis zal moeten verkopen zodat hij zijn geld krijgt. Iets wat ik in mijn eentje heb opgebouwd en dus hierdoor kwijt raak.
Mediator die een goede vriend is van zijn familie klinkt niet bepaald onpartijdig....... Maar als er tijdens het mediation traject zaken op tafel komen waar jullie het niet eens over kunnen worden (kan ik mij goed voorstellen met wat je verteld over je huis) dan kan je overwegen om de mediation te stoppen en verder te gaan met je eigen advocaat. De mediator zal dan ook niet mogen aanblijven voor je ex volgens mij, dan zullen jullie beiden apart een advocaat in moeten schakelen om de scheiding verder te regelen. Kan mij heel goed voorstellen dat het enorm zuur voelt om uit je huis te moeten terwijl het in eerste instantie jouw huis was!
Oh wat een kut situatie. Mijn buurman heeft het net meegemaakt met zijn ex. Maakt dat uitkopen het opeens (haast ) onmogelijk om in je huis te blijven wonen door stijging van de huizenmarkt. (wie heeft er nou tientallen duizenden euro's klaarliggen?) Ik zou via advocaat toch eens uit laten zoeken wat je mogelijkheden en verplichtingen zijn. (ik ben bang dat je wel vast zit aan uitkopen ) maar percentage, taxatie huis, wijze van uitkopen zitten misschien nog wel mogelijkheden. En zou eens met de bank praten of er financiële opties zijn om er toch te blijven wonen.
Ik zou echt een eigen advocaat nemen en naar de bank gaan waar je hypotheek loopt. Mijn zwager heeft dit ook bij de hand gehad en door de giga overwaarde kon hij zijn hypotheek verhogen en opnieuw afsluiten om zo zijn ex uit te kunnen kopen. Een advocaat kan je ook exact vertellen of hij er wel recht op heeft ondanks de huwelijkse voorwaarden. Er zijn zaken die als er bepaalde omstandigheden gelden, buiten de huwelijkse voorwaarden vallen.
Wat een ongelooflijk vervelende situatie! Daar wil ik je veel sterkte mee wensen! Mijn eerste advies is...ga naar een onafhankelijke mediator of advocaat. Ik ga er dan vanuit dat hij recht heeft op de helft van het deel van de overwaarde vanaf dat bepaalde bedrag? En neem met het bepalen van je draaglast ook de partneralimentatie en kindgebondenbudget mee!
Tenzij jullie een specifieke bepaling hebben opgenomen, is het dacht ik nog altijd zo dat overwaarde door marktontwikkeling ten gunste komt van degene die het huis heeft ingebracht. Alleen meerwaarde door gezamenlijke investeringen in de woning moet verdeeld worden. Kortom, eens met eerdere reacties...neem een advocaat in hand die dit goed uitzoekt, zodat je niet zomaar benadeeld wordt.
Het is al niet zuiver als de mediator een goede vriend van 1 van beide partijen is. Als advocaat zou hij zo"n zaak al niet eens aan mogen nemen. Je wilt wel op een vriendelijke manier uit elkaar. Tenminste daarom heb je mediation gekozen neem ik aan. Kijk goed dat je geen olie op het vuur gooit door naar een advocaat te gaan. De meeste mensen vinden dat toch heftig. Mss kan je het brengen als second opinion voor de hypotheek ofzo. Maar ik zou het wel doen.. gewoon om zeker te weten dat jouw belangen goed behartigd worden.
Poeh ik vind dat toch wel heftig hoor dat jij dan het huis uit zou moeten terwijl het huis in jouw bezit was voor het huwelijk, ook al begrijp ik het hoe en het waarom wel Ik zou idd wat extra adviezen gaan vragen. Zou het een mogelijkheid zijn dat je een lening bij je ouders krijgt zodat je je exman kan uitkopen? Of misschien toch meer gaan werken weer? En gaat jouw ex alimentatie betalen?
Als je een beetje op Google zoekt, dan lees je verschillende uitspraken over de uitbetaling van overwaarde bij huwelijkse voorwaarden. Ik zou dus zeker advies vragen bij een andere advocaat. Heel veel succes en sterkte!!
Uhm... Als jij het huis al had voor je huwelijk, en deze ook op.jou naam staat... En jullie zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwe, Valt er niets te verdelen. Ik snap.niet zo goed waarom de overwaarde verdeeld moet worden. Hier dezelfde situatie, Ik.lig in scheiding, huis had ik al voor het huwelijk en dat blijft het. Klaar... Hij is vertrokken uit de woning omdat hij, en sec gezegd, hier niets meer te zoeken had. Ga een onpartijdig iemand vragen om advies want mijns inziens hoef je geen overwaarde te verdelen!!
Veel advocaten kantoren hebben een gratis inloop spreekuurtje. Daar kun je in bijv 20min kort je zaak uiteen zetten en dan hoor je of ze wat voor je kunnen betekenen. Dan kun je daarna altijd nog beslissen hoe je het verder aanpakt. Scheiden is altijd een hoop gezeik, hoe goed het scheiden ook gaat in het begin. Nog meer olie op het vuur is echt het laatste wat je wilt, maar je hoeft uiteraard niet zo maar alles af te staan. Sterkte met de situatie verder! Ik ben blij dat ik 15 jaar geleden een HELE goede mediator had, ik snapte er niets van toen, maar ik ben die man nog iedere dag dankbaar.
Pfoe ik heb wel met je te doen hoor, ik snap zelf niet zo goed waarom je ex perse de (hele) helft wilt hebben... ik zou op zoek gaan naar een advocaat en onafhankelijke mediator, uit elkaar gaan is heftig dus ik neem aan dat je ook niet lekker in je vel zit en dus niet zomaar beslissingen kan/moet nemen. geef gewoon netjes aan ex aan dat je geen prettig gevoel hebt bij de huidige situatie en het toch liever door middel van advocaten en een onafhankelijke mediator op wil lossen. Hij wil scheiden, en daar heeft hij recht op maar jij en de kinderen moeten niet onder die beslissing lijden.
Als je dat afspreekt in de voorwaarden over ‘de overwaarde opgebouwd tijdens de relatie’ dan wel toch? Maar zowel voor jou als TS veel sterkte met de situatie.
Maar is dat afgesproken dan? Of meent de ex van ts er recht op te hebben. Ik heb zo'n beding niet. Het was, is en blijft mijn huis en als er een overwaarde is dan valt die niet in de verdeling.
@Strijkkraal uit dikgedrukte maak ik dat op, maar misschien onterecht. In ieder geval genoeg reden om het uit te zoeken voor TS.