mijn vriend heeft voor ons konijtje paksoi gekocht, aangezien hij daar maar weinig van krijgt, moet ik altijd een deel weggooien (vandaar dat ik het zelf nooit meer koop..) omdat ik echt niet zou weten wat ik ermee kan! Jullie lekkere receptideeen met paksoi???
paksoicurry: Scheid het groen van de paksoi en snijd de witte stelen van de paksoi in grote stukken. Rol de groene bladeren van de paksoi op en snijd ze in dunne repen. Verhit de olie in een grote wok of roerbakpan en fruit hierin de currypasta op laag vuur, tot de curry flink begint te geuren. Schep de stukken paksoi door de currypasta en bak ze, op middelhoog vuur, al omscheppend in 8-10 minuten gaar. Roer de laatste 2 minuten de repen groen van de paksoi erdoor en bestrooi het gerecht met de cashewnoten. Lekker met pandanrijst. stampot paksoy met sateballetjes Aardappels schillen en in stukken snijden. Aardappels in ca. 20 min. gaarkoken. Tartaar met pindakaas en ei mengen. Van tartaar 8 balletjes draaien. Margarine in pan verhitten en balletjes rondom bruinbakken. Boter afblussen met water en ketjap en balletjes met deksel op de pan in 15 min. gaar laten worden. Paksoi in reepjes snijden en wassen. Melk verwarmen. Aardappels met paksoi en melk door elkaar stampen en kort nog even verhitten. Met peper en zout op smaak brengen. Stamppot met tartaarballetjes en jus serveren.
Geen kooktips hier, maar wel een andere van een collega-konijnenliefhebber: Mijn konijnen krijgen deze tijd van het jaar vrijwel geen groenten uit de supermarkt. Alleen wat we zelf overhouden (van de groenten die ze mogen.) Er is nu namelijk meer dan genoeg onkruid voorhanden. Ik geef ze o.a. paardenbloemblad, klaver en gras. Of ik laat ze zelf in de tuin 'onkruid wieden'. (Dan moet ik er wel bij blijven trouwens, anders gaat mijn druif eraan!) 's Winters koop ik wel groenten speciaal voor de konijnen. Wij hebben ook wel eens paksoi, maar meestal witlof omdat dit toch een stuk goedkoper is! Daarnaast krijgen ze dan natuurlijk ook restjes groeten van onszelf, zoals ruccola, veldsla, tomaat, stronkjes van bloemkool en broccoli, verse spinazie. Waarbij ik eerlijk moet bekennen dat het vaak niet echt restjes zijn, maar ik voor het eten wat voor de konijnen apart leg zodat er altijd wat overblijft.
paksoi is erg lekker en simpel gewoon roerbakken met ham erdoor heel simpel maar erg lekker. aardappeltjes en vlees er bij en voila een snelle simpele goedkope maaltijd
er een lekkere rauwe salade van maken (net als ''gewone'' sla) opgebaken aarapppeltjes en stukje vlees ebij
Paksoi!! Lekker!! ( Let op, dit is een beetje een sonjarecept hoor ) Tartaartje rullen zonder boter/olie, zout/peper. Paksoi grof snijden en wassen, in pan bij vlees, ff roerbakken en dan naar smaak kerriepoeder of kerriesaus erbij. Lekker bij aardappeltjes of puree.
Ik deed altijd garnalen, paksoi, paprika en champignon roerbakken, soja saus en sesamzaad erbij. Dan lekker bij noedels
Gewoon snijden en samen met worteltjes, brocolli en wat je dan nog maar meer lekker vind roerbakken en met mie of rijst eten!
Je kunt een hoop lekkere dingen doen met paksoi, maar een van mijn simpele favorieten: Thaise nasi van Conimex
hier eigenlijk net zo... hij krijgt wat wij eten.... bloemkoolblad is trouwens erg favoriet, en wij gooien het toch maar weg.... veel gras, weegbree, paarebloemblad (laat altijd een trosje staan bij het onkruid wieden (geen gezicht maar goed) maar had vriendlief erop uitgestuurd voor andijvie en witlof, wat hij eigenlijk iedere dag krijgt, en hij kwam met paksoi terug... Ook wel erg lief, want zo leuk vind hij onze nijn ook weer niet heb jij een binnennijn?
Hier koken we het gewoon. Spekjes/hamblokjes, kaas en groentesaus doorheen gooien en heerlijk smullen !