Goedemorgen moeders, ik heb een probleem waar mijn partner en ik niet uitkomen. Het is namelijk zo dat onze dochter van 10 maanden een snelle spijsvertering heeft; dat heeft ze niet van een vreemde Om half zes begint haar ochtend met een fles melk (180 cc), om tien uur een fruithapje. Om twaalf uur een boterham en 120 cc (meer pakt ze niet). Om 4 uur een groentehap, om half zes een bakje yoghurt. Voor het slapen 150 cc melk (meer pakt ze niet). Momenteel geven we haar om 23:00 nog 180 cc papfles zodat ze in ieder geval een beetje verzadiging heeft maar vaak wordt ze toch nog in de nacht wakker. Ze accepteert dan ook wel gewoon water, maar dan wordt ze ongeveer 45 minuten later wakker omdat ze honger heeft. Nog meer melk geven is geen optie in mijn opzicht, en omdat ze geen speen heeft kunnen we haar daar ook niet mee foppen... Iemand ervaring met dit probleem en hoe we het kunnen aanpakken? Hoor het graag!!
schema van mijn dochter van 10 maanden. tussen 8.00 en 9.00 1 boterham 100ml melk ( ja halfvolle verse melk uit de winkel.) tussen door probeer ik ook fruit te geven maar schiet er vaak bij in omdat ze dan even slaapt of druk aan het spelen is en ik het zelf ook gewoon vergeet. tussen 12.00 en 13.00 1 boterham en wat aanleng limonade (karvan Cevitam) of melk tussendoor een 60 gram danoontje (van de lidl omdat die goedkoper zijn) als ik deze vergeet krijgt ze die bij het avond eten. rond 17.00 uur ongeveer 200 gram avond eten meestal hetzelfde als wat wij eten dus aardappelen en groenten of rijst met groenten of pasta met groenten. (soms ook wat vlees maar niet te veel) tussen 18.30 en 19.30 ( verschilt per dag) fles 180 + 6 schepjes die van de Albert Hein nummer 3 nu omdat ze 10 maanden is. dan slapen Ik ben begonnen met een boterham in de ochtend omdat ze ook steeds honger leek te hebben. misschien is het een goede tip en helpt het bij je dochtertje. de boterham is met boter en iets van snijwaar of appelstroop of jam of kaas. Mijn dochter eet echt alles wat ze in haar mond krijgt. ( laatst heeft ze zelfs olijf gegeten)
Ik mus in je schema nog een tussendoortje? Waarom geef je zo vroeg avondeten? Ik zou om 15.00 tussendoor doen en rond etenenstijd warme hap met yohurt. Je zou ook 2 broodjes kunnen geven met de lunch.
@Oceanna: om half zes een boterham vind ik wel echt heel erg vroeg; vooral om dat ze na haar flesje nog vaak doorslaapt tot een uurtje of acht Maar een tussendoortje kan ik idd nog wel proberen; dan schuift haar groentehapje ook naar achteren qua tijd. Goed idee Deedee! Maar als ik dan 2 boterhammen geef dan ook nog melk? Lijkt mij wel veel voor een kleine meid toch?! Heb het naar het andere forum geplaatst, excuses voor het ongemak!
Onze dochter eet vanaf 9 maand 2 broodjes en daarna nog een fles van 180 of 150 gaat schoon op. Als ze overdag niet voldoende krijgt is het logisch dat ze mischien trek krijgt zo vroeg in de ochtend. Dochter at met 10 mnd 8 uur 180 fles 10 tussendoor met water 12.30 2 brood en fles 180 15.00 fruit 2 stuks plus water 17.30 warme hap ca 200 gram en yohurt 19.00 fles 180
Ik vind dat ze weinig eet overdag. Maar goed, niet elk kind eet evenveel. Ik zou het avondeten wat later doen. En hoe eet ze dat? Potjes en gepureerd vullen vaak wat minder, ik zou lekker stukken geven die ze zo zelf kan eten. Misschien dat ze langer doorslaapt als ze wat later het avondeten opheeft.
@Liekje twee boterhammen zullen we morgen eens gaan proberen in de middag; wellicht is dat inderdaad een goede aanvulling in combinatie met een tussendoortje rond 15:00. Dan komen de groentes weer later wat het avondritme ten goede komt Ik denk wel dat ze het nodig heeft, maar weet niet goed wat er mag qua hoeveelheden. Vandaar dat we daarmee aan het zoeken zijn. Stukken groente eten kan ze nog niet... haar tandjes zetten maar niet door dus we zijn aangewezen op potjes/ door gekookte groente. Ik had haar ook al liever met de pot willen laten mee-eten, dat wil ze ook graag want als wij eten kijkt ze het echt uit onze mond. Dus geven dan wat ze kan eten zonder tandjes...
Als ze om half 6 een fles krijgt en om 8 uur wakker wordt, kan je haar dan toch een boterham geven? Kinderen zonder tanden kunnen ook gewoon groente eten trouwens, ze hebben kaken om mee te kauwen Je kan zelf topics niet verplaatsen, dat moet je aan beheer vragen via het verkeersbord aan de zijkant van een bericht. Nu heb je 2 topics lopen. Misschien even de forumregels doorlezen. En je kan mensen quoten, dat is wat overzichtelijker dan wat je in het andere topic hebt gedaan
Mijn zoontje van 10 maanden krijgt: 8.30/9.00 boterham met beleg en tuitbeker met water (20ml) 10.30 banaan of koekje met water (als hij geen water wil 70 ml met 2 schepjes melk) 11.00 slaapt tot 12.00 12.30 boterham met beleg en weer water 14.30 100 ml water met 3 schepjes melk. 15.00 slaapt tot 16.00 16.00 fruitpotje/hapje of koekje 17.30 eet flink mee met avondeten of kant en klaar potje 18.30 bakje yoghurt 19.00 gaat slapen tot 20.00/20.30 20.30 volle fles 180 ml met 3 schepjes melk 21.00 gaat weer verder slapen. 22.00/22.30 hier maken wij hem wakker drinkt half slapend de fles nog een volle fles 180 ml met 3 schepjes. Slaapt tot 8.00/8.30 Zo is ritme bij ons. Maar elk kind is anders. Mijn zoontje is 10 maanden en 5 weken te vroeg geboren. En dit is een "standaard" dag. Wil ook weleens s'avonds niet drinken dan komt hij om 4.00/5.00 s'nachts drinken.
Ik mis een ontbijt? En een middag tussendoortje. En eet ze alleen wat groente om 16uur? Ik zou het zoiets doen: 5.30 fles (zolang ze erom vraagt). Daarna nog proberen te slapen. Rond 7 uur ontbijt (pap, brood oid) 10.00 fruit 12.00 lunch met fles 15.00 tussendoortje 17.00/18.00 avondeten. Dus groente met aardappel/rijst/pasta en eventeel vlees of via. 19.00 fles en naar bed (of 20.00)