Even mijn hart luchten hoor.. Mijn kleine is inmiddels al bijna 7 maanden (nog ander halve week), maar het slapen gaat nog steeds zooooooo moeizaam. Ze slaapt in de middag bijna niet. Het is maximaal een uurtje overdag en in de nacht slaapt ze met moeite in en is daarna om het uur wakker. Mijn ouders dachten eerst dat het kwam door te weinig melk, maar ze bleef goed aankomen en nu krijgt ze zelfs vaste voeding dus honger heeft ze echt niet! Ik ben gewoon op! moe! kapot! Zij overigens ook.. Laatst viel ze iedere keer heeeel even weg, echt maar 3sec ofzo. Alsof ze flauwviel.. we zijn er mee naar de HAP gegaan en die zei dus dat ze last heeft van slaapshokken.. haar lichaampje is gewoon moe, maar zij vecht enorm tegen haar slaap. Laten huilen heb ik al geprobeerd, maar dan raakt ze helemaaaaal overstuur en blijft ze zelfs huilen als ik haar al vast heb. Het duurt dan even voor ze kalm wordt. Dit is ong. haar schema (in hoeverre het een schema is) 7 wakker worden en een uur erna bv 10 uur fruit 12 uur bv 13 uur wordt ze moe, maar wilt ze niet slapen.. heel af en toe valt ze in slaap voor max. 30min 13.30 wakker (als ze heeft geslapen) 16.00 bv, want sap wil ze niet altijd 18.00 groente 19.00 bv en daarna naar bed het duurt dan ong. een uur voor ze in slaap valt en slaapt dan tot; 22.00 wakker en bv. Ze wilt absoluuuut niet meer terug in der bedje. Als haar er toch in leg, blijft ze gerust 2 uur huilen. 23.00 slapen (uit eindelijk bij mij in bed) 01.00 wakker tot 02.00 bv en dan slapen 04.00 wakker tot 05.00 paar kleine slokjes bv en dan slapen 07.00 wakker Ik word er hopelooos van ... Wie herkent dit ongeveer?
Oh meid, wat een strijd zeg. En het lijkt me inderdaad enorm vermoeiend voor je dochter, een baby van 7 maanden dat zooo weinig slaapt! Je zult van alles al geprobeerd hebben, maar ik roep maar een paar dingen die misschien iets kunnen helpen: - zijn alle mogelijke medische oorzaken uitgesloten? Heb je haar oortjes goed laten nakijken? Heeft ze last van zuur? Zijn haar nek en schouderspieren nagekeken voor spanning? - Waar wordt ze wakker van na die half uur? Heeft ze dan ergens last van? - Heb je voor overdag een draagdoek geprobeerd om haar daarin te laten slapen? Niet slapen zorgt voor zulke vermoeidheid dat een baby daarna nog moeilijker in slaap valt, en dus deze circel instand houdt. Wat vreselijk lijkt me dat, zowel voor haar als voor jou! Oh, ik zat net je schema nog een keer te kijken. Maar ze is ook heel lang wakker voor haar leeftijd (natuurlijk, als ze niet wilt slapen). Maar kan het niet zijn, dat ze tegen 13.00uur gewoon TE MOE is om nog in slaap te vallen? Met die leeftijd hield ik 2uur als max. wakkere tijd aan. Dus als een kindje om 7 uur wakker werd, ging ik die rond 9uur/ half 10 in bed leggen. Nog vóórdat echte vermoeidheid zichtbaar werd. Dus elke keer als ze wakker werden, keek ik op de klok, en 2 uurtjes later legde ik ze weer op bed. Rond 6 maanden hadden ze hier nog 3 slaapjes overdag.
Jeetje wat een toestand meid. Kan me voorstellen dat je gesloopt bent.. Maar wat Adi zegt: weet je zeker dat er niks medisch is? Ik zou bijv. eens langs een osteopaat gaan om het eens te bespreken? Misschien ligt ze niet lekker? Of een andere slaaphouding proberen?? Slaapt ze op haar rug? En als je er even bij blijft zitten tot ze in slaap valt? Geen ideale oplossing, maar misschien het proberen waard?
Ach jee, wat naar.. Kan me indenken dat je kapot bent! En je kindje ook.. Ik zou ook denken: is al het medische uitgesloten? Bezoek een osteopaat en/of een fysiotherapeut om te kijken of die iets voor je kan doen. Die kunnen soms kleine wondertjes verrichten! En misschien heb je hier iets aan: Leer je baby doorslapen en los het slaapprobleem op | BabySlaapGids Daar kun je die gids kopen, maar ik kan 'm je ook mailen. Laat maar weten ander via een pb. Ik heb het al aan vele mensen doorgegeven, omdat ik (mijn zoontje) er baat bij had. Al heb ik het niet zo 'heftig' gedaan, omdat mijn zoontje veel jonger was. Ik heb 5 en maximaal 10 minuten aangehouden. Ik hoop dat je snel iets vind waardoor je kleintje gaat slapen.
Oja, andere slaaphouding is ook een idee, zoals cathie zegt. Mijn zoontje slaapt namelijk bijna niet op de rug en wel op de buik..!
Hoi, Ik begrijp je goed, mijn dochtertje is morgen 8mnd; Het is nu al 4 weken zo dat ze 's avonds/'s nachts slecht slaapt, om de 2á3u. huilen en dan voed ik haar even en als ik haar in bed leg dan huilt ze soms 5min. en is het over. Ik voed haar om 19:30 en dan tussen 23u.en 24u. begint het, dan om de 2á3u. ik zet 's morgens gewoon de wekker om 7u. en dan is ze wakker en beginnen we de dag. 7:00 bv (even gezellig in bed) 9:00 broodkorstje 9:30 stukje fruit 9:45 bv 10:00 slaapje (2u.) 12:30 broodkorstje 13:00 bv 14:30 koekje 14:45 bv 15:00 slaapje (2u.) 17:30 warm eten 18:00 bv 19:30 bv 20:00 naar bed (ik geef bijvoeding op de rapley-methode dus ze eet nog niet veel) Ik breng haar standaard naar bed en dan is er niks aan de hand maar zij huilt de laatste tijd 's nachts ook, ik heb haar 's avonds ook een keer op haar buikje gelegd en toen was er niks aan de hand, ze zijn nu groot genoeg om het hoofdje zelf op zij te leggen.
Bedankt voor jullie reacties.. Ik reageer ff op jullie allemaal in 1 bericht.. Ik heb haar vaak al na 2 uurtjes op bed gelegd, maar ze blijft echt een uur huilen en valt niet in slaap.. ook niet in mn armen.. ze wilt gewoon helemaal niet slapen. Een draagzak heb iik geprobeerd, maar dat vind ze al helemaaaal niks. Er bij blijven zitten heb ik geprobeerd, maar dat vind ze te gezellig en kan ze zo een uur spelen.. tot ze weer gaat huilen omdat ze dan te lang gelegen heeft vind ze. Ik heb haar op haar zij gelegd, dan rolt ze vanzelf weer op haar rug, omdat ze dat fijner vind.. Op haar buik heb ik geprobeerd, maar ze begrijpt nog niet dat ze ook zo kan slapen haha.. ze blijft haar hoofdje omhoog houden en begrijpt niet dat m kan neerleggen. Ik ben naar de osteopaat geweest, maar geen verbetering.. Ze heeft al medicijnen voor haar reflux en dat is goed onder controle. Ik zit zelf op een hypo-allergeen dieet en sindsdien gaat het wel beter qua huilen maar het slapen blijft ongewoon. uhmm wat hebben we nog meer...haar oortjes zijn gecontroleerd nadat ze een oorontsteking heeft gehad, maar dat is ook helemaal voorbij volgens de arts.. Haar spieren zijn ook door de osteopaat nagekeken (of nagevoeld) en dat zit ook goed. Haar eczeem is goed onder controle en heeft bijna geen jeuk meer. Kouder.. warmer... ik heb alles al geprobeerd..
Hebben ze haar goed nagekeken? Nergens last van, allergiën, tekorten of weet ik veel wat? Onze dochter sliep ook extreem slecht. De kinderarts heeft haar helemaal binnenste buiten gekeerd, niets gevonden. Een osteopaat heeft haar ook helemaal nagekeken en behandelt; hielp niets.... Zij werd ook ongeveeriedere 25 minuten wakker snachts en overdag hield ze het ongeveer 45 minuten vol. Wij hebben haar wel laten huilen, volgens de kinderarts was er geen andere optie meer en ik was toen zo moe, dat ik gewoon bang was dat ik haar nog wat aan ging doen. (je herkent jezelf dan echt niet meer, maargoed, dat zul jij vast ook wel weten..) Dat heeft in zoverre geholpen dat ze uit dat 25 min ritme gehaald was. Maar een slechte slaper bleef het. Wat hier dus hetgeen is geweest dat hielp, lachniet (ik geloofde het ook niet dat het zou werken, maar dat deed het toch) is het bedje verschuiven... We hebben haar bedje verschoven naar de andere kant van de kamer, en dan een kwart slag gedraait, en vanaf die eerste nacht sliep ze de hele nacht. We hebben nooit meer een slechte nacht gehad sinds toen. Absoluut het proberen waard, denk ik.
Verschrikkelijk he, zo veel wakker worden.. Lijkt me vooral vervelend als je gewend bent dat je kindje meer slaapt... ik zat bijna in de acceptatie-fase, maar omdat mn schouder uit de kom is gegaan en mijn rug verrekt heb doordat ze naast me lag zit ik er echt heeeel erg doorheen.. ik merk dat mijn lichaam het niet meer aan kan. Ik ben niet bang dat ze haar hoofdje niet optilt.. maar ze wilt gewoon niet liggen op haar buikje..
Oh wat naar zeg! Hier is het ook huilen met de pet op maar nog niet zo erg als bij jou. En ik ben al zo moe... Dat moet bij jou nog veel erger zijn. Tips heb ik helaas niet voor je. Wil je alleen ff sterkte wensen. Ik hou me maar steeds voor... Ooit wordt het beter. Wij zijn overigens vandaag bij een ka geweest om het medische uit te sluiten. Is wel een rustiger gevoel moet ik zeggen. Succes!
Ach jee... Wat zou het kunnen zijn dan..?? Moeilijk hoor! Dat op de buik en omhoog kijken doet mijn zoontje ook, maar na even gaat hij vanzelf liggen (ga ik niet op wachten, ik loop na ons ritueeltje gewoon weg). Ik hoop dat iemand met de gouden tip komt!
ik ga morgen denk ik maar weer de ka. bellen. Want dit is echt niet meer normaal. Het bedje verschuiven hebben we hier ook al geprobeerd.. zelfs een andere kamer.. bij mij in bed.. alles geprobeerd..
Dat hoop ik ook! En wat ben ik nu blij dat ik een thuis-blijf-mama ben.. stel je toch eens voor dat ik dan gewoon nog eens normaal zou moeten functioneren...
Sterkte hoor. Hier was het bedje het in het begin ook niet bedenk ik me nu, want ze sliep ook 3 maanden lang bij ons in bed en op vakantie etc sliep ze ook zo slecht.... geen idee waarom het bedje verschuiven toen ineens wel hielp dus. Maargoed, daar heb jij niets aan. Wens je iig veel sterkte..., ik weet hoe vreselijk het is.
Wat vervelend dat het slapen zo slecht gaat! Ik kan me voorstellen dat je er doorheen gaat zitten! Tycho is ook zo'n slechte slaper geweest overdag. Hij wilde absoluut niet gaan slapen, hij wilde alles zien, alles meemaken en owjee als je hem dan op bed ging leggen!! Huilen huilen en nog eens huilen! En op een gegeven moment was hij te moe om in slaap te komen en dan was hij nog meer overstuur als ik hem in bed legde. Het slapen 's nachts ging daardoor wel goed, hij was bekaf doordat hij zo veel wakker was. Ik heb toen hij 3maanden oud was een vast ritueel gemaakt: slapen, schone luier, voeden, knuffelen/spelen en zodra hij in zijn ogen begon te wrijven of te gapen, naar boven met elke keer hetzelfde zeggen en doen: beneden tot straks zeggen tegen het speelgoed, dan naar boven lopen en de slaapzak aan, even een korte knuffel met een kus, dan in bed leggen, speentje geven, dan de gordijnen dicht en dan een aai over zijn bol en dan zeg ik weltrusten lieverd, slaap lekker, tot straks. En dan loop ik weg. Als hij dan ging huilen liet ik hem 10minuten gaan (tenzij het echt krijsen was dan 5minuten) en dan ging ik terug. Aaide hem dan over zijn hoofdje tot hij rustig was, ik maakte geen oogcontact en zei niks. Als hij dan weer rustig was liep ik weer weg en steeds maar weer. De eerste dagen moest ik wel 5x naar boven, maar daarna ging het steeds beter. Toen heeft hij een hele periode gehad dat hij na 1x 10minuten huilen in slaap viel als ik bij hem was geweest en nu leg ik hem erin en hij is al bijna vertrokken voordat ik de kamer uit ben. Ik rommel wel nog even boven: bed opmaken, raam open of dicht doen op onze slaapkamer, boven op zolder was opvouwen of aanzetten, even de badkamer opruimen enz. Volgens mij heeft Tycho ook deze periode waarin jij nu zit zo moeilijk geslapen. En daardoor raakte ik dus ook mijn ritme weer kwijt. Ik probeerde toch goed te kijken naar de moeheidssignalen. Dan kunnen ook overigens andere dingen zijn dan alleen gapen of in de ogen wrijven: drukker worden, andere kant opkijken dan naar speelgoed of jou, wit worden. Ik denk dat toch je meisje te moe is geworden om 13uur. Ik deed Tycho ook om 10uur nog naar bed (eerder lukte tot deze week niet) dan sliep hij een uur en ook weleens 2uur. Wat vervolgens weer problemen opleverde met de middagslaap, maar goed hihi. Geloof me als ik zeg dat ik het ook niet leuk vond om mijn kindje te laten huilen, maar dit was echt de enige manier waarop hij ging slapen. De eerste dagen zat ik huilend beneden omdat ik het zo zielig vond! xxx
Wij hebben ook het het bedje aan de andere kant geprobeerd, shirt van mij in zn bed, naats zijn bed gaan zitten als hij moest gaan slapen, neurien naast zijn bed zodat hij me wel hoorde. Ik heb zelfs een keer nadat het 1x gelukt was, met de stofzuiger hem in slaap probren te krijgen. Stofzuigde nadat ik hem op bed had gelegd eerst zijn kamer, dan onze kamer, de badkamer en dan zo langzaam naar beneden zodat hij wel hoorde dat ik er nog was. Whahaha 1x gelukt dus, daarna niet meer! Hij heeft wel periodes gehad dat hij wel in mijn armen in slaap viel binnen no time. Dan pakte ik hem uit zn bedje en dan sliep hij al half vorodat ik met hem ging zitten. Dan was hij zo overstuur van het moe zijn en het niet kunnen slapen, dat ik hem niet gestroost kreeg in zijn bed.
Wat erg zeg. Geven jullie borstvoeding? Hier was dat gelukkig nog het geen dat haar weer in slaap bracht, dus snachts kreeg ze toen iedere 25 minuten een paar slokken en dan sliep ze weer. Ook niet de bedoeling maarja, als je doodmoe bent, dan doe je alles om ze weer te laten slapen he? Hoop dat jullie er snel vanaf zijn meiden... eerlijk waar. Onze dochter slaapt nu dus sinds ze 9,5 maand oud is top... en dat is echt een verademing na zo'n periode. Gun het jullie echt van harte...
Wat lijkt het me frustrerend als je kindje zo weinig slaapt... En dan nog maar niet te spreken over de vermoeidheid die je zelf ondergaat op een gegeven moment! Ik heb het geluk dat mn dochtertje goed slaapt, maar ik kan me zo goed voorstellen dat de moed je in de schoenen zakt en dat je alles gaat uitproberen... Ik weet wel uit ervaring vanuit mn werk (kdv), dat kinderen het op een gegeven moment ook aanvoelen dat het slapen zo'n issue wordt. Als ouder ga je je kind op bed leggen met het idee van "nou, hoe lang zal het nu weer duren voordat je gaat slapen?"...dat is natuurlijk volkomen logisch, maar ik denk dat kinderen dit ook feilloos aanvoelen... Helaas heb ik niet de gouden tip, zou willen dat ik die had! Kan alleen zeggen dat ik diepe bewondering heb en ik hoop dat het slapen snel zal verbeteren!
Helaas moet ik 4 dagen per week normaal functioneren . Is best zwaar met soms nachten achter elkaar maar 3 uur slaap ;-(.