Vanaf volgende week gaat onze dochter naar het kinderdagverblijf (3 dagen per week). Onze zoon ging pas naar het kdv toen hij iets ouder was en ik heb dus niet zoveel ervaring wat je allemaal meegeeft aan een baby De leidster vertelde dat een warme slaapzak fijn zou zijn voor het slapen en ik vroeg me dan af of je de slaapzak daar gewoon laat liggen? En is 1 dan genoeg? (Vergeten te vragen tijdens de intake haha) En wat zijn fijne slaapzakken met lange mouwen? En hoeveel setjes reserve kleding laat je daar liggen? Hadden jullie ook een vaste knuffel op het kinderdagverblijf of namen jullie altijd de eigen knuffel gewoon mee en ook weer mee naar huis? Ook wilde ik graag van die stickers hebben waar ik haar naam op kan zetten, maar zijn die ook gewoon in een winkel te koop ipv die van labelfriends die je moet bestellen via internet? Ik bedoel dus van die stickers die vaatwasser bestendig zijn.
Ik heb een fles en tuitbeker speciaal gekocht om daar te laten staan en eens in de zoveel tijd een pot flesvoeding. Ik had 2 setjes reserve kleding daar liggen. Maar inmiddels zitten de kleertjes in haar tas 2 dingen van alles. Ook is het handig om een fopspeen daar te laten. Slaapzak die ze aan heeft is gewoon van hun.
Voor kdv heeft ze een extra slaapzak. Dan hoef ik niet steeds slaapzak van huis mee te nemen en kan ik hem ook niet vergeten. Hetzelfde met knuffeltje. Een aparte voor het kdv. Desnoods dezelfde soort als da je thuis hebt. 1 setje kleren. Op het kdv hebben ze ontzettend veel reserve kleding. Dus mocht het goed mis gegaan zijn dan heeft ze gewoon een setje kleing van hun aan. Tuitbekers hadden ze daar. Fles liet ik niet daar maar nam ik elke keer mee naar huis om schoon te maken. Dan wist ik ook zeker dat dat ook gebeurde
Werk zelf op een kdv, op een babygroep. Wij vinden het fijn als ouders een slaapzakje meenemen, minimaal 1 setje reservekleren (we hebben zelf ook reserve kleren als het echt nodig is) denk ook aan reserve sokjes. Een knuffel met de geur van mama/papa is ook vaak fijn. Een speen. Een fles, tuitbekers hebben we zelf. Bij ons worden flessen en spenen na gebruik steeds omgespoeld en aan het eind van de dag uitgekookt. Een foto van het kindje voor aan de muur (daar hangen alle kinderen die op de groep zitten) ook is het handig om het schema van je kindje op papier te zetten. Ow ja, vergeet de voeding niet
Hier op het kdv hadden ze slaapzakken, dus die hoefde ik niet mee te geven. Ik neem aan dat ze die daar wel in reserve hebben voor het geval je kind spuugt of een spuitluier heeft, zo niet dan moet je een extra in het bakje leggen. Dat is sowieso wel handig als je ze mee naar huis moet nemen om zelf te wassen, dan heb je er altijd een liggen ook als je vergeet om de schone weer van huis mee te nemen naar het kdv. Reservekleding: ik had meestal twee schone setjes (in ieder geval twee schone rompers). Zoon had iedere dag wel een keer een spuitluier, en dochter was soms nogal spugerig. Bakjes met afgekolfde melk (inclusief 'houdbaar tot' erop), en één reserve in de vriezer. Flesjes om dat uit te drinken hadden ze daar, maar je kunt ook een van jezelf meenemen. En verder een knuffel (waarvan ze nog een exemplaar thuis in bed hadden). Speentje hadden ze allebei niet, maar anders is het wel handig. Foto voor aan de muur maakten ze zelf. Op de wasbare spullen (zoals melkbakjes en flesjes) had ik gewoon een stukje pleister of een etiketje met handgeschreven naam erop. Als het onleesbaar werd of als het losliet door de vaatwasser, dan haalde ik het restje eraf en plakte ik gewoon een nieuwe. Daar heb je geen speciale dure stickers voor nodig.
Ik geef het volgende mee: - 1 setje kleren en 1 romper. Als ze 2x doorlekt hebben ze genoeg reservekleren op het kdv - flesje, neem ik aan het eind van de dag mee naar huis - poedertorentje met poeder voor 3 voedingen (1 reserve). Op het kdv hebben ze alleen Friso en ik geen Nutrilon - fruithapje in bakje. We zijn net begonnen en ik wil dat ze alle fruit/groente eerst 3 dagen achter elkaar puur krijgt, dus 1 soort tegelijk. Op het kdv is het elke dag anders en geven ze mixen (banaan-peer bijv). Totdat mijn dochter alles heeft gehad geef ik zelfgemaakte hapjes mee. - Knuffeltje Speen heeft ze niet, en slaapzakjes hebben ze op het kdv. Verder heb ik van het kdv een tas en een multomap gekregen. Daari vul ik iedere dag in hoe de nacht en eerste voeding was, op het kdv schrijven ze erin hoe het eten, drinken, poepen en slapen is gegaan. Bij sommige kdv moet je zelf een schriftje meegeven.
Grappig dat er zoveel verschil is. Op ons kdv hoef ik alleen reservekleding en speen of knuffel mee te geven, verder hebben z daar alles.
In de baby tijd namen wij mee: - reserve kleding, meestal 2 setjes; - slaapzak; - eigen flesje en speentje, met naam erop; - torentjes met voeding (mijn kinderen dronken geen 'standaard'kv, dus moesten we zelf meenemen); - vertrouwde slaapknuffel; - bakje met groente tot 14 mnd, dit gaven ze rond 17uur. - opvang-schriftje.
Ik geef/gaf het volgende mee: * Puckababy daarna eigen slaapzakje * Reserve kleding (minimaal 2 setjes). Op het KDV hebben ze ook reserve kleding * Eigen flesje met naam * Eigen voeding (+ 2 extra voedingen stel dat er een fles valt of iets dergelijks). Beide kinderen drinken/dronken geen standaard KV * Speentje/knuffel * Schriftje voor het eerste jaar
Ik geef mee: - 1 set reservekleertjes (ze hebben daar ook wel kleertjes als ze meer dan 2 pakjes vies maakt) - speen in speendoosje - melkpoederdoosje met 3 porties (2 flesjes, plus 1 reserve) - 1 flesje - haar kdv-schriftje. Dat stop ik allemaal in een tasje, en dat tasje gaat elke keer mee op en neer naar het kdv. Thuis kan ik dan de fles en speen steriliseren, wat in het schriftje schrijven, kleertjes verwisselen, melkpoeder aanvullen.
Het verschilt echt heel erg per kdv. Op 't oude kdv van M. en I. hadden ze voor alle kindjes mandjes staan, daar lag dan een setje reservekleding in en een slaapzak (en eventueel een knuffeltje). Ze hadden daar zelf ook nog een hele bak met reservekleding en ook een paar reserveslaapzakken. Op 't kdv waar I. nu zit hebben ze geen mandjes, maar nemen alle kindjes elke dag een tas mee met daar hun spullen in. Die gaat aan het eind van de dag ook weer gewoon mee naar huis.
Grote verschillen idd. Wij hoeven niets mee te geven. Alleen de HA voeding totdat Timo een half jaar oud was. Speen en knuffel lieten we daar achter.