Oeh, mensen voelen zich erg aangevallen. Weet je, wat je thuis doet moet je lekker zelf weten. Het is alleen fijn om van algemene etiquette weet te hebben. Zodat je, wanneer het wenselijk is wel weet wat te doen. Als een zakenrelatie bij je thuis komt eten, ik noem maar wat. Ander voorbeeld van tafel etiquette, afgelopen zondag was er brunch met mijn oma en de complete aanhang buiten de deur en dan vind ik het toch wel kwalijk dat mijn 18 jaar oude neef met elleboog op tafel en vork zit te eten. Als je dat thuis wil doen, vooral doen, maar in het openbaar vind ik dat toch misplaatst.
Jeetje, maar dat is toch ook met eigen familie . Gelukkig stelt mijn naaste familie geen waarde aan zulke tafelmanieren en respecteren we elkaars eetgewoontes (of dat nu wel of niet met ellebogen op tafel is, wel of niet op het juiste moment met het juiste bestek etc).
Poeh jeetje...zou mij hier geen seconde druk om kunnen maken. Zolang hij met zn mond dicht eet en niet smakt en neuspeutert...
Ik ben ook opgevoed met die etiquette, ellebogen op tafel of handen onder tafel was hier ook absoluut geen doen, maar eerlijk, met familie onder elkaar let ik daar echt niet op hoor. Dus komen ook lekker de pannen op tafel. En zelf vind ik het ook niet echt meer van deze tijd, in een restaurant wil ik dat mijn kinderen netjes eten, met mes en vork etc, het juiste bestek en uit de juiste glazen, maar als ze af en toe met hun elleboog op de tafel leunen, jammer dan. Het is geen zakenafspraak, het is een etentje met familie. Edit: krijg je van een mengeling, moeder koude kak en vader een dikke boer haha.
verschilt per dag... wij leven echt aan de keukentafel..dus soms word er uitgebreid huiswerk gemaakt met laptops en printers op tafel.. wat niet zomaar even aan de kant kan op sommige momenten.. of een groot knutselwerk.. of een bordspel.. dan eten we weleens niet aan tafel..liever wel trouwens.. ik vind dat toch een belangrijk en gezellig moment van de dag hoe dan ook.. het wisselt.. maar over het algemeen aan tafel met pannetjes er gezellig bij.
'Kwalijk' nog wel... pffft. Lekker belangrijk hoe mijn neef zou eten, als het maar gezellig is. Ik let daar ook gewoon echt niet op. Maar goed, ik ben boers. Verklaard een hoop
Oh dat zou me ook niet opvallen zulke dingen. Wel krijg ik rillingen van mensen die hun neus gaan snuiten aan tafel, Brrr.
Is 'pan' of 'bord' een code woord voor iets ? Want ik kan me gewoon niet voorstellen dat het zo ontzettend interessant is om te gaan discusseren over het wel of niet neerzetten van pannen op tafel.
Maak de borden 9 van de 10 keer op. Soms als ik verschillende dingen maak zoals bijvoorbeeld soep met hapjes en salade schenk in de soep in en de rest zet ik op tafel.
Borden opmaken. Pannen op tafel vind ik zo vol en gevaarlijk. Tafel is altijd leeg hier en we eten alle 3 de maaltijden aan tafel iedere dag
Ik maak de borden op. Ik maak redelijk afgepaste porties en dat gedoe aan tafel vind ik niet prettig. Zo kan mijn dochter ook niet zeuren om eten wat op tafel staat. Ze eet gewoon wat er op haar bord ligt en klaar.
Ja, ik lees 'bordjes'. Ik heb gewone eetborden. Diep en plat. Ik schep ook geen muizebeetjes op hoor, gewoon lekker bord vol! En bijna altijd een bak salade erbij.
Grappig dat deze discussie nu nog steeds loopt........ Dat je je druk kunt maken over hoe een ander thuis zijn/ haar warme maaltijd gebruikt!? Alsof pannen op tafel ordinair/ boers is en het opmaken van de borden bekakt zou zijn en vast een te kleine portie Laat iedereen gewoon lekker zelf uitmaken hoe ze het thuis doen. Als het maar gezellig is aan tafel, toch??? Hier uit praktisch oogpunt de pannen op tafel. Ook etiquette vind ik thuis helemaal niet belangrijk ( al is een mobieltje aan tafel, neeuspeuteren en met open mond eten wel not done). Ze weten best hoe ze met mes en vork moeten eten, maar ik vind dat thuis gewoon niet de moeite waard om daar een punt van te maken. Ellebogen op tafel, handen onder de tafel.........sorry, daar kan ik me al helemaaaaaaaal niet aan storen!
Die redenering snap ik ook niet... Wij wonen in een boerengat en zetten heel boers de potten en pannen op tafel Fijn als je even wat jus wil bijnemen, of nog een aardappel voor de jus op je bord op te maken.
.... serieus.... zoek een hobby mensen.... dat je hier neerzet hoe jullie het thuis doen ala... maar dat je er de energie in stopt na te denken wat dit dan wel of niet zegt over iemands manieren/rang en stand... volgens mij zegt het meer over je eigen manieren/rang en stand als je je over zoiets druk maakt... ik ga stuk hier...
Goh, hier precies hetzelfde, minus de ketchup... Met kerst had ik eters en kwam ik tot de ontdekking dat ik dus eigenlijk niet eens een fatsoenlijke saladeschaal heb... Ik heb dus met een stalen gezicht mijn grijze beslagkom op tafel gezet. Niemand die commentaar gaf... Verder gaan hier altijd de pannen op tafel. Opscheppen aan het aanrecht vind ik zo onhandig. Soms eten we op zaterdag soep met rommeltjes (dat wil zeggen worstjes, kaasje, komkommertje, stokbroodje met kruidenboter en allemaal andere hapjes), dat eten we dan op de bank terwijl we een film kijken. De soep schep ik dan in de keuken al op, de hapjes gaan op een dienblad op de salontafel en ze zien maar wat ze eten... Edit: Over etiquette: we weten hoe het hoort, zal ik maar zeggen. De kinderen ook, en in een restaurant of bij iemand anders thuis zullen ze heus wel netjes eten, maar thuis... Ik kan me echt niet druk maken om ellebogen op tafel of dat ze niet met mes en vork eten. Als ze maar eten en als het maar gezellig is. Volgens mij bereik ik daar meer mee bij mijn kinderen. We hebben zelden het probleem dat ze niet willen eten en daar een drama van maken.
Hier in België is een pan overigens iets waar je het vlees of de vis in bakt. Daar kook je geen aardappelen in of daar maak je geen groenten in. Dat noemen we een pot . En een éénpansgerecht gaat hier meestal de wok in. Daar komt geen "pan" aan te pas. Ik heb standaard meestal 1 pan en 2 potten op tafel. Hoe mijn familie eet op een feest ... interesseert me geen biet, zolang ze maar niet té opvallend met open mond gaan kauwen.