Ik zou graag een stamboom opstellen en nu heb ik alleen mijn oma's naam en geboorteplaats. Helaas is ze nog geen 100 jaar geleden geboren dus kan ik er online niets over vinden wie haar ouders waren. Zijn er hier mensen die dit ook hebben gedaan en hebben jullie tips voor mij? Voor 1800 heb je ook geen informatie online meer te vinden. Ik ben met mijn opa tot zover gekomen maar hoe nu verder? Wat deden jullie en welk programma gebruikten jullie? Enz enz enz..... Groetjrs
Je komt zeker niet uit Brabant? Anders heb je dit nog. https://www.bhic.nl/onderzoeken/stamboom/eenvoudig-zoeken Verder bevolkingsregisters online opzoeken. Die van den Haag bijvoorbeeld is online. Ik heb de mazzel dat mijn achternaam weinig voorkomt dus heb alles online terug kunnen vinden alleen op achternaam Tot 1700 ongeveer.
Toevallig wel maar die site had ik nog niet gevonden thx!! Ff meteen gekeken en er staan veelbelovende dingen , helaas is de site waar ik mijn gegevens bij houdt offline dus kan niet gegevens checken.....heb ik dat. Waar houd je je stamboom in bij? Tips verder nog?
En het vinden van recentere gegevens? Mijn familie kan ik het niet vragen, geen goed contact helaas. Ben namelijk benieuwd hoe het nu zit bij ons. Mijn oma heeft kinderen met een andere achternaam. En weet wel wat zei me heeft verteld maar zou graag verdere zoeken.
Mijn moeder heeft een jaar terug een mega familie stamboom gemaakt. Het is een heel boekwerk geworden. Ze ongeveer een +jaar mee bezig geweest. Zeker niet alles was op het internet te vinden. Zij heeft met familie gepraat/familie opgezocht/naar archieven gegaan/nog meer mensen gesproken/naar andere archieven gegaan/etc. etc. Succes! haha
Hoi Antares,ik hou mijn stamboom niet bij,geen idee hoe het moet helaas. Ben echt een beginnertje haha. Ik heb het meeste gewoon opgeschreven en bij die site van bhic kun je geloof ik ook die gegevens laten uitprinten, kost wel geld! Effe zoeken of ik de goeie site heb.
ik ben er ook mee bezig alleen loop ik echt dood op sommige punten.. ik vind werkelijk niks of juist zo'n hoeveelheid dat er niet doorheen te komen is.. dus ik heb het voornamelijk van familieleden..
Ik ben zelf een tijdje geleden begonnen met een stamboom. Een goede site om informatie te vinden is Wiewaswie.nl. Ook helpt het soms om gewoon de naam van een voorouder te googelen tussen aanhalingstekens, omdat je daarmee op de stambomen van andere mensen terecht kan komen. Verder raad ik je aan om een account te nemen bij MyHeritage, kan ook gratis. Als je daar iemand invult in je stamboom kan je kijken of er Smart Matches zijn, dat wil zeggen dat er overlap is met andere stambomen.
Genealogie Online - publiceer uw stamboom en zoek naar uw voorouders hier vind je ook een hoop trouwens
Bedankt alweer wat extra sites! Helaas schijn ik niks over voor 1800 te kunnen vinden.... Zelfs geen geboorte datum of plaats dus moeilijk zoeken.
De meeste archieven zijn aardig digitaal en van voor 1800 is ook aardig wat te vinden. Ik ben iig zelf tot ongeveer 1500 gekomen bij familie aan mijn moederskant (al 500 jaar op dezelfde plek, niet erg avontuurlijk dus) en ook aardig ver bij de familie van mijn vaderskant. Het voordeel is dat andere mensen al vaak wat werk hebben gedaan en je dan online die stambomen in kan zien, zo kan je bij gemeenschappelijke voorouders terecht komen en zo hun gegevens overnemen. Nederland is maar een klein landje .
Dat vind ik ook echt het leukste. Dat anderen dezelfde gegevens in hun boom hebben als jijzelf. Zo heb ik een megagrote tak in Friesland zitten. Echt nooit geweten en een andere tak in Australie en die hebben zelf ook een stamboom gemaakt. Heb er nu zelfs een 'bekende Australier' bij zitten haha. En ook nog een Zeeuwse tak in de VS. Allemaal verwant met elkaar. Ik gebruik trouwens voor het grootste gedeelte genealogie online. Mijn stamboom staat tot nu toe in Word.
Dit komt omdat je voor 1810 moet zoeken in kerkregisters Belangrijk is dus van de personen waar je bent geeindigd in bijv een trouwdatum 1815 welk geloof zij hadden. Vervolgens kun je zoeken in bijv het katholiek register van het dorp/stad waar zij woonden.
Nog even de stamboom nagekeken en ik kom uiteindelijk tot 1200, dat is dus 800 jaar wonen op dezelfde plek, damn absoluut niet avontuurlijk dus. Helaas ben ik Karel de Grote nog niet tegengekomen, hoewel we daar natuurlijk allemaal wel een beetje vanaf stammen
voor 1810 getrouwd.....dus dat weet ik ook niet maar gezien wij in een katholieke omgeving wonen en allemaal katholiek zijn in de familie.... Ook wij zijn niet avontuurlijk tot 1800 zelfs in een dorp
Ik heb wel een ding gevonden.....onze familie is groot!! Minimaal 12 kinderen en daarbij nog de doodgrborene en veel kinderen die vroeg overleden..... Mijn opa kwam uit een gezin met 19!!!! Levende kinderen.........
dat had ik eerst ook totdat ik een overeenkomst vond in een overleden kind...daarna had ik een datum en twee namen en kon ik verder werken. Vanaf daar was het appeltje eitje om tot 1800 terug te gaan! wiewaswie was hierbij heel behulpzaam.