Facebook account

Discussie in 'De lounge' gestart door MrsSnuggels, 18 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Al jaren maak ik gebruik van facebook. Sinds hyves niet meer actueel is ben ik mijn pagina met veel plezier gaan aanvullen met vrienden, leuke foto's en af en toe een status update. Toch word ik nu steeds vaker geconfronteerd met de nare kanten van facebook.

Zo ben ik al eens uitgenodigd door een ex tbs'er vanuit mijn werk. Ben ik lastig gevallen door mijn vader waar ik al jaren geen contact mee had en wat ik achter me wilde laten (vooral via via). Ik krijg weleens vervelende reacties van vriendinnen die zich achtergesteld voelen en zelfs mijn leidinggevende vond het nodig om tijdens mijn beoordelingsgesprek over facebook te beginnen. Ze had bij een statusupdate gelezen dat ik erop had gezet 'zo, na een drukke dag nu even met de beentjes omhoog'. Ze heeft daaruit opgemaakt dat mijn werkdagen mij zwaar vallen en dat ik daar zelf maar mijn keuzes in moest maken?!

Ik twijfel nu om het account op te zeggen. Waarom ben jij gestopt met facebook of twijfel je om je account op te zeggen?

Ben er nog niet helemaal uit.

2. Emjay

Emjay Bekend lid

17 jan 2012
    993
    0
    16
    In het buitenland
    Ik heb m'n account niet opgezegd maar ik pas wel per post aan wie wat kan lezen. Plus ik heb een afgeschermd profiel, dwz dat ik bijna niets echt openbaar heb. Je kan nog best veel doen met de instellingen, vind ik persoonlijk.

Maar ik kan met goed voorstellen dat het vervelend voor je is hoor!

3. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik ben niet gestopt met Facebook maar wel selectief in wie ik erin heb en wie niet. Mensen waar je geen zin in hebt kan je op een 'blokkeerlijst' zetten.

4. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Ik heb er nooit 1 aangemaakt.. Juist om dat soort dingen! :)

5. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn profiel is afgeschermd en ik heb nog maar een select groepje in de vriedenlijst.

Kun je bij een statusupdate dan ook selecteren wie het wel/niet mag zien?
    Als je iemand blokkeert, ziet diegene dat dan? Wil dat zeggen dat je hem/haar uit je vriendenlijst haalt?

Ik merk dat ik moeite heb om achteraf mensen te verwijderen. Wil niemand kwetsen.

6. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zelfde hier!

7. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Dit dus ;)

8. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Ben niet gestopt met facebook (ben er nooit mee begonnen) maar wel ooit gestopt met hyves. Simpelweg omdat ik het zat werd boze gezichten te krijgen als ik een keertje niet (op tijd) 'terugkrabbelde' of wanneer ik iemand als vriend weigerde. En dan werd je weer 'getagged' op een foto waar ik helemaal niets mee heb! :x Ook heel vervelend als je werkgever je gaat zoeken via de social media en jij net altijd half dronken op foto's staat ;)

Al met al kostte het me ook teveel tijd en energie en die stop ik liever in reallife vriendschappen.

Wat een gedoe nog om te stoppen zeg. Ik bleef mails krijgen van hyves of ik niet toch weer lid wilde worden :(

9. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    toch heeft het me ook wel leuke dingen gebracht .Ik heb vriendinnen wat verder in het land en vind het toch leuk om ze op facebook te kunnen volgen. Verder ook via fb contact met familie die ik jaren niet gezien heb en er is een vriendschap opgebloeid die jaren geleden op de klippen is gelopen vanwege wat trubbels.

Nu echter heb ik de ene na de andere negatieve ervaring. het is best moeilijk om zomaar te stoppen!

@Rolinka, toen ik stopte met hyves niets meer gehoord. Wat irritant dat dat zo was.

10. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Selecteren wie het ziet kan! Als je een update aan het schrijven bent staat ie meestal op Friends (ik heb 'm op Engels staan :)) met daarnaast een pijltje, als je daarop klikt kun je Custom aanklikken. Dan kun je bij 'Don't share with:' de namen intypen van degene waarvan je het wilt afschermen. Als het goed is kunnen ze het dan niet meer lezen. (Er is vast een nog makkelijkere manier, maar dit is hoe ik het altijd doe :))

Blokkeren weet ik dan weer niet, sorry..

11. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    Ik heb facebook uit mijn leven gebanned :p
    En ik heb zoooooveel meer tijd en minder last van vervelende berichjes die ik liever niet zou willen zien, of krijgen!

Wat een rust, en de echte vrienden komen gewoon lekker ouderwets op de koffie :D

12. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Hier ook profiel afgeschermd.. Maar wel grote groep vrienden, familie en wat collega's erop. Ook kennissen van vroeger. Wat ik post kan iedereen zien die in mijn vriendenlijst staat, maar hier heb ik nog nooit negatieve dingen bij meegemaakt gelukkig :)

Als je niet wilt dat iedereen je status ziet: Je kan ook groepen aanmaken bij je vrienden, dus bijv. familie, goede vrienden en collega's/leidinggevende apart. Als je dan een status post kan je aanvinken wie hem mag zien.. Dus bijv. wel de groep vrienden en familie, maar niet de groep collega's..

Al vind ik het wel erg ver gaan van je leidinggevende om dat op die manier te concluderen na zo'n status..

13. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik werk ook in de gevangenis en krijg ook regelmatig vriendverzoeken van ex-gedetineerden en TBS-ers. Deze verzoeken kun je gewoon afwijzen. Verder scherm ik alles af via de instellingen en ben ik selectief in welke updates ik open stel voor vrienden. Ik heb groepen aangemaakt en kan aanvinken wie er wat mag zien. Foto's van mijn kind zijn bijvoorbeeld alleen maar voor familie.

14. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    idd alles via instellingen op vrienden zetten en je hele profiel afschermen en wees selectief met wie je toevoegt. nadeel van facebook vind ik dat je je profiel niet in 1x op vrienden kan zetten... Hyves had dit wel. Dus ben selectief, terughoudend met info en foto's en alles op vrienden gezet.

15. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik werk in het onderwijs en ouders en leerlingen weiger ik dus pertinent.
    Zij hoeven mijn leven niet te lezen.
    De mensen die ik in mijn lijst heb zijn mensen die mijn berichten ook mogen lezen. Anderen voeg ik gewoon niet toe.

16. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik irriteer me meestal aan mensen die bij elke dwarsliggende scheet hun status updaten, verder vind ik het wel interessant om vanalles te lezen en foto's te gluren ;)
    Ik zet er zelf niet zo veel bijzonders op, meer oppervlakkig en zeker nooit iets over werk. Ook met foto's zorg ik ervoor dat er geen prive dingen op staan. (Niks in bikini, geen dronken foto's, toen ik nog rookte ook nooit met een sigaret)

17. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Kun je ook statussen van andere mensen uitzetten?

18. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

Ik zou je leidinggevende nadrukkelijk duidelijk maken dat zo'n post niets met werk te maken heeft je kan ook moe zijn na een dag werken omdat je de dag ervoor een druk privé had!!! Wat een lef zeg.:$

Zelf ben ik heel selectief wat ik op Facebook zet helemaal niets wat negatief zou kunnen vallen bij iemand. Maar vind je leidinggevende niet realistisch en zou haar zeker terug aanspreken hierover..

Bij Philips checken ze ook eerst stiekem je Facebook voor ze je aannemen heb ik uit betrouwbare bronnen gehoord

19. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Dat ik ze niet meer hoef te lezen van sommige mensen?

20. glimworm

glimworm Niet meer actief

Ik zou de de zichtbaarheid van mijn statussen niet per persoon instellen, dat lijkt mij echt veel te veel gedoe/moeite.

Mensen waar ik klaar mee ben, gaan er gewoon uit. En mensen uit werkgerelateerde kringen zou ik zoiezo niet toevoegen, hoe leuk die collega's ook zijn. Juist om prive en werk gescheiden te houden.

Deel Deze Pagina