Bang om overlopen te worden tijdens kraamtijd.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Masa0903, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Masa0903

Masa0903 Bekend lid

29 nov 2012
    643
    537
    93
    Vrouw
    Rockanje
    Heey allemaal,

Ik heb er lang over nagedacht of ik dit topic zou openen maar, hoe verder ik in me zwangerschap kom, hoe meer ik het gaat knagen!!

Sinds dit afgelopen weekend woon ik echt in me eigen nieuwe paleisje met me mannetje!! Zo trots als een pauw loop ik hier rond, kamertje van onze dame begint nu echt vorm te krijgen dat ze zou mogen komen. Ik heb me de afgelopen 2 weken helemaal mogen uitleven en eindelijk kon de nesteldrang zich een uitweg vinden (niet over hebben dat ik alles af doe met een doekje, en 3x per dag even in het kamertje sluip of ik echt niet iets mis of iets toch beter kan liggen).

Maar nu... a.s maandag (27 mei 2013) komt de kraamverzorgster langs voor dr intake, en toen sloegen de twijfels toe!!

- Ik zou niet weten wat ik moet vragen, wat moet ik vragen, wat hebben jullie gevraagd?

- Ik ben zo bang dat ik een fanfare van bezoek krijg dat ik in de stress schiet dat ik niet kan genieten van me kleintje en me mannetje. Ik kijk ook best op tegen de bevalling, dus ik heb zoiets van die tijd erna vindt ik belangrijk!

- Vanaf wanneer gaat het verlof en hoelang is het voor de mannen in, op de dag van de bevalling (dus wanneer het kind is geboren) en dan +3 dagen?!

- Wat deden jullie mannen tijdens de kraamperiode, werken of vrij heel de week, paar dagen vrij? Mijn vriend is fysiotherapeut en wordt gezien als zelfstandig ondernemer, dus geen werk betekend geen salaris, hoe hebben jullie dat verdeelt. Ik begin te twijfelen of hij daarna meteen moet gaan werken, zit ik hier als kersverse moeder alleen, daar heb ik niet zo'n zin in.

Ik weet het sommige dingen zijn dubbel maar ze zitten me zo dwars!! Ik hoop dat jullie kunnen antwoord geven op 1 of meerdere puntjes =D

Liefs!

2. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    Hoi Masa0903,

ik zou als de kraamverzorgster komt gewoon bespreken met haar dat je bang bent dat je te veel bezoek krijgt. je hebt dit natuurlijk zelf in de hand door gewoon 'nee' te zeggen tegen mensen wanneer het niet uit komt of je moe bent. maar de kraamverzorgster kan ook vriendelijk vragen aan het bezoek of ze na een 1,5 uur weer willen vertrekken zodat jij weer kan rusten.
    bij vriendin van mij heb ik gezien dat het ook wel heel erg fijn is om gewoon even een dagje voorjezelf te hebben, geen bezoek maar gewoon lekker met z'n 3tjes van elkaar genieten!

mijn vriend krijgt 2 dagen vrij, dag van bevalling en dag erna. dan gaat hij gewoon weer werken. maar aan de ene kant vind ik het ook wel fijn. kan ik zo snel mogelijk in een ritme komen, want als de kleine ongeveer 8 weken is gaat hij ook weer op oefening en zit ik 8/10 weken alleen met de kleine. gelukkig is hij daarvoor nog 3 weken vrij met de kerst! :D

schrijf gewoon je twijfels en dingen op voor maandag, je kan het altijd bespreken met de kraamverzorgster!

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als je tegen het bezoek opziet zou je een kraamfeest kunnen overwegen. Maar ik denk dat je dat straks moet "beleven". Ik had ook zoiets van we doen een kraamfeest Maar toen onze kleine er was, was ik zo trots dat ik het aan iedereen wilde showen. Ook voelde ik me snel al weer fit en vond ik het lastig dat ik de hele dag thuis zat met de baby en niet even naar buiten kon. Ik vond visite dus wel een gezellige afleiding. Maar let er wel op dat je bijvoorbeeld 1x bezoek per dag pland omdat er dan nog genoeg rust is op de dag.

In principe zijn vaders op de dag van geboorte vrij en de dagboek aan te geven, dus in totaal 2 dagen. Is de dag van geboorte in het weekend valt die al af, mits dit in de cao anders beschreven staan. Maar aangezien jouw man als zelfstandige gezien wordt is dit misschien helemaal anders en gaan zelfs die twee dagen niet op.

Wij hebben ervoor gekozen dat mijn man meteen 2 weken vrij was bij de eerste maar dat was eigenlijk onnodig. Bij onze derde is hij gewoon gaan werken en was ik met de 3 kids en de kraamhulp thuis. Ik voelde me super dus dat ging makkelijk. Was heerlijk dat hij daarna 2 weken vrij was.

4. Masa0903

Masa0903 Bekend lid

29 nov 2012
    643
    537
    93
    Vrouw
    Rockanje
    Ja, ik had ook zoiets van ga lekker aan het werk, je loopt hier alleen maar beetje voor Jan met de korteachternaam en als loop jongen voor mij, maar als ik het beeld voor me haal, wij met een klein hummeltje op bed lekker tegen elkaar aan, kijkend naar wat we samen hebben gemaakt, ik smelt!!! en wil ik daar zolang en zovaak van genieten. (zullen het de hormonen zijn?!)

Misschien heeft de kraamverzorgster daar wel idd een optie op, ben benieuwd waar zij mee komt, ga hem meteen opschrijven!!

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Tip mbt bezoek: plan op voorhand al tijd voor jezelf in. Dus bijv. max 2 maal bezoek per dag en de rest voor jezelf/gezin/andere zaken. Bespreek dit ook goed met je partner! En blokkeer gewoon dagdelen in de agenda

Verder je twijfels bespreken met de KV. En maak je geen zorgen, ze vertellen eerst toch het een en ander, dan komen de vragen vanzelf.

6. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    mijn man ging bij de eerste na 4 dagen aan het werk (vrijdag geboren maandag aangifte dinsdag werken) en toen de kraamverzrogende weg ging nam hij weer vrij. Dat gaan we nu weer zo doen denk ik. tenzij de oudste niet naar het KDV wil, maar dat zie ik niet gebeuren.

Bezoek komt nooit onaangekondigd (tenminste de meeste) dus als je het niet wilt kun je gewoon nee zeggen. Ik had de hele dag ongeveer bezoek vond het geweldig maar achteraf heb ik echt te weinig gerust dus daar mag de kraamverzorgende beter op letten deze keer, ik rem mijzelf niet af.

bespreek je zorgen tijdens de intake en vraag je man wat hij wil.

7. yvonne1

yvonne1 Actief lid

14 sep 2011
    189
    2
    16
    NULL
    NULL
    Duidelijke grenzen aangeven. Op kaartje zetten om vooraf te bellen. En in overleg met kraamverzorgende komt het goed

8. Masa0903

Masa0903 Bekend lid

29 nov 2012
    643
    537
    93
    Vrouw
    Rockanje
    Ik heb er idd ook overna gedacht om een kraamfeest te geven, maar de familie van m'n vriend komt allemaal van ver, die kunnen niet wachten tot ze zo'n hummeltje beet kunnen houden, en aangezien we er vroeg bij zijn, zijn wij de eerste schapen die over de dam zijn gesprongen en met kinderen zijn begonnen!! Dus er jubbelen heel wat mensen over de komst van onze dame!

Klopt! Wij moeten even met onze neus duiken in de CAO van manlief! Hij heeft een vast contract maar wegens dat hij afhankelijk is van het aantal pacienten die hij heeft per maand, kan je wel uit op sommen dat hij bijna wordt gezien als ZZP'er! Zelf had ik in gedachte 1 dag vrij wegens de dag van de geboorte, 1 dag vrij om de kraamzorg wegwijs te maken en 1 dag genieten en de rest werken maar z'n agenda zo in delen dat hij eventueel wel bij de kraamvisite kan zijn. (wij hebben afwijkende tijden namelijk 10.00 tot 13.00 en 18.30 tot 19.30)

Maar ik ben zo bang als hij werkt dat ik hier zo zit van.... okeeeee en nu?! Maar ik wordt gek van het idee als mijn moeder constant met dr ''wijze raadt'' komt (ondanks dat ze zegt dat ze het niet zal doen) en dr afpakt want ik moet rustig aan doen... aaaahhhh hahahahaha

9. Dit klinkt echt bizar bekend :) Ik heb precies dezelfde zorgen...

Wij hebben afgesproken dat we de eerste week alleen ouders en zussen langs laten komen. Vanaf de tweede week is de rest dan welkom...

10. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.715
    0
    36
    Ik zit met precies hetzelfde wat bezoek betreft dan! Wat kun je je daar dan druk om maken he?! Terwijl het jouw kraamperiode is, en niet die van je familie, vrienden, bekenden enz! Maargoed! Wij zetten gewoon op het geboortekaartje wat de bezoektijden zijn en bezoek graag tijdens de kraamdagen! Ook geen getrek en gesjouw aan de kleine man, als ie slaapt blijft ie mooi in de wieg of bij mij in bed. Tijdens de borstvoeding mag iedereen even weg want ik hang mn tiet er niet uit waar iedereen bij zit :D en zo creeër je dan toch even die 1 op 1 tijd met je kleintje! Voor de rest laten we het maar gewoon over ons heen komen... Anders lopen we ons nog tot de geboorte druk te maken en straks blijkt het allemaal enorm mee te vallen haha. En anders heb je een kraamverzorgster en lieve man die alles in goede banen moeten leiden zodat alles gaat zoals jij fijn vind!

11. monedoos

monedoos Actief lid

12 mrt 2011
    261
    0
    0
    utrecht
    Wij hebben behalve mijn ouders en de zus van mijn man de eerste week bezoek afgehouden, en daarna in een agenda het bezoek gepland.
    Wij hebben ook op het geboorte kaartje een tekst gezet dat wij als nieuw gezin eerst elkaar wilde leren kennen voordat er bezoek kwam. Mensen bellen dan minder snel
    1 iemand/gezin per dag, en dan om de dag.
    Ik ben geen fan van kraambezoek ontvangen.
    Misschien is een kraamfeest iets voor jullie ?

12. Juni83

Juni83 Actief lid

6 nov 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Je kunt ook het geboortekaartje een paar dagen later versturen, zijn er iig al mensen die later zullen komen ;)

13. Masa0903

Masa0903 Bekend lid

29 nov 2012
    643
    537
    93
    Vrouw
    Rockanje
    Idd waar je jezelf druk over kan maken!!

Ik ben alleen zo bang dat ik van die scheve gezichten krijg, aan het idee dat mensen m'n kleine meisje uit de box halen omdat ze dr willen beet houden terwijl ik of m'n vriend haar daar hebben neer gelegd of dat ze gewoon dingen doen waar door ik me niet prettig voel (pink in dr mond omdat ze huilt ofz.)

Ik had pas een discussie met verschillende mensen al gevoerd, ik zeg wat vinden jullie van het wassen van je handen als je op kraamvisite komt (ik had het namelijk gelezen dat het waarschijnlijk moet, ik heb namelijk totaal geen smetvrees, maar ik begrijp het wel). Toen zei me moeder en haar vriendin van ja dat doe ik niet hoor, die kleine mag ook wel een beetje weerstand op bouwen!! Ik dacht bij mezelf, HALLO?!! Ik moet na elk toilet bezoek (wat logisch is) elke nieuwe fles, elke nieuwe luier ect ect m'n handen wassen en het is nog wel mijn kind, en jullie vertikken het!!! Pfff ik ging bijna vuurspuwen!

Ondanks dat ik denk dat ik me drukker maak dan nodig is... het zit me allemaal dwars en me vriend is wel lekker makkelijk van, lieverd zeg jij maar wat je prettig vind! IK WIL OOK JOU MENING!!! die komt alleen nog niet helemaal binnen.... zucht

14. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Vragen voor de kraamzorg. Wat mag je van kraamzorg verwachten, wat als je het niet kunt vinden met de kraamverzorgster, welke tijden werkt de kraamverzorgster zouden vragn kunnen zijn voor de intake.

En wie er op visite komt bepaal je zelf. Het is niet de gewoonte dat mensen zomaar onaangekondigd op bezoek komen. Doen ze dit wel zou de
    kraamverzorgster ze evt weg kunnen sturen

15. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Bij de intake is het vooral de kraamzorg die vertelt wat ze komen doen, ik heb nauwelijks dingen gevraagd, maar je krijgt genoeg informatie. En als ze eenmaal in je huis rondloopt heb je nog alle tijd om dingen te vragen.
    Bij onze oudste was mijn man vrij met de geboorte en om aangifte te den, daarna is hij weer aan het werk gegaan. Daarna heeft ie bij gelegenheid wat dagen vrijgenomen, maar bijv. als mijn moeder een dagje langskwam was hij gewoon aan het werk. Nu zal hij ook pas vrijnemen als de kraamzorg weer weg is, anders wordt het wel heel druk.
    Over het kraambezoek: ouders en broers en zussen waren heel snel, mijn familie woont wat verder weg dus die staan echt niet onaangekondigd op de stoep en schoonfamilie woont zo dichtbij dat ze na een uurtje wel weer gingen (om de volgende dag weer terug te komen :D). Ander bezoek belt echt wel even vantevoren en staat ook niet op dag 1 op de stoep.
    Wij hadden een kalender opgehangen zodat we wisten wie wanneer kwam en we geen dubbele afspraken hadden. We hadden in eerste instantie afgesproken dat er maar 1 bezoek per dag zou komen om genoeg rust te krijgen. Na een tijdje wordt je wel makkelijker en weet je ook wat beter wat handig is en wat niet, qua tijden etc. En niemand vindt het raar als je zegt dat het even niet uitkomt. Je kan ook zelf sturen door gewoon wat voor te stellen wat jou uitkomt.
    En gebruik je kraamzorg en je man om je bezoek weer weg te sturen, niet raar hoor, als ze na een uurtje weer weg moeten.

16. DotjePK

DotjePK Bekend lid

11 nov 2012
    959
    0
    0
    Hilversum
    Even inhaken op de fysio CAO (die is er niet :D).

Ik neem aan dat je vriend op variabel salaris werkt. Dat heeft als voordeel dat je veel salris krijgt als je werkt, maar dat als je vakantie hebt je geen inkomen hebt. (als je over het jaar kijkt is het salaris daarom hetzelfde, bij ongeveer 6 weken vakantie. Al jullie minder opnemen, wat waarschijnlijk is heeft je vriend een redelijk hoog inkomen) Maar als je voor deze beloningsvorm kiest moet je dus letterlijk sparen voor vakantie of andere verlofdagen. Het kan wel zo zijn dat er binnen het contract van jou vriend dit soort dagen wel benoemd staan. Hij heeft recht op vrij na de bevalling, maar niet automatisch recht op inkomen.
    Als hij hier vragen over heeft kan hij ook het KNGF even bellen.

Succes!

17. Masa0903

Masa0903 Bekend lid

29 nov 2012
    643
    537
    93
    Vrouw
    Rockanje

Ooh... hihihi dan heb ik dat verkeerd bergepen ''blond;)''

Klopt hij werkt idd op een variabel salaris, en wat jij zegt klopt idd, veel werken betekend onwijs lekker zakje geld, niet werken betekend muggen in een zakkie dus dubbel sparen voor vakanties.

Klopt hij heeft wel een contract, we moeten die even door lezen!

Weer een agenda puntje!!

Maar wel slim we kunnen idd altijd even de KNGF bellen ;) Thanks!

18. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    - Ik zou niet weten wat ik moet vragen, wat moet ik vragen, wat hebben jullie gevraagd?
    Zij vragen wel alles aan jou. Ik vroeg geloof ik hoeveel kruiken ik nodig had want dat wist ik niet. Ik heb vooral gevraagd of ik alles had aan spullen enzo.

- Ik ben zo bang dat ik een fanfare van bezoek krijg dat ik in de stress schiet dat ik niet kan genieten van me kleintje en me mannetje. Ik kijk ook best op tegen de bevalling, dus ik heb zoiets van die tijd erna vindt ik belangrijk!
    - Wij deden of de middag of de ochtend en dan idd 1,5 uur ofzo. Een buurvrouw wipte wel even snel langs maar bleef ook maar kort. Een tip is om als vrouw in bed te blijven dan gaat bezoek ook wat sneller weg. En idd de kraamverzorgster weg laten sturen. Wij deden niet de avonden. 1x gedaan geloof ik. Mijn ervaring was dat doordeweeks ook veel mensen moeten werken dus dat het wel meeviel. Je wil ook wel graag je verhaal kwijt hoor maar herken je angst.

- De dag dat we thuis kwamen hadden we geen bezoek, even settelen maar toen waren ouders en beste vrienden al in ziekenhuis geweest.

- Voor eigen tantes ooms neven en nichten deden we ene kraamfeest. Was top, ook wel druk hoor.

- Vanaf wanneer gaat het verlof en hoelang is het voor de mannen in, op de dag van de bevalling (dus wanneer het kind is geboren) en dan +3 dagen?!

Hier dacht ik alleen dag van bevalling en dag van aangifte dus hooguit twee tenzij bevalling in het weekend valt.

- Wat deden jullie mannen tijdens de kraamperiode, werken of vrij heel de week, paar dagen vrij? Mijn vriend is fysiotherapeut en wordt gezien als zelfstandig ondernemer, dus geen werk betekend geen salaris, hoe hebben jullie dat verdeelt. Ik begin te twijfelen of hij daarna meteen moet gaan werken, zit ik hier als kersverse moeder alleen, daar heb ik niet zo'n zin in.

- Mijn man was twee weken thuis en ik had door de tweeling t/m dag 10 kraamzorg. Vervolgens dus 4 dagen samen en toen ging hij werken. Moest ik idd ff janken maar ging goed, hij was ook vroeg weer thuis :).

19. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Het is wel heel leuk voor de man om alles mee te maken en ook het kindje te leren kennen. Je leert ook alles met in bad doen, voeden en verzorgen. de nachten deden we ook echt samen in het begin. Het waren er hier dan ook twee maar mijn man heeft denk ik de eerste 5 dgn alle luiers gedaan dus 8x2x5 dus was er beter in dan ik haha

20. Linda

Linda VIP lid

24 sep 2006
    7.819
    0
    36
    Gelderland
    Kan hij halve dagen werken als de kraamzorg er nog is? Misschien in jullie geval wel fijn?

Hij zal normaal toch ook wel eens op vakantie gaan? Hier waren het de vakantie dagen.

Deel Deze Pagina