Randje zwangerschapsdiabetes

Discussion in 'Gezondheid' started by julia79, Jul 29, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. julia79

julia79 Lid

Feb 4, 2014
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    hai allemaal :)

Vanochtend heb ik een iets afwijkende ogtt gehad. Ik ben 24 wkn zwanger van onze tweede en ben te zwaar, vandaar de test. Nuchter was goed en na het heerlijke drankje was de waarde 7,3. Het ziekenhuis waar ik kom hanteert een grens van 7,5.
    De diabetesverpleegkundige wil me niet zien omdat ik onder de grens zit en zegt dat ik zelf naar een dietist kan gaan als ik dat wil. Ik baal daarvan want ik wil graag nu al, preventief op mijn voeding gaan letten voor het straks te laat is en ik wel moet spuiten of mijn kindje te groot is.

Ik lees op internet veel verschillende adviezen. De een zegt wel koolhydraten, de ander zegt juist geen... Verloskundige adviseerde dat het juist belangrijk is maaltijden te spreiden over de dag.

Heeft iemand verder nog advies? :)

Dank je wel alvast :)

2. Nox

Nox Bekend lid

Dec 9, 2015
    519
    1
    16
    NULL
    NULL
    Snelle koolhydraten vermijden. 3x op een dag eten en 3 tussendoortjes. Dit om je spiegel op pijl te houden. Ik heb zwangerschapsdiabetes voor de tweede keer maar spuiten is toch wel makkelijker hoor. Dan hoef je minder op te letten wat je eet. Je spuit gewoon op wat je eet. Uiteraard ga ik niet als een achterlijke tekeer maar ik let minder op.

3. Bloeme

Bloeme Bekend lid

Jun 16, 2012
    583
    154
    43
    Ik had zo ongeveer dezelfde bloedwaarden bij mijn vorige zwangerschap. Mijn vk vertelde mij dat ik me er niet druk over hoefde te maken, ik had immers geen zwangerschapssuiker. Ik hoefde ook niet naar een dieetist. Wel raadde ze me aan om gezond te eten, maar dat geldt voor iedere zwangere.
    Ik ben toen wel gaan letten op m'n voeding. Vooral vruchtensappen laten staan, dat zijn echt suikerbommetjes. Ook minderde ik met koolhydraten. Dus geen twee broodmaaltijden per dag en savonds aardappelen of pasta. Waarom minder koolhydraten: een kennisje van mij (toen niet zwanger) kon dankzij een koolhydraatarm haar diabetesmedicijnen helemaal afbouwen. Dus ik geloof in het minderen met koolhydraten bij diabetes. Op internet wemelt het van de gezonde koolhydraatarme recepten.

4. Bali2015

Bali2015 Lid

Mar 31, 2015
    99
    1
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb sinds week 7 zwangerschapsdiabetes (intussen 35 weken en red het nog steeds met dieet). De diëtiste raadt aan juist wel koolhydraten te eten (ook omdat je kindje dit nodig heeft), maar wel verspreid over de dag en de volkoren varianten. Niet te grote porties (lunch 2 volkoren boterhammen met hartig beleg bijvoorbeeld). Elke 2 uur wat eten en bijvoorbeeld 1 st fruit (nooit 2 tegelijk) als tussendoortje of 1 boterham. Geen snoep, koek, etc. Geen vruchtensappen, zoete frisdranken etc en veel water. Je moet wel blijven opletten dat je genoeg en de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

Mijn richtlijn: ontbijt, lunch en diner 30-35 gr koolh, tussendoortjes 15 gr koolh. Ik heb heel lang nog een grotere portie als avondeten kunnen eten (gewoon een bord pasta/rijst a 60gr koolh).. Maar dat verschilt pp.

Goed dat je er zelf mee aan de slag wilt om te voorkomen dat je het alsnog krijgt!! Succes!

Share This Page