Is koffie-advies aangepast, nog maar 1 kopje per dag??

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bushbaby, 7 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bushbaby

Bushbaby Actief lid

12 dec 2013
    117
    5
    18
    Veluwe
    Hoi allemaal,

Het valt me opeens op dat het voedingscentrum aangeeft dat je nog maar 1 kop koffie per dag mag ivm de cafeïne.
    Volgens mij was dit tot voor kort veel meer, dacht 4 kopjes?

Sinds ik zwanger ben lust ik geen koffie meer, maar nog wel cappuccino (mini laagje koffie en veeeeel melkschuim, maak het meestal zelf) of latte macchiato.
    Ik drink daar 3 a 4 van op een dag. Is natuurlijk wel veel meer melk en minder koffie dan een gewone kop koffie, maar toch...

Ook kan ik nergens op internet echt duidelijk vinden wat nou de gevolgen zijn van te veel cafeïne?

Wie weet er meer?

2. bloempje6

bloempje6 Actief lid

29 apr 2014
    419
    4
    18
    Is dat zo? Ik drink ook vaak 1 of 2 kopjes op een dag of een kopje koffie en een kopje chocomelk. Hmmm of thee.. zit toch ook allemaal wel wat cafeine in.. heb t alleen op het begin helemaal niet gedronken. Nu drink ik het sinds een paar weken weer eens.. en cola ook..

3. MaM8910

MaM8910 Bekend lid

27 sep 2014
    871
    9
    18
    Zuid-holland
    Ze adviseren het liefst zo min mogelijk caffeïne omdat hiervan jouw(en ook jouw baby's) hartslag omhoog gaat. Ik baalde ook enorm toen ik dat las.. Moest echt afkicken!

4. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
    Ik drink af en toe 4 of 5 kopjes capuchino op een dag. Het is volgens mij eerder een waarschuwing dat cafeïne niet gezond is, dan dat het echt kwaad kan. Ik denk dat je niet al te zwaar moet denken over alle eten- en drink adviezen die je op internet leest.
    Buiten de rauwe vlees, vis en melk (au-lait-cru) eet en drink ik gewoon alles. Maar zoals met alle producten, met mate.. Als je ergens 3 kilo van eet is het inderdaad niet gezond:D maar als je een keer leverworst op je boterham doet dan kan dat niet zo veel kwaad;)

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind het advies van het voedingscentrum vaag, want ze houden met het advies rekening met het gemiddeld gebruik van andere bronnen, zoals thee en chocolade. Gemiddeld gebruik, hoeveel is dat?

Wat ik lees is dat je maxmaal 200mg in totaal mag drinken, de vertaling naar 1 kopje koffie vind ik dan vrij los.

Ik drink zelf 3 tot 4 bekers zwarte thee per dag, om de simpele reden dat dit bij mij fantastisch helpt tegen de misselijkheid. Anders moet ik hiertegen zwaardere medicatie (ik gebruik nu emesafene) gaan halen om normaal mijn dagdagelijkse dingen te kunnen blijven doen.

6. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Laatst was toch bewezen dat koffie juist helemaal niet slecht is tijdens de zwangerschap? Maar bij twijfel niet oversteken!

Deel Deze Pagina