paniek.. tips ?

Discussion in 'De bevalling' started by sillaah, Nov 27, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sillaah

sillaah Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,429
    0
    0
    Utrecht
    hallo allemaal,

het zit zo, ik maakte me helemaal niet druk voor de bevalling, ik had zoiets van Laat maar komen ! "
    maar nu het dichterbij komt, en ik aan de bevalling denk,
    vind ik t zoo ontzettend spannend en eng dat ik meteen zenuwen krijg..
    en ik ben dus bang dat ik in paniek ga raken als het zover is.. :confused:

ik moet ten eerste al echt leren me baby te verzorgen, heb veel gelezen, maar in het echt is het toch wel eng vind ik, leuk, maar eng.
    en nu ik denk, owjee nog maar 6 weekjes, en mischien wel korter ! :confused: helppppp , kon ik dat deel maar overslaan..

heeft iemand tips hoe ik rustig kan blijven ? ik moet zoiezo aan de vk vertellen dat ik nogal snel flauwval(deed ik al voor zwangerschap) en dat ik bang ben dat ik tijdens de weeën ga flauwvallen..
    aan me ventje heb ik weinig, want die raakt nog sneller in paniek als mij :rolleyes:

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Het enige dat ik kan zeggen, is wat ik er over heb gehoord.

Zodra je bevalling begint worden er stoffen in je lijf geproduceerd waardoor je in een soort trance raakt. Het komt vanuit een oergevoel.

Door die stoffen en de trance moet je er doorheen en lukt het je ook.

Dit is wat ik heb gehoord.
    Meer kan ik helaas ook niet zeggen om je meer gerust te stellen.

Over flauwvallen, dat weet ik echt niet. Misschien weet je VK daar meer over.

3. Lizzy

Lizzy Bekend lid

Jun 5, 2006
    584
    0
    0
    Rotterdam
    Hoi Sillaah,

Wat mij erg helpt om me voor te bereiden is het lezen van het boek "Veilig bevallen" van Beatrijs Smulders en Mariel Croon. Hier staan heel veel tips in, en je weet een beetje wat je staat te wachten.
    Veel succes!

4. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    let goed op je ademhaling, diep in en rustig uit! verder denken ik kan het!

5. setje

setje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    1,989
    0
    36
    Hoevelaken
    :D Ik had dat op een moment ook, dat ik daar helemaal van in de stress raakte!

Nu ben ik ruim 37 weken zwanger, en nu is dat gevoel (bijna) helemaal weg! Ik denk dat je er naartoe leeft, en dat je op een gegeven moment gewoon op je eigen lichaam gaat vertrouwen. Ik heb nu zoiets van kom maar op met die bevalling, ik wil mn baby!

succes meid!

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Nou ik vind het geen aanrader dat boek, als je al een beetje bang ervoor bent. T staat er nogal erg geitenwollensokkenachtig in vind ik.

7. Rabia

Rabia Bekend lid

Apr 19, 2006
    576
    0
    0
    huisvrouw
    spanje
    Nou meid, denk dat er niet veel vrouwen zijn flauwgevallen tijdens de bevalling hoor want je bent heus niet de enige in de wereld die in paniek raakt. Ik heb er tenminste nog nooit van gehoord en ik kan me niet voorstellen dat Niemand tijdens de bevalling in paniek raakt, dus flauwvallen zal niet zo snel gaan denk ik.

En zorgen maken over het verzorgen? HELEMAAAAAAAAAAAAAAAAL niet doen want je bent moeder vanaf het moment dat jij de baby vast zal houden. Het gaat echt vanzelf, je weet vanzelf wat te doen.Ik wist ook niks omdat ik hierin geen cursus kon krijgen en heb er geen ervaring mee gehad maar het gaat echt zo vanzelf.

Moeder gevoelens krijg je vanaf het eerste moment. Niks of niemand kan je voorbereiden dus denk daar maar aan.

8. munt

munt Actief lid

Dec 11, 2005
    290
    0
    0
    friesland
    als het echt zover is dan denk je daar niet meer aan kwa ademhaling toen de vk er bij was deed ik het goed rustig in en uit maar toen ze ff wegging deed ik het heel snel ik perste toen ook al terwijl dat hellemaal niet mocht toen ze naar een half uur weer kwam kon ze het kopje al zien

9. Silly

Silly Fanatiek lid

Oct 24, 2005
    1,537
    0
    0
    Niet te druk maken over de bevalling. Tuurlijk is het eng omdat je niet weet wat er komen gaat maar je slaat je er echt wel doorheen. En de pijn ben je meteen vergeten wanneer je je kleintje op je buik hebt liggen.

En de verzorging van je baby komt ook vanzelf. De eerste week wordt je erg goed begeleid door de kraamhulp (tenminste dat is mijn ervaring) en idd de allereerste luiers verschonen en in badje doen dan voel je je de grootste kluns die er is :rolleyes: maar dat is echt zo voorbij :p .

Succes met de laatste loodjes.

Silly

10. sillaah

sillaah Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,429
    0
    0
    Utrecht
    bedankt voor de reacties !
    vind het maar eng hoor allemaal :)
    maar ik probeer er maar niet over na te denken,
    het gaat vanzelf een keer beginnen met een paar weken..
    :confused: zal vast wel goed komen, de kleine moet er toch echt uit ..

11. Ayvida

Ayvida Actief lid

Nov 28, 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Ik heb het zelf niet gehad, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het allemaal eng vind. Maar het cliché is waar: als het eenmaal zover is, dan gaat het allemaal vanzelf. Je lijf weet precies wat het doen moet, ook al denkt je hoofd er heel anders over!

En de baby verzorgen? Gaat ook vanzelf! Samen met de geboorte van je baby wordt jij als moeder herboren, en daarmee ook je moederinstincten.. en dat gaat allemaal goedkomen!

12. Judith75

Judith75 VIP lid

Oct 9, 2006
    5,623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Praat met je vk over je angsten..Zij kan je beter gerust stellen.

13. Matrix

Matrix Actief lid

Sep 11, 2006
    161
    0
    0
    Heb niet alle antwoorden hierboven gelezen, maar mijn tip is probeer je ademhaling onder controlle te houden.

Dus.... inademen door je neus en je uitademing door de mond langer maken (tijdens een ontsluitingswee).
    Tijdens een perswee, ook goed op je ademhaling letten (adem in door je neus en 7 pufjes uit je mond, lang maken ook)probeer laag in je buik te ademhalen, hoe meer pijn, hoe hoger je ademhaling gaat worden hoor, zeg maar flankademhaling(heel logisch), maar probeer je echt te concentreren daarop....doe het alvast oefenen nu. Echt het werkt meis!

Share This Page