speen afleren of wennen.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Antares, 30 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Vandaag besloten om hem weg te doen bij onze zoon.....hij is nu nog wakker sinds 18.30 ;)

Hoe deden jullie het? Hier nu dus cold turkey......... en hij begint nu stil te worden :p

Eerst huilen!! Toen wat drinken, daarna kletsen en zingen haha.

Vertel jullie verhalen en tips.....wat doen als hij vannacht wakker word en niet meer wil slapen?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wij hebben haar voorbereid toen ze haar speen kapot bleek te bijten.
    Dus elke keer vertelden we haar dat als de speen weer kapot was ze geen nieuwe meer kreeg..

En toen was de dag daar en ik was 's avonds alleen dus betere timing kan niet.
    Maar ze is zo gaan slapen, legde zich er bij neer en ik denk omdat ze wist dat het zou gebeuren.

Succes! Ben benieuwd of hij gaat slapen!

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Nah...was weer aan het roepen. Au mamaaaa hand pijn.... op au reageer ik, en dat weet hij heel goed. ;)

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hier ook rond dezelfde leeftijd geprobeerd. Cold Turkey. Speen was stuk en laten zien. Ze snapte het, maar het inslapen duurde wel langer. Ook werd ze wat vroeger wakker, maar verder geen drama's gehad in tegenstelling tot onze zoon. Die was al 3 en ook cold Turkey gedaan. Wel met een beloning in het vooruitzicht. Die heeft echt 3 nachten gehuild ( wel iedere nacht wat korter, maar die eerste nacht heeft hij denk ik zo'n 2/3 uur boos geschreeuwd...)

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hmmm hopelijk gaat hij slapen. Boos is hij niet maar wel wakker en van slag....

Wat denken jullie hij krijgt soms om rustig te worden beetje warme melk. Nu ook geven?

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als je eenmaal beslist om de speen weg te doen, is ie ook weg. Dan moet je het anders oplossen. Doe jezelf een plezier en knip ze allemaal door. Niets achter de hand houden, niets reserve hebben.. anders oplossen en door zetten.

Hier zoon 2,5 coldturkey. Nooit gehuild, na twee dagen alles terug naar normaal

Hier dochter 3 jaar, coldturkey maar pas na een hele tijd en onder voorwaarde van kadootjes. Nooit gehuild, wel gevraagd en ook wat moeilijker slapen. Na één week alles weer normaal.

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hij krijgt hem idd niet terug, maar morgen wel kadootje belooft. Kleinigheidje ;)

Wat was zus makkelijk.....die heeft nooit tutje gehad.

8. Janna

Janna Fanatiek lid

Wij hebben onze dochter de laatste twee kapotte spenen zelf weg laten gooien. Ze bijt ze met haar snijtandjes door. Het kopje zit dan nog maar aan een kant vast en hangt er een beetje raar aan. Bij de laatste nieuwe speen hebben we verteld dat als deze ook kapot gaat, we geen nieuwe speen meer hebben. We herhalen dat verhaal af en toe. Ze weet het ook nog dat ze de speen weggooide, daar kan ze over vertellen. Ik ben van plan om de huidige speen binnenkort - als ik vakantie heb en de timing gunstig is - kapot te maken en te laten zien dat hij stuk is. Ze mag hem dan zelf weggooien en dan gaat het verder dus inderdaad cold turkey.

(Ik heb de vorige spenen ook op die manier stuk gemaakt, omdat ik het op een gegeven moment gevaarlijk vindt. Ik ben bang dat het kopje dan een keer echt loskomt terwijl ze er op zuigt, en dat ze hem in haar keel heeft zitten.)

Ik weet dat op de webiste van difrax een heel boekje staat (pdf) dat je kunt downloaden. Het is een soort programma van een aantal dagen, dat je met je kind kunt doorlopen om de speen af te leren. Maar goed, daar heb je nu niks meer aan, want je hebt de speen al afgenomen, dus kunt hem nu niet weer terug geven. Dat zou pas echt verwarrend worden.

Als hij echt lang van slag is, zou ik hem inderdaad die melk geven. Hij is iets vertrouwds kwijt. Misschien helpt het om iets anders te geven dat voor hem ook vertrouwd is.

9. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Het feit dat het nu zomertijd is, kan er natuurlijk ook voor zorgen dat hij moeilijker in slaap komt...

Hier durf ik het nog niet aan om de speen weg te doen.

10. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier coldturkey speen afgepakt met bijna 20 mnd.
    ze heeft wel even een spuugdoekje gehad na een week was ze daar zelf klaar mee.

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Net flesje melk gegeven want het zingen ging over in roepen dat hij dosjt en hongeh had ;) kan idd ivm zomertijd en hij is nu al zo lang wakker sinds avondeten.

Maar hij is stil!!

12. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Huh wakker sinds het avond eten ? Bedoel je dat ie voor t avond eten nog geslapen heeft ?

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ja elke dag van ongeveer 12 tot 3 of 13 tot 4...vandaag van 14 tot 16.30

Maar is anders ook geen probleem hoor!

14. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Wat heerlijk dat ie nog zolang slaapt haha.

Denk dat t door de speen komt hoor. Mijn dochter huilde overdag wel om haar speen maar in de avond vond ze het allemaal wel prima. Alleen eerste avond sliep ze nog later als normaal ( ze had altijd inslaap problemen, tot de speen weg was :D )

15. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Soms wel idd ;) handig niet altijd....je blijft zo gebonden.

Hij blijft stil! We zullen morgen middag zien of hij zonder speen nog zo lang slaapt hihi.

16. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Wij zijn 2 weken na zijn tweede verjaardag gestopt met geven. Hij begon hem helemaal in zijn mond te stoppen. Dus toen we terug kwamen van vakantie heb ik gezegd dat ik ze vergeten ben. Inslapen ging lastiger en sindsdien is hij stuk vroeger wakker. Kon rustig tot half 10 slapen. Denk dat hij speen pakte en dan weer lekker indutten. Maar we hebben periode gehad na stoppen met speen van kwart over 6! Inmiddels ligt het weer tussen 7 en 8 :)

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik ben benieuwd morgen! Helaas voor hem geen uitslaperij hier. ...zijn zus moet naar school en hij moet mee ;) misschien slaapt hij dan smiddags sneller hihi.

Hij slaapt nu dus echt! Hij ademt ook rustiger.... of lijkt dat? Met speen snurkte hij altijd. Nu niet! Maar misschien komt dat nog.

Hopelijk werkt het voor zijn gebit dat nu stoppen. ....zijn tanden gingen raar staan en ver naar voren :( tandarts advies was stoppen met de speen.

Bedankt voor de tips en ervaringen!

18. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Ik heb mijn dochter eerst voorbereid. Ze mocht 10 stickers plakken en daarna hebben we de spenen (2) mooi ingepakt en cadeau gegeven aan een vriendin die een tweeling kreeg. Het ging prima!

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Onze dochter was 4 en was er ineens klaar mee. Ze vond hem niet lekker meer..

Zoon had ik het zelf eerst niet eens door maar die nam hem gewoon niet meer ineens. Rond 2 jaar en 8 maanden geloof ik.

Hier dus niks af moeten leren...

Ben ik ook niet voor. Ik hoor heel vaak dat kinderen die te vlug van de speen af "moeten" dat die de duim of een vinger nemen als alternatief voor de speen. En dat is nog erger ( voor de tanden zeker)

Ik ben dus heel erg voor zelf stoppen...wanneer ze er zelf aan toe zijn.

20. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hij werd vanmorgen rond half 7 wakker. Maar voordat ik op was gestaan en obderweg naar boven was hij weer super stil. Dus heb hem nog even laten liggen en eerst zus aangekleed. Om 7.15 hem wakker gemaakt, was hij zeiknat :( waarschijnlijk door de fles melk. Daarom zal hij wel wakker zijn geworden. ...

Deel Deze Pagina