Onze kleine meid heeft last van eczeem en daarvoor waren we vorige week bij de HA. Ze krijgt nog geen bijvoeding, ik wilde dat (door dr eczeem) met 6 maanden gaan doen, maar nu adviseerde de HA echt pas met 7 liever 8 maanden voorzichtig te beginnen. Hebben jullie dit wel vaker gehoord, ik dacht echt 6 maanden bij eczeemkindjes?
De meeste eczeem heeft weinig met het eten te maken, maar met dingen uit de omgeving. Wasmiddelen, babycosmetica, huisparfums, huisdieren, kamerplanten, stofmijt, pollen... Op de site van babyallergie.nl kun je heel veel nuttigs hierover lezen. Mijn zoon had ook eczeem, ben bij hem na 6 maanden gewoon heel voorzichtig met groente begonnen.
Ze heeft het ook niet vh eten want ze heeft nog nooit wat anders dan melk op Dus het komt sowieso uit de omgeving. Maar ze heeft wel vergrote kans om voedselallergie te ontwikkelen, daar gaat het om.
Om die reden zijn wij met 6 maanden heel voorzichtig begonnen met vast voedsel. Op de site van babyallergie.nl staat een erg handig overzicht.
Nee, sorry ook hier niet. Wel is ons heel duidelijk verteld dat we echt niet voor de 6 maanden moesten beginnen. Maarja dat niet ivm allergieen maar ivm darmpjes. Wij zijn zelf bij alle drie de kinderen met 6 maanden en ong 2 weken begonnen, was echt vroeg genoeg maarja een keer moet je beginnen en we zijn wel gewoon heel rustig begonnen dus echt niet meer dan 2-3 hapjes per dag. Verder wilde ik wel zeggen dat die 6 maanden voor alle kindjes geld, niet alleen voor eczeem kindjes ! Als ik jou was zou ik gewoon eens rustig afwachten hoe het tegen die tijd is. Heeft ze nog genoeg aan de melkvoeding kan je het best nog iets uitstellen, maar beginnen lijkt mi tegen die tijd ook wel te kunnen, en wel gewoon heel rustig. Anders vraag het eens aan een dietist of een andere arts (kinderarts bijv), misschien kunnen zij je hun visie erop uitleggen, of je vraagt aan de arts die je dit advies gegeven heeft nog eens waarom dat hij dat nou eigenlijk adviseerd.
Ik vind eczeem zo'n groot begrip want volgens mij zijn er zoveel verschillende soorten die door verschillende dingen worden veroorzaakt. Kinley heeft constitutionele eczeem (dit is een atroposofisch soort en is dus erfelijk) en dit soort eczeem is niet voedings of omgevingsgerelateerd maar dus puur erfelijk (hetzelfde gennetje kan ook astma veroorzaken). Wij kregen geen enkel advies over de voeding dus ik heb zelf gezocht op internet en daar werd steeds geadviseert om pas na 6 maanden te beginnen met bijvoeding. Dit heeft met de darmen te maken die laten voor de 6de maand veel voedingsstoffen gewoon door en daardoor kan er sneller een allergische reactie ontstaan. Ook kwam ik er achter dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn waarmee je uit moet kijken. Pinda's en noten Schelp en schaaldieren en citrusvruchten blijken nogal snel een reactie uit te lokken. De dieetiste vertelde me dat ze nog nooit een kindje had gezien die allergisch reageerde op groente en aardappelen dus dat is vrij veilig om mee te beginnen. Groetjes Anita
Hier ook een baby met eczeem al voordat ze maar iets anders op had als mamamelk. Hier ook vanaf 6 maanden bij gaan voeden, was ook het advies. Ook echt een paar dagen proberen voordat ze wat anders krijgt. Tot nog toe alleen bij mango reactie gehad dat het echt veel erger werd, dus dat krijgt ze voorlopig niet meer. Als ze ergens op reageren dan direct stoppen ermee. Heb zelf daarna ook eerst weer vertrouwde producten gegeven voordat ik weer iets nieuws ging geven en dat was prima volgens het cb.
Idd, dacht ik ook aan. Hier sinds een week over op nutrilon Pepti, ivm eczeem in het gezicht en handjes en het verdwijnt zienderogen! Misschien de moeite van het uitproberen waard! Wij waren trouwens al begonnen met bijvoeding, omdat de arts het op wintereczeem gooide, dat mag gewoon door, maar wel zonder melk uiteraard!