Mijn meisje slaapt op dit moment iedere dag van ongeveer 20.30 uur tot 3.00 á 4.00 uur, en overdag voed ik gemiddeld om de 2,5 á 3 uur. Dat betekent dat 's avonds voor ik naar bed ga (rond 0.00) mn borsten alweer behoorlijk vol zitten (en met een a-cupje is dat ook letterlijk vól ). Nu vind ik het heel lastig om lekker in slaap te vallen met die harde bollen, dus ik vroeg me af wat de gevolgen zijn als ik voor het naar bed gaan ga kolven: "weten" je borsten WANNEER ze geleegd worden - en produceren ze dus ook meer voor dat betreffende tijdstip - of "onthouden" ze alleen de TOTALE daghoeveelheid? Als ik dus 's avonds laat kolf en dat ergens de volgende dag overdag geef, los ik dan mn probleem op of maak ik het alleen maar erger omdat mn borsten dan 's avonds extra gaan produceren (en overdag minder omdat ik een voeding vervang door een flesje gekolfde melk)
je zou kunnen kolven dan heb je na 3 uurtjes weer een gewone hoeveelheid, als je niet kolft heb je risico dat de productie wat terugloopt, mijn meisje krijgt rond 10 uur laatste voeding ( ze clustert wat vanaf 8 uur) en slaapt tot 6 uur ik sta dan ook echt op knappen, in het begin werd de voeding wat minder maar heb het gevoel dat "ze het nu gewent zijn" want smorgens is de ene kant wel gespannen.. en die drinkt ze dan volledig leeg en dan komt ze weer om de 3 uur... de voeding zou ik invriezen als je kolft, want als je overdag een voeding overslaat krijg je hetzelfde resultaat, stuwing en je borsten denken dan dat je baby minder voeding nodig heeft dus gaan ze afbouwen..
Dankjewel voor je reactie. Maar als ik de melk invries heb ik dus een structurele overproductie, dat lijkt me ook niet de bedoeling? Overigens vind ik overdag stuwing niet erg, het is echt alleen dat ik er 's avonds slecht door in slaap kan vallen. Als ik bijvoorbeeld in plaats van: 4.00 (live) 8.00 (live) 11.00 (live) 13.30 (live) 16.00 (live) 18.00 (live) 20.00 (live) overga op: 4.00 (live) 8.00 (live) 11.00 (live) 13.30 (live) 16.00 (live) 18.00 (fles) 20.00 (live) 0.00 (kolven) Dan moet ik per 24 uur evenveel melk maken, is het alleen zo verdeeld dat er nergens veel meer dan 4 uur tussen zit. (en even voor de duidelijkheid: ik ben niet van plan op schema te voeden, bovenstaande is slechts een voorbeeld). Nog iemand anders die er ideeen over heeft of dit kan werken of niet? Zijn jullie het met Rnate eens dat ik dan het risico loop op een productiedip?
Ik denk dat het wel wat meevalt met overproductie. Als ik hier volle borsten had, kolfde ik gewoon. Had altijd een hekel aan dat gevoel. Straks komt er misschien een periode dat ze weer wat eerder komt of een dip. Hier sliep ze met 4 maanden van 19 tot 4-6u. Ik kolfde toen ook 's avonds nog even voor ik ging slapen. De momenten dat ze in de eerste 3 maanden 's nachts langer doorsliep en ik wakker werd met volle borsten, kolfde ik ook even snel de druk eraf. Of als ze dan 1 borst dronk 's morgens en de andere erg vol was, kolfde ik die. Zodoende altijd een volle vriezer gehad, maar buiten die momenten om, niet echt overproductie maar ook vrijwel nooit te weinig melk.
Ik heb nooit gekolft, bij mij ging de stuwing wel weer weg na een paar dagen (en dan ging uk opeens weer 's nachts een keer drinken en had ik overactieve borsten en weer stuwing een paar nachten.. mijn borsten voeden graag ) Als je niet kunt slapen is de keuze snel gemaakt toch: de spanning afkolven en lekker de nacht in gaan!
Zoals je het omschrijft lijkt me een prima oplossing, jij slaapt altijd lekker met lege borsten en je dochter krijgt elke dag een flesje, weet je ook zeker dat ze dat niet verleert (en dat vindt papa vast ook niet erg). Je borsten wennen wel aan dat nieuwe 'schema' hoor, je voedt nog altijd minstens 6 keer per dag, te weinig melk zal je op die manier niet gauw hebben. Ik heb altijd naast de live voedingen gekolfd, zeker toen ze de nacht ging doorslapen kolfde ik altijd af voor het slapen gaan. Heel af en toe kwam dat slecht uit als ze een half uur later toch wakker werd, maar in de praktijk blijken die paar slokjes die ik dan toch nog had genoeg om weer te slapen. Als je zometeen toch bang bent dat je te weinig hebt las je toch zelf een regeldagje in (met kind en/of kolf), het is geen onomkeerbaar proces dus veel risico loop je niet hoor!