Nav dat ik me vorige week niet zo lekker voelde, beetje duizelig, kortademig, rusteloze benen en verschrikkelijk moe, ben ik naar de dokter gegaan om mijn hb te prikken. Aangezien ik het herkende van mijn vorige zwangerschap. En mijn vermoedens hadden gelijk..mijn hb was 6, te laag dus en mocht aan de ijzertabletten. Nu ben ik gister bij de vk geweest en verteld dat ik bij de dokter een vingerprik heb gehad en dat mijn ijzer laag is en tabletten heb gehad. De vk ging sowieso bloed bij me afnemen ivm rhesus factor c en zei, joh dan neem ik meteen een beetje bloed uit je arm en check ik hier ook meteen even je hb want dit is al veel betrouwbaarder dan uit je vinger. Zo gezegd zo gedaan en wat schets mijn verbazing.....hb 7,9!!! Dit kan niet ineens gestegen zijn door de pillen want die slik ik pas 5 dagen. Volgende week ga ik sowieso nog even via het ziekenhuis bloed afnemen en laat ik het alsnog checken aangezien dat nog het meest betrouwbaar is. Maar de vk zei dat op de manier hoe zij het deed al veel betrouwbaarder was dan via een vingerprik. Maar kan het verschil dan zo groot zijn? Ik voel me trouwens best goed, de ene dag beter dan de andere dag..en dat kan nooit van de ijzer tabletten zijn want dat merk je pas na een paar weken. Ik ga de tabletten iom de vk nu om de dag slikken totdat ik de uitslag vh ziekenhuis heb en dan evt weer stoppen? Want te veel ijzer is ook weer niet goed toch? Meerdere dit meegemaakt?
Hmm, ik zal de laatste zijn om te zeggen dat een huisarts alles weet. Maar in principe heeft een verloskundige verstand van zwangerschap & bevalling en niet van bloedwaarden en medicijnen e.d. Het is niet voor niks dat een verloskundige bijvoorbeeld geen recepten mag uitschrijven. Daar heeft ze simpelweg niet voor geleerd. Ik weet dus niet of ik het wel zo verstandig vindt om medicijnen die door een huisarts zijn voorgeschreven ineens niet of anders in te nemen op basis van wat de verloskundige zegt. Ik zou liever eerst even met de huisarts overleggen. Het is met een hb van 7,9 ook weer niet zo dat je hb schrikbarend hoog is en die pillen kwaad zouden kunnen. Als ik me niet vrgis mag het bij vrouwen tussen 7,5 en 10 zitten, dus je zit echt niet aan de hoge kant ofzo. (Maar ik ben ook geen arts, dus geloof mijn woord er ook niet op maar bespreek het gewoon even met iemand die er wel voor geleerd heeft. En dan ben niet ik, dat zijn niet (de meeste) andere mensen op dit forum en dat is zelfs niet je verloskundige in dit geval.)
Een vingerprik kan echt behoorlijk afwijken soms wel tot 1,5mmol/l. Dit gebeurd vaak omdat je vinger soms een beetje gestuwd wordt voor de prik. Officieel als blijkt dat bij je vingerprik je hb te laag is, moet er veneus bloed (dus uit een ader) worden afgenomen en tegelijkertijd medicatie gestart worden (ferro). Het klopt ook niet helemaal wat tupp zegt qua waarden. Tijdens je zwangerschap mag je hb lager zijn dan 7,5, is zelfs heel normaal. Daarnaast is een verloskundige wel bevoegd om ijzermedicatie (ferro) voor te schrijven evenals anticonceptie, en syntocion. En heeft daar natuuelijk voor gestudeerd. Ik heb de minima waarden even toegevoegd als afbeelding. Hopelijk is t gelukt. (Protocol anemie tijdens de zwangerschap van de knov, kun je ook Google'en).
Bedankt voor jullie antwoorden. De vk heeft idd wel de bevoegdheid om medicijnenvoorvte schrijven, iig ijzer tabletten. Bij mijn vorige zwangerschap kreeg ik ze ook voorgeschreven via de vk. Ten tweede mag zij ook bloed afnemen en heeft ze dat idd via mijn ader gedaan dus zal haar "hb test" betrouwbaarder zijn dan die Vd dokter idd omdat zin het weer via een vingerprik hebben gedaan. Maar dat het verschil zo groot kon zijn schrok ik best van! Ik slik nog wel de ijzer tabletten tot ik volgende week bloed heb geprikt in het ziekenhuis, denk het meest betrouwbaar. En dan idd iom stoppen met de tabletten, nu kan het ook geen kwaad om ineens te stoppen met de tabletten, het zijn gewoon ijzer preparaten. Bedankt voor het lijstje! Volgens het lijstje heb ik idd dus geen ijzer te kort/ bloedarmoede. Wat ik me wel weer kan herinneren van mijn vorige zwangerschap is dat mijn hb altijd werd gebaseerd op een vingerprik en toen blijkbaar wel betrouwbaar werd gevonden. Toen had ik rond 30 weken ong 5,8 en kreeg ik meteen ijzertabletten maar waarschijnlijk was mijn hb toen in wekelijkheid ook hoger? In 3 en een half jaar tijd is er natuurlijk wel wat veranderd. Ik denk ook niet dat het kwaad kan de ijzertabletten alleen waarschijnlijk lastig met ontladting maar die is toch al lastig Maar ik slik ze gewoon nog en ga volgende week wel even in het ziekenhuis prikken .
Toevallig moest ik bij de nacontrole ook mijn ijzer laten checken. Vingerprik: 6,6. Bloedprikken: 7,8. Een behoorlijke afwijking dus.
Vingerprik is, indien niet goed afgenomen idd veel minder betrouwbaar dan veneus afgenomen bloed. En daar ligt het probleem: de meeste artsen kunnen niet afnemen! Ze zorgen met het 'knijpen' in de vinger (om het bloed eruit te krijgen) voor te veel stuwing, waardoor het bloed als het ware verdunt. Als je twee waardes hebt, dan altijd de waarde van het veneus-geprikte bloed als 'waar' nemen.
Hm.. Wat apart. Had er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd en verbaas me er wel over. Scoorde zelf onder de 6 met de vingerprik in alledrie de zwangerschappen (2 praktijken en bij 3 verschillende vk), maar er is nooit verder gekeken of dit klopte of niet. En al helemaal niet begonnen over dat het mogelijk niet betrouwbaar of minder betrouwbaar was. Hier moest ook aldoor giga veel moeite gedaan worden voor dat druppeltje en zoals ik het begrijp bestaat dan dus de mogelijkheid dat het verdunt. Nou ik heb weer wat geleerd hihi
had met de vingerprik flink te laag hb en met gewone weer véél hoger. (net erna gedaan) tja ik weet het niet.
Dat is precies wat de vk aan mij vroeg, heeft de dokter in je vinger geknepen? Want dat betekent dat de bloedcellen stuk gaan waardoor de test al helemaal niet meer betrouwbaar is. Geen idee of de dokter heeft geknepen maar waarschijnlijk wel dus. Maar het betekent dus wel dat ik geen ijzer tekort heb (gelukkig) maar kan het verder geen kwaad om de tabletten alsnog door te slikken tot volgende week? Ik begrijp dat hier niet zomaar antwoord op gegeven kan worden want dan moet ik toch weer bij een arts zijn.. Vk zegt slik je ze toch om de dag totdat je bloed geprikt hebt. Ik vraag me dit af omdat je ook weleens hoor over ijzerintoxinatie (teveel ijzer) of is dat een beetje een overdreven gedachte en gebeurt dat niet zo gauw? Wat denken jullie? En wat zouden jullie doen? Slikken of stoppen pfff zit zo te twijfelen haha
Jij hebt dus waarschijnlijk ook geen tabletten gehad? Eigenlijk slecht dat er zoveel verschil zit tussen de metingen en je zou ervanuit moeten gaan dat iedere dokter weet hoe ze moeten meten? Niet in de vinger knijpen. Of helemaal de sneltesten er uit en patiënten meteen doorsturen voor bloedprikken in het zh.
Sorry, totaal iets anders, maar dat verklaart de belachelijke waarden bij een bloedonderzoek bij onze teckel! Die bleek uiteindelijke lupus te hebben en zijn aderen waren gaan lekken. Bloed stroomde dus heel slecht en er is met héél veel duw- en trekwerk een half buisje bloed uit zijn (kleine) pootje gedrukt. Op basis van de uitslag van zijn leverwaarden had hij al dood moeten zijn en is ons inderdaad euthanasie aangeboden. Schokkend!
Ik weet niet of het al gezegd is, maar een laag hb wil niet meteen zeggen dat dat door ijzer gebrek komt. Er zijn meerdere mogelijkheden. Het lijkt mij....(en zo ging dat hier ook) dat er na het vaststellen van een laag hb eerst gekeken moet worden wat dat veroorzaakt voor je meteen ijzertabletten krijgt. Daarbij zou ik er niet perse vanuit gaan dat het lang duurt voordat ze werken, dit kan na een paar dagen al. Bij sommige werken ze ook helemaal niet. Wel vreemd idd dat er 2 totaal verschillende waarden zijn uit gekomen. Wel fijn dat je ijzer nu een stuk hoger is. Ik zit al de hele zwangerschap onder de 6, niet omhoog te krijgen :s Succes!
nee heb me suf aan appelstroop gegeten en toen was het weer normaal. maar heb nu wel ijzertabletten omdat niet mijn hb maar mijn ijzer te laag is
Ja daar heb je ook een punt ja.. Daarom ga ik ook alsnog via het ziekenhuis laten prikken dan weet ik gewoon zeker hoe het zit.
In principe is een vingerprik, mits goed uitgevoerd, betrouwbaar. Maar niet alle dokters doen het op de juiste manier.
Vingerprik is een stuk minder betrouwbaar. Gebruik het op de OK alleen als grove indicatie bij ernstige spoed...maar das om heel snel een waarde te hebben...lab gaat zo snel mogelijk weg altijd. Maar dat duurt wat langer. Ik zou dus ook zeggen echt op het lab afgaan.
Nou dat geloof ik dus niet meer...want 2 maanden geleden is de vingerprik wel op de goede manier bij mij afgenomen bij de vk en was mijn hb 6.8 en de vk adviseerde mij toen ook alsnog te laten prikken via het ziekenhuis..en dat had ik gedaan en de uitslag van 7,4...dus toen zat er al een verschil in..
precies, daar lijkt me de sneltest ook wel het handigst voor...voor idd spoedgevallen bij veel bloedverlies... maar om "gewoon" je hb te checken tijdens de zwangerschap toch liever via het lab.
Klopt. Het heeft niet alleen met juist afnemen te maken... Kalibreren van het apparaat heeft veel invloed.
Even een update: bij de dokter was het dus 6.0 (vingerprik/sneltest) Bij de vk 7,9 (uit ader maar wel sneltest) Bij het ziekenhuis de meest betrouwbare ui ader en via het lab, 6,8 Dus voor mij geen sneltesten meer.. Ondanks dat mij. Hb 6,8 is blijf ik wel de ijzertabletten slikken maar dan om de dag, dit omdat ik wel klachten heb mbt bloedarmoede. En over 6 weken weer prikken.