Pap 3A

Discussie in 'De lounge' gestart door Aszz, 6 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hoi dames,

Vanmiddag de uitslag van mijn uitstrijkje gekregen. Deze heb ik op medische indicatie laten doen omdat ik af en toe krampen/pijntjes in mijn onderbuik heb zonder ongesteld te zijn.

Maar goed, daar komt dus Pap 3A uit. Ben behoorlijk geschrokken en ook best over de zeik.
    Volgens de HA geen reden tot ongerustheid en over 6 maanden weer een uitstrijkje.

Nou, ik maak me wél ongerust, en flink ook :( Er gebeuren teveel nare dingen om mij heen mb tot kanker.

Ik ben eigenlijk opzoek naar vrouwen die ook een 'verkeerd' uitstrijkje hebben gehad, en hoe dit verder is gegaan.

Ik ga morgen een afspraak maken met de HA, ik wil óf naar de gynaecoloog, of hij maakt nog een uitstrijkje om een ontsteking uit te sluiten.
    6 maanden in ongerustheid zitten gaat hem niet worden, desnoods betaal ik het allemaal zelf, maar ik ga niet zitten afwachten.

Alvast bedankt voor jullie verhalen, en voor het lezen.

2. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Heb er (gelukkig) geen ervaring mee maar kan me je ongerustheid heel erg goed voorstellen. Ook ik zou niet 6 maanden in onzekerheid kunnen en willen zitten.

Ik zou dit idd bij de HA aangeven, eens kijken of hij/zij je misschien verder kan helpen.

Heel veel succes iig!

3. Desert

Desert Fanatiek lid

18 jul 2008
    3.216
    0
    0
    Ik had ook pap3a....en bij de gyn bleek t cinIII te zijn, zeer afwijkende cellen, conisatie gehad, waar meer van mijn baarmoedermond is weggenomen, omdat t daar ook zat..bleek allemaal kwaadaardig te zijn, maar omdat ik er op tijd bij was, hoefde ik geen chemo enzo..

En bij mijn zwangerschap kreeg ik vanaf wk 24 extra echo's om de stand van mijn baarmoederhals te bekijken(dat is dan weer leuk, want we gingej ook kindje kijken dan, heb zo een 48 echo's) en verder ging alles goed, is nu 5jaar weg!! Helemaal blij dus!

Sterkte!

4. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    Waarom pas over een halfjaar weer uitstrijkje?? Er moet nu toch ook onderzocht worden? Een vriendin van me heeft ook 3A en bij haar is weefsel weggehaald om te kijken wat de afwijking was. Vind het heel raar dat je huisarts niet verder onderzoekt!

5. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Hey Aszz,

ik heb geen ervaring met pap3 maar wil je wel even sterkte wensen en ik hoop dat het allemaal goed blijkt te zijn.

6. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

jakkes assz wat naar. ow ik zou ook helemaal in de rats zitten en over de pis zijn. hier helaas ook veel meegemaakt op gebied van kanker. ik zou ook eisen dat er verder gekeken wordt. is niet niks ook zeg half jaar wachten. heel veel sterkte hoor. hou je ons op de hoogte

7. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

jeetje zeg...:(

8. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

lees net dit.. misschien heb je er wat aan

ap 0 Niet goed te beoordelen(vaak te weinig cellen) Pap 1 Normaal ( advies is na 3(5) jaar te herhalen)
    Pap 2 Sommige cellen afwijkend. (Na half jaar nog een controle)
    Pap 3a Lichtafwijkende cellen (Helft van de vrouwen heeft geen behandeling nodig en meeste andere een lichte)
    Pap 3b Meer afwijkend dan 3a (meer mensen krijgen een lichte behandeling)
    Pap 4 Nog meer afwijkend (90% van de vrouwen krijgen lichte behandeling)
    Pap 5 Cellen zijn sterk afwijkend (kan kanker zijn. Op korte termijn naar gynaecoloog, behandeling door operatie en/of bestraling)

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je huisarts kent duidelijk de protocollen niet omtrent uitstrijkjes.
    Je moet nu doorverwezen worden naar de gyn voor nader onderzoek.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Bedankt dames.
    Dat is dus ook wat ik gelezen en gehoord heb. Ik heb daarom vanmiddag nog een keer de assistente gesproken, en werd min of meer met een kluitje het riet in gestuurd.
    Was best overstuur en had de middag even met mijn man nodig om op adem te komen.

Maar goed, morgen nog een keer bellen voor een gesprek met de HA en aangeven dat er óf nog een uitstrijkje gedaan gaat worden ( want het kan ook een ontsteking zijn natuurlijk ) of hij mij gewoon direct doorstuurt naar de gyn.
    Doet hij dit niet, dan neem ik zelf contact op met de gyn voor een afspraak.

11. tulip

tulip Niet meer actief

jeetje sterkte!! Ik zou er op staan dat ik verder onderzocht werd. Als jouw eigen HA je niet door wil sturen dan zelf de gyn bellen en als dat niet kan, een andere HA bellen voor een doorverwijzing.

12. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

zo is het! poot stijf houden hoor meid.

13. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    heb hetzelfde gehad en de gynaecoloog gaat precies hetzelfde doen als de huisarts. na een half jaar weer een uitstrijkje laten maken. waarom?.............Omdat baarmoederhalskanker word veroorzaakt door een virus, het hpv virus. bijna alle vrouwen krijgen dit virus een keer in hun leven. Jij hebt dit virus nu. Maar bij bijna alle vrouwen ruimt je lichaam dit virus zelf weer op. grote kans dus dat je over een half jaar niets meer hebt. Het loopt echt niet zo'n vaart dat je dan ineens ernstige kanker hebt. Anders zou een huisarts je echt niet zomaar wegsturen, met evt kans op kanker nemen ze echt geen risico. Maar je zou wel een doorverwijzing naar een gynaecoloog kunnen vragen die jou dit verhaal duidelijk uit kan leggen en kan kijken of ze (met het blote oog) geen evt afwijkingen kan zien.

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Alkievalkie, bedankt voor je uitleg. Zo hebben ze het mij niet verteld bij de HA. Dat geeft mij iets meer rust.

Daarbij komt, echt vertrouwen in de HA heb ik helaas niet. 2 jaar geleden bijna een week in het ziekenhuis gelegen omdat ' ik een gewoon griepje had en het wel over moest gaan met een PCM '.
    Was dus mexicaanse griep, waarbij ik aan het uitdrogen was en een longontsteking opgelopen heb.

Dus ja, mijn mening is enigszins gekleurd.

15. luuus

luuus Niet meer actief

sterkte !!! wat kunnen huisartsen toch laks zijn he

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Kan me je zorgen voorstellen!
    Alkievalkie legt het goed uit! Maar als dit je zorgen niet wegneemt gewoon om een doorverwijzing vragen hoor.

Misschien een idee om als jij de HA niet helemaal vertrouwd een andere huisarts te zoeken?

17. Aszz

Aszz Niet meer actief

9 van de 10 keer heb ik een andere HA ( zit in zo'n centrum ), en verder is het een beste vent die ongetwijfeld vaak goede beslissingen neemt. Maar door dat eerdere incident ben ik wel wat argwanender geworden.

Als de kinderen zo in bed liggen, eerst een wijntje. Pfoei.

18. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Sterkte ermee iig. En bij twijfel gewoon een doorverwijzing naar de gynaecoloog vragen hoor. moet je er wel bij vermelden dat ik met deze uitslag wel meteen doorwezen werd hoor. De gynaecoloog ging wel kijken met speciale vloeistof, toen was er niets te zien en toen dus na een half jaar pas weer een uitstrijkje. Dus als je wilt dat ze het even dubbel checken, een doorverwijzing vragen!

19. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    hoi, Ik had de uitslag pap 2, ik moest na een half jaar weer een uitstrijkje laten maken bij de ha en als de uitslag pap 1 was was er niets meer aan de hand en dan weer een half jaar wachten, ze uitslag was weer pap 2 en toen moest ik naar de Gyn, die heeft weer een uitstrijkje gemaakt en met een camara'tje gekeken en foto's gemaakt van de BMM, daar was weer pap2 de uitslag en moest weer met een half jaar terug naar de Gyn en toen was de uitslag pap 1 nu in maart moet ik weer en dan is het een jaar geleden dat ik uitslag pap1 had.
    I was ook helemaal van de kaart...mijn beide ouders hebben kanker gehad....
    sterkte meis,en als het wachten je te lang duurt gewoon naar de gyn gaan hoor, het is niets die onzekerheid, en altijd fijn om meer info te krijgen...

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Heb je al een vaste gyn? Die anders bellen en vragen wat hun beleid is. Sowieso zou ik bellen. Als een gyn zegt: langskomen, moet je ha wel een verwijzing geven. Staat die mooi in zijn hemd.
    Dat je ha hier risico's mee loopt, vind ik dus zwaar onverantwoordelijk. Pap3A hoeft niks te zijn, maar kan wel en dat moet dus nader onderzocht worden.

Deel Deze Pagina