Pap 3A

Discussion in 'De lounge' started by Aszz, Dec 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Vind ik ook,want hoe weet hij dan zeker dat jij dit virus nu hebt? Dan zou iedereen met pap3 op dat moment dat virus hebben en niet verder onderzocht worden? nee vind het niet logisch klinken.

Wens je veel sterkte!!

2. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

Mar 15, 2009
    3,148
    23
    38
    Hoi,

Ik heb ook pap 3a gehad dit jaar. Na vier maanden moest ik weer voor iets anders naar de gyn en heb toen gevraagd of hij direct weer een uitstrijkje wilde doen. Ik had toen 1. Hij vond dit heel apart dat dit zo snel kan veranderen dus moet ik januari nog een keer voor een uitstrijkje.
    Ik was ook heel nerveus en gestrest ervan. Ik heb de huisarts gebeld en later ook nog mijn eigen gyn. Zij hebbenmij echt gerustgesteld dat dit heel normaal is en heel vaak voorkomt. Meestal ruimt het lichaam het vanzelf op en anders zijn ze er nog op tijd bij over een half jaar. Baarmoederhalskanker doet er meestal wel 12 tot 15 jaar over om zich te ontwikkelen. Daarom hoef je vanaf je 30e? (?) ook maar 1 keer per 5 jaar een uitstrijkje.

Veel sterkte!

3. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    1,705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    mamamadelon: ja iedereen heeft dan dit virus want met dit virus begint baarmoederhalskanker en niet anders! Zo is het nu eenmaal,. kan het ook niet helpen :) wat liedjepiedje zegt: baarmoederhalskanker doet er inderdaad 12 tot 15 jaar over om zich tot kanker te ontwikkelen. Helaas weet ik er meer dan genoeg van want bij mij was het ontwikkeld tot een ingekapselde kanker en moest bijna mijn baarmoeder eruit.

4. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    Ik heb ook pap3a gehad Ik was vrij jong nog. Ben toen verwezen naar de gyn. Daar werd ik verder onderzocht. Er werden hapjes weggehaald en die werden op kweek gezet. Hieruit kwam dat er geen operatie nodig was. Wel moest ik 1 keer in het half jaar terugkomen. Ik bleef dus goed onder controle. Toen ik zwanger werd, werd het ineens pap 2 en 2 bezoeken na mijn zwangerschap was het helemaal uit zichzelf pap 1 geworden.

5. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

Aug 13, 2007
    4,077
    5
    38
    Nou ik zeg het alleen omdat een goede vriendin dus ook pap3a heeft,bij haar werd er iets weggehaald en onderzocht en dat bleken dus verkeerde cellen te zijn. Nu gaan ze volgende week haar baarmoeder schoonmaken. Maar ze had dus ook pap3a. Dat is dan toch gek,waarom hebben ze bij haar dan wel verdere stappen ondernomen en niet tegen haar gezegd kom over een halfjaar maar terug? Vind het gewoon vreemd.

Maar sorrie aszz,ik wil je topic niet vervuilen hoor...

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Geeft niets hoor, hoor graag meer verhalen over meiden die het gehad hebben, of nog steeds hebben, en wat er mee gedaan wordt.

Ik heb bij mijn laatste zwangerschap bij de Gyn gelopen, en van het voorjaar daar de laatste controle gehad.
    Dus ja, ik ben er bekend. Ik wacht even af wat de HA zegt.

Aan de ene kant vind ik het doodeng, aan de andere kant ben ik blij dat ik nu naar de HA ben gestapt omdat ik het niet vertrouwde.
    Ik had ook nog 4 jaar kunnen wachten tot ik een oproep zou krijgen.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    He bah dat is schrikken inderdaad.

Maar wat de meesten hier zeggen, 3A is nog niet direct reden tot grote ongerustheid. Maar... ik zou zeker wel naar de gyn voor een second opinion. Jou leven, jou recht om het goed uitgelegd te krijgen.

Ik zou dus zeker een second opinion vragen en het je goed laten uitleggen. Dit is iemand met een kluitje in het riet sturen.

Je bent er in elk geval wel vroeg bij als het eventueel wel fout zou zijn..,

8. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    2,143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Hey As,

Wat goed dat je meteen actie hebt ondernomen toen je klachten kreeg. Wel mooi RUK dat het PAP 3A blijkt te zijn natuurlijk. Maar beter 3A dan over vier jaar misschien erger.

Ik zou zeker voet bij stuk houden. Stress is namelijk ook heel ongezond. Vraag meteen naar een verwijzing naar je gyn en laat die het goed bekijken en uitleggen. Je vertrouwen in je huisarts is toch ook al minder en je moet niet met dit rotgevoel blijven doorlopen.
    Liever een keer teveel gecheckt dan een keer te weinig!

Mijn beste vriendin heeft het overigens ook gehad, maar na controle en behandeling is zij nu al jaren weer terug op PAP 1.

Hou je taai meid!

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Thanks lieve oktober dames! En alle andere lieve dames ook.

Wat een k*tzooi is het soms ook. Ik slobber er nog 1 naar binnen.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    ja doe maar.

Maar ook ik nog even een positief verhaal. Ik ken zelfs 3 dames in mijn omgeving (rond 30 allemaal) en alle 3 Pap 3A. En allemaal weer naar Pap 1 na 6 maanden.

11. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Ik ben zelf met een PAP3a doorgestuurd naar de gyn.
    Daar kon hij met een microscoop en een jodiummengsel bekijken wat de aangetaste plekken waren op de baarmoedermond.
    Ik had 3 plekken die "oplichtten" met het jodiummengsel en daar zijn 3 biopts van genomen. Na 1 of 2 weken (weet ik niet meer) kreeg ik de uitslag: Cin II. Met een lis (een soort schilmesje) heeft hij die plekken weggesneden. Dat hebben ze nog nagekeken en daar bleek ook Cin III bij te zitten.
    Eigenlijk moest ik nu (half jaar later) weer voor controle, maar ik ben nu zwanger. Dus dat gaat even niet.

Mijn ervaring: beter teveel kijken dan te weinig.
    Met jodium kan de gyn zo zien of er aangetaste plekken zijn. Een biopt stelt niks voor (voelde er weinig van) en better safe then sorry!

(sorry voor eventuele spelfouten. Ben ziek en mijn hoofd werkt niet zoals ik wil...)

Ik zou zeker een doorverwijzing naar de gyn vragen.

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Female, jij woont in België toch? Had al eerder gelezen dat je in België sneller wordt doorgestuurd.

Maar ik begrijp niet waarom de HA mij niet gewoon automatisch doorstuurt. Waarom afwachten als het eventueel erger kan worden? Zulke dingen wil je toch voor zijn? Ik ben natuurlijk niet voor niets naar de HA gegaan, ik heb met regelmaat een vervelend gevoel rond mijn baarmoeder.
    Anywho, we zullen zien wat hij zegt morgen. Als ik een nee te horen krijg, hang ik meteen aan de telefoon bij de gyn.

13. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Nee hoor, ik woon in de buurt van Rotterdam. Ik zou, zeker aangezien jij zelf klachten hebt (iets wat ze serieus moeten nemen!) als een pittbull doorgaan.
    Jij hebt klachten EN er komt "iets" uit de test. Kunnen ze moeilijk zeggen dat het "niks" is want dan hadden ze net zo goed geen uitstrijkje hoeven laten maken aangezien ze de uitslag toch niet serieus nemen.

14. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

Nov 13, 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook pap3A, maar werd ook niet doorgestuurd en moest een half jaar later een herhaal uitstrijkje laten maken. Dat is redelijk normaal, volgens mij. Je hebt naast de pap score ook nog een kopac score, die bepaald of je direct doorverwezen wordt. In dat half jaar wachten ben ik zwanger geworden en uiteindelijk heb ik pas na anderhalf jaar weer een uitstrijkje laten maken. De uitslag was nog steeds pap3A. Hierna ben ik wel bij de gyn geweest en heb een colposcopie gekregen. De uitslag was cinI. Wedererom een half jaar wachten voor een herhalingsuitsrijkje.
    In het begin vond ik het ook vreselijk eng, maar echt, als het echt urgent was, dan werd je echt wel geholpen. Mocht je je zorgen blijven maken, dan zou ik de huisarts alsnog vragen om een doorverwijzing. Stress is ook niet gezond.

15. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    Ik zou er op staan dat je doorverwenzen word, niet vragen maar eisen. Een huisarts die jij toch niet helemaal vertrouwd zal je nooit goed gerust kunnen stellen. Ik zou echt eisen dat je dus naar de gyn kan.
    Het is wel zo dat de gyn behalve een uitstrijkje wat meer onderzoek kan doen, en gewoon veeeeeel meer ervaring heeft dan een huisarts!

16. anastasia

anastasia VIP lid

Jul 29, 2007
    7,702
    0
    0
    verpleegkundige
    Zuid Holland
    overigens je kunt jezelf niet doorsturen naar de gyn hoor ( tenzij je in belgie woont ;) ! ) dat moet echt via de huisarts, hij moet een ZD brief maken (zorgdomein) met de vraagstelling enz enz

17. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    ik ken ook alleen maar dames die wel werden doorgestuurd met 3a, gewoon om te checken, bij 2 is er een lis weggehaald.

18. iMama

iMama Actief lid

Oct 21, 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jezelf doorverwijzen kan inderdaad niet, maar als je al bekend bent bij de gyn heb je wel die mogelijkheid om die rechtstreeks te benaderen. Heb ik ook een keer gedaan, gewoon verhaal uitgelegd bij de assistent en een telefonisch consult aangevraagd. De gyn belde me gewoon terug. Die besloot toen dat ze me wilde zien. Geen problemen gehad met de verzekering omdat er geen verwijsbrief was. In mijn geval ging het om een goedaardig gezwel (wat op den duur wel kwaadaardig had kunnen worden).

Wat ook nog kan is zelf de verzekering bellen. Zij willen immers die verwijzing zien voordat ze nota's gaan vergoeden. Als je met hun kunt regelen dat je toch mag zonder verwijzing, is het probleem ook gefixt.
    Er is meestal meer mogelijk dan in eerste instantie in voorwaarden staat. Daarom is het altijd de moeite waard om te bellen (en dan wel een goede administratie bij de houden en te vragen of ze beslissingen die niet direct stroken met het standaard beleid per mail willen bevestigen).

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nou ik heb om half 12 een afspraak met de HA. De leuke assistente was er, gelukkig.

Ben ook zo'n hypochonder. Ik heb al een paar weken wat last van mij oksel, bij mijn lymfen, en ik maak mij daar nu direct ongerust over. Zit geen bult of iets raars, maar het voelt 'vervelend'. Pffft.
    Zo ook maar even aankaarten bij de HA.

20. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

Hier hetzelfde, ik ga het verhaal voor je uittypen want ik ben nu 3 jaar verder en nog steeds niet uitbehandeld.

Share This Page