Mijn zoontje is bijna een jaar en geniet nog minimaal 6 keer per dag/nacht van borstvoeding. Hij is een hele slechte broodeter (krijgt het in de ochtend echt niet weg) maar heeft wel behoefte aan een goed ontbijt naast borstvoeding. Nu wil ik hem eigenlijk na de ochtendvoeding een bordje pap aanbieden, maar daar zit natuurlijk melk in. Melk heeft hij dan ook al uit de borst gehad, dus eigenlijk dubbelop zuivel. Zou dat teveel zijn? Ik heb geen tijd en zin om te kolven en daar pap van te maken en de ochtendvoeding laten vervallen lijkt me een productiekiller dus ga ik zeker niet doen.
Ik zit beetje met het zelfde dilemma. Wat ik nu doe is bambix weken in water en dan een scherpje opvolgmelk poeder erbij. Mijn zoontje wil s morgens ook geen brood.
Hier gewoon vanaf 1 jaar pap gegeven met koemelk. Maar ik was bewust mee bezig om bv helemaal af te bouwen. En niet voor ontbijt maar voor het slapen gaan. Boterhammen gaan heel makkelijk in s morgens. Maar in plaats van koemelk kun je natuurlijk altijd amandelmelk of rijstmelk geven, vooral in amandelmelk zitten goede vetten en ik vond het makelijk om soms pap van te maken.
Met 11 maanden kan je prima een voeding laten vallen, dat kan je productie echt wel aan, veel vrouwen voeden rond het jaar nog maar 1 of 2 keer per dag en dat gaat ook prima. Mij lijkt 2 keer melk 's ochtends ook wat veel. Je kan eventueel 's avonds kolven en 's ochtends geven als pap? 's Ochtends kolven lijkt me ook niet zo handig (alhoewel ik wel ruim 8 maanden fulltime heb gekolfd )
Bostvoeding kun je onbeperkt geven, dus teveel zuivel door een bordje melk erbij lijkt me niet. Geen zin om te kolven kan ik me voorstellen. Geen tijd om te kolven: ik kolf de andere borst tijdens de ochtendvoeding, door de nacht heb ik zat opbrengst en door het tegelijk te doen kost het me geen extra tijd
Ik vond dat dus echt niet te doen. Heb niet van die makkelijke drinkers gehad, zeker niet de eerste maanden, had alle aandacht voor mijn kind nodig .
Mijn wekker gaat elke ochtend om zes uur, dus dan heb ik gewoon echt geen zin om te kolven en ik ben een hele beroerde kolver, krijg er gewoon amper wat uit tenzij ik veel moeite doe met compressies enz, dat is me teveel gedoe. Kleine man drinkt overigens altijd tussen 5-6 uur al en de pap zal hij dan rond 7/730 krijgen. IPC kan ik wel een voeding laten vallen maar bij mijn dochter heb ik na negen maanden moeten stoppen ivm productie problemen dus deze keer wil ik niets doen wat de productie in gevaar kan brengen zolang ik of mijn zoontje nog niet willen stoppen. Ik ga het maar gewoon extra geven denk ik.
Nee de borstvoeding hoef je niet mee te tellen, dat is gewoon lichaamseigen en mag onbeperkt. Je zou een bordje pap kunnen maken van koemelk?
Precies zoals Jackie87 zegt; de borstvoeding hoef je niet mee te tellen als zuivel. Het heeft ook een hele andere samenstelling dan koemelk. Ik zou dus gewoon een bordje pap geven als ontbijt. Ik geef in de ochtend ook nog borstvoeding en daarna krijgt hij een bordje zelfgemaakte havermoutpap van amandelmelk, is in 3 minuten klaar.
Er zit nog best lang tussen, zou dan gewoon de ochtendvoeding doen en daarna de pap. Ik stond toen ik fulltime kolfde om 5:30 op. Belachelijk vroeg maar ik vond het heerlijk zo rustig 's ochtends
Als je geen extra melk geven wil naast de borstvoeding dan kan je de pap ook aanmaken met water. Dat "hoort" wel niet, maar mijn dochter at dat prima.
Mag ik vragen hoe je die havermoutpap maakt? Mijn baby lust namelijk geen "gewone " pap. En mag dat al met 8 maanden (gemaakt van bv of kv dan) ?
Ik neem amandelmelk van Alpro (maar kan natuurlijk van elk ander merk of bv of kv) en doe daar een paar handjes havermout door. Het is even uitproberen om de juiste verhouding te krijgen. Dit zet ik op het vuur en laat ik ongeveer 3 minuten 'garen'. Het moet niet koken, maar wel flink heet worden. Het wordt dan een beetje smeuïg. Ik doe er dan nog wat fruit door en mijn zoontje vindt het heerlijk! En ik denk dat je dit prima met 8 maanden al kan geven.
Nou sinds twee dagen krijgt mijn mannetje een bordje Bambix met gewone melk en hij vind het heerlijk! Heeft er nog geen druppel minder bv om gedronken dus het is een goede keus geweest.