Hallo, Mijn zoontje is nu 3 maanden en een week. Dus over ongeveer 3 weekje zouden we mogen beginnen met bijvoeding. Dit zou fijn zijn aangezien mijn zoontje een hongerlap is. HIj krijgt nu 3x 180/6 en 2x210/7. Hij krijgt al Friso Extra en dan nog red hij het net aan op een dag. Dus bijvoeding zou voor hem zeer welkom zijn. (rijstebloem, fruithapje, groentjehapje) Hij is ook al aardig groot, 60 cm en 6,9 kilo. Nu heeft de huisarts gisteren geconstateerd dat hij last heeft van exzeem. Volgens het CB is het dan verstandig om later te beginnen met bijvoeding, vanaf 6 maanden pas. Maar dat gaat mijn zoontje denk ik niet trekken. Hij red het nu al amper, laat staan dat hij de komende 3 maanden nog zo door moet. Klopt het dat het verstandiger is om te wachten? En hoe gaan we dat dan doen aangezien het nu al net aan gaat? Verder vraag ik me af of de bijvoeding effect heeft op de exzeem aangezien hij het nu al heeft en nu ook geen bijvoeding krijgt. Dan kan het daar toch niet aan liggen? Alvast bedankt! Groetjes Manon
Hoi, Bij kindjes met een (verhoogde kans op een) koemelkallergie is inderdaad landelijk het advies bij voorkeur tot 6 maanden te wachten met het geven van vaste voeding, zoals groente, fruit, pap. Eczeem kan met de voeding te maken hebben maar dit hoeft niet. Heeft het consultatiebureau geadviseerd om ook een andere soort flesvoeding te gaan geven? Om erachter te komen of de klachten die je kindje nu heeft met de voeding te maken hebben? Wanneer je niet van voeding hoeft te veranderen zou ik ook niet weten waarom je niet met vaste voeding kunt beginnen. Misschien dat je dit nog eens met het cb kan bespreken. Wanneer je met vaste voeding begint is het fijn om dit geleidelijk te doen zodat je kunt zien hoe het gaat. 1 soort fruit/groente per keer, 1e dag 1 lepeltje, 2e dag 2 lepeltjes, 3e dag 3 lepeltjes, als dit goed gaat kun je het verder uitbreiden en met een andere smaak beginnen. Mocht je kindje dan ergens op reageren kun je het zo in de gaten houden waar het door komt. Verder is met het drinken belangrijk dat het niet te snel gaat, voor het verzadigingsgevoel. 15-20 minuten is een goed drinktempo. Groetjes Angelique
Hoi Angelique, Dank voor je snelle antwoord. Zowel de huisarts als het cb hebben niet geadviseerd om andere voeding te proberen. Ik denk dus ook niet dat het daaraan ligt. De exzeem is ook niet zeer ernstig, maar het is er dus wel, en lijkt zich nu uit te breiden. Advies is nu om meer te smeren met de vette zalf die we eerder hadden gekregen (tegen droge huid). Fijn om te weten dat ik dan straks wel kan beginnen met bijvoeding. Ik zal het inderdaad rustig opbouwen. Is het nog verstandig om met een bepaalde fruit of groente te beginnen? Banaan bv of worteltjes? Drinken gaat hier trouwens in een rustig tempo, hij doet 20 a 25 minuten over een fles. Drinktempo is dus wel goed, maar hij heeft vaak binnen de 4 uur al weer honger. Groetjes Manon
Hoi Manon, Je kan beginnen met zachte smaken fruit en groenten en het is het beste om 1 smaak per keer te introduceren. Voor fruit is dat bijvoorbeeld peer, banaan, appel (en als het verkrijgbaar wordt mango, perzik, nectarine en meloen). Voor groenten kan dat courgette, worteltjes, bloemkool, sperziebonen, broccoli en een beetje aardappel zijn. Daarna kan je ook andere smaken uitproberen. Succes! Groetjes Linda