Wanneer starten met bijvoeding?

Discussion in 'Voeding' started by Mariya, Nov 1, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Vanaf wanneer bijvoeden?

1. Wanneer mijn kleintje 4 maanden oud was/is.

2. Wanneer mijn kleintje 6 maanden oud was/is.

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Mariya

Mariya Actief lid

Jan 3, 2009
    445
    0
    0
    #1 Mariya, Nov 1, 2009
    Last edited: Nov 1, 2009
    Vanaf welke leeftijd ben jij begonnen met het bijvoeden van je kleintje? Vermeld er ook meteen bij waarom je al met 4 maanden bent begonnen of pas met 6 maanden.

Heeft het trouwens ook iets met het gewicht te maken? (Een flinke baby eerder bijvoeden?)

2. kim0503

kim0503 Bekend lid

Apr 10, 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard
    Mijn zoontje begon met 3 maanden en 1 week echt al het eten uit onze monden te kijken en daarbij te smakken. Ik ben dus voorzichtig begonnen met een fruithapje, half potje per dag, na een week ben ik ook groenten gaan geven en dat gaat super. Nu eet hij volle potjes van beide ( smorgens fruit savonds groente) en hij vind het heerlijk.
    Groetjes Kim

3. Mariya

Mariya Actief lid

Jan 3, 2009
    445
    0
    0
    Oh wat fijn dat het goed is gegaan! Wat zei het cb er eigenlijk van? (Niet dat ik per se naar ze ga luisteren maar ben gewoon nieuwsgierig!) En qua melk? Hoe ziet je schema er nu eigenlijk uit?

4. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik ben met 4 maand voorzichtig begonnen met bijvoeden...

Dit had een aantal redenen:

1. Bij het CB weten ze het ook niet meer zo zeker of vanaf 6 maand echt wel zo goed is...
    De reden dat ze zeiden van wel was vanwege het hogere risico op allergieën.... Door later met bijvoeden te beginnen zouden er minder kinderen allergieën ontwikkelen...
    Echter bij de kinderen die pas vanaf 6 maand met bijvoeding te beginnen zijn er meer dan ooit allergieën aangetroffen...

2. Ik ben van mening dat een kind zodra het kan alle smaken moet leren kennen om later een gezond en gevarieerd schema te kunnen opbouwen... Vanaf 4 maand is dus mogelijk... en dus meteen beginnen...

Bij mijn dochter ook gedaan en ze is zo gezond als een vis en lust alles...

5. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

Dec 28, 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    ? Is dat geheimtaal:D

6. Mariya

Mariya Actief lid

Jan 3, 2009
    445
    0
    0
    Echt waar? Dit wist ik niet, ga dat toch eens uit zoeken! Ik denk ook dat ik met 4 maanden wil beginnen, mede omdat ik idd ook vind dat een kleine een gezond en gevarieerd schema moet op bouwen en het mag vanaf 4 maanden, dus waarom niet?

7. Mariya

Mariya Actief lid

Jan 3, 2009
    445
    0
    0
    Haha er ging iets mis! :D

8. Gezond

Gezond Niet meer actief

Ik hoorde het ook pas toen ik het volgens mij op dit forum las en ik ben gaan bellen en ze ermee geconfronteerd heb... Toen gaven ze het toe;)
    Mijn wijkverpleegkundige gaf eerst steeds aan vanaf 6 maand en toen ik haar ermee confronteerde en ik Sven dus al wel fruit gaf mocht ik em ook ineens aardbeien gaan geven en druiven en weet ik wat niet allemaal ;)

Ik ben altijd van mening: Kijk naar je kindje... Kijk of ze het lekker vinden... Kijk hoe ze erop reageren...
    En als het vanaf 4 maanden echt niet zou mogen stond het ook echt niet zo in de schappen van de winkel denk ik dan maar!

Precies wat je zegt... Het mag... dus waarom niet??

Ik denk eerder dat het nadelig is voor een kindje om pas met 6 maand te beginnen gebaseerd op de informatie die ik heb...

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Idd bijzondere vraag zo.

Hier bij alle drie de kindjes begonnen met ruim 6 maanden. Tot die tijd hebben ze meer dan genoeg aan de borstvoeding (evt kunstvoeding).

Met de ruim 6 maanden gewoon heel rustig begonnen met ongepureerde stukjes groente en later ook fruit er zijn immers nog maanden genoeg om te wennen aan het vaste voedsel gezien de borstvoeding (evt kunstvoeding) toch de hoofdvoeding blijft tot de 12 maanden, altijd prima gegaan hier, kindjes lusten alles, nergens problemen mee en geen allergieen oid. Ook kunnen ze met deze leeftijd gewoon de groentes/fruit kauwen en hoeft het niet gepureerd (wat wij erg onnatuurlijk vinden). Kortom voor ons helemaal prima zo en sluit helemaal aan bij onze ideeen en die van de kinderarts en mdl arts.

10. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik ben met 4maanden begonnen.
    want mijn dochter had zo veel voeding nodig op haar manier dat ik met een liter per dag dus echt niet meer uit kwam.
    ik mocht ook eerder dan normaal brood gaan geven omdat haar groeicurve zo heel erg hard ging

11. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Nu ongeveer een week bezig met bijvoeden. En meneer heeft al smaak, groente uit een potje hoeft hij niet. Hij wil verse groenten. Ik kook het en maakt het fijn (niet tot vloeibaar!). Aan groenten moet hij wel wennen, fruit gaat er meteen in!
    Gewacht tot 6 maanden, omdat het eerder niet nodig is. Ook ben ik allergisch voor bepaald eten en dan kun je dus bij je kindje beter vanaf 6 maanden gaan bijvoeden.

12. kim0503

kim0503 Bekend lid

Apr 10, 2009
    634
    0
    0
    Hoekse waard

Ja idd ben ik ook heel blij mee en Remco ook, hij vind het echt heel lekker en gaat al happen als hij de bakjes ziet staan :D. Het cb zei er eigenlijk niks over, ze vroeg hoe hij erop reageerde en toen ik zei dat hij het heerlijk vond vroeg ze of ik ook al groente gegeven had hihi Ik mocht dus gewoon doorgaan.
    Qua melk zit ik nu op het volgende schema

tussen 8 en 9 180+6 10 uur naar bed
    rond half 12 potje fruit
    tussen 12 en 1 150+5 1 uur naar bed
    tussen 3 en 4 180+6 4 uur naar bed
    rond half 7 potje groenten
    rond 7 half 8 150+5 8 uur naar bed
    rond 11 half 12 180+6 ( en sinds 2 avonden rijstebloem erbij) voor deze fles maak ik hem nog wakker.

Ik heb ik alle flessen ( behalve dan de nacht fles) een schepje johannesbroodpitmeel ivm spugen en om zijn ontlasting iets makkelijker te maken voor hem. Hij drinkt overigens niet alle flessen echt leeg hoor, de meeste wel.

13. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Ik ben bij ruim 5,5 maand gaan bijvoeden omdat ik op de Rapley methode wilde gaan bijvoeden en dan is het wel handig als je kindje enigzins rechtop kan zitten en goed de dingen zelf vast kan pakken. Ook omdat er veel allergieën in de familie voorkomen wilde ik later dan 4 maanden beginnen. Ik weet dat de meningen onder wetenschappers er ook over verdeeld zijn, maar ik had niet het idee dat ze al om iets anders dan bv zat te springen en ik baseer me voornamelijk op informatie die op het moment dat ik iets moet beslissen voor handen is.

14. Mariya

Mariya Actief lid

Jan 3, 2009
    445
    0
    0
    Zo te lezen zijn ook onder de moeders de meningen verdeeld. Ik kan nu al niet wachten te beginnen met fruithapjes en groentenhapjes!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij zijn gaan bijvoeden met ruim 5 maanden (geen allergieën in de familie). Ik ben van het standpunt: vanaf 4 maanden mag, vanaf 6 maanden 'moet'. En moeten is dan een groot woord maar dan is het erg verstandig om wel te beginnen ivm afnemende ijzervoorraad en voor de spraak- en kauwontwikkeling.
    Persoonlijk moet iedereen het echt voor zichzelf (voor z'n kind) weten maar naar mijn idee is het slechtste moment: wanneer jij het leuk vindt...

16. pixie

pixie VIP lid

May 30, 2008
    12,315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    niet dat ik uit ben op een discussie, maar wat is dan 2 maanden wachten ..ze leren dan toch ook alle smaken?

ik heb voor 6 maanden gekozen omdat ik borstvoeding geef en volg deze voedselschema
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

17. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Hier met 4 maanden begonnen. Hij had niet meer genoeg aan zijn flessen. en zoals eerder gezegd, het mag met 4 maanden, mocht ook van het cb.

18. lillybit

lillybit Actief lid

Sep 18, 2008
    336
    0
    0
    Haarlem
    Ik ben ook met 4 maanden begonnen met fruit en groenten,
    ook omdat ze aan haar flessen niet genoeg had.
    En vannaf dag 1 smaakt het allemaal.
    Het CB zij dat ik het goed deed, want ik was er zelf al aan begonnen.
    Ik vindt dat je naar je kindje moet kijken, mijn kindje heeft eigenlijk altijd wel honger.
    Wat ik haar geef het gaat altijd op.

19. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,715
    3,151
    113
    Female
    Met 5 maand groente en met 5.5 maand fruit ivm reflux en dus op advies van het cb/ ka,,

Liefsz :)

20. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

Jan 2, 2007
    13,192
    431
    83
    Female
    home sweet home
    Wij zijn met 5 maanden begonnen op advies van CB!

Share This Page