borstvoeding - flesvoeding - slechte moeder?

Discussie in 'Voeding' gestart door cherry blossom, 22 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherry blossom

cherry blossom Niet meer actief

Heyy meiden,

Ik heb een zoontje die laatst wat eczeem in het gezichtje had. Zelf heb ik vroeger dauwworm gehad (=eczeem bij baby's) en ik heb astma en mijn vriend bronchitis. Vandaar dat ik borstvoeding geef.
    Nou zie ik kolven op het werk echt niet zitten, er is geen fijne ruimte om te kunnen zitten, ik kan er niet tegen om rustig te zitten kolven terwijl het op de afdleing heel erg druk is. En daarbij vind ik voeden en kolven en werken een behoorlijke opgave. Ik werk verschillende diensten en het lijkt me altijd een behoorlijk geplan enzo...

Dus wou ik de borstvoeding af gaan bouwen per aug. 2x per dag wil ik borstvoeding geven, 's morgens en 's avonds de rest van de dag wou ik graag flesvoeding geven, hypoallergeen.

Is de kans zoveel groter dat mn kindje ook astma/ eczeem krijgt omdat ik over op de hypoallergene voeding ga? Ik heb als ik begin met afbouwen 12 weken borstvoeding alleen gegeven. En vanaf 23 augustus wil ik borstvoeding en flesvoeding gecombineerd gaan geven.
    Ben ik een slechte moeder omdat ik een half jaar borstvoeding geven niet wil/niet zie zitten?

ik heb een afbouwschema gemaakt, hoe hebben julle afgebouwd?
    dit is mijn afbouwschema:

Afbouwschema -> borst en flesvoeding combineren.

Ongeveer de tijden van de voeding:

6:00

10:00

14:00

18:00

22:00

02:00 (of wanneer hij zich meld)

3 aug t/m 9 aug -> de borstvoeding van 18 uur laten vallen, en flesvoeding geven.

10 aug t/m 16 aug -> de borstvoeding van 10 uur laten vallen, en flesvoeding geven.

17 aug t/m 23 aug -> de borstvoeding van 14 uur laten vallen, en flesvoeding geven.

Als hij doorslaapt, de nachtvoeding laten vallen.

Dan zit ik op 2 x borstvoeding per dag (6:00 en 22:00) en 3x flesvoeding per dag (10:00, 14:00 en 18:00)

Als hij zich 's nachts meld, krijgt hij borstvoeding.

Als ik werk wanneer hij borstvoeding moet krijgen dus om 6:00 en 22:00, dan krijgt hij flesvoeding of afgekolfde melk en kolf ik af zodra ik thuis ben. (Dit is alleen het geval als ik nachtdienst heb tot 7.30 of late dienst tot 23.00.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Persoonlijk zou ik wel borstvoeding blijven geven, je hebt recht om te kolven/eerder te komen/gaan op je werk. Ik vind het goed te doen. Zeker met eczeem en jullie eigen bronchitis/astma, zou ik zeker alleen borstvoeding blijven geven.

De vraag is of het lukt om 2x per dag borstvoeding te gaan geven. Je productie is tegen die tijd nog lang niet stabiel, grote kans dat je dan helemaal moet stoppen met de borstvoeding. Ik zou dat absoluut niet willen, je moet voor jezelf opmaken of jij dat risico wil nemen...

3. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ten aller eerste wil ik je even op het hart drukken dat je geen slechte moeder bent als je over gaat op flesvoeding.
    Ik ben zelf een flessenkind omdat mijn moeder na 2 dagen geen borstvoeding meer had en ik ben zo gezond als een vis.

Verder ben ik helemaal uit de borstvoeding (kraamzorgopleiding gedaan) maar ik denk dat je het beste even contact op kan nemen met je verloskundige om zekerheid te krijgen.

Succes met afbouwen

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het altijd erg jammer om te lezen dat een goedlopende borstvoedng wordt afgebouwd, zeker om die reden (werk). En volledige en uitsluitend borstvoeding kan de kans op luchtwegklachten verminderen. Ik vraag me af of je je niet schuldig gaat voelen als blijkt dat je zoontje astma heeft...

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Oh ooooh....

Meid luister naar je eigen gevoel, doe waar je zelf achter staat... Deze discussie das een gebed zonder einde.

Uiteindelijk ben JIJ degene die beslist wat JIJ het beste vind voor je kindje. Iedereen heeft hier een andere mening over.

En een slechte moeder ben je als je je kinderen om drie uur 's nachts kwijt raakt in de kroeg, niet om de voeding die je geeft.

Denk dat je zelf ook de voor- en nadelen van beide soorten voeding kent... maak je eigen keuze en sta er achter zou ik zeggen....

6. cherry blossom

ja ik vind dat je gelijk hebt. Ik vind het al heel wat dat ik 12 weken bv gegeven heb. Mn huisarts zei dat de eerste 8 weken het belangrijkste zijn. Ik overleg met het cb wat ik het beste kan doen. Ik wil ook niet nog gestresster zijn op het werk dan dat ik nu soms al ben. En dat krijg ik denk ik wel als ik in de drukte weg moet om te kolven en op een kamer van een van de bewoners.. alle ruimtes zijn altijd druk bezet. Hoe gestresster ik ben hoe meer eczeem ik krijg en hoe minder ik kolf.

Ik ga nog zowiezo tot het werken volop bv geven en dan kijk ik verder..

bedankt!

7. Writer

Writer Niet meer actief

meid kijk wat het beste voor jou uitkomt , je kindtje gaat echt niet ziek worden , omdat je geen borstvoeding hebt gegeven , kijk eens maar bij meiden die voldig borstvoeding geven ook hun kindtje krijgt astma ,allergie dus borstvoeding geeft geen garantie

snoopy ik vind dat je haar wel schuld gevoel geeft , word haar allemaal niet makkelijk gemaakt ,dan nog dat reactie

slechte moeder voel je als niet voor je kind kan zorgen , en geloof mij dat krijg je welles als je zo stress en depri gaat voelen , wanner jou allemaal teveel werd
    ik voelde me schuldig toen ik steeds huilend aan bed van mij dochter zat omdat ze niet wou slapen ,na hele dag huilen , ze kreeg toen allen borst ,bleek niet genoeg te zijn , beetje laat achter gekomen ,maar ik werd depri van een huilend baby , was ongelukkig , en wou opgegeven moment geen kind meer hebben , nou dan voel je pas schuldig hoor
    dat kwam allemaal door de vermoeindheid wat ik had toen die tijd

fles kindtje zijn net zo gezond ,lees even wat over op internet genoeg te vinden
    jou schema voor straks zit er goed uit ;)

8. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Tuurlijk ben je geen slechte moeder als je straks de fles en borst gaat combineren! Dat zal wat zijn zeg, dan zijn er wel heel veel slechte moeders hier op de aarde.
    Ik heb zelf maar heel kort bv gegeven, het is eigenlijk gewoon mislukt. Wees er trots op dat je het al zolang hebt volgehouden. Ik kan je dus ook geen advies geven over afbouwen en ik heb ook geen idee hoe dat werkt, maar kan je het niet eerst proberen op je werk?
    Misschien valt het je allemaal wel mee en lukt het je toch. Als het niet lukt kan je altijd nog afbouwen toch?
    Sterkte met je beslissing!

9. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Natuurlijk ben je geen slechte moeder als je stopt met borstvoeding en overstapt op flesvoeding, je zou pas een slechte moeder zijn als je helemaal niks meer voedt ;)

Ik denk dat je afbouwschema er prima uit ziet, zo zou ik het zelf ook doen. Hou er wel rekening mee, dat het wellicht niet helemaal loopt zoals je zou willen en je het risico loopt dat je productie verder terug loopt dan je zou willen. Dan moet je dus alsnog kiezen..óf vaker aan gaan leggen om je productie op te krikken en dus alsnog kolven op je werk. Óf die andere voedingen ook over gaan op kunstvoeding. Maar dat zie je tegen die tijd wel joh, voor t zelfde geld gaat t gewoon goed en past je productie zich wel aan, maar ik wou t je gewoon even 'meegeven'.

Succes!

Oh wat je trouwens ook zou kunnen doen, áls je dat ziet zitten, is een extra kolf moment op de avond in bouwen. Maar ik zie dat je nog nachtvoedingen geeft, dus weet niet of dat wel prettig is.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je banner doet het niet maar ik maak op uit jouw verhaal dat je kindje nu 12 weken is. Klopt dat ?
    Ik vind het riskant voor je productie om te gaan afbouwen naar 2 voedingen per dag. I.p. voed je nog niet zo lang en je productie is nog niet stabiel. Je hebt dus kans dat je productie snel mindert. Je zal dan of écht flink je beste moeten doen om de productie weer op te krikken, dat betekent flink regelen, of stoppen.

Wil je écht niet kolven op je werk of vind je dat je niet kan kolven op je werk.
    Als er geen geschikte ruimte is moet je baas je de gelegenheid geven om thuis/op het kdv je kind te voeden. En nachtdiensten hoef je voorlopig ook nog niet te doen.

11. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Vervelend dat je het kolven op je werk niet makkelijk wordt gemaakt (of onmogelijk) JE hebt wel rechten, maar recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen.

Ten eerste ben je geen slechte moeder als je stopt met borstvoeding. Maar daar is iedereen het denk ik wel over eens. Het is wel heel jammer als je stopt vanwege je werk, maar ik kan me het heel goed voorstellen dat je het niet ziet zitten. Met borstvoeding is de kans kleiner dat je kind astma krijgt, maar het wil niet automatisch zeggen dát je kind astma krijgt. En wellicht onwikkelt hij ook wel astma met borstvopeding, je weet het nooit van tevoren. Ga je er aub niet schuldig om voelen.

2 keer pd borstvoeding geven kan, maar dekans is aanwezig dat je productie snel terugloopt.

sorry voor de typfouten, ik zit te kolven en typ met 1 hand :)

12. Esli

Esli Bekend lid

23 apr 2008
    830
    0
    0
    Groningen
    Nemo, volgens mij is haar kindje nú 6 weken en zodra ze gaat afbouwen, begin augustus, zal hij 12 weken zijn.

Toch, Cherry?

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Als jij niet met een gerust gevoel kan kolven op je werk, schiet dat denk ik ook niet op. Borstvoeding vermindert de kans op allergiën en eczeem, maar is geen garantie.
    Ik heb zelf nog een week of 6 gekolfd tot drie maanden, omdat ze met reflux niets binnenhield, maar helaas liep het wel snel terug en ik moest 2 x zoveel kolven om er 1 voeding uit te krijgen, dus deed de hele dag niets anders meer. Hield niets meer over en ben er toen mee gestopt.

14. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Je bent geen slechte moeder als je stopt. Maar als je het vol zou kunnen houden zou het extra mooi zijn.
    En er wordt nu gezegd van je kindje krijgt heus geen astma als je met flesvoeding doorgaat, maar dat kan natuurlijk wel! Als je doorgaat met borstvoeding heb je er gewoon minder kans op, maar hoeveel minder dat weet ik niet.
    En zoals al gezegd loop je de kans dat je borstvoeding helemaal stopt als je flink gaat afbouwen. Je zou kunnen overwegen om het nog een paar weken te proberen als je moet gaan werken. Als het dan toch te zwaar is, kun je altijd nog stoppen.
    Maar zoals ik al zei, als je gewoon flesvoeding gaat geven, ben je geen slechte moeder.

X

15. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik zou zeggen, ga af op je gevoel. Dat is de beste beslissing!

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Meesa, ik praat haar geen schuldgevoel aan. Als cherry denkt een schuldgevoel te gaan krijgen mocht haar zoontje astma krijgen, dan zou ik zeggen, probeer door te gaan met alleen borstvoeding. Denkt ze geen schuldgevoel te gaan krijgen, dan zou ze op gedeeltelijk kunstvoeding over kunnen stappen. Beter nu er over na te denken, dan achteraf een schuldgevoel te hebben toch? Nu heeft ze nog een keus, achteraf niet meer.

17. cherry blossom

@ nemo: wow wat geef jij al lang borstvoeding! jeetjemina! kwist nie dat dat kon!
    @ meesa: aah wat erg zeg! ik ken het gelukkig niet dat mn zoontje steeds huilt maar ik kan me goed voorstellen dat je op een gegeven moment zelf mee gaat huilen.. gaat t nu goed?

mijn zoon is vandaag 7 weken en ik wil 3 maanden sowieso volhouden en dan in aug. afbouwen tot 2x daags borstvoeding. Misschien bedenk ik me nog en blijf ik borstvoeding geven. Maar ik zie er ontzettend tegenop om op het werk te kolven... ik kan daar niet rustig of relax zijn als ik daar kolf dat weet ik gewoon zeker. Maar ik bekijk het tegen die tijd wel.

18. cherry blossom

ja ik ga gewoon op mn gevoel af.. en boeien wat anderen er van vinden..

wat is trouwens reflux? ik hoor dat woord best vaak maar wat het toch is?

19. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik heb vroeger ook erg eczeem gehad, en ik heb al mijn kids dus borstvoeding gegeven, alleen mijn jongste 2 kinderen heb ik maar een paar maanden gegeven, en binnen een maand hadden ze allebei ernstig eczeem uitbraak.. :(

Ik wil niet zeggen dat dat perse bij jou ook zal gebeuren, maar ik las net dat iemand zei dat je kindje heus niet ziek wordt....het KAN dus wel.

Ik voel me tot de dag van vandaag schuldig (elke keer als ik naar zijn pijnlijke eczeem kijk), ik zou er dus heel goed over nadenken om te stoppen vanwege je werk...

20. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België

Deel Deze Pagina