continu kleine beetjes drinken en speen/flesweigering

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door maxert, 10 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maxert

maxert Lid

28 mrt 2014
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter van 4 maanden krijgt volledig borstvoeding, twee dagen per week gekolfd. Het drinken van de gekolfde melk uit een fles gaat moeizaam, ze krijgt dan misschien over de gehele dag 200 tot 300 cc binnen. Volgens het CB gebruikt ze de 'borsttechniek' om te drinken en lukt het daarom niet goed. Ook een tutje wil/kan ze niet.

Ik heb van het CB het boekje van Ria Blom gekregen, omdat ik de dagen in combinatie met een peuter van 3 erg pittig vindt. Ze slaapt heel kort, vaak maar 10 minuten tot 45 minuten misschien twee keer per dag met als gevolg dat ze om 17u uitgeput is en huilend aan de borst in slaap valt. Inbakeren lukt niet, de draagzak lukt vaak niet omdat er teveel geluid is vanuit broerlief. Ze valt eigenlijk alleen aan de borst in slaap en zodra ik me roer gaan de ogen weer open. Erg moeilijk in combi met een peuter.

Het drinken gaat ook moeizaam. Ze drinkt steeds maar 5 minuten en dan aan één borst. Dit elke anderhalf tot twee uur. Ik krijg als advies van de lk om beide borsten aan te bieden, maar ze is na 5min gewoon klaar. Ik twijfel nu aan mn productie omdat ze in een maand maar 400 gram is bijgekomen (terwijl ze een grote baby is (65cm), ik weet niet of dit kan door die twee dagen van te weinig voeding of dat het echt mn productie is of te weinig achtermelk krijgen

Ik weet niet goed hoe ik de cirkel moet doorbreken van korte slaapjes-korte voedingen. Heeft iemand misschien tips?

2. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Ik zie nog geen reacties, vind het moeilijk je vraag helder te hebben. Even kijken of ik het begrijp:
    -je kindje is minder hard gegroeid
    - je kindje slaapt kort, 1cyclus en ook moeizaam
    - je twijfelt aan je productie omdat ze kort drinkt en vaak komt

Je kindje is nu 16 weken, vaak gaan moeder dan werken en kids naar opvang. Ook zitten ze vaak dan rond of in een sprong van hun ontwikkeling. En ze gaan gewoon minder hard groeien. Dat is niet raar. Je lijkt in een moeizaams cyclus te zitten die voor jullie beide niet werkt. Je kindje moet ook nog leren door te slapen in de zin van in slaap vallen en dan de volgende slaapcyclus er achteraan plakken. Dat kan alleen als ze dat leert met jou hulp. En als ze ontspannen is.
    De voedingen kun je borstcompressie toe passen zodat hopelijk je kindje net wat meer melk binnen krijgt. En je mag best even een beetje rekken naar de twee uur om te beginnen. Snacken is een onhandig iets. Waarschijnlijk omdat ze zo moe is kan ze niet lang of effectief drinken waardoor ze vaker vraagt.
    Wat ik zou doen ( maar dat ben ik): vrije week nemen. voeding zeker twee uur er tussen. En samen slapen. Op het grote bed, blote borst in de buurt. Even helemaal terug naar af zoals de eerste dagen. Als ze maar slaapt! En dan de voeding optimaliseren door borstcompressie als ze weer in slaapt dreigt te sukkelen. Als een borst klaar is even bij de les zien te krijgen en dan de andere borst ook met compressie om haar actief te houden. Is ze voldaan/ laat ze los, dan lekker samen slapen zodat ze jou veiligheid ervaart en tot rust komt. Neem zelf wat drinken en eten en iets te doen mee en relax.

Hopelijk kun je hier wat mee :)

3. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Ik heb ook een peuter van drie en een baby'tje van vijf maanden. Hier vooral s'nachts korte voedingen, dit komt doorbmoe zijn (lees in slaap vallen) maar ben er achter dat mijn dochter ook graag aan de borst wil door gemis, graag de geborgenheid op zoekt. Mijn dochter drinkt ook maximaal 300 ml op de opvang, fles geven blijft een ding. Ik voed sowieso in de ochtend om 19:00 en 22:00 en dan s'nachts nog meerdere keren (helaas), dan zou 300 ml voldoende moeten zijn. Slapen gaat hier in de middag alleen moeizaam en op dr opvang ook korte slaapjes, dan om 17:00 helemaal klaar wat ik rek zodat mijn peuter en baby samen naar bed gaan.
    Jouw verhaal klinkt als de mijne.
    Hoeveel kolf je?

Mijn gevoel is dat mijn dochter de borst als speen en snavk ziet maar voornamelijk als geborgenheid op zoekt. Vooral s'nachts dan is het rustig (geen peuter :)) en ligt ze heerlijk bij mama.

Deel Deze Pagina