Beginnen met fruithapje, 4 maanden?

Discussie in 'Voeding' gestart door Barocky, 4 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Mama's,

Mijn dochter is vandaag precies 4 maanden oud. Ze drinkt goed en groeit goed en jullie snappen dat papa en mama uitkijken naar het 1e fruithapje. Ze heeft geen problemen gehad met overstappen van bv naar kv en ook van een wisseling van het ene merk kv naar een ander merk ging probleemloos. Zouden we een fruithapje kunnen proberen, eens kijken of dat er een beetje ingaat of adviseren jullie toch zo lang mogelijk te wachten tot 6 maanden om over te gaan op potjes?

En dan nog een vraagje : is een fruithapje alleen om te 'oefenen' en moet ik haar daarna nog de fles geven of is het meteen een volwaardige vervanging?

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes, Barocky

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hmm, nou nee, dat snap ik eigenlijk niet :D! Haha! Ik had het best fijn gevonden als je minstens tot 12 mnd geen groenten of fruit hoefde te geven :p maar tot die tijd gewoon lekker alleen borstvoeding of kunstvoeding!

Als jullie dat willen, dan kan je dat uiteraard doen, je kan starten vanaf de dag van geboorte, maar bijvoeding voor de 6 maanden word niet aangeraden. Persoonlijk zou ik dus idd gewoon tot de 6 maanden wachten en dan bijvoeding gaan geven. Potjes hoef je natuurlijk ook niet te geven als je dat niet wil, je kan je kindje ook gewoon verse groenten en fruit geven. Wij zelf hebben bij alle drie onze kindjes gewacht met de bijvoeding tot ze 6.5 mnd oud waren ;)!

Zeker als je voor de 6 maanden begint is het om te oefenen. Gewoon 2-3 hapjes is echt meer dan voldoende. Alle voedingstoffen die ze nodig hebben halen ze nog uit de melkvoeding. Als mensen al met 4 maanden of eerder beginnen met de bijvoeding zie je vaak dat ze met ong 6 maanden een melkvoeding weg laten. Maar als je met 6 maanden begint heb je ook gewoon ruim de tijd om rustig te laten wennen en zijn 2-3 hapjes ook echt genoeg om aan de groenten en fruit te wennen.Gezien ook dan melkvoeding de hoofdvoeding blijft en de andere dingen bijvoeding zijn. Zo rond een maand of 9 dan word het pas belangrijker dat ze wat meer binnen gaan krijgen voor de voedingstoffen.

Verder zou ik zelf niet beginnen met fruit, maar met groenten. Dit omdat dit milder is voor de darmpjes en minder allergeen.

Groetjes, Hanneke!

3. Zoon

Zoon Actief lid

14 jan 2010
    241
    0
    0
    @ home
  4. adi

adi Niet meer actief

Als jullie willen kun je idd nu al starten met de bijvoeding. Wij zijn met 5 maanden begonnen met laten proeven van groente (in het begin was het echt niet meer dan 1 hapje daadwerkelijk naar binnen).
    Ik zou ook eerst starten met groente, dat wordt makkelijker verteerbaar, en dan bijv worteltjes. Ik zou elke groentesoort een paar dagen achter elkaar proberen om te kijken of ze erop reageert, en dan een nieuw soort introduceren.

In het begin geef je bijvoeding tussen 2 flessen door (ik las dat je over bent naar fv dus advies over bv heeft geen zin meer), het vervangt nog geen melkvoeding. Pas als je kindje daadwerkelijk wat eet (60-100 gram) van groente en fruit, kun je een fles laten vervallen. Dat is meestal de 5de fles (late avondfles).

Ik snap trouwens wel dat je uitkijkt naar het eerste hapje, het is de eerste keer dat je je baby echt ziet 'eten', een van de belangrijkste mijlpalen in zijn/ haar leven. Het moet inderdaad niet te vroeg zijn, maar er is ook geen reden om je kind eeuwenlang alleen aan die fles te laten hangen. Vanwege de rijpheid van de darmen en de allergien wordt tegenwoordig geadviseerd om te wachten tot 6 maanden. Wij hebben wel gewacht langer dan 4 maanden, maar ik ken ook mensen die met 4 maanden zijn gestart en waar het prima gaat. De keuze is helemaal aan jou (en je baby)

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi Barocky!

Ik snap heel goed dat je uitkijkt naar dat eerste echte eetmoment! Ik had dat ook heel sterk! Wij zijn dan ook met 4,5 maand begonnen met groente en fruit en dit ging ontzettend goed qua eten. Wel kreeg ik op een gegeven moment het idee dat Lucas er toch wat overgevoelig op reageerde en ben ik er dus weer mee gestopt. Daar reageerde hij goed op en werd weer rustiger.
    Bij een volgend kindje wacht ik ook zeker tot 6 maanden.

Nu beginnen we weer vanaf zaterdag (precies 6 maanden) en ga ik hem stukjes groente geven i.p.v. gepureerd.

Succes ermee!
    Liefs!

6. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    MamaMarije, wat bedoel je precies met overgevoelig reageren? Ik wil niet iets doen wat ik zelf graag wil (het lijkt me zo grappig haar te zien 'klungelen' met een lepeltje) terwijl ik beter tot 6 maanden had kunnen wachten.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb niet veel toe te voegen aan bovenstaande.
    Ik wil wel vertellen dat ikzelf wel begonnen ben met 4 maanden. Ik denk dat iedereen het voor zichzelf en zn kindje zelf moet bepalen. Ik vind alleen de reden "omdat het zo leuk is" niet DE reden om te starten al bij 4 maanden. Het IS ook wel heel leuk hoor en dat begrijp ik heel goed. Maar het hoeft nog helemaal niet met 4 maanden en inderdaad ivm allergieën ed is het ook beter om te wachten tot 6 maanden.
    De reden trouwens dat wij wel met 4 maanden zijn begonnen was omdat ons zoontje altijd maar honger had ondanks forte voeding met nutriton etc. Dikwijls kwamen we over de 1000cc KV heen. Met de fruit- en groentenhappen tussendoor was hij veel meer tevreden.
    Hier heeft t dus goed uitgepakt!
    En inderdaad is het in het begin echt maar een paar happen hoor, als dat al wil. De eerste 5 keer was het alleen maar kokhalzen hier! Maar na een week of 2 ging er ca 50 gram in per keer.
    Je kan heel goed vers fruit en verse groenten invriezen in ijsblokjes zodat je niet te veel hoeft weg te gooien. Als ze nog zo weinig eten zijn potjes echt zonde van je geld! En vers is ook veel lekkerder van smaak.

8. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Lucas reageerde wat overgevoelig doordat hij lichamelijk onrustiger werd, prikkelbaarder, sneller geïrriteerd, sliep minder goed, dat soort dingen. Ik weet natuurlijk niet zeker dat dat door de hapjes kwam, maar gevoelsmatig dacht ik: hij heeft het toch nog niet nodig, dus ik stop er weer mee!

Wij waren overigens ook niet alleen begonnen 'omdat wij het leuk vonden', maar meer omdat Lucas er aan toe LEEK te zijn. Hij hapte en greep naar alles wat eten was, kwijlde en kauwde enorm, maar toch...

Uiteraard zijn er ook kindjes waarbij het wel goed gaat, als je toch met 4 maanden gaat beginnen, raad ik je iig aan om goed naar je kleine te kijken en naar je mama-gevoel te luisteren!

Trouwens: dat invriezen in ijsblokjesvormpjes gaat super, heb ik hier ook gedaan!

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Met Kylian zijn we begonnen met 4 maanden bij te voeden , die keek ons bijna alles van de vork af, hapte naar alles wat maar in de buurt van zijn mond was.
    Dit ging vanaf het begin goed, eerst een paar hapjes proeven maar rond de 5 maanden zat hij toch al op zo'n klein potje helemaal leeg.

Dus toen Kinley 4 maanden was ook geprobeert, rampzalig moet ik eerlijk zeggen, ze wist niet wat ze met de lepel moest vond het allemaal maar raar en was er dus echt niet aan toe.
    Goed dan wachten we tot ze ouder is.

Toen ze 5,5 maand was weigerde ze in eens de fles van 15 uur, na contact te hebben gehad met de voedingsdeskundige (Kinley heeft net als Kylian constitutionele eczeem) zijn we begonnen met bijvoeden (groente en aardappeltjes) en dat gaat goed.
    Ze eet nu zo'n 100 gram aan warm eten met een toetje, soms wil ze niet en krijgt ze gewoon een fles.
    Ondertussen zijn we ook begonnen met brood en dat gaat er bij haar in als koek (gewoon droog brood)

Ik zou zeggen, lees (en luister) naar alle tips en haal daar uit wat het beste bij jou en je kindje past.

Groetjes Anita

10. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    Ik vind dat de ouders uitkijken naar het eerste hapje geen goede reden.
    Als je kindje zèlf aangeeft er aan toe te zijn (smakken, eten uit je handen kijken etc) dan lijkt het me een juist tijdstip. Ik zou persoonlijk wel pas na de 6 maanden beginnen.

11. Sjanienu1

Sjanienu1 VIP lid

6 sep 2008
    6.495
    1
    0
    Winkelmedewerkster
    's-Heerenberg
    Ik ben met 4 maanden begonnen met bijvoeding.
    De eerste weken waren dat natuurlijk maar een paar hapjes, toen at 'ie een half potje leeg en daarna een heel potje.
    Je moet zelf doen wat je gevoel je ingeeft. Als je wilt beginnen met fruit of groente kun je dat gewoon langzaam proberen.

12. wies31

wies31 Fanatiek lid

16 nov 2006
    3.371
    1
    0
    roosendaal
    onze zoon is as vrijdag 4 maanden, maar al wel 18 weken dan. ik ben nu al voor de 2e week bezig met zijn fruithapje. 'we moesten altijd rekken tussen de laatste 2 voedingen, dan had ie altijd veel te vroeg honger. ook stopte ie alles al in zijn mond, en keek ie zowat ons eten van de vork af! ik had het gevoel dat ie er gewoon aan toe was. hij is ook wel 2 weken later geboren, en dat merk je ook wel hoor. en inderdaad, de 1e dag met fruuit ging niet vanzelf,haha, hij duwde meer naar buiten met zijn tong als dat ie het binnen hield. maar hij vond het wel heel lekker. de 2e dag ging het al beter, hij had het zo door. nergens last van, en nu eet ie een half potje per dag. vanaf volgende week wil ik het fruit in de ochtend gaan doen, de fles van 11 uur verschuiven naar 12 uur, en groentepotje gaan geven tussen de laatste 2 voedingen. zodat ie straks al op de goede tijd zit om tussen de middag om 12 uur zijn boterhammetje te eten. duurt nog even, maar ik kijk graag vooruit. luister naar je gevoel ook hoor, echt, als moeder merk je ook wel wanneer je kind er aan toe is. als je het aan het cb vraagt dan mogen ze onderhand met een jaar pas wat anders,haha. succes in ieder geval als je ermee begint!

13. Barocky

Barocky Actief lid

27 apr 2009
    160
    0
    0
    Dankjullie voor jullie reacties. Ik weet niet zo goed of ze er al aan toe is (misschien zijn wij er wel meer aan toe dan zijzelf haha) het is niet zo dat ze mijn eten van mijn vork afkijkt. Wel heeft ze honger, ze drinkt de fles leeg, eet de speen er bijna bij op en kijkt me na de fles aan van 'was dat alles' ?? Ik heb speentje nummer 3 eens geprobeerd maar die fles had ze toen zo snel leeg en zette het daarna op een brúllen dat ik toch nummer 2 maar weer gebruik. Dat gaat beter. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen maar vind het al erg fijn jullie ervaringen te lezen.

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik ben erg laat begonnen (pas met 6 maanden), maar ik vind het soms wel gemakkelijk hoe snel mensen beginnen omdat het kind 'er aan toe is'. Uit onderzoek schijnt te komen dat de maag/darmen er nog niet aan toe zijn, dus als je ze zo vroeg al fruit/groente geeft, is dat meer omdat papa en mama er aan toe zijn!

Wij hebben vooral gewacht omdat het niet hoefde, ze kon nog niet goed rechtop zitten (wat wel errug handig is) en zolang je je geduld kunt bewaren zou ik lekker nog even rustig aan doen. De eerste weken krijgen ze weinig binnen, dus je kunt ook met 5 maanden beginnen te proberen. Ik ben met 5,5 maand begonnen met 1 keer proberen, paar dagen later weer, 2 dagen later weer, toen om de dag en met 6 maanden echt elke dag gaan doen. Toen mochten we ook al snel over naar 2 keer per dag (fruit en groente). Omdat ze zo weinig er van eet is het in het begin toch lang niet zo leuk als je je voorstelt, dus ik zou me er niet te veel op focussen.

Wat bij ons wel een "voordeel" was, is dat we een papje van jbpm gaven voor en na de voeding. Wij hadden dus al genoeg (negatieve) ervaring met het lepeltje en dat spul er in proberen te werken, dat we geen zin/tijd/puf hadden om óók nog fruit te proberen.

Ik zou lekker wachten, zolang je kunt! Aan potjes zou ik nog helemaal niet denken, want zoveel eet Julia hier ook nog geen eens. Neem eens een kwart van een tomaat (zonder vel en pitjes), pureer het en oefen eens een beetje. Die paar hapjes kunnen weinig "kwaad" (voor zover het kwaad kan) en je maakt het daarmee voor jezelf ook leuk!

15. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Als het je echt alleen gaat om dat eten geven met een lepeltje, dan is het misschien verstandiger om ipv groenten of fruit, gewoon rijstebloem (wat idd ook wel gewoon bijvoeding is) te geven, met de melkvoeding een papje van maken dat je de kleine dan met een lepel kan voeren.

16. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik heb papa haar eerste hapje fruit laten geven toen ze 4 maanden oud was.
    Dit was meer omdat hij nu al zoveel heeft gemist dus dit gunde ik hem en Jaslene vond het geweldig.
    Daarna heb ik gewacht tot ze zelf aangaf dat ze meer wilde dan alleen melk.

Deel Deze Pagina