Onze dochter is bijna 3,5 jaar en wil niet ontbijten. Ze drinkt wel haar melk, maar vertikt het om een boterham te eten. Ze mag niets anders voordat die boterham op is en op dagen dat ik thuis ben eet ze 'm dan rond 10 uur wel op, maar als ik moet werken wil ik dat ze goed ontbeten heeft. Het is een enorme treuzel en knoeipot, dus ontbijtgranen zie ik niet zo zitten, buiten het feit dat die vol zitten met suikers. Heeft iemand tips?
pap? hier vind ik cornflakes en dergelijke ook geen optie buiten dat het toch al uren duurt.. knoeit het ook nog eens maar pap gaat er altijd rap in eerlijk gezegd. laat dr zelf kiezen wat ze wil ontbijten... (en er is enkel pap en brood dus) en soms wil ze pap, soms wil ze brood maar inmiddels gaat de pap er nog sneller in dan de boterham. lekker warm en niet zo'n droge klomp in je mond zegmaar
Probeer eens een cracker. Mijn kleine meid is ook niet zo'n broodeter. Maar crackers gaan er goed in.
Ik zou gewoon zeggen dat ze alleen de melk krijgt als ze de boterham ook op eet. Melk maakt ook al best wel aardig zat dus kan me best voorstellen dat ze dan gewoon geen trek heeft in het brood. En als je niet zo "gemeen" wilt zijn dan zou je de boterham aantrekkelijk kunnen maken indien je bv met worst/kaas/tomaat (wat ze lust) een gezichtje erop maakt ... misschien dat dit ook helpt ... de ogen eten tenslotte altijd mee
hehe zal zo eens foto plaatsen van onze boterhammen.. deze mama is meester in figuurbrood maar als ze het echt niet lust.. is figuurbrood ook geen optie waarschijnlijk.
ik geef mijn zoontje vaak een volkoren cracker of beschuit als ontbijt, die eet liever ook geen brood.
Wij ontbijten altijd met havermoutpap. Havermoutvlokken kopen bij de natuurwinkel, en gaar koken met melk, water, havermelk, rijstemelk, sojamelk of wat dan ook. Lepeltje honging erdoor (zelf gebruik ik stevia om zoet te maken), eventueel geprakt banaantje en hopla! Hier wordt door beide zoontjes altijd een heel vol bord gegeten 's ochtends. Van brood worden ook alleen een paar muizenhapjes genomen.
Misschien houdt ze gewoon niet van brood 's morgens. Ik krijg in de ochtend ook echt geen boterham weg en eet altijd een cracker of cracotte. Ik zou niet zo star zeggen dat ze perse haar brood moet opeten, maar gewoon eens uitproberen wat ze wel lekker vindt in de ochtend...
Probeer eens fruit ( goede suikers en vezels) Kun je lekker verwerken in een salade ( met dus heel veel soorten fruit) Of yoghurt (soja) met fruit Havermout met fruit.
Krentenbol, geroosterd brood, ontbijtkoek, cracottes, crackers, beschuit, zachtje broodjes, afbakbroodjes.... Niet voor elke dag natuurlijk (crackers en cracottes dan wel) maar als ze dat wel goed eet, gewoon afwisselen. Elke dag brood is ook erg saai.
Hier ook een volkeren cracotte, of twee, boterham gaat echt niet! Wil ook weer eens krentenbol gaan proberen want dat gingen voorheen ook altijd wel goed. Zou er idd niet zo'n probleem van maken als ze geen boterham wil, als ze maar goed ontbijt...
Ik heb ook moeilijke ontbijters, en herken je verhaal in lang doen over ontbijt of maar een paar happen nemen op een werkdag. We zijn ook afgestapt van brood, maar nu heb ik 3 kinderen die op verschillende manieren ontbijten: M eet een kom crousli met noten en melk; A drinkt een beker melk en eet 2-3 volkoren crackers met meestal jam; D eet een bord pap.
Mijn oudste at d'r brood ook altijd slecht. Maar zeker als ze naar de psz gaat wil ik dat ze ontbeten heeft. Heb het eerst ook gedaan met crackers, dit ging best goed. Uiteindelijk weer gewoon brood gegeven en dit mag ze dan op de bank eten. Gaat hartstikke goed nu. Heb eerder weleens het brood gewoon weggehaald. Zo van: oh wil je niet, dan niet. Dan legde ik uit dat ze niets anders kreeg en dat vond ze best.... En je raad het wel om 10.00uur zeuren om een appel of lekkers. Maar nee dan moest ze wachten tot de lunch. Toen ze dat door had ging ze goed eten. Of dit echt doorgedrongen is, of dat het toevallig een fase is weet ik niet. Maar als je het kunt, kun je het proberen op deze manier. Op ochtenden dat ze nog niet echt helemaal wakker is heb ik nog wel ruim de tijd nodig, maar er zijn ook ochtenden dat ze in 15 minuten 2broodjes eet!
Misschien fruit proberen? Mijn ouders hadden precies hetzelfde met mij vroeger, ik kreeg het gewoon echt niet weg. Pas als ik een tijdje wakker was wilde ik wat eten (ook tegen 10:00 uur). Voordat ik naar school ging kreeg ik altijd fruit en dat ging prima.
Ik rooster de boterhammen wel eens, dat vinden ze ook lekker. Hier waren het ook slechte ontbijters. Ik was niet streng genoeg want toen papa een week lang met de kinderen at, aten ze altijd hun boterham op.(hij is wat strenger daarin). Ik heb het doorgezet en streng gebleven en nu gaat het vanzelf. Eerst aten ze ook niet hun hele boterham op maar dat kwam vanzelf.
Ik wilde ook alternatieven als pap, crackers, beschuit, yoghurt en fruit voorstellen, maar die staan er al voldoende. Ik weet niet hoeveel tijd er zit tussen het opstaan en het ontbijt. Ik kan me voorstellen dat ze geen boterham lust als ze haar ogen pas een kwartiertje of half uurtje open heeft. Misschien iets vroeger de dag beginnen zodat de honger wel komt?
Wat hier ook erg helpt is banaan op brood. Ze is gek op ei dan een eitje op brood. Pap met banaantje er door heen. Krentenbol of een enkele keer een eierkoek met hagelslag erop. En dat afwisselen met brood.