Zo lukt afbouwen toch niet?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Riekje74, 7 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu een dag of 3 bezig met t afbouwen van de BV met mijn dochter van 7 mnd. Alleen, als ik de fles aanbiedt (die ze nu eindelijk wil drinken! Al die tijd was ze flesweigeraar) drinkt ze max 100 cc kv. Misschien dat ze dat bij mij ook max per keer dronk (dat verklaart waarschijnlijk dat ze s nachts nog 2 a 3 keer komt, om het tekort aan te vullen;)) maar nu zie je het concreet aan wat ze gedronken heeft uit de fles. Ik weet wel dat ze nog moet wennen en dat 180 cc voor 1 voeding misschien nog teveel gevraagd is, maar daar "moeten" we uiteindelijk wel naar toe. Ik heb altijd BV op verzoek gegeven en daardoor is ze waarschijnlijk gewend aan klinere beetjes drinken per keer, maar met de fles ben ik niet van plan op verzoek te gaan geven. De hele dag door kleine beetjes uit eenfles drinken is zowieso niet goed voor haar gebit en ik vind toch dat er tussen de eetmomenten (zowel melk als vast) wat ruimte moet zitten zodat haar maagje weer even bij kan komen/leeg kan raken zodat ze weer aan wat nieuws kan beginnen, heel ouderwets in een schema. (Zoals gezegd was ik daar met BV niet van maar nu met de fles wel).

Vanmiddag stond ik echt even in tweestrijd: ze had maar 100 cc gedronken (nog n paar keer aangeboden maar ze wilde echt niets meer), ging een uurtje erna slapen maar ze kon echt niet in slaap komen. Ik dacht dus: die heeft vast nog trek, dus heb haar toen nog wat BV gegeven en dat wilde ze nog wel. 10 min later sliep ze. Maar eigenlijk is dit niet handig natuurlijk, want nu bouw ik alsnog niet af! Als ik haar naast de fles alsnog ga geven...

Hoe deden jullie dat? Dronken jullie kindjes de vervangende BV wel gelijk de volle hoeveelheid van 180/210cc? Of was t gewoon echt een kwestie van wennen?

Alvast bedankt!

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    3 dagen is nog niet echt lang, en met borstvoeding geef je meer dan melk maar ook rust en dat maakt dat ze makkelijker in slaap valt. Zou er dus niet teveel haast achter zetten, is niet erg realistisch.

3. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik sluit me aan bij Juju, je bent pas 3 dagen onderweg met afbouwen. Dan is 100cc toch een prima startpunt? Daarbij is ze nu 7 maanden en zijn jullie ook bezig met vaste voeding, die hoeveelheid zal de komende maanden ook toenemen. In dat opzicht neemt 'natuurlijk' gezien het aantal borstvoedingen vanzelf af.

Succes!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Van wie moet je kind een plens van 180cc wegwerken?
    Ze is 7 maanden, bij flessen is dat de leeftijd waarop de flessen weer kleinerbworden en minder vaak gegeven worden.

Daarnaast, je bent pas drie dagen bezig. Normaal gesproken bouw je de voedingen voeding voor voeding af en trek je voor elke voeding die je afbouwt minstens een week uit.

Met 7 maanden hoef je de eerste tijd dat je afbouwt helemaal geen flessen bij te geven. Je geeft je kind wat vaker op een dag vast voedsel en je wekt naar grotere porties toe. Dan wordt de vraag naar borst ook vanzelf minder. Je kind is na zes maanden eigen lijk al te oud om nog borstvoedingen door voedingen per fles te vervangen. Na zes maanden is 500cc zuivel voldoende, daar zit je met een borst of drie op een dag al snel aan, zeker als je ook nog iets als yoghurt geef.

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Sluit me aan bij Dirksmama, waarom in vredesnaam naar zo'n grote fles toewerken?

Wellicht gaat het opbouwen van bijvoeding niet zo snel om flessen helemaal niet te gaan geven, kan ik me voorstellen want hier heeft het heel lang geduurd voordat meisje redelijk ging eten, maar je kunt wel gewoon bijvoeding gaan opbouwen en er dan flesjes van 100 cc bij geven, toch? Prima hoeveelheid lijkt mij.

Een van de voordelen van bv is juist dat ze kleinere hoeveelheden drinken (maagje niet overbelast) en vaker kleinere porties binnenkrijgen (krijgt het lijfje regelmatig suikers, is beter voor de ontwikkeling van oa de hersentjes). Dat geldt dus ook voor de nachtvoedingen helaas ;).
    Jammer als je dat allemaal ongedaan gaat maken door haar nu alsnog een paar maanden "enorme" plenzen melk te gaan geven! Zou ik helemaal niet doen hoor.

Wel fijn dat ze nu de fles pakt, hoe is het gelukt?

6. Riekje74

Riekje74 Actief lid

30 dec 2011
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.
    Ik was ook van plan hoor, om een week te doen over 1 voeding vervangen. Maar ik was er van overtuigd dat flessekinderen rond de leeftijd van 7 mnd nog .zo'n 4 flessen kregen van 180/210cc en dacht dus dat 1 bv van mij ( waarvan ik er overdag zo'n 5 van geef) vervangen moest worden door 1 fles van die hoeveelheid. Maar als ze daar niet aan komt is dat natuurlijk geen probleem, alleen vroeg ik me af of t verstandig is om in mijn afbouwfase gelijk achter zo'n fles aan toch nog een bv te geven. Mijn borsten krijgen zo niet echt t sein om minder aan te gaan maken...

Babel: eigenlijk hebben we de laatste weken gewoon elke dag geprobeerd met de Tommie tippie fles.. Wilde steeds niet lukken, zelfs niet met bv melk erin. Toen stiekem iets erg lekkers erin gedaan (diksap!) en toen deed ze inene heel erg haar best dat eruit te krijgen. Toen ze die techniek eenmaal doorkreeg hebben we de diksap weer vervangen door kv en dat ging nog steeds goed ( al deed ze bij de
    diksap beter haar best, haha)

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Oooooo wat sneaky ;) Haha wel slim als je daar geen moeite mee hebt.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bijkomend nadeel van kunstvoeding op deze leeftijd is dat ze, als ze al niet veel bijvoeding eten, xe nog minder willen. Kunstvoeding ligt zwaarder op de maag en vergt meer inspanning van decdarmen, waardoor de zin in eten verdwijnt.

Zolang je kind nog vier borstvoedingen op een dag neemt zou ik geen kunstvoeding bijgeven, maar vast voedsel.

Borst na bijvoeding,of dat nou vast voedsel of kunstvoeding is,is helemaal niet gek. Jouw melk bevat spijsverteringsenzymen die je kind helpen dingen die geen moedermelk zijn te verteren en verdragen.

Deel Deze Pagina