zelf eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Justy, 27 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    ik ben benieuwd wanneer jullieje kindjes zelf lieten eten en of dit met een lepel of met de handjes was.

Ik heb het over de mensen die GEEN rapley doen, of in ieder geval dus wanneer liet je geprakte dingen en rijst en pasta noem maar op) zelf eten.

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Geprakte dingen doen we samen...hij wil t zelf doen maar helemaal alleen lukt nog niet
    Geprakt is nl beetje moeilijk vast pakken :p

Maar bijv als we aardappels en wortels eten dan prak ik dat voor hem niet...
    Alleen niet pakbare dingen prak ik... Zoals spinazie e.d

3. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hier blijft als ik iets in een stukje geef (rijstewafel, komkommer, soepstengel etc.) het laatste stukje in z hand zitten. Hij wil er wel van happen maar hapt dan n zn hand zeg maar. Hij snapt dus niet dat hij dat lis moet laten in zn mond zeg maar... Wanneer snapte jouw kindje dat?

4. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    Ik lees even mee :).. Ben wel nieuwsgierig.. Ik heb het nog niet geprobeerd met mijn zoontje. Ik geef hem nog steeds gepureerde avondeten, maar ik ben erg benieuwd hoe het gaat als ik hem een stukje groente in z'n handje geef.

5. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zat ff foto's te kijken en met 10 maanden zat ie in de wokgroente met rijst te graaien :D ...brood at ie al ff eerder uit het vuistje. Hij eet nog steeds met z'n handjes, ook stamppotten.

6. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik gee het eigenlijk gewoon altijd in stukken..
    Als ik een groot stuk geef.. Zeg een banaan ofzo dan propt in 1x de halve banaan naar binnen...
    En soms lijkt het alsof ie dan niet weet wat ie met zoveel eten ineens moet..
    Met bijv de banaan hapt hij dus zelf af, en ik hou m vast of ik snij er stukjes van die hij zelf kan pakken..

Maar vanaf welke leeftijd... Daar vraag je me wat haha rond 10 maanden oid denk ik(hij wou heel lang alleen gepureerd)

Misschien moet je het anders eens heel duidelijk voordoen hoe jij dat doet met een laatste stukje..
    Ij heb hier ook als een malle voor zn neus zitten kauwen haha, hij zoog alleen maar op dingen

7. MMarianne

Gewoon proberen en anders prakken als tussenstap, met een jaar is het in principe de bedoeling dat ze met de pot mee eten ;)

In het begin at ie hier ook z'n handje op ipv z'n eten maar dat is vanzelf goed gekomen, wanneer weet ik eigenlijk niet precies...zal met 9/10 maanden geweest zijn!?!

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij zijn met vier maanden begonnen met bijvoeding, dus dat was nog gepureerd. Met een maand of zes zijn wij alles in stukjes gaan geven (behalve stamppotten eten wij zelf ook nooit geprakt eten). Stukjes aardappel, brood, groente en fruit ging meteen goed. Eten als maccaroni en bami vanaf een maand of 8 denk ik. Dat geven wij met de lepel en zelf eet ze ondertussen ook met haar handjes.

9. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier gaat het periodes. Vanaf een maand of 9 tot bijna 13 maanden wilde ze alleen stukken. Hooguit gewoon geprakt. Daarna enkele weken gehad dat ze alleen gepureerd wilde eten. Toen wilde ze dus ook geen brood.

Nu wil mijn dochter zelf eten (maar ja, ze wil al maanden alles zelluf doen :) ) Met vork/ lepel. Vaak houdt ze de vork in de ene hand en eet met andere. hahaha. Maar sinds dat wij haar een 'echte' vork (dus geen plastic maar een metalen van haar babybestek) geven prikt ze ook echt. Maar dat doet ze pas vanaf 16 maanden. Dus je hebt nog even. :)
    Yogurt e.d. zelf eten mag ze alleen als ze nog moet douchen. hahaha Dat zit dan echt overal.

10. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hmmmm ik wacht dus nog maar even daarmee. Haha. Hij is zo druk en snel afgeleid dat nu al alles onder zit laat staan als hij het zelf gaat doem. Nou vind ik de troep niet zo erg maar denk dat er dan niks binnen komt maar het alleen maar prutsen is.

11. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.249
    683
    113
    Oh hier precies zo justy. Als ik een boterham geef dan hap ze er een beetje van en de rest ligt op de grond om nog in haar handje en ze heeft dat dan niet door. Ze eet alleen korstjes, koekjes, soepstengel uit der handje.. rest krijgt ze of van een lepel of een vorkje! boterham ook van een vorkje;)
    Ik vroeg me ook al wanneer ze het zelf gaat doen.. en dan heb ik het vooral over de boterham.. maar ja ik probeer af en toe wel.. maar ze vind het fijner als ze het met een vorkje krijgt! Ik kijk wel weer als ze een jaar is en af en toe gewoon proberen:)

12. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    een boterham snijd ik in stukjes en hij pakt ze van het bordje. warm eten geef ik met een lepeltje. het toetje mag hij ook zelf met lepel kliederen, terwijl wij ondertussen ook wat met een lepel geven.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier at ze ook stamppotten en nasi oid met haar handen...
    Alleen wat meer poetsen voor mama!! (en meer extraatjes voor de hond :) )
    Gewoon een greep met het handje in het eten en dan in de mond stoppen (proppen)! Heb het hier altijd gewoon gelaten, want als ik wilde voeren ging er niks in... (levert wel geweldige filmpjes en foto's op!)

Yoghurt deed ik vaak in zo'n oefenbekertje van difrax (een lage en een hoge kant), dan kon ze het gewoon opdrinken....

14. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Weet je wat ik ook denk dat het is: hij is niet zo heel erg gefixeerd op eten. Wel hetavondeten dat gaat er bijna altijd goed in en fruit ook maar bijvoorbeeld brood. Als hij er erg veel trek in heeft komt het wel binnen (behalve wat in zn handje blijft zitten) maar meestal heeft hij nietnzo een trek in die boterham en dan is het meer spelen. Dus danngeef ik het maar...

Maar goed, t avond eten zou ik met deze keeftijd dus eens kunnen gaan proberen zelf te laten eten? En zouden jullie dan met lepel doen of juist met de handen?

15. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik zou een lepel ernaast leggen, maar gaat het met de handjes lekker laten gaan. Is ook goed voor de motoriek. Sowieso is zelf eten dat. En het knoeien en knijpen ook. Bovendien leer je kindjes ook zelf de regie over het eten te hebben. Maar goed, dat is een persoonlijke keus denk ik. Ik heb echt geen idee wat mij. Dochter binnen krijgt precies, maar ja, ik bem dan ook "zo'n" rapley mama ;).

Brood is ze hier ook heel lang geen fan van geweest, denk dat er op een dag maximaal 1 naar binnen ging. En nu sinds een week ineens 4 per dag!!

16. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik zou wel willen dat ik ook zo relaxt kon denken: geen idee wat er binnen komt, rijtjes! Maar ik hou toch wel graag in de gaten of er eenbeetje iets binnen komt. Maar goed ik ben dannook ee controlfreak!

Ga hem binnenkort toch zelf eens laten eten met de handjes. Ben benieuwd wat hij er van bakt!

17. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Maar als je het dan omdraait, hoe moet hij dan leren maat houden en een echt honger gevoel herkennen? Ik denk at kinderen het prima aan kunnen geven wat ze nodig hebben. Wat is nu precies de controle die je wil hebben? Waar bestaat precies de angst voor?

18. MMarianne

#18 MMarianne, 29 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mei 2013
    In het begin had ik er ook moeite mee maar heb het helemaal van me af gegooid. Het gebeurt steeds minder maar hij is regelmatig zonder avondeten naar bed gegaan, ze verhongeren echt niet zo snel en hij krijgt wel altijd een toetje. Als ik met de lepel aan kom en hij draait z'n hoofd weg geef ik hem de lepel en dan mag ie het zelf uitzoeken, soms moet ik dan de lepel blijven aangeven maar vaker wordt de lepel opzij gelegd/gegooid en gaat ie met z'n handjes verder...en zowel geprakt als losse stukken of rijst of pasta. Sorry kan het niet laten, lasagne aten we hier :D

19. MeineLiebe

MeineLiebe Niet meer actief

Ik prak nog steeds zijn aardappelen met groente (zelf eet ik ook geprakt :D)
    Hij eet dan ook met een lepel.
    Ik zou beter een lepel doen als een vork.

Fruit krijgt hij in stukken en propt het zo naar binnen met zn handjes ;)

20. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    wat een lachbekkie! Leuke foto's Marianne :)

Deel Deze Pagina