Over het algemeen wordt aangeraden: halfvolle of volle. In magere yoghurt zit echt niet veel meer. De gemiddelde baby kan de vetten van volle yoghurt (en melk) heel goed gebruiken. Halfvol is ook prima als je dat toevallig zelf gebruikt. Is je kindje aan de lichte kant dan zou ik zeker volle producten gebruiken.
Halfvolle producten zijn niet slecht, vol is alleen wat beter. Maar Ayla krijgt gewoon alles halfvol (halvarine, halfvolle melk, halfvolle yoghurt), omdat we dat zelf ook eten en drinken en dus al in huis hebben.
ik gebruik voor op brood bleu band, "idee" heet dat volgens mij, zit bordevol goede vetten voor kinderen.
JA! die hebben wij ook! Daar staat ook halverine op.. Daarom dacht ik dat het vast wel goed moest zijn Nu ben ik dus een beetje in de war
Vetten zijn goed voor een dreumes/peuter. Zij hebben vetten nodig voor een goede hersenontwikkeling. Onderzoek heeft aangetoond dat die groep massaal te weinig vetten binnenkrijgt. Je hoort vaak: "Ja maar, dat zijn toch allemaal verzadigde vetten uit die dierlijke producten". Ja, dat klopt, maar daar heeft een zich snel ontwikkelende dreumes geen last van mits je daarvan de aanbevolen hoeveelheden geeft! Dus: niet teveel zuivel en niet teveel vet vlees, maar een kind mag zeker wel volle melkproducten zoals volle melk, volle yoghurt, roomboter en volvette kaas. En geef ook eens vette vis of doe een scheut olijfolie over het eten, daarin zitten onverzadigde vetzuren. Heel veel kindjes hebben last van zg. "peuterdiarree". Dan luidt het advies: meer vet en meer vezels en minder totaal vocht en minder vruchtensap/diksap waaronder appelsap. Maar omdat jouw kindje een beetje verstopping heeft, raad ik zeker aan 900cc vocht te geven, dit was het advies van onze dietist. Groente en fruit meerekenen is leuk en aardig, maar dat zou ik alleen doen als hij bij wijze van een halve komkommer en een aantal sappige fruitsoorten op een dag wegwerkt. Ik weet niet wat jouw kindje nu precies krijgt aan groente en fruit, maar een appeltje, worteltje en aardappeltje leveren niet zo heel veel vocht op hoor! Goed dat je kindje thee lust, dat drinkt de mijne ook graag! Die kreeg na een jaar pas af en toe een sapje en dat alleen met warm weer. Met dit weer is hij niet zo dorstig en volstaat moedermelk, thee en water. Je kan eens beginnen met thee uit de tuitbeker of rietjesbeker aan te bieden. Je hebt lekkere kindertheen van het merk Piramide; Sprookjesboom heten ze, te koop bij reform- of biowinkel. Ik heb vaak gehoord dat ze de 'kauwgomballenthee" van de AH ook lekker vinden. Probeer maar wat meer te voeden op verzoek en naar behoefte, dat werkt vaak het beste. Een kindje van die leeftijd kan heel goed aangeven of het honger of dorst heeft en dan geef jij hem gezonde verantwoorde hapjes en drankjes! Komt helemaal goed!
Nou het CB zei gewoon halfvolle producten... ?? Heel verwarrend, dus ik trek mijn eigen plan! Ik heb net volle yoghurt gekocht en de blue band goede start. Misschien doe ik af en toe een keertje wat roomboter, vind ik zelf ook wel lekker! Hij heeft meestal wel goede ontlasting. Eerder één keer per 3 a 4 dagen. Nu sinds de vaste voeding vaak wel 2 a 3 keer per dag! Natuurlijk geen hele luier vol. Maar heel af en toe heeft hij blijkbaar toch last om eraf te komen. Ik heb gisteren door zijn eten (broccoli) een beetje olijfolie gedaan. Daarna prima gepoept en vandaag ook alweer! Hij krijgt zo'n beetje goed 100 gr aan groente en aardappelen. Meestal 1 stuk fruit, of ongeveer die hoeveelheid. Geen hele meloen of mango natuurlijk... Soms later op de dag nog wat. Rooibosthee drinkt hij, maar water vind hij lekkerder. Hij krijgt een rietjesbeker en tuitbeker, dat gaat heel goed. Rietjesbeker vind hij heel leuk. De tuitbeker krijgt hij meer uit. Op verzoek voeden kan ik niet goed mee omgaan... Dat werkt gewoon niet voor mij. En mijn zoontje lijkt geen rem te hebben, dus van alles wat hij ooit heeft gegeten, is hij nog nooit echt uit zichzelf gestopt. Verder gaat het wel heel goed nu met het schema wat we toepassen. Natuurlijk speel ik daar wel mee en komt het niet op een uurtje later of eerder. Ligt er ook net aan hoelaat hij wakker is en hoelaat zijn dag dus begint. Hoe snel gingen jullie over op 1,5 of 2 boterhammen dan? Maar bedankt voor de tips! Ik kan weer vooruit!
vanaf 8 mnd at hij heel goed brood, dus de ochtendpap of fles weg gedaan en gelijk 2 boterhammen aangeboden met thee...(inmiddels dus weer terug op klein flesje met 1 boterham)
eerst 3x sochetnds en savonds 180 en smiddags lag er aan 120/150 daarna dus 2 flessen al snel ...180 en 210 (maar dus laatste tijd heeel rommelig overdag...savonds vrijwel altijd 200 (maar hij at ook al echt 2/3 stuks fruit en volledige maaltijd met pot mee)
Ik denk dat als ik de flessen van simon alweer ga minderen dat hij niet genoeg vocht binnen krijgt. Dus ik hou het toch nog maar ff op 3x 200 ml.