Hoi allemaal, Afgelopen zondag was ons zoontje ziek geworden en vanaf dat moment at hij minder wat natuurlijk logisch is als je je niet lekker voelt. Maar nu hij weer beter is, wil hij nog steeds geen vers fruit eten:x. Hij weigert gewoon en schud nee en draait zijn hoofd weg. Potje fruit wilt hij wel, maar tja doen we daar goed aan om hem dat aan te bieden? Aan de ene kant krijgt hij dan wel zijn vitamine binnen, maar wil hem ook niet verwennen met potjes aangezien vers beter is. Er komen wel langzaam aan 2 boventandjes door maar betwijfel of het daar door komt omdat hij wel gewoon zijn broodje en avondeten eet. Wel eet hij minder, maar oké dat maakt niet uit. Graag jullie tips hoe om te gaan met niet vers fruit willen eten maar wel potje? Bedankt alvast. Gr vruchtje
Ik heb zelf geen ervaring met potjes dus daar kan ik je niet mee helpen maar bij ons is de stelregel: niet eten? Dan even niet. Het gaat meestal met een paar dagen weer over. Ben je erg bang voor verlies van vitamines e.d. (wat wel mee valt hoor over een paar dagen) dan kun je natuurlijk een multivitamine geven of extra groenten. Wij geven als we onderweg zijn ook nog wel eens knijpfruit. Potjes zijn veel gemakkelijker voor kindjes om weg te eten dan vers fruit... Goeie kans dat hij kiest voor het makkelijke alternatief. Ik zou het gewoon niet geven. Hij draait vanzelf bij en wissel het fruit goed af.
Van even een paar dagen geen fruit loopt je kind echt geen gevaarlijk vitaminetekost op hoor. Hier net als bij Cygnet, eet je niet, nou dan gewoon even niet. Wel blijven we variatie aanbieden. Komt wel weer goed.
Vraagje Hoe geef je het hem? hier is het namelijk zo dat hij het graag zelf wil vastpakken en dan stopt hij het zelf in zijn mond, ipv op een lepeltje. Potjes/ fijngemalen hapjes krijgt ons kleintje daarom al een tijd niet meer, maar dan stukjes banaan mango mandarijn of appel. Of bedoel je dat met geen vers fruit willen eten?
Als je kindje normaal altijd met veel smaak vers fruit heeft gegeten dan zou ik niet naar de potjes gaan nu. Zou best met de tandjes te maken kunnen hebben. Wat ik zou doen is als je bang bent op vitamine tekort smoothies maken wat hij zelf kan drinken.(zo zal hij ook niet merken dat er vervanging komt van potjes ipv vers fruit) Dan maak je van 3 kwart van het verse fruit een smoothie en 1 kwart bied je hem in stukken aan zodat je hem toch nog de kans geeft het weer te gaan eten.
Hoihoi! Wij hebben hier precies hetzelfde probleem gehad! Ons manneke wilde ineens geen fruit en groente meer eten nadat ie ziek was geweest. Eerst een paar dagen gewoon aangeboden en wilde hij niet (oke, ook prima). Na een paar dagen weer aangeboden maar nu in stukjes vanaf een vorkje i.p.v. bijvoorbeeld geraspt of geprakt. Nu eet hij wel weer volop. Misschien dus op een andere manier aanbieden? Ik denk ook niet dat ik snel naar potjes zou overstappen. Liefs!
Die tips van smoothie is sowieso wel handig Verder geef ik hem het fruit zeker niet heel fijn. Appel rasp ik wel omdat het hard is, maar banaan, peer, mango etc. geef ik in dunne plakjes/stukjes. Onskleintje: ik ga eens proberen hem zelf te laten doen, maar vrees dat hij dat nog niet kan. Hij gooit het dan op de grond of kijkt er vies naar. Maar ga toch poging wagen morgen.
tip geef hem een stukje in zijn hand (terwijl hij er naar kijkt) en ondertussen snel een stukje in zijn mond doen.(bij ons gaat het mondje dan automatisch open) en 1 stukje tegelijk aangeven werkt bij ons beter dan veel stukjes tegelijk. want dan ligt het hier ook op de grond. Ik geef ook vaak een speeltje als afleiding, want de tijd van het kauwen is hier vaak kliertijd omdat het hem te lang duurt.
onskleintje: bedankt voor je tips. Vanochtend verse mango gemaakt en het ging er weer als vanouds in gelukkig. S'middags de kiwi ging niet zo goed, maar ieder geval iets van fruit binnen
alsjeblieft! enne kiwi is wel wat scherp in de mond en darmen nog voor ze, misschien lag het daaraan. (ben wel een bemoeial hoor)
Nee zo zie ik dat niet hoor! Alleen maar fijn daar leren we weer van. Dus kiwi misschien geven ergens doorheen yoghurt ofzo? Of prakken met stukje ander fruit? Zitten namelijk zoveel vitamins in kiwi